HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
inddækning af "udedel"
ivtair90
Hej

Jeg har fået opsat en IVT AIR 90 varmepumpe.

Jeg vil høre om det er muligt at dække selve udedelen lidt ind.

Dvs. bygge en lyddæmpende væg på den ene side af maskinen (højre) og evt. over den (1-2 meter over selve blæseren)

Lige nu går lyden meget ind i vores daglig stue og vi ville gerne prøve at undgå det lidt hvis det er muligt.

Forringer man pumpens ydeevne ved at sætte en "side" op som dæmper lyden?

Hvis det ikke er optimalt er gøre dette - er der da nogen krav til hvor langt udedelen må placeres fra selve indedelen?
Hvis vi skal have den omplaceret.


Tak for al hjælp!


Mvh
/Nel
 
hamselv
Jeg har fået opsat en IVT AIR 90 varmepumpe.

Jeg vil høre om det er muligt at dække selve udedelen lidt ind. UMIDDELBART NEJ!

Dvs. bygge en lyddæmpende væg på den ene side af maskinen (højre) DU SKAL MINIMUM OVERHOLDE SERVICEAFSTANDENE ELLERS BLIVER DET UMULIGT AT SERVICERE DENNE. og evt. over den (1-2 meter over selve blæseren) DET BØR DU VÆRE NOGET VARSOM MED, DA DU RISIKERER KORTSLUTNING AF LUFT HVIS DET LAVES FORKERT.

Lige nu går lyden meget ind i vores daglig stue og vi ville gerne prøve at undgå det lidt hvis det er muligt. NORMALT SYNES JEG IKKE DE SIGER MEGET. MEN HVIS DET GENERER, HAR I OVERVEJET LYDGLAS? DET ER EKSTREMT VIRKSOMT (OG MÅSKE DEN BILLIGSTE MÅDE AT FIKSE DET PÅ)?

Forringer man pumpens ydeevne ved at sætte en "side" op som dæmper lyden? HVIS DU BEGRÆNSER DEN LUFTMÆNGDE, ELLER LAVER NOGET DER FÅR LUFTEN TIL AT KORTSLUTTE, GÅR DET GALT. ENDVIDERE SKAL MAN VÆRE OBS PÅ AT SERVICE SKAL VÆRE MULIGT.

Hvis det ikke er optimalt er gøre dette - er der da nogen krav til hvor langt udedelen må placeres fra selve indedelen?
Hvis vi skal have den omplaceret. BRUGER DU PÆNT STORE RØR KAN DU SAGTENS FLYTTE DEN UD I DET FRI. VI HAR EN OPTIMA 1400 HVOR DER ER I HVERTTILFÆLDE 20 METER MELLEM UDE/INDE OG EN 1100 DER KØRER MED 15 METER RØR. VI GÅR SÅ EN STØRRELSE OP I RØR, FOR AT HAVE MINDST MULIGE TRYKTAB. MEN DET KOSTER JO LIDT I FJERNVARMELEDNING.
 
Joachim Gyldner
IVT AIR 90 Har et støj niveau på 53dba, det burde ikke være nødveddig som udgangspunkt. Har du undersøgt om den støj måske skulle være resonans? Hvilken underlag står den på?
 
ivtair90
hej igen

til, hamselv, okay så man kan bare grave rørene ned i jorden og stille udedelen længere væk? eks. på den anden side af vores garage, som er ca. 10 meter væk fra husmuren og indedelen?


til, Gyldner, men vi føler jo netop det er nødvendigt idet vores store vindue i tv-stuen desværre ikke lukker super godt af for lyden. Selve udedelen er placeret på fliser og står 10-15 cm. fra husmuren, det er så vidt jeg kan vurdere ikke ressonans.

Det er ikke "højt" men vi kan sagtens høre maskinen køre, og hvis man ved rimelig enkle metoder, så som at bygge en "lyd væg af træ+mur på den højre side af maskinen kunne undgå lyden ville jeg meget gerne gøre det.

Tager jo ikke mange timer at mure en lille mur op eller bygge en afskærming.

Findes der nogen informationer om hvor meget "plads" udedelen skal have omkring sig? dvs. på begge side og over sig?



