HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Er min varmepumpe for lille
hamselv
Se det er er lige der hunden ligger begravet. Jeg synes ikke du skal pille dem fra, men øg delay'et væsentlig. På jordvarme'r bruger vi op til 300 minutters delay. og oveni sommetider blokering af elvarmen over en udvalgt temperatur (min er blokeret over -8°).

Om der er uønsket cirkulation på solfangervæsken, burde kunne måles med et termometer eller måske ligefrem mærkes på rørene.

En forkert følerplacering til solvarmen vil også kunne afstedkomme horribel overforbrug. Har faktisk lige hørt om en smed der havde monteret en føler forkert. Det kostede kunden 35000 i strøm.

Derfor, gå installationen efter med en tættekam. Øg delayet væsentlig. Måske står det kun til 30 - 60 minutter og det er aaaaaalt for lidt med den buffer OG så meget gulvvarme.
 
kimeinar
Det vil jeg da lige undersøge. For anlægget bruger 50 kw i døgnet lige nu. (har sat måler på anlægget)
Har faktisk meget mere varme lige omkring elmåleren.
Kan man bestille dig som fagmand, eller ligger Lolland uden for dit område ;)

Det er ikke tilladt, og lave den slags aftaler her på websiden
Redigeret af Admin d. 04-11-2010 14:35
 
allankj1
Findes der ikke en dansk manual til din maskine? Har fundet en engelsk på nettet. Men som jeg læser det findes der både en upper og lower el-patron i pumpen. Der er ingen tvivl om at brugte du 250 kwh i døgnet i januar må det være fordi el-patronerne træder til. Såvidt jeg kan se optager pumpen ved minus 15 grader 5,0 kwh og afgiver 9,0 kwh. Det vil sige 24 timers drift en vinterdag med minus 15 grader = 120 kwh. Du skriver 250 kwh i døgnet det vil sige 130 kwh på el-patronen Sad.

Men prøv at se om ikke der en dansk manual på nettet så link til den så kan vi prøve at hjælp dig med at foretage indstillingerne. Hvis nu din pumpe står til at koble el-patronen til efter 60 min hvis ikke din gulve er steget eksempelvis 5 grader på de 60 min ja så bliver det dyrt i længden. Og med 200 m2 gulvvarme og 500 liter buffer tager det altså noget længere tid. Jeg har 167 m2 gulvvarme og min pumpe står til at varme mine gulve 3,4 grader når den starter med at varme. En rigtig kold december dag kan denne opgave godt tage 14-16 timer. Du har så 200 m2 gulve og 500 liter buffer. Såååååå.........!!!!!

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kimeinar
Jeg har allerede ændret elstavenes opstart. de stod på 3 timers delay, er nu sat til 4 timer(maksimal delay)( Har en dansk Manual)
Anlægget kører uden termostater i huset. Udelukkende en føler ude, der fortæller programmet i maskinen, at nu er det sgu koldt.
Det kører via en fast programmerings kurve ( Størrelse på huset/isolering/gulvvarme.) så skulle anlægget selv beregne varme behovet.
 
allankj1
Okay. Muligvis kan du også stille el-patronerne således at de først må træde til ved eksempelvis minus 8 grader udenfor.

Fin ide med at køre uden telestater. Men viser det sig at den ikke kan nå temp inden for de 4 timer kunne det måske være en ide at få telestat og ventil på et par af rummene. For nå varmen så er tilstrækkelig i de rum lukker gulvkredsene og dermed bliver der mindre vand den skal varme på og vandet kommer hurtigere tilbage til pumpen og den slukker fordi den nu tror at gulvene er varme nok. Når den så starter igen tæller den igen 4 timer inden el-patronen skal slå til.

