HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Valg af varmepumpe
Concord
Hej
Jeg bor i et hus på 180m2 i stueplan og cr 60mm2 på første sal.
Huset er opført i 1997
Stueplanen er kun opvarmet med gulvvarme.
Oliefyret står i udhuset ce 15m væk og er forbundef med løgstørrør.
Mit varme forbrugsvand laves af en 160l metro kombivandvarmer.
jeg ovejer at udskifte fyret med en danfoss DHP-AX 10KW og beholde kombivandvarmeren.
jeg har som forsøg kørt med en fremløbstemparatur på knap 50 grader og der kunne vi få nok varmt vand nok.

er det en dum valg eller er der nogle som evt. har andre forslag.
 
hamselv
I min verden bør du absolut ikke køre konstant høj fremløb. Dette vil være penge lige ud af vinduet. Jeg ville skrotte tanken og bruge et komplet VP-sæt, der udnytter udekompensering 100%. Specielt ved L/V. Metrotanken får du aldrig til at opføre sig ordentlig sammen med en varmepumpe. Dertil er hedefladen for lille.

Et hus fra 1997? Skulle 10 kW være nødvendig? Hvad er dit nuværende olieforbrug?
 
Concord

Citer

hamselv skrev:
I min verden bør du absolut ikke køre konstant høj fremløb. Dette vil være penge lige ud af vinduet. Jeg ville skrotte tanken og bruge et komplet VP-sæt, der udnytter udekompensering 100%. Specielt ved L/V. Metrotanken får du aldrig til at opføre sig ordentlig sammen med en varmepumpe. Dertil er hedefladen for lille.

Et hus fra 1997? Skulle 10 kW være nødvendig? Hvad er dit nuværende olieforbrug?



Jeg bruger ca 2500 liter olie men om sommeren slukker jeg fyret og bruger kun el til opvarmning af forbrugsvand.
Det var ikke meningen at der skulle køres 50 graders varmt vand frem heletiden men kun når der er brug for brug for varmt vand ellers vil jeg sænke temp til omkring de 35gr.
Kombi vandvarmeren er inde i huset ikke ved fyret.
 
hamselv
Skidt løsning, der kræver at trevejsventilen er inde ved siden af vandvarmeren + fornuftigt en buffer. Kan sagtens laves. Men brug nu en standard løsning, istedet for at genopdage den dybe tallerken.
 
Concord

Citer

hamselv skrev:
Skidt løsning, der kræver at trevejsventilen er inde ved siden af vandvarmeren + fornuftigt en buffer. Kan sagtens laves. Men brug nu en standard løsning, istedet for at genopdage den dybe tallerken.


Ok nu skriver du godt nok en standard løsning men jeg har ikke kunne finde en hvor selve varmepumpen og varmtvandstanken ikke er i samme hus.
Jeg har kun 2rør mellem de to huse så derfor skal varmtvandsbeholderen være inde i huset.

Har du evt. en forslag til en løsning.
 
poul larsen
Hej Concord

Alternativ, brug en combibeholder før din metro og kør fremløb til
gulvvarmen igennem combibeholder,så har du forvarmet dit brugsvand
og skal ikke bruge så meget el til at hæve brugsvand de sidste grader

Mvh
Poul
 
ClausV
Jeg har valgt at lukke for tilgangen af cirkulationsvand til min el-opvarmede vandvarmer, da jeg skrottede oliefyret så jeg kun har ca 35 grader til gulv og radiatorer. Når den en dag er tæret sætter jeg en beholder op beregnet for solvarme for forvarmning af vandet med el-patromen siddende halvvejs oppe og varmespiralen i nederste halvdel. Køkkenet i den anden ende af huset har i forvejen også en el-vandvarmer.
Min VP er af invertertypen og har ikke behov for en buffertank.
Da jeg skal være væk en periode her i vinter, åbner jeg igen for vv og sætter temp. på 10 grader. Så er huset frostsikret hvis varmepumpen skulle stoppe.
Redigeret af ClausV d. 25-10-2010 00:36
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,440 Unikke besøg
XHTML CSS