HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fremløbstemperatur for høj på L/V
dego
Min luft/vand varmepumpe er pt. Indstillet til at starte når returtemperaturen er 25 grader.
Differenstemperaturen er 5 grader, hvilket vil sige at pumpen kører indtil returtemperaturen er 30 grader.

Problemet er at når varmepumpen kobler ind, stiger fremløbstemperaturen ret hurtigt – måske på et kvarter – op til omkring 55 grader og bliver der indtil returvandet har nået de 30 grader.
Dernæst falder begge temperaturmålere til de nævnte 25 grader, hvorefter det samme starter forfra.

Jeg har netop udskiftet min trykekspansionsbeholder da den var utæt, men problemet var der også før.

Trykket i anlægget er ca. 1 bar og jeg har checket for luft alle steder og kan ikke finde mere.

Cirkulationspumpen er en UPS 20-60 der kører på højeste trin og der kommer masser af varme rundt til alle steder i huset, både til gulvvarme og radiatorer.

Varmepumpen skal iflg. brugsanvisningen have installeret en by-pass ventil mellem fremløb og retur, hvilket der også er.
Denne by-pass skal justeres således at trykforskellen mellem fremløb og retur er 2-3 mvs.
Uanset hvilken vej jeg drejer denne ventil forbliver trykforskellen imidlertid i omegnen af de 2-3 mvs, men jeg ved ikke om det har noget at sige.

Ifølge brugsanvisningen skal der også installeres en snavssamler på returen, lige inden cirkulationspumpen sender vandet ud til varmepumpen.
Dette filter er ikke installeret af smeden hvilket får mig til at tænke på om der mon kan være skidt i varmepumpens vandkreds, således at vandgennemstrømningen bliver mindre og returvandet derfor opvarmes så hurtigt.

Kan det være skidt i anlægget, luft i anlægget, eller hvor kan det ellers tænkes at fejlen ligger henne?
 
hamselv
Det ville jo hjælpe enormt, hvis du indviede os i bare et minimum af detaljer. F. eks hvilken varmepumpe vi snakker om. Sammenkoblet med hvad? Styring osv osv! GDS projekt?
 
dego
Jeg prøver lige at supplere så godt jeg kan, ellers spørg igen.

Varmepumpen er en LV2008 der er koblet på en bufferbeholder og via denne til gulvvarme og radiatorer.

Styringen er det medfølgende panel, tættere kan jeg ikke komme det

Hvis GDS er forkortelsen for gør det selv er svaret nej. Og dog måske alligevel jo for vvsfirmaet der installerede varmepumpen har undladt flere ting jf. manualen.
Dog er det vigtigt at bemærke at det tidligere har fungeret uden den høje temperatur, men med 2 temperaturkurver der har ligget rimeligt tæt ved hinanden.

Inspireret af et andet indlæg på forumet forsøgte jeg at indstille cirkulationspumpen på trin 2 i stedet for trin 3, men så steg temperaturen hurtigt til lige under 60 grader så jeg satte den op på max igen.
 
hamselv
For høj delta = for lille flow.

Kan intet finde om varmepumpen. Kan se den skal komme fra Jysk Varmepumpeteknik i Nibe.
 
dego
Det er korrekt, den er fra jvt i Nibe

Dog er jeg helt sikker på varmepumpens funktioner incl. den indbyggede styring er 100% i orden og at problemet skyldes der simpelthen ikke kommer ret meget vand ud til varmepumpen.
Spørgsmålet er bare om det skyldes luft i systemet, eller om det er skidt der sidder et sted.

Da der ikke er snavssamler monteret nogen steder har jeg tænkt på om der kunne sidde en ordentlig gang møg et sted i varmepumpens vanddel, men det ved jeg ikke om er muligt da jeg ikke helt ved hvor det evt. kunne sidde?

Overtryksventilen på 2,5 bar sidder (i øvrigt modsat det fabrikanten foreskriver), på fremløbet, lige efter bufferen og i denne forbindelse er der desuden monteret en trykudlader fra Kierulf 5953 Tranekær, som lækker vand hvis jeg løsner den lidt, men det er vel helt fint?

Fremløb og retur går fra bryggerset udenfor til varmepumpen i 2meters højde og på begge disse rør er der yderligere en trykudlufter monteret, begge en model man kan pifte, ved at trykke et bøjet søm e.l. ned på ventilen.
Jeg har konstateret en enkelt gang eller 2 (på et par år) at der har siddet en smule luft der, men det gør der altså ikke nu.

Jeg har forsøgt at lukke samtlige termostater og så åbne én af gangen for dermed at tvinge al vandet (og eventuel luft) gennem radiatorer og gulvvarmeslanger, men det har heller ikke båret frugt.

Hvis der sidder møg et sted i anlægget, kan jeg så sætte en haveslange på centralvarmen og skylle en radiator ud af gangen og evt. afmontere varmepumpens vandtilslutninger helt og så skylle den igennem og kan den overhovedet tåle det mht. det tryk der kommer fra vandværket.

Kan der være andre årsager til det manglende flow som jeg evt. overser?
 
Joachim Gyldner
Hej dego.

Du bliver nød til at måle tryk faldet over varmepumpen, for be/afkræftelse om der sidder skidt i veksleren.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
dego
Tak for svaret.

