HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Solceller til elproduktion
byboeren
Hold iøvrigt øje med firmaet Sunsil som skulle komme med et panel i 2011 som er 30-40% mere effektivt, dermed kan et anlæg på 6000kwp producere mere end 6000 kwh om året.
Et panel på 300kwp/2kvm og hvor inverteren er indbygget i panelet skulle komme til at koste i omegnen af 7000 kr også er det bare anmelde det til energiselskabet/kommunen og sætte det i stikkontakten
 
allankj1
Tror ikke at et anlæg på 6000 kwp producere mere end 6000 kwh men i og med at de er 30 - 40 % mere effektive må det betyde anlægget fylder mindre samt at prisen så er billigere for et 6000 kwh anlæg.

Men det lyder da spændende:

[url]http://www.sunsil.dk/Pressemeddelse.pdf[/url]
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
Det store problem i solceller er, man kun må lave et anlæt til eget brug. Som en bekendt sagde til mig, så vil det være meget bedre at gå sammen med naboerne og lave et stort anlæg på det bedst egnede tag. En stor inverter i stedet flere små og kun en installation reducerer prisen, og på det bedst egnede tag vil man opnå størst ydelse.

Husstandsmøller er ligeså lidt en bastard. I stedet skulle man investere sine penge i et møllelaug, der køber og opsætter en stor mølle på en favorabelt sted. Vindforholdene bliver aldrig optimale i de højder en husstandsmølle kommer op i, og slet ikke i bebyggede områder, hvor bygninger mm skaber turbolens. Mere vindenergi for samme pris.

Problemet er selvfølgelig, at man ikke kan få sin elmåler til at løbe baglæns, hvis ikke man har grejet "på egen matrikkel", men det er jo dybest set et politisk problem, ikke et teknisk. Afregningen kan klares med en lommeregner med minusfunktion, som de fleste er i besiddelse af.

Ups, nu er der ved at gå politik i sagen.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
eichmeier

Citer

byboeren skrev:
Hold iøvrigt øje med firmaet Sunsil som skulle komme med et panel i 2011 som er 30-40% mere effektivt, dermed kan et anlæg på 6000kwp producere mere end 6000 kwh om året.
Et panel på 300kwp/2kvm og hvor inverteren er indbygget i panelet skulle komme til at koste i omegnen af 7000 kr også er det bare anmelde det til energiselskabet/kommunen og sætte det i stikkontakten


Det meste interessante ved dem er det ikke at de er konkurs og på ved mod tvangsauktion.....
 
byboeren
Som jeg kan læse er det ikke sunsil der er ved at gå konkurs, men centret det ligger i og som ejes af hustruen. http://www.erhvervsbladet.dk/energi-og-
miljoe/statsministeren-besoeger-konkurstruet-center
Anyway så er det teknologien som er interresant. Den er opfundet, der er en produktion igang, og så er jeg ligeglad om det er per eller poul som sælger dem. De skal nok blive solgt
 
byboeren
Til Allankj1: Du må tro hvad du vil men fakta er noget ganske andet :-)
Her et eks. på alm. anlæg 6kwp som producerer mere end 6000 kwh om året. http://www.zeteco.dk/dk/energiløsninger/solceller/solceller+ze+solar+54/?s=33
Hvis du så ser på teknikken bag sunsils produkt er der ingen tvivl om at den årlige kwh produktion kommer over angivet kwp
 
Chr

Citer

byboeren skrev:
Til Allankj1: Du må tro hvad du vil men fakta er noget ganske andet :-)
Her et eks. på alm. anlæg 6kwp som producerer mere end 6000 kwh om året. http://www.zeteco.dk/dk/energiløsninger/solceller/solceller+ze+solar+54/?s=33
Hvis du så ser på teknikken bag sunsils produkt er der ingen tvivl om at den årlige kwh produktion kommer over angivet kwp


Anlægget du linker til har en effekt(power) på 6kW (power) og producerer 6100 kWh energi. Det betyder, at der regnes med ca 1017 timers sol om året.
Sådan et anlægs effekt bestemmes i vis udstrækning af dets placering, såvel retning i forhold til syd som dets hældning i forhold til det lidrette plan. Så vidt jeg har kunne få oplyst er effekten opgivet ved optimale forhold. Altså er det den største effekt man kan opnå under givne omstændigheder. Dit link angiver 40º taghældning og sydvendt flade i Thisted. Er disse betingelser ikke opfyldt er effekten og årlig ydelse afvigende til det ringere.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
byboeren
Watt Peak (angives Wp) er det output der måles fra solcellepaneler ved sluttesten hos producenten, under særlige standardiserede forhold1.