Mvh

/Nel
 
ivtair90
evt. kunne en plexiglas rude i stuen klare noget af lyden også?


alle forslag, informationer og råd modtages!


mvh

/Nel
 
Joachim Gyldner
Kender til en sag tilsvarende din hvor udendelen ikke kunne dækkes ind pga. luft strømen. Da lydisoleret vi direkte kompressoren med en bly kappe, det virket super godt!
Redigeret af Joachim Gyldner d. 11-12-2010 19:51
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
ivtair90
kan du uddybe det?

bly-kappe hvordan skal det forstås/fungere?

Min plan var at bygge en træ dækning på højre side med cement/beton imellem træet og muligvis en afskærming i 2-3 meters højde over maskinen. For derved at lave en lydvæg som er nogenlunde "død" i lyden og minimere lydens veje.


Men jeg kan forstå at det ikke umiddelbart er noget problem at bygge sådan en afdækning/inddækning så længe man ikke rammer hele maskinen ind? Det skal jo kunne trække luft ind osv.

alternativt skal den flyttes 10meter væk over bag garagen som "hamselv" foreslår - selvom det sikkert kommer til at koste en del penge for VVS arbejde og nedgravning + isolering af rør.


Mvh

/Nel
 
ivtair90
det er sørme lidt bittert at erfare når man lige har fået det sat op.

Havde ikke regnet med at kunne høre udedelen så meget i vores stue - så må man jo komme på alternativer eller bede dem flytte maskinen længere væk - der er vel ingen "tilfredshedgaranti" på den slags? så man kunne slippe for en ny omkostning......


mvh

/Nel
 
Joachim Gyldner
Jo altså i det tilfælde handlet det om en kompresser udedel præsis som din bare af andet mærke. Det var en copeland scroll compresser der knorede og generet naboerne omkring. Vi bestilte ved forhandleren en tyk blykappe, et slags overtræk til kompresseren. Så larmen fra kompresseren aldrig kom videre der fra..verstehen?
Redigeret af Joachim Gyldner d. 11-12-2010 22:08
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
ivtair90
jo tak, forstår.

hvordan jeg selv lige skal prøve den type løsning ved jeg dog ikke. Smile


Tak for din hjælp


Mvh

/Nel
 
Joachim Gyldner
Der findes jo flere tyber lydisolering, så det er jo bare at prøve sig frem.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
ivtair90

Citer

hamselv skrev:
Jeg har fået opsat en IVT AIR 90 varmepumpe.

Jeg vil høre om det er muligt at dække selve udedelen lidt ind. UMIDDELBART NEJ!

Dvs. bygge en lyddæmpende væg på den ene side af maskinen (højre) DU SKAL MINIMUM OVERHOLDE SERVICEAFSTANDENE ELLERS BLIVER DET UMULIGT AT SERVICERE DENNE. og evt. over den (1-2 meter over selve blæseren) DET BØR DU VÆRE NOGET VARSOM MED, DA DU RISIKERER KORTSLUTNING AF LUFT HVIS DET LAVES FORKERT.

Lige nu går lyden meget ind i vores daglig stue og vi ville gerne prøve at undgå det lidt hvis det er muligt. NORMALT SYNES JEG IKKE DE SIGER MEGET. MEN HVIS DET GENERER, HAR I OVERVEJET LYDGLAS? DET ER EKSTREMT VIRKSOMT (OG MÅSKE DEN BILLIGSTE MÅDE AT FIKSE DET PÅ)?

Forringer man pumpens ydeevne ved at sætte en "side" op som dæmper lyden? HVIS DU BEGRÆNSER DEN LUFTMÆNGDE, ELLER LAVER NOGET DER FÅR LUFTEN TIL AT KORTSLUTTE, GÅR DET GALT. ENDVIDERE SKAL MAN VÆRE OBS PÅ AT SERVICE SKAL VÆRE MULIGT.

Hvis det ikke er optimalt er gøre dette - er der da nogen krav til hvor langt udedelen må placeres fra selve indedelen?
Hvis vi skal have den omplaceret. BRUGER DU PÆNT STORE RØR KAN DU SAGTENS FLYTTE DEN UD I DET FRI. VI HAR EN OPTIMA 1400 HVOR DER ER I HVERTTILFÆLDE 20 METER MELLEM UDE/INDE OG EN 1100 DER KØRER MED 15 METER RØR. VI GÅR SÅ EN STØRRELSE OP I RØR, FOR AT HAVE MINDST MULIGE TRYKTAB. MEN DET KOSTER JO LIDT I FJERNVARMELEDNING.