Når nu pumpen starter med at lave varme hvor mange grader varmer den så gulvet op før den stopper. Tit står pumperne til 5 grader. Dette kunne muligvis sættes ned til 3 eller 3,5 grader. Igen for at den skal nå setpunktet hurtigere og stoppe med at lave varme. På den måde kan du snyde pumpen så der er lidt flere korte kørsler i løbet af døgnet fremfor få kørsler over 4 timer hvor så el-patronen slår til.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Har du eventuelt et link til en dansk manual på nettet ?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kimeinar
Desværre Allan, har kun den installatøren efterlod, men kan da lave en kopi og sende til dig.
Tak for din info. Håber på at få styr på anlægget. Har kostet ca. 220.000kr, så ville være dejligt at få lidt ud af det.
Kim
 
kimeinar
Allan.
Ville det være en ide at lukke af for bufferen (500l ) i vinterperioden. Kan jo føre vandet udenom via en ny kreds, således at bufferen udelukkende er med i kredsløbet i sommerperioden.
 
allankj1
Det er altid rart med en manual. Kan godt lide at kende til andre anlæg og pumper også. Men det er nok lidt besværligt for at dig at lave sådanne et kopi. Hvor vandt vand kører du egentlig med. Tænker på om dine radiatorer er meget store således at de fint kan køre med samme temp. som dine gulve. Hmm det med buffer er jeg ikke så meget inde i men måske det var en ide at køre udenom om vinteren hvor solen nok alligevel ikke kan levere varme til bufferen men måske udelukken kan hjælpe lidt til mht. det varme vand.

Vi må lige have "hamselv" på banen her. Tror han ved om det kunne være en fordel uden buffer om vinteren.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kimeinar
Ser frem til Hamselv kommentere tingene. Han har vist styr på detaljerne. Men tak for din hjælp.
Manualen på dansk er fra ahlsell, så mon ikke du kan hente den derfra
 
allankj1
Kan desværre ikke finde den manual på nettet. Kan du ikke få producenten til at finde den på nettet. Vil da gerne lige se lidt i den.

Hvordan er forbruget pt. pr. døgn? Har det hjulpet at ændre lidt på driften af el-patronerne?

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kimeinar
Har justeret den med et delay på 4 timer.
Forbruget er lige nu på 38 kw i døgnet.....
Skal forhøre mig omkring manualen, ellers kopiere jeg den og sender den til dig
 
hamselv
Du er faldet fra 50 til 38 kW. Er dagene sammenlignelige?

I så fald er tidsforsinkelsen jo en særdeles gavnlig.

Mht CO2'erne så er behovet for buffer jo egentlig meget mindre end ved freonbaserede pumper, idet CO2'ens ydelse er nogenlunde konstant. Dvs om sommeren og forår/efterår er ydelsen uændret omkring de 9 kW. Havde du nu haft en freonbaseret pumpe, er ydelsen og virkningsgraden voldsomt stigende ved stigende udetemperatur. Såøhhhh, jeg kunne forestille mig at forslaget med at bypasse bufferen nok er en udemærket ide. Omvendt kan bufferen måske udjævne forbruget lidt, ved hård frost. Men da VP'en måske godt kunne have været et nummer større (den findes bare ikke større), er VP'en under fuld belastning når det fryser godt.

Jeg ville fortsætte med det delay, gerne 5 timer hvis den kan. Og to kuglehaner, så kan du lave et bypass. Så kan du bypasse hele vinteren og når du rammer april, kan du indkoble bufferen igen.

Husk nu lige at sikre dig at solfangerrørene ikke selvcirkulerer, som vi var ind på tidligere.
 
allankj1
Så fik vi lige "hamselv" på banen. Er det ikke lidt overkill at montere 9 solfangere på taget. Jeg mener det er vel varmt vand til 9-10 personer. Kan godt forstå at man så har en stor buffer på anlægget men det er jo begrænset hvor meget solfangerne kan levere til rum varmen i de perioder hvor der virkelig er brug for det. April og frem til maj og fra augst til september er det sikkert fint men her er varmebehovet jo ikke så stort.

Forbruget er allerede faldet lidt så det er jo fint. Hvad med at stille koblingsdifferencen på centralvarmevandet ned. Ved ikke hvad den står til nu men med mindre koblingsdiff får du flere kørsler og kortere kørsler og dette kunne være med til at den sjældent kører over 4 timer og dermed slå el-patroner så ikke til.

