HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp vi fryser!!!!
masteraugust
Kan jeg ikke selv slå el patronen til ?
Jeg kan ikke få ordentlig varme i huset, i køkkenet(det varmeste sted har vi 18,4 og i resten af huset en 16-17 grader.
For nogle 6- dage siden havde vi 22-23 grader og så kom den slemme nattefrost.
Umiddelbart havde det ikke nogen negativ inflydelse på varmen men efter 2-3 dage faldt temp til det nuværende niveau.




Mvh Jan

IVT HT+ C11m/300l buffer installeret 17 septemper 2010
 
allankj1
Jo el-patronen kan godt slåes til.

Forsøger at hjælpe her.

Hold knappen "menu" inde i 10 sek til der står installatør menu.

Gå ind i menu 5,4 og stil punktet således at pilen står ud for normal drift.

Gå derefter ind i menu 8,1 og stil punktet til 60 min. Så kobler el-patronen til efter 60 min.

Gå derefter ind i menu 8,2 og stil punktet til 0 grader. Så kobler el-patronen til når det er under 0 grader udenfor.

Dvs. er det 0 grader udenfor og har pumpen kørt i mere end 60 min unden at nå setpunktet på retur løbet vil den koble el-patronen til. El-patroen er nok sat til 6 kwh standard. Rod ikke med dette med mindre du ved at din sikring kan klare at du stiller den på til 9 kwh i effekt. Nyt eller gammelt hus. Gulvvarme eller radiatorer. Hvor står hus og hvor i landet bor du?

Ring 40 10 97 22 hvis det stadig driller dig.


Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 25-12-2010 19:47
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
masteraugust
Huset er i 2 plan fra 1981-266m2 og derforuden varmer jeg en seperat værkstedsbygning på ca.75 m2 op (men kun til 5-6 grader)
Stueplan på 150m2 er med radiatorer og ca. 40-45 kvm gulvvarme.
1ste salen på 116m2 er udelukkende med radiatorer.
Systemet burde være stort nok da jeg havde de omtalte 22-23 grader også den nat da vi havde minus16-17 grader.
Bor i Nordjylland 20 km nord for Aaalborg
Har i mellemtiden fundet ud af at der er meget luft i systemet på 1ste sal. og er gået igang med at lufte ud.
Tilfører systemet selv vand til erstatning for det jeg tapper af ? (kun ganske lidt-men alligevel ?)
Jeg ved næsten ingenting om selve systemet, var blevet lovet en grundig gennemgang når det var færdigt.
Det er bare aldrig blevet til noget-Man kan jo heller ikke forlange alt for sølle 170.000,- Angry
Burde jeg ikke kunne se om el-patronen har været igang ?-det kan jeg ikke.
Prøvet at vedhæfte nogle billeder fra indstillings menuen.
Mvh.Jan
masteraugust tilknyttede følgende billede:billede:
145.jpg
 
masteraugust
Nå havde 10 billeder mere, men kunne ikke oplade dem.
 
allankj1
Hold knappen "menu" inde i 10 sek til der står installatør menu.

Tag derefter menu 7.3. Der aflæses drfitstid på el-patronen.

Du skal fylde noget vand på anlægget når du lufter radiator ud.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Send billederne til mig på

Mail adresse slettet af admin, ikke tilladt med mail adresser i debatten

Mvh

Allan
Redigeret af Admin d. 25-12-2010 23:43
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Lægger lige dine temp. ind her.

GT1 Fra 53,6 Nuv. 29,8
GT 2 - 7,8
GT 3 Setp 51 Nuv 49,8
GT 6 70,5
GT 8 36,3
GT 9 30,3
GT 10 0,3 (Fin brin temp)
GT 11 -2,5
Varmekurve 7,0
Finjustering 0,0

Måske nogen lige kan hjælper her.

Har du efterfyldt vand på anlægget?

Kan du se hvor maget tryk der er på centralvarmekredsen?

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
masteraugust
Har lige kigget på det igen og fandt ud af hvor vandet skulle påfyldes og fandt også en alvorlig fejl.
Vandet bliver påfyldt ude fra mit værksted ca. 30 m fra hovedhuset, rørene løber i jorden og går ind i huset.
Da jeg her til morgen fyldte vand på, var jeg lige ved at få oversvømmelse inde i huset.
Det viste sig at en omløber kun sad fast i det yderste gevind og jeg kunne dreje de 2 første omgange med fingrene.
Jeg spændte det med en stor fastnøgle og håber nu på det bedste.
Temp på GT1 faldt til 29 fra 31,5, så nu sidder jeg bare og venter og håber.
Har lige vedhæftet et billede, det er den store omløber lige til venstre /ovenover manometeret.
masteraugust tilknyttede følgende billede:billede:
img_6358.jpg

Redigeret af masteraugust d. 26-12-2010 11:09
 
allankj1
For mig at se laver den jo fint nok temperatur til vandvarmeren og defor tror jeg ikke pumpen fejler noget mht ydelsen.