Nu er det sådan at jeg har elpatron indbygget i buffertanken.
Kan jeg på nogen måde få bekræftet/afkræftet nogle fejlmuligheder ved at slukke for varmepumpen og køre på elpatronen et stykke tid hvor jeg holder øje med trykket/temperaturen?

Hvis jeg skal have målt trykfaldet på varmepumpen, er det så en køletekniker der skal til og i givet fald, skal varmepumpen så frakobles resten af centralvarmeanlægget mens han checker det?

Jeg kan se på din "underskrift" at du er køletekniker og derfor ved du jo betydeligt mere om emnet end jeg gør.
Mener du at det ikke er nok at jeg spuler varmepumpen med en haveslange - det lyder ellers smart...

Hvor stort et problem er det at der ikke er monteret snavssamler inden varmepumpen (den er i øvrigt 8-9 år), er det et absolut must, eller er det bare noget man anbefaler og skal den absolut sidde på returen, eller kan man montere den et andet sted, fx på fremløbet da det pt. faktisk er umuligt at montere en på returledningen pga. konstruktionen i bryggerset?
Jeg mener i øvrigt ikke at der var snavssamler monteret på den gamle varmepumpe (HS Tarm), men den kan måske have siddet indbygget i?
 
hamselv
Det er umuligt at gætte på. Men som udgangspunkt er nogle smede nogle frygtelige grise. Og vi har set anlæg der krævede både 20 - 30 og 40 rensninger af snavssamlere før vi var kørende.

Senest faktisk et nyt hus, hvor "man" sandelig havde skyllet og holdt god omhu. Efter et halvt års ugentlige rensninger - en adskillelse af manifold - en udskiftning af manifold, tror jeg nok kunden er ret overbevist om at smeden skulle have nogle tæsk.

Hvis det er til, ville jeg nok adskille og skylle både den ene og den anden vej. Samt få monteret snavssamleren. Check lige om pumpen egentlig er korrekt monteret. En grundfoss med motoren opad yde kun 50 - 75% af hvad den gør hvis den er korrekt monteret.
 
Joachim Gyldner
For at måle tryk faldet skal du kende trykket før og efter veksleren. Du kan godt prøve at spule veksleren med din haveslange og se om der skulle komme noget ud, hvis der gør så er fejlen fundet, hvis ikke så få et manometer på til og afgang så trykfaldet kan måles, når der igangsættes igen efter skylning. Og varmepumpen skal fra kobles ja, men der behøves ikke en køletekniker.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
dego
Ok, jeg forstår hvad du mener nu, men skal lige genere lidt mere..

Det er sådan at på returløbet sidder cirkulationspumpen og umiddelbart derefter (20 cm) går returløbet gennem muren og ud til VP.
Lige INDEN cirkulationspumpen sidder der et manometer.

Fremløbet går fra VP gennem muren ind i bufferen i bunden og videre ud i toppen af bufferen, hvorefter der umiddelbart derefter sidder en by-pass ventil, så en 2,5 bars overtryksventil og så et manometer og en udluftningsventil.

Der sidder altså allerede et manometer lige før og (næsten) lige efter varmepumpen.

Disse 2 manometre viser (næsten) det samme +-0,1bar når fremløb og returvand har samme temperatur, dvs. når VP har været stoppet et stykke tid.

Er dette ikke godt nok at måle trykfaldet i varmepumpen på, eller skal man måle helt ude ved pumpen?
 
dego
Hamselv:
Jeg ser først nu at du også har svaret.

Min UPS-60 pumper netop op af - dog kun de 20 cm. inden returløbet går ud af huset.

Medfører denne montering stadig et stort tryktab som du skriver og i givet fald, er det muligt at montere pumpen udendørs, eller indvendigt på fremløbet i stedet for returløbet, da der simpelthen ikke er noget plads tilbage i skabet i bryggerset?

Hvor er det bedst at montere en snavssamler og hvilken type skal jeg købe?
 
Joachim Gyldner
Umildbart kan du godt bruge manometret på bufferen, men hvis det andet manometer sider før cirkulationpumpen så dur det ikke, og et manometer efter pumpen bliver nødvendig.
Du skal montere snavs filteret på return, da det er veksleren man ville beskytte først og fremmest. Det hedder som regel bare et snavs-filter (kært barn mangenavne)
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
dego
Jeg faldt lige over dette gamle indlæg og vil lige afslutte det (jeg synes i øvrigt der mangler et par indlæg til sidst, kan de mon være forsvundet/blive slettet?

Løsningen blev at jeg fik monteret manometer både før og efter VP og jeg kan nu indstille bypass ventilen efter det oplyste i brugsanvisningen til varmepumpen.

Mht. snavsfilteret var der alligevel monteret et, men det sad udvendigt og det var rent held jeg fandt det.

Jeg rensede filteret og udskiftede desuden en stribe radiatorventiler til modellen med forindstilling og har droslet dem ned til 4-5.

Alt dette har medført en meget mere jævn temperaturforskel på frem- og returvandet og desuden har jeg delvist fået løst et andet problem, som jeg har beskrevet i et andet indlæg, nemlig at der ikke kom varme ud til gulvene når det var rigtigt koldt. Det går der nu, i hvert fald i større grad end tidligere.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 14

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,576 Unikke besøg
XHTML CSS