HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank til et luft/vand anlæg
Carl Erik
Hej
Jeg overvejer opsætning af en luft/vand VP.
- Vil det være klogt at koble den til husets enstrengede radiatorsystem / gulvvarmanlæg uden en buffertank?
- Kan en buffertank være en almindelig vandvarmer, så jeg kunne bruge den indbyggede el-patron til tilskudsvarme?
- Kan en sådan buffertank fungere som tryk-ekspansionsbeholder? Jeg dropper oliefyret!
vh
Carl Erik
 
poul larsen
Hej Carl Erik

Det er svært at svare rigtigt på, når man ikke kender anlægget, men du skal sikre dig, at frem og retur ikke er over +8 i differens, når du bruger VP. Hvis du køber en inverter, skulle det ikke være nødvendigt med en buffer. Den vil køre op og ned i belastning efter behov. Køber du en on/of, er det nødvendig med en buffer, men husk at en inverter er 30% billigere i drift. Du kan gå ind på www.pioneerinfo.dk - se under downloads, se diagram luft/vand. Det er med en 200 l solvarmebeholder.
Kreds 2 er til at hæve fremløbstemp. ved tilskudsvarme.
Jeg monterer med en combibeholder fra 100-200 l, alt efter vvb behov.
Det kører ok. Du skal have en trykekspansion med 2,5 bar sikkerhedsventil.
Jeg har lige aflæst kwhforbrug for sidste år, 5922kwh, i mit hus på 180m2 i to plan, ombygget i 1986. Jeg har haft Pioneer luft/vand på 6,2kw og Pioneer luft/luft som til skudsvarme og varmefordeling. Luft /vand har brugt 4926kwh og luft/luft 996 kwh i et år. Før da kørte jeg med luft/vand on/of, der brugte ca. 8000 kwh om året. Det passer ca. med 30-40% besparelse med inverter.
Håber det besvarer dine spørgsmål.
Wink

mvh

poul larsen
 
Carl Erik
Poul, tak for svaret. Jeg har fundet et svensk anlæg, hvor der ikke er nogen bevægelige dele ud over kompressoren, som kan anbringes i et lydisoleret rum.
Den bliver derfor helt lydløs, og jeg regner derfor også med at den er helt vedligeholdelsesfri.
Det fungerer som on/off, klarer ned til -5 grader, men frem for alt skal den ikke bruge energi på afrimning. Og det er jo en af de væsentligste årsager til dårlig drift.
Ulempen er størrelsen på den udendørs enhed. Man kan diskutere hvor køn den er, man hvad gør man ikke for at afhjælpe menneskehedens CO2problemer.
Jeg er ved at undersøge de nærmere detaljer, Hvis nogen har interesse i det, vil jeg offentliggøre det når jeg ved tilstrækkeligt om den.
vh Carl Erik
 
Admin
Vil meget gerne vide hvilken Unit det er du har fundet.

Admin
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Carl Erik
OK, her er linket til den danske importør.
[url]http://www.octopus.tm/dk/dk_varmepumpar.htm[/url]
Jeg har kontakt med to brugere af anlægget, og det ser indtil videre lovende ud. De har haft det siden påske 2006 og har kun gode erfaringer. Det drejer sig om model 22 og 48.
Der er dog nogle godkendelsesproblemer som skal undersøges nærmere.
vh Carl Erik

Link lavet aktiv af OWL
Redigeret af OWL d. 31-01-2007 21:46
 
DangMan
Kigger interesseret med !
 
kla
ispinnen er omtalt andetsted i dette forum, ingen yderlige kommentarer.

kla
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Carl Erik
Kære kla, du bliver nødt til at uddybe dit svar. Der står intet om ispinnen i det link du referer til, så det er lidt svært at tolke hvad du mener?
 
Admin
Hej Carl Erik

Prøv at bruge søgefunktionen i toppen af siden og skriv ispinnen og vælg du vil søge i debatten, så finder du mere


Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Carl Erik
Det var nu linket til http://www.svepinfo.se , jeg mente. Ikke søgefunktionen i dette forum!
vh
Carl erik
 
kla
http://www.octopus.tm/varmepumpar.htm her er en famileie som bruger 4000 liter olie ialt ca 30.000,-kr til sammenligning bruger ispinnen 17.991 kWh *1,6 = 28.785,- en besparelse på hele1.214 kr /år

Se tabel
INFO (mätningar dag för dag, fler mätningar och referenser finns på www.ispinnen.se)

1 Adress Stoby, Krutvägen 16
2 Byggår 1974
6 Hustyp Tegel, enplan, hel källare
7 Boyta 108m2
3 Uppvärmd yta 216m2
4 Uppvärmningssystem H2O radiatorer
5 Oljeförbrukning 2002-2003 ca. 4m3/år
6 Hushållsel 2002-2003 ca 5000 kWh/år
7 Innetemperatur med ispinne ca. 21,3 grader
oljepanna (4m3 olja ~ 32 000 kWh) + Hushållsel 37 000 kWh
ispinne Totalförbrukning 28 November - 11 Oktober 17 991 kWh

kla
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Carl Erik
Ja det er temmelig ubegribeligt at de har sat det på nettet. Mine hidtige observationer fra danskere som har købt anlægget, ser meget bedre ud.
Jeg har imellemtiden fundet ud af at alle godkendelser er på plads. Det er CE-mærket, bruger R290 som kølemiddel, kan ombygges til R407C hvis man skulle ønske det.
Der vil gå et stykke tid før jeg får det installeret, men jeg forventer at sætte alle mulige målinger op så vi kan få noget ordentlig statistik fra rigtige danske forhold. Jeg skal nok offentliggøre det på dette forum.
vh
Carl Erik
 
ojacobsen
Burde vel være værd at bemærke at el i Sverige kun koster ca. 1.-, men selvfølgelig får de et problem når priserne stiger....


Ø.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Carl Erik
Jeg er meget interesseret i dit logningssystem. Kan du oplyse mig om fabrikat etc.?
vh
Carl Erik
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,231,785 Unikke besøg
XHTML CSS