Derimod ser det ud som om den ikke kan lave varme nok til centralvarmevandet. Måske det kan skyldes manglende vand på systemmet således at varme ikke kan afsættes til vandet, eller at vandet ikke kommer hurtigt nok rundt i systemmet, Har du prøvet at skrue op for cirkulationspumpen til centralvarmevandet?? På eventuelt at rens det smudsfilter der sidder på centralvarmekredsen.

Har du en buffer tank på anlægget.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Sådan VVS mester. Tror du har fundet fejlen. Du har manglet vand på systemmet. Klart at temperaturen faldt for du kom koldt vand fra hanen på systemmet. Husk at lufte radiatorerne ud igen. For der er sikkeret luft i systemmet nu og det vil stille sig oppe i dine radiatorer. Så udluft igen, efterfyld med vand og udluft igen indtil der ikke kommer mere luft ud af radiatorerne. Du har en 11 kwh pumpen så din temp. kommer hurtigt opad igen. I hvertfald på vandet i kredsen, så tager det nok noget tid inden huset er varmet op igen.

Skriv lige når det hele virker igen

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
masteraugust
Ja, jeg har buffertank på 300L.
Er i fuld gang med at udlufte igen og overvåger temp.
Smudsfilter aner jeg ikke en pind om, gad vide hvor det sidder, hvis der er et.
Melder tilbage.
Indtil videre tak for hjælpen.


Jan
 
allankj1
Er der kommet varme i huset nu?

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
masteraugust
Nej ikke ret meget, men nu er radiatorerne da varme.
Er lige kommet hjem fra julefrokost.
 
allankj1
Nå men så hjælper det nok snart med varmen

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Er varmen bedre i huset i dag??

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
masteraugust
Update.
Her 2 dage efter jeg fik fyldt vand på skidtet igen er temp oppe på 19,8 i køkken og 18 grader i stuen.
Vil tilsyneladende ikke højere op.
Alt er luftet ud igen og igen.
Min stop temp er på ca. 49 og nuværende temp ligger og svinger på 33,6-33,9
Varmepumpen kører i døgndrift.
Gad vide hvad der er galt. ???
 
allankj1
Jamen nu har vi jo meget koldt vejr i meget lang tid, hvorved dit hus er blevet kølet meget ned. Yderligere har du været bagud med varmen eftersom vandet var løbet af. Alene dette kan være årsag til at den kører i døgndrift. Du kunne prøve at lukke for varmen i værkstedet. Alternativt måske sætte et par varmeblæser op derover i et døgnstid mens du prøver følgende.

1. Slukke for varmen i værkstedet
2. Koble el-patronen ind. Dette bør alt andet lige hæve temperaturen på returvandet idet den så kobler 6 kwh ind sammen med de 11 kwh pumpen er på. El-patronen bruger selvfølgelig en del eksta strøm men det kunne jo være rart at få temperaturen i huset op igen.

Det er noget af en opgave vi sætter den til. For det første fyldes der en del liter meget koldt vand fra vandværket på dit system. Derefter beder vi anlæget om at hæve temperaturen 4-5 grader i 266 m2 stort hus på nogen af årets koldeste dage. Tror virkelig det er defor den kører 24/7 pt.

Men hvis du vil have varme op så start for el-patronen.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Nu er jeg jo ikke verdens klogeste menneske, din buffer på 300 liter hvordan er den koblet er der 4 rør på den, måske kommer varmen ikke videre, har du pumpe efter bufferen, kører cirkulationpumperne begge samme flow

Mener at IVT , bosch bruger 4 rør, har før hjulpet en kunde så varmen VP laver kommer frem til radiatorne ved at lave "fælles." retur

300 liter buffer er også ret meget til radiator, du varmer måske hele tiden i denne periode på 1.000 liter vand, med et tempfald på 5 grader behøves 5,8 kW tilført effekt bare for at holde delta T på 5 grader
 
masteraugust
Allan:
Jeg kan sagtens leve med de grader jeg har nu, så jeg venter og ser.
Har ingen varmeblæsere og slukke for varmen går ikke da mit brugsvang løber i rør der går igennem ovre på mit værksted.
KLA:
Kan godt være du ikke er verdens klogeste menneske, men tilsyneledende klogere end mig ? Wink
Jeg forstår ihvetfald ikke meget af det du skriverGrinelta T på 5 grader ?????Frown
 
allankj1
Hej Kla.

Meget god pointe den med at der skal bruges 5,8 kw bare for at holde en delta T på 5 grader. Så er der cirka kun 5 kw til at få hævet temperaturen i huset.

Ville du ikke foreslå?

1. At koble el-patronen til i måske de næste 24 timer
2. Vente 3-4 dage til på at pumpen selv får hævet temperaturen.


Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 28-12-2010 11:42
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,190,681 Unikke besøg
XHTML CSS