Kan man forvente at maskinen yder væsentligt dårligere - hvis jeg flytter udedelen ca. 10 meter og dermed graver rør ned osv?
Min egen VVS'er mente at det ville koste 10-15000 kr. for ham at flytte maskinen og grave rør mm. Det er jo også noget af en omkostning må man sige.

Måske er det lydglas du taler om billigere - hvis ikke det kræver total udskiftning af hele ruden. Men lige nu hælder jeg mest til at flytte hele udedelen.

Mvh
Nel
 
hamselv
Flytning af udedelen vil "koste" svarende til varmetabet i fjernvarmeledningen. Dvs med en en rigtig god fjernvarmeledning formentlig behersket. Skal du have den til at stå frit, kunne støbning af en sokkel til den, med tilhørende faskine for kondens, være en god ting.

Lydglas har jeg tidligere haft, hvor jeg boede op af en landevej. Og det giver utroligt meget (og koster lidt - med mindre dine ruder er meget store). Man bruger til det formål en termorude lavet af to forskellige tykkelser glas. Hvis jeg husker rigtigt 4 og 6mm. Lokaliser den/de ruder du kan høre den igennem og få da et bud på hvad sådan noget glas kan rende op i.

PS Husk ved forlængelse af kabler, at kommunikationskablet mellem beholder og udedel er Canbus. Lav dette med varsomhed. Forkert sammenkobling koster omgående printkort.
 
ivtair90

Citer

hamselv skrev:
Flytning af udedelen vil "koste" svarende til varmetabet i fjernvarmeledningen. Dvs med en en rigtig god fjernvarmeledning formentlig behersket. Skal du have den til at stå frit, kunne støbning af en sokkel til den, med tilhørende faskine for kondens, være en god ting.

Lydglas har jeg tidligere haft, hvor jeg boede op af en landevej. Og det giver utroligt meget (og koster lidt - med mindre dine ruder er meget store). Man bruger til det formål en termorude lavet af to forskellige tykkelser glas. Hvis jeg husker rigtigt 4 og 6mm. Lokaliser den/de ruder du kan høre den igennem og få da et bud på hvad sådan noget glas kan rende op i.

PS Husk ved forlængelse af kabler, at kommunikationskablet mellem beholder og udedel er Canbus. Lav dette med varsomhed. Forkert sammenkobling koster omgående printkort.



Tak for svaret
Jeg skal lige huske at sige, at lyden fra maskinen ikke hele tiden er slem, den har en 20-30 min, hvor den "tuder" højere og det kommer ikke fra selve blæser delen, men fra afrimningen eller lign.?
Det sker jo så hver gang maskinen har kørt X antal timer, og det er denne lyd vi er meget trætte af, ikke selve blæseren.

Nu kan det jo være svært at sige noget om, men lyder 10-15000kr. rimeligt for at flytte maskinen ca. 10 meter væk? Incl. løn, rør mm.
Jeg kan selv støbe fundament og lave faskine selvfølgelig.


Mvh

/Nel
 
hamselv
Tjaaaa priser er jo altid svæt.

Men tag 12500 kr rens for moms => 10000,-

Køb 10 meter fjernvarmeledning - dobbelt a' gæt 500,- = 5000

Brug lidt VVS dele for måske 700 - 800 kr = 800

Tag en svend til 400 og en dreng til 250 giv dem en dag = 5200

Så hedder regningen faktisk kr 11000,- + moms => 13750,-

Så gættet lyder ikke skævt, lidt afhængig af hvor bøvlet det er, og hvilken type preisoleret rør man bruger.
 
ivtair90
Tak for din hjælp "hamselv"!

Jeg afventer og får "tiden" til at arbejde lidt for mig - det er for koldt at rode med den slags nu og det fungerer jo. Men når vejret er til det kunne jeg sagtens overveje at flytte udedelen.

Indtil da overvejer jeg faktisk lidt det du talte om med lydglas, jeg ved fra andre at forsatsruder (3-5mm plexiglas) også har en lyddæmpende effekt, om det så virker tilstrækkeligt må så vise sig!
Det koster selvfølgelig også hurtigt 1500 kr i den størrelse vi taler om, men det kunne også lige være det der fjernede lyden vi hører.

