HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Teknisk information søges
Elmek
Hej jeg er ny her og vil installere et varmepumpeanlæg i mit hus. Jeg er interesseret i at vide noget om R410 kølemidlets mest effektive temperatur (har læst at det er 0/35 grader) og hvordan reguleres ekspansionsventilen i R410 kredsen(hvilke temperaturmålinger indgår og sammenhænge) samt hvilket tryk reguleres pumpen til at give. Er der nogen grænser man skal overholde ud over kølemidlets begrænsninger. Ps ved godt det er pumpeproducentens informationer der her søges men det interesserer mig ved en eventuel ombygning.
 
Joachim Gyldner
Hej Elmek
Det er rigtig at varme optagelsen er størst med et sug mellem 0 - 6C og tryk mellem 35 - 40C og en overhedning på 6k
Din højtryk side ville ligge ca 5C over mediet der varmes på, det forklare ret godt hvorfor en koldere frem løbs temp giver en bedre effekt udnyttelse. Det er nemlig tryk forskellen der udgøre den optagede effekt i compresseren. Og hvorfor det bliver dyrt med kolde ude temperetur.

ekspansionsventilen eller termoventilen, reguleres efter temperaturen på afgangen af fordamperen. Overhedningen aflæses ved samme temp kontra det konverteret suge tryk til C

"samt hvilket tryk reguleres pumpen til at give." forstår ikke?
Redigeret af Joachim Gyldner d. 10-01-2011 21:36
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Elmek
Hej Joachim Güldner
Tak for responsen.
Med spørgsmålet : "samt hvilket tryk reguleres pumpen til at give." forstår ikke? mener jeg, reguleres pumpens omdrejningstal (trykket/temperatur på kondensator) af temperaturindstilingen på ønskede kondensatortemperatur. Min overvejelse går på at der ved opstart vil dannes et højere tryk indtil temperaturføleren når den reelle måling.
 
Joachim Gyldner
Der er ingen regulering af pumpe når der snakkes VP. Pumpen køre konstant i det valte trin som er mest hensigtsmæssig.
der indstilles en ønsket frem løbs temperatur som indstilles efter behov. Kompressoren køre efter denne til den er opnået.
Nogle anlæg kan regulere sin effekt ved DC frekvens styring eller trin, for på den måde at undgå formange start stop.
Dit pumpe tryk afhænger afhænger af hvor højt vandet skal løftet samt tryktab ude i rørsystemet.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Elmek
Hej Joachim Güldner
Tidligere vendte vi emnet hvornår R410A var mest effektiv, der nævnte du at det var ved et sug mellem 0 - 6C og tryk mellem 35 - 40C og en overhedning på 6k, hvad er en overhedning?

Hvis man skal vælge en varmeveksler til R410A som kondensator hvilket tryk vil det være nødvendigt at dimensionere den til på R410A siden, jeg har overvejet at beskytte varmeveksleren med en pressostat og sikkerhedsventil for at kunne anvende en standard. Har kigget på SWEP NBH8 standarad tryk eller en billig en fra en af de mange online VVS firmaer.
Takker for din information jeg har søgt nettet tyndt og spurgt nogle steder uden held, takker.
Redigeret af Elmek d. 13-01-2011 10:19
 
Joachim Gyldner
En overhedning er en temperatur forskel på det fordampedet kølemiddel, en overophedning af gasserne i fordamperen. Den har dels til opgave at sikker en fuld udnyttelse af fordameren og dels en tilstrækkelig køling af kompressoren, da denne som regel er sugegaskølet.

Skal lige forstå, ville du selv bygge dit anlæg?


Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Elmek
Hej Joachim Güldner
Ja det vil jeg, jeg er elektronik tekniker uddannet, blandt andet. Styring er derfor nemt for mig. Jeg har huller i min viden omkring det komplette R410A kredsløb men muligheden for at sætte mig ind i det. Jeg har rekvireret en bog fra køleteknikeruddannelsen som support(Eigil Nielsen). Ideen er at ombygge et bestående luft/luft anlæg til et luft/væske, de små anlæg er til at komme i nærheden af prismæssigt, men jeg søger data for udvælgelse af varmeveksler. Har dog fundet software som kan beregne en sådant.
Takker for responsen.
Redigeret af Elmek d. 14-01-2011 00:56
 
Joachim Gyldner
Eigil Nielsen, det er jo min gamle lære mester Wink

Mht. R410A veksleren bliver det nok mest problematisk at få adgang til en som privat.
Af veksler ville jeg ville anbefale GEA´s GBH serie til R410A
Du skal huske at tage hensyn til den volumetrisk virkningsgrad, hvis dit anlæg som skal ombygges ikke oprindeligt er dimensioneret til R410A

Det ville værre en god ide at alliere dig med en fag mand, af praktiske årsager, men også pga lovgivning.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 14-01-2011 19:57
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,269,479 Unikke besøg
XHTML CSS