Ellers synes jeg "hamselv" ide om bypass på bufferen lyder fint.
Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Det med diff'en er jeg ikke glad for. En øgning af antal starter er ikke guf for kompressoren og man risikerer at køre den i "spille-dåse".

En temperaturstyret blokade af patronen, som den vi har i Greenlinen kunne være dejlig. Så skal man bare finde smertepunktet hvor diskomfort begynder at optræde og blokere ned til dette.

Hvis det er rigitg meget elpatrondrift, kunne man jo også supplere med en bette varmepumpe mere, kun koblet på bufferen. Det behøver så ikke være en med brugsvandslogik. Og en freon baseret pumpe er (på papiret i hvert fald) bedre i varme vejr end en CO2'er. Hvis man så stillede kurverne lidt snedigt, sådan at den freonbaserede kørte "nr 1" i varmt vejr og "nr 2" i koldt vejr, kunne det da være ret sjovt. Der kunne den der af Panasonic's nok være velegnet, da den ikke har vand i udedelen.

Det er godt nok meget solpanel der er oppe. På de anlæg vi kender, giver solfangeren ikke rigtig noget før i Maj.
 
kimeinar
Takker hamselv
Skal nok snakke med montøren af anlægget og se om anlægget er selcirkulerende.
Allan..... der er 7 solfangere på taget (vakum) så håber det er ok.....
Men dejligt at forbruget sænkede sig så meget. 38kw første dag og her til morgen var forbruget 37kw. Så dejligt med de gode råd.
 
hamselv
Hvis dagene er sammenlignelige har vi lige mindsket dine opvarmningsomkostninger i de her dage med 24%. Det er da fedt. Håber det holder ved.
 
kimeinar
Ja det er da vildt.... Er bare henrykt og glad for de gode råd I lige kunne sende videre.
Søg og du skal finde....som de kloge siger.
tak hamselv og allan :-)
Håber I får en fantastisk weekend
 
allankj1
Ja 25 % mindre forbrug er flot. Men vi skal da have jagtet det forbrug noget mere. Vil lede lidt mere i den manual jeg fandt på engelsk og se om jeg kan finde noget med en temperaturstyret blokade af patronerne på denne model.

Kunne forestille mig at forbruget stadig er meget højt nå vi kommer til vinteren. Men man kunne jo godt prøve den med at bypasse bufferen om vinteren.

Mht. antallet af solfangere synes jeg stadig det er mange især når man ved at det først er over i maj at solen kan levere nok varme til også at hjælpe med rumopvarmningen. Derfor mener jeg at et mindre antal og måske en mindre buffer havde været bedre. Der er vel ikke nogen grund til at have 500 liter solopvarmet vand stående om sommeren hvis der kun er 3-4 personer i husstanden. Og om vinteren er det jo spild at varme 500 liter op hvis pumpen kun kan klare dette ved at anvende el-patronen. Anlægsudgiften kunne måske havde været mindre hvis man havde valgt 3 solfangere i stedet for 7 samt en mindre buffer / vandtank. Ved ikke om det har været dine krav til systemmet eller leverandøren har talt dig frem til at investere i dette.

Der findes en afhandling på nettet omkring hvor effektivt / ineffektivt det er at anvende solfangere til at supplere til rumvarme. Skal se om jeg kan finde denne på nettet.

Det er ikke en kritik af dit anlæg men nogle råd / overvejelser du / leverandøren måske burde have gjort inden investeringen. Men af skade bliver man klog og sjældent rig. Havde jeg haft mine nuværende erfaringer med varmepumper da jeg byggede vores hus var der også nogle ting jeg ville havde lavet anderledes.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 06-11-2010 00:10
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Her er lidt om solvarme både til brugsvand og rumvarme

[url]http://www.elle-kilde.dk/downloads/Danske_solvarmeanlaeg_til_rumopvarmning.pdf[/url]

[url]http://www.elle-kilde.dk/downloads/Artikel_Solvarme_til_rumopvarmning.pdf[/url]


IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,611 Unikke besøg
XHTML CSS