1: Når et panel opgives til 190 Watt Peak, har man altså målt det enkelte panels udgangseffekt til 190 watt, under en test, hvor panelet udsættes for lys med en intensitet på 1000 watt/m2, i et spektrum der minder om sollys. Desuden skal omgivelsestemperaturen være 25° C under testen.

Det enkelte panel kan altså, under gode forhold, godt give mere end 190 watt.

Hvis man så kigger på hvorfor sunsil's panel (deres udsagn som jeg vælger at ta for ok) er 30 % mere effektive. De har ikke opfundet en ny type celler, altså det er standardsolceller som de bruger til deres paneler. humlen i deres opfindelse og at de derfor er 30 % mere effektive ligger i Pkt. 1 at de hele tiden kobler de enkelte celler således du reducere antallet af "døde celler" ved skygger (skyer på himlen samt solnedgang) og Pkt.2 indbygget inverter som har en højere virkningsgrad = mindre tab.
Solen skinner nu engang som den gør og det er der mig bekendt ingen der kan ændre Wink
 
allankj1
Jeg tror bare at når du køber et 6 kwh anlæg er det det som anlægget kan yde under optimale betingelser. Tror ikke du køber et 6 kwh anlæg og så yder det 6*1,3 = 7,8 kwh under optimale betingelser. I såfald ville anlægget jo også være for stort til at du må nettilslutte det. Tilgengæld bliver anlægget mindre end et traditionelt anlæg og dermed fylder det mindre på dit tag og er ikke så dyrt. At det ikke har så mange døde celler ved skygge er så bare et endnu større plus.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Svar fra Sunsil da jeg spurgte om solcellerne allerede var i handel:

Hej Allan,

Mange tak for din e-mail od interesse i SunSil’s produkt.
Vi er i den sidste del af produktmodningsfasen af vores modul og vi forventer typegodkendelser færdige i jan./feb. 2011 of produktionsstart maj 2011 og salg på markedet i august 2011.

Salget vil blive udført af 3-4 distributører for hele Skandinavien.
Distributørerne vil starte markedsføring omkring marts/april 2011 og deres navne vil blive oplyst på samme tid.

Vi videresender din forespørgsel til vores distributør vi er i kontakt med og du hører fra dem.

Med venlig hilsen
Simone Hansen
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Flere spørgsmål til Solsil:

Okay

Det er meget fornemt at du videresender til Jeres distributører med henblik på at de må kontakte mig.

Mangler lidt svar på disse spørgsmål:

Kan du oplyst mig hvad et anlæg bestående af 13 paneler (teoretisk) kan producere om året under optimal placering ???

Er det rigtigt opfattet at der er inverter i hvert panel og derfor skal denne ikke købes udover panelerne? Hvor lang tid er levetiden på den indbygget inverter ? Har læst at en inverter på andre solcelle anlæg kun holder 10-15 år?

Hvor lang levetid forventes der på selve solpanelerne ?? samt hvad forventes der af ydelsesfald i panelerne pr. år?

Tillader mig at med sende et lille regneark jeg har udarbejdet.

Regnearket tager hensyn til såvel finansering af anlægget på 5,75 % over 25 år samt en el-pris på 2 kr pr. kwh samt en årlig prisstigning i elprisen på 3 % (mener at have set at siden midten af 80’erne er el-prisen steget med 7 % om året i snit).

I så fald ser sådan et anlæg jo meget interessant ud. Især hvis levetiden er over 25 år, hvor ydelsen på lånet falder væk

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Og svar fra Simon Hansen:

Hej Allan,

Vores moduler bliver ikke solgt af os direkte, men via forhandlere, som vil også besvare spørgsmål mht. antal paneler og deres produktion/år.

Ang. inverter – ja, der er inverter i hvert panel.
Levetiden for inverteren er 25 år.
Levetid på 10-15 er baseret på den gamle teknologi.

Levetiden på selve solpanelen: >25 år
Ydelsesfald kan ikke oplyses pt., men det forventes at være < 0,5 %/år.

Ang. levetiden mht. ydelsen på lånet falder væk: Vi er enige, men vor informationer fra forsyningsselskaberne forventes energistigninger på mere end 10 %. Det kan vi diskutere i lang tid.