Mht. den "tude" lyd, er det simpelthen når den afrimmer eller?
Som sagt, lyden fra blæseren er på ingen måde generende, det er kun den "fase" hvor den larmer fra selve det inderste af udedelen vi er trætte af, hvad den lige foretager sig der er vi noget i tvivl om.


Mvh

/Nel
 
hamselv
Ja det kan godt lyde lidt voldsomt, når der lukkes brandvarm trykgas ind i en iskold fordamper. Og sikke nogle "atom-skyer" sådan en Air kan lave, når den render igang igen.

Nu er vejret ret ekstremt her den sidste måned og temmelig atypisk. Derfor har du nok oplevet nogen flere afrimninger end normalt.

Jeg ville måske overveje den med forsatsruden. Ud over at dæmpe for støj, gavner den også med at hjælpe på varmetab!!!!
 
ivtair90
hej igen

ja vi har holdt lidt øje med maskinen og første gang den valgte at sende en ordenlig dampsky afsted blev vi da også noget overraskede! men det ser da flot ud! :-P


Vores rude er nu ikke specielt gammel, dvs. den er vel udskiftet i 90'erne. Men derfor kunne en forsatsrude af plexiglas godt gavne, både på lyd og på varmetab! sådan en 5mm burde vel kunne dæmpe en del lyd.

Det mest underlige ved det hele er, at vinduet over maskinen er af noget ældre dato, 1 lags glas med en påsat 3mm. forsatsrude, ved denne rude som står KLART tættest på maskinen er der nærmest ingen mærkbar lyd, ej heller i noget nær samme "tuden" som 5-6 meter længere henne ved vores større stuevindue, og stuevinduet er med termorude af nyere dato. Underligt?

Det må vel skyldes at lyden "ændres" på de 5-6 meter og at en plexiglas forsatsrude alligevel tar en del af den irriterende "tuden"......


Mvh

/Nel


 
Mr Scooby

Citer

ivtair90 skrev:Det mest underlige ved det hele er, at vinduet over maskinen er af noget ældre dato, 1 lags glas med en påsat 3mm. forsatsrude, ved denne rude som står KLART tættest på maskinen er der nærmest ingen mærkbar lyd, ej heller i noget nær samme "tuden" som 5-6 meter længere henne ved vores større stuevindue, og stuevinduet er med termorude af nyere dato. Underligt?

Det må vel skyldes at lyden "ændres" på de 5-6 meter og at en plexiglas forsatsrude alligevel tar en del af den irriterende "tuden"......


Nej - det er faktisk måden at støjruder fungerer på - glaslag af forskellige materialer og tykkelser, så egensvingningstallet er meget forskelligt for hvert lag. D.v.s. at de toner (eller oktaver heraf) som yderste lag viderebringer, ikke harmonerer med mellemste lags svingningstal, der igen ikke harmonerer med inderste lags svingningstal ....

Det mest trælse ved plexiglas er den manglende ridsefasthed ....
 
ivtair90

Citer

Mr Scooby skrev:

Citer

ivtair90 skrev:Det mest underlige ved det hele er, at vinduet over maskinen er af noget ældre dato, 1 lags glas med en påsat 3mm. forsatsrude, ved denne rude som står KLART tættest på maskinen er der nærmest ingen mærkbar lyd, ej heller i noget nær samme "tuden" som 5-6 meter længere henne ved vores større stuevindue, og stuevinduet er med termorude af nyere dato. Underligt?

Det må vel skyldes at lyden "ændres" på de 5-6 meter og at en plexiglas forsatsrude alligevel tar en del af den irriterende "tuden"......


Nej - det er faktisk måden at støjruder fungerer på - glaslag af forskellige materialer og tykkelser, så egensvingningstallet er meget forskelligt for hvert lag. D.v.s. at de toner (eller oktaver heraf) som yderste lag viderebringer, ikke harmonerer med mellemste lags svingningstal, der igen ikke harmonerer med inderste lags svingningstal ....

Det mest trælse ved plexiglas er den manglende ridsefasthed ....


Ja det giver jo faktisk rimelig mening. Tak for svaret.

Den manglende ridsefasthed må man så leve med i dette tilfælde.
Jeg melder tilbage når jeg har sat en plexiglasrude i og lyttet om det har hjulpet!

Tak for al hjælpen folkens - der modtages gerne flere råd mm. om dette selvfølgelig.


Mvh

/Nel
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,609 Unikke besøg
XHTML CSS