HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund luft vand
Hansens
Hej

En af vennerne har haft en Vølund i et års tid, men den stopper af sig selv på de underligste tidspunkter.

Installatøren siger at det er fordi at ejeren har afbrudt den supplerende elpatron, for at se hvor meget denne elpatron bruger.
Forbruget var inden elpatronen blev slået fra ganske højt over ca 200 kw/døgn, og når den blev slået fra blev forbruget ret acceptabelt i et +200 m2 hus, ca 100 kw.

Men kan det passe at denne Vølund varmepumpe ikke kan køre uden at varmepatronen er slået til, den siges at være en del af det dimentionerede anlæg, hvad det så er for noget.
Derfor skal den angiveligt være slået til, ellers vil anlægget gå ned når det skal yde noget ekstra.
Det er bare ikke altid at pumpen stopper fordi den skal yde noget, det sker fx også når temperaturen i huset bliver sat ned, og andre tider, uden logiske årsager.

Han og jeg regner da med at når man køber en varmepumpe, med tilhørende el-patron, så er el-patronen en ekstra sikkerhed i "kolde tider" ..... en slags back-up.
Ikke noget der skal køre hele tiden, for så er det jo så som så med besparelsen.

Hvad mener panelet?
 
allankj1
Et model nummer på denne Vølund pumpe ville være super. Hvis vi skal ind og se lidt i manualen til maskinen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Hansens
Det skulle være en Fighter 2025.
 
olejakobsen
Hej Hansens

Jeg har en Fighter 2025 der kører uden elpatron og ingen problemer her.

Jakobsen
jakobsen
 
olejakobsen
Hej Hansens

Fighteren laver dog kun centralvarme.

Jakobsen
jakobsen
 
allankj1
Jeg ville ringe til Vølund og spørge om det kan passe at el-patronen ikke kan kobles fra uden problemer. Det må de jo vide 100 %. Har læst i manualen men kan ikke helt gennemskue det.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Hansens

Citer

allankj1 skrev:
Jeg ville ringe til Vølund .....


Tak for det, det lader jeg gå videre når han kommer hjem.
Mig bekendt har en dialog med Vølund ikke ført til noget positivt,
men de kan jo ha' forbedret sig.
 
allankj1
Fornemmer en vis ironi i dit svar :-)

Har læst i manualen men kan ikke se om den kan kobles helt fra. I min pumpe kan den blokkeres helt men jo ikke sikkert den kan i en Vølund
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
olejakobsen
kører den sammen med vvm300??
jakobsen
 
ecodama
Har en Vølund installeret NIBE SLPIT Luft Varempumpe hvor jeg havde samme problemer.Da jeg købte blev jeg lovet at den kunne køre sammen med mit brændefyr når der var stort forbrug, men såsnart temperaturen i brændfyret faldt slog elpatronen til og elmåleren rassede afsted. Vølund kom til sidst op en fikkumdik løsning, jeg fik den lokale elektriker til at lave en særskilt kontakt hvor jeg nu kan slå elpatronen fra. Problemet er, at det stadig vises i displayet at den er slået til selv om kontakten er slået fra. Min erfaring med Vølund er ikke imponerende- jeg forventede, at dette fine anlæg som er bygget til at tilkoble tilskud fra solvarme og brændefyr til var indrettet sådan at når temperaturen på brændefyret faldt til f.eks. 40 grader ja så slog varmepumpen til- desværre kan dette i følge Vølund ikke lade sig gøre- så jeg lever med fikkumdik løsningen. Forbruget af varmepumpen er dog det forventede.:D
 
Walther12
Hvis du styre din pumpe med en SMO10, kan du her koble elpatronen fra. Men der burde også følge en kontakt med hvor du til/fra kobler dem uden om SMO10, hvis det er en sådan styring han har.

/Walther
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
VB
Jeg havde et lignende problem med Vølunds nye frekvensstyrede luft-vand NIBE F2040 med VVM 310 som indedel. Anlægget blev installeret november 2014.

Når elpatronen koblede til, blokerede den simpelthen varmepumpen og overtog hele varmeforsyningen.

Og det gjorde elpatronen konsekvent, hver gang temperaturen kom under frysepunktet. Jeg løste i første omgang problemet ved at blokere el-patronen, hvilket der er mulighed for i VVM 310.

Det viste sig, at anlægget var koblet forkert til husets elforsyning, så varmepumpe og elpatron ikke kunne køre samtidig.

Elpatronen vil imidlertid stadig gerne "hjælpe" varmepumpen ved temperaturer omkring frysepunktet, hvor varmepumpen sagtens selv kan klare opgaven.

Derfor har jeg fortsat blokeret elpatronen.

Vølund har ikke været specielt hjælpsomme eller kompetente i forhold til fejlretning.

Min generelle oplevelse er, at de havde alt for ringe kendskab til deres nye frekvensstyrede luft-vand varmepumpe.

Så jeg er glad for, at OK - som jeg har købt varmepumpen hos - i stedet har entreret med en ny og i det mindste meget mere imødekommende serviceleverandør.
 
VB
Undskyld - anlægget blev installeret november 2013Frown.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,249,268 Unikke besøg
XHTML CSS