Med venlig hilsen
Simone Hansen
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Sker dette er solceller en god forretning allerede i dag;

Energistigninger på mere end 10 % Shock
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
byboeren
Jeg kan læse på din mail korrespendance med sunsil at de har udskudt tidspunkt for start af salg :-) sidste efterår fik jeg oplyst at salget startede forår 2011.
Energistigninger på 10 % tror jeg på ingen måde er urealistisk.
Kwp er (som prøvet beskrevet før) et udtryk for hvor meget et panel kan yde ved en standardiseret indstråling således du kan sammenlige produkterne. Jeg tror bare at når du køber et 6 kwh anlæg er det det som anlægget kan yde under optimale betingelser.Til Allankj1 Tror ikke du køber et 6 kwh anlæg og så yder det 6*1,3 = 7,8 kwh under optimale betingelser. I såfald ville anlægget jo også være for stort til at du må nettilslutte det. NEJ grænsen for nettomåler ordningen er 6 KWP og har intet med den årlige elproduktion. Du kan f.eks købe husstandsmøller på 6 kwp og dermed hører under nettomålerordningen som producerer langt over 10000kwh om året. (siger sælgeren Wink ) Med fare for at gentage mig selv kan kun sige : ET ANLÆG PÅ 6KWP MED DISSE PANELER VIL VED OPTIMAL PLACERING YDE MERE END 6000 KWH OM ÅRET. Og ja solceller er en god forretning og det især ved nybyg.
 
byboeren
Fandt lige dette fra en pressemeddelse fra sunsil:
Økonomi
Investeringen i et anlæg, der skal dække en traditionel husholdning med et forbrug på omkring
5.000 KWh vil koste omkring 100.000 kr. og bestå af 12-13 solcellepaneler.

Og når vi så ved at deres panel er på 300 wp er det jo bare at sætte sig ved kuglerammen:
5000kwh divideret med 13 paneler = 385 kwh om året pr. panel.
Et anlæg på 6kwp består af 20 paneler (6000/300)
20 X 385 = 7700 kwh om året.

Alt dette passer også ok med de 20-40% som de nævner

Smæk hele skidtet på en soltracker og du kan hæve ydelsen endnu mere Grin
 
Ekspress105
Grin

Citer

Du kan f.eks købe husstandsmøller på 6 kwp og dermed hører under nettomålerordningen som producerer langt over 10000kwh om året. (siger sælgeren )


Har faktisk lige hørt om nogle der kommer ind i landet nu soms skulle kunne give op til 15-18.000kwh om året...
Er spændt på om det holder... For så bliver det godt nok interessant...
 
allankj1
10 % om året. Så koster en kwh 82 kr om 40 år Shock
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Fik mail fra en af de kommende forhandlere af Sunsil i dag. Noget skuffet er jeg for de taler om 3.700 kwh i produktion og ikke 5.000 kwh som det var oplyst i pressemeddelsen

Gengivelse af mail;

Hej Allan

Som du har fået oplyst fra Sunsil, er din mail sendt til kommende distributør af Sunsil’s produkter, og hermed en besvarelse.

Som Simone skrev, er man stadig i produktmodningsfasen, så et egentlig færdigt produkt, er på markedet på den anden side af sommerferien 2011
Prisen er endnu ikke helt fast, men forvent i størrelses ordenen 1000 Euro pr panel.

Installationen af panelerne er utrolig nem, da det foregår med færdigmonterede ledninger med stik på, som er IP67, dette kan som du selv beskriver, installeres af en lægmand, dvs. ikke nødvendigvis en el faglært.

Et anlæg bestående af 13 paneler, vil kunne under optimale forhold yde 3700 kw/h (de er på ca 285 W pr panel)
Det er korrekt forstået at der er en inverter i hvert panel, det er ideen bag hele konceptet, og en forventelig levetid er garanteret til min. 25 år, herefter falder effektiviteten, denne faktor er dog ikke helt kendt, men panelet vil fortsat producere.

Håber dette var svar nok, ellers er du velkommen til at kontakte mig for yderligere informationer.

Med venlig hilsen/Kind Regards

Relacom

Pressemeddelse:

http://www.sunsil.dk/Pressemeddelse.pdf

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
det vil sige ca 14 års tilbagebetalingstid mindst...........

det er alt for længe, 5år så bliver det interesant
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
byboeren
installeres af en lægmand, dvs. ikke nødvendigvis en el faglært ???

Den går ikke hos SIK hvis det skal nettilsluttes.
Nu fremgår det jo ikke af mailen om det er nettilsluttet som forhandleren taler om men det håber jeg såsandelig ikke. Vi har trods alt stadig noget som hedder stærkstrømsbekendtgørelsen og autorisationsloven. (endnu)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,238 Unikke besøg
XHTML CSS