HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Shunt til gulvvarme
goggeline
Har et luft til vand anlæg vølund 2020 med buffer ukv 300 og vpa 300 til varmt vand.
Mit anlæg er koblet direkte til gulv varme uden shunt syntes ikke det kører for godt da gulv
bliver kold og varm man kan ikke holde en konstant varme.Skal der en shunt på og hvilken model
skal man vælge der skal jo være en godt med flow.Kunne godt tænke mig en kostant varme i gulv varme.
Har ingen radiatorer.
 
goggeline
Slet ingen svar.
 
allankj1
Er det ikke fordi dit gulvvarme er indstilet forkert? Kører sådan en Vølund med gradminutter??? Jeg har også direkte koblet gulvvarme og har ikke shunt på og det virker bare perfekt.
Redigeret af allankj1 d. 31-01-2011 12:48
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
goggeline
Ja tror den kører gradminutter den står til -60.
Den kan stilles til mellem -120 og 0.
Alle termostater er helt åbne i alle kredse.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Har du fået balanceret dit gulvvarmeanlæg ???
D.v.s justeret således at der kommer tilstrækkelig med flow i alle kredse samtidig.
er gulvvarmen nedstøbt i beton eller ligger den i trægulv.??
Hvor høj er din fremløb og retur stemperatur
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
allankj1
Du mener vel at nogen gange er dit gulv meget varmt og andre gange er det "koldt". På min pumpe har jeg det der hedder koblingsdifference.

Eksempel. 0 grader udenfor. Pumpe siger at vande i gulvet skal være 28,3 grader. Min koblingsdifference står til 3,4 grader. Det vil sige pumpen acceptere at vandet falder til 26,6 grader inden den starter (28,3 - (3,4/2)). Ligeledes stopper den først når den har nået 30 grader på gulvvarmevandet altså (28,3 + (3,4/2)).

Uden helt at kunne gennemskue gradminutterne må disse betyde det samme som koblingsdifferencen. Kan bare ikke helt finde ud af hvad de skal stilles til for at det giver mere jævn gulvvarme.

På vores anbefales det at koblingsdifference ikke stilles til under 5 grader men synes det gav for meget udsving på gulvene. I ovenstående eksempel ville værdierne blive:

Start 25,8 grader og stop 30,7 grader. Dette gav alt for store udsving og gulvene var enten meget meget varme eller "kolde".
Den med gradminutter tænker jeg lige over.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Gradminnutterne er en måleenhed varmepumpen som er med til at finde ud af hvornår varmepumpen skal starte og stoppe og hvor langtid den skal køre.

et lavt gradminuttal bevirker at der går længere tid mellem starterne og at køretiden mellem starterne bliver længere.

jeg har eksperimenteret en del med at juster gradminnuttallet for derved at få færre starter, jeg syntes at kunne observere at færre starter p.g.a lavt gradminnuttal, bevirker lidt højere fremløbstemperatur når varmepumpen kører.

lavt gradminnuttal vil kunne bevirke større udsving i temperaturen indendøre, mindst udsving ved gulvvarme i betongulv,
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
allankj1
Okay så det du siger er at han skal forsøge at sætte antallet af gradminutter op til f.eks. 90 min.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Så vidt jeg husker skrev han at gradminutterne stod på minus 60 (-60), det stod min vp iøvrigt også på fra fabrikken af. (nu står den på -200)

Hvis gulvvarme kredsene er balanceret, (det er meget vigtigt)og der stadig er for store udsving i temperaturen kunne han prøve at sætte gradminutterne til +10. det vil give flere starter og kortere interval mellem starterne. hvis det hjælper men ikke er nok kan han godt sætte den lidt højere, men husk at flere starter i længden slider mere på kompressoren og også kan give dårligere cop værdi.

Hvis det er gulvvarme indstøbt i beton undre det mig nu lidt hvis det ikke skulle kunne køre med gradminutterne på -60.
men der sker jo ikke noget ved at prøve
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
goggeline
Det med flow i kredsene det skulle passe.Ja de er nedstøbt i beton.normalt kører den på varme kurve 6 så temratur svinger jo.Lige nu har jeg prøvet at køre fremtemratur min 34 grader og max 45 grader det dur ikke bliver meget varmt men ville jo helst bare køre på varmekurve 6 på automatik.Har SMO modul som styring.Det jeg ikke forstår er når man kører på varmekurve 6 svinger temratur jo en del.Fabriksinstilling på fremløb er min 15 grader og max 55 grader så vælger man en kurve efter om det er radiator eller gulvvarme.Så retur svinger jo en del.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hvor stort er dit hus ??
køre cirkulationspumpen hele tiden også selvom der ikke laves varme ??

Det bedste er hvis det er muligt at finde en varmekurve der passer til huset.

hvad bestemmer din fremløbstemperatur, er det en rumføler eller er det kurvestyringen der, afhængig af udetemperaturen, bestemmer fremløbstemperaturen??
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
goggeline
Hus er 158m2.Hvis det er cirkulationspumpen fra buffer til gulv så kører den hele tiden.Det er en udeføler der bestemmer fremløbstemeraturen.Men hvordan kan man få en ensartet temperatur når det svinger 15 grader i forskel på min og max fremløbstemperatur.
 
allankj1
Okay nu tror jeg at jeg ved hvad der sker. Famt manualen til SMO styringen. Jeg ville stille min varmekurve ned til en fladere kurve. Eksempelvis kurve 3 eller 4. Ved ikke om du kan vælge tal i mellem altså feks. kurve 3,5.

Så ville jeg tilgengæld forskyde kurven opad.

Ved kurve 6 som du har valgt nu sker skrues der meget op for fremløbstemperaturen når udetemperaturen falder 5 grader. Modsat skrues der meget ned for fremløbstemperaturen når udetemperaturen stiger 5 grader.Se side 8 i denne manual

http://www.gskt.dk/media/files/Smo_10_styring_monterings_og_Brugervejledning.pdf

Ved at vælge en lavere og fladere kurve undgåes de store udsving på gulvtemperaturen. Bliver det for koldt i huset ved kurve 3,5 for eksempel forskyder du kurven lidt opad. Prøv dig frem og vendt et døgn efter hver instilling.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Men hvordan kan man få en ensartet temperatur når det svinger 15 grader i forskel på min og max fremløbstemperatur.

Svar: Du vælger en lavere kurve. Alternativt kan du vælge at køre med det der hedder knæk temperatur Menu 2.6.3. Men jeg vil foreslå at du prøver det andet først.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
goggeline
Jeg prøver mig frem nogle dage vender tilbage og tak for hjælpen.
 
allankj1
Okay nu tror jeg at jeg ved hvad der sker. Fandt manualen til SMO styringen. Jeg ville stille min varmekurve ned til en fladere kurve. Eksempelvis kurve 3 eller 4. Ved ikke om du kan vælge tal i mellem altså feks. kurve 3,5.

Så ville jeg tilgengæld forskyde kurven opad.

Ved kurve 6 som du har valgt nu skrues der meget op for fremløbstemperaturen når udetemperaturen falder 5 grader. Modsat skrues der meget ned for fremløbstemperaturen når udetemperaturen stiger 5 grader.Se side 8 i denne manual

http://www.gskt.dk/media/files/Smo_10_styring_monterings_og_Brugervejledning.pdf

Ved at vælge en lavere og fladere kurve undgåes de store udsving på gulvtemperaturen idet der skrues knap så meget op for fremløbstemperaturen hvis udetemperaturen falder 5 grader ved kurve 3,5 end ved kurve 6. Bliver det for koldt i huset ved kurve 3,5 for eksempel forskyder du kurven lidt opad. Prøv dig frem og vendt et døgn efter hver instilling.

Kan se kurve 6 er fabriksindstilling og antager at du ikke har lavet de store reguleringer på varmepumpen endnu. Du kan godt forvente at skulle bruge noget tid på at foretage indstillinger så du har den varme i huset du gerne vil have samtidig med at komforten er i orden. Når så det først engang er indstillet skal du faktisk aldrig stille på det igen.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg er enig med allan, vælg en fladere kurve og forskyd den parrelelt opad hvis det giver for lidt varme. og nedaf hvis det bliver for varmt.

med gulvvarme i beton b urde det ikke være nødvendigt at ændre på gradminutterne, lad dem være på -60 .

min temp og max temp fortæller blot inden for hvilket temperatur område varmepumpen må bevæge sig, hvor fremløbstemperaturen skal være bestemmes af udetemperaturen når du bruger varmekurverne..

held og lykke
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
goggeline
Hvis man nu skrurer den ned på kurve 4 kan ikke halve bliver det så ikke en lille fremløbstemperatur skal gulv varme ikke have min 33 grader.Mener jeg har læst det.
 
allankj1
Nej ikke noget min men maks temp. skal du være obs på da trægulv ikke har for godt af for meget varme. Hvis det er et nyt hus bør det være fint. Forresten er det ikke fremløbstemp vi taler om her men returtemp. på gulvvarme vandet vi taler om. Mit står til 30 grader i retur temperatur ved 0 grader uden for. Fremløbet er så 36,5 - 37 grader.

Min fejl at jeg fik skrevet at kurven viste fremløbstemperaturen. Det er returtemperaturen den viser.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
goggeline
Når man stiller på smo 10 er det fremløbstemperatur man juster.Man kan se returtemperatur i menu 2,7
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,021 Unikke besøg
XHTML CSS