HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Solvarme og boligventilation i kombination
TGH
Hej HeatPumps,
Jeg står og skal bygge 1½ plan 171m2 med et forventet energiforbrug på 6,2kWh/m2/år. Vi skal bo 2 voksne i huset, men energianlægget skal kunne levere til 4 personer. Grunden jeg skal bygge på er forholdsvis smal og har ikke plads til så meget jordslange pga. ældre beplantning. Defor ligger jordvarme ikke lige for som hovedkilde. Der kan måske blive plads til 150-200m slange og jeg vil nok lave udsparinger i fundament, så der i fremtiden er mulighed for at supplere med jordvarme.

Jeg vil starte med boligventilation med krydsvarmeveksler, der skal suppleres med luft til vand fra den brugte udeluft. Jeg har set på den nye Nibe F750, men den kan vist ikke godkendes i DK med den kobberforing den har i beholderen. Den har ellers scrollkompressor. Gulvvarme ønskes i 14m2 gulve på badeværelser + evt. i 8m2 entré.

Jeg vil gerne koble 5,5m2 Velux solfanger på og forberede installationer til opsætning af el-solceller. Mine spørgsmål går på om I har erfaringer og gode løsninger til denne kombination.
Mvh. TGH.
 
hamselv
Hvad har du regnet med som varmekilde? Solvarmen laver jo intet når du skal bruge varme!

Og erfaring med sol+jord --->ja virker, men for dyrt. Laver stort set kun brugsvand + lidt luxus i overgangsperioden.
 
IHA
HejHam selv.
(Og erfaring med sol+jord --->ja virker, men for dyrt. Laver stort set kun brugsvand + lidt luxus i overgangsperioden.)

Vil det sige at det ikke er en god løsning at kombinere disse to ting ?.
Har nemlig bestilt et IVT greenline jordvarme anlæg med en 300 ltr solvarme forberedt varmtvands beholder.
 
hamselv
Set fra et grønt synspunkt JO, så er det klogt.

Sætter du dig ned og dissikerer tallene, vil du se at solfangeren giver dig en begrænset besparelse set i forhold til drift uden sol.

Hvorfor så det?

Jo varmepumpen har kanon driftbetingelser henover sommeren og kan præstere temmelig høje virkningsgrader. Dvs den kan lave brugsvandet temmelig billigt. Solen er selvfølgelig billigere, for ikke at sige GRATIS. Skal investeringen regnes med udhules projektet. Hvis du derforuden vil lave det helt super deluxe, bruger du BUDURRUS soltanken med to spiraler, hvor øverste spiral er overstørrelse. Nederste bruger du på solfangerne. En trevejsventil + lidt sager, så kan du overføre overskudsvarme vha topspiralen over til en buffer, når der er overskud af varme, eller du kan lave det så solfangeren varmer radiatorvand, når ydelsen er for svag til at komme højt nok op på brugsvandet. Der findes et par ret fede metodikker. Hvordan afhænger lidt af hvad solfangerstyringen kan. Men det kan laves og det duer suverænt. Eneste ulempe jeg kan se, er at prissedlen bliver lidt høj, ikke mindst i forhold til hvad man sparer ekstra. Er det nyt hus, er problemet så oveni at huset ingen særlig varmebruger før det er noget koldt ude. Og så yder solfangeren nærmest intet.
 
IHA
Ok takker for oplysningen, det lyder ret spændende og lidt kompliceret men får nok lidt forklaring fra installatøren når det skal monteres her om et par uger.
Huset er etplans fra 1972 på 197 m2 kun gulvvarme i badeværelser 2stk. samt tilbygning med udestue og gildesal samt teenage afd, så når det hele står færdigt bliver det nok omk 300 m2,har brændeovn i udestuen og el gulvvarme (for at forhindre frost skader) som jeg håber på at slippe for at bruge i vinterperioden. Vinduerne er ikke nye men i god stand, har isoleret oven på loft med 300 mm samt huset er hulmurs isoleret.
 
hamselv
Nåehh

Stort gammelt hus - teenageafdeling!!!!

Så er vi henne hvor der er en fornuftig ide i tingene.

Stadig ville jeg foretrække en beholderunit med dobbelt spiral, helst den store fra Budurus. Dens øvre spiral er mega stor, og duer rigtig godt med varmepumpe. Solfangeren ind på nederste spiral. Har du så en solfangerstyring a' la Velux'es, kan du lade denne omstyre varmeoverførsel til din buffer når der er rigeligt og vha relæ samtidig blokere varmepumpen.

Bududus tanken er en smule dyrere en IVT tanken, men du opnår en større udnyttelse af solen, da tanken i overgangstiden fungerer lavdelt. Dvs solen forvarmer bunder og VP'en fikser toppen. Det nummer kan IVT tanken ikke.

Sådan et anlæg har jeg kørende og modtager iøvrigt driftdata fra det!
 
TGH
Der kom vist lige en IHA (#5 Skrevet d. 13-09-2010 15:35) ind over der svarede på noget andet end denne tråd om NYBYG af 171m2?

Jeg vil svare hamselv (Skrevet d. 13-09-2010 11:39):
Tak for svaret. Prissedlen lidt høj - hvad omtrent er det for solkomponenten med BUDURRUS og automatik?

Nibes F750 jeg havde set på skulle kunne varme 200m2 op med boligventilation, varmt vand og varme. Se mere: http://www.nibe.se/sv/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/

Det ser ud som om at den klarer det hele, men leveres desværre kun med kobberkappe og ikke rustfrit stål.

Jeg ved ikke om 6,2kWh/m2/år er urealistisk med et 171m2 Trelleborg, 400mm i gulve, 300mm i vægge og 400mm i lofter. De har en løsning med Genvex, Vanvex, 5,4m2 Velux solfangere, samt et solcelleanlæg på 1900W. Huset skulle med den kombination give et el-overskud, der dækker driften af varmeanlægget. Har I nogen idé om det?

Mvh. TGH
 
hamselv
Den Nibe får du vist ikke godkendt efter bygningsreglementets krav. Din kombination af to genvex apparater + en udsugningspumpe fra Nibe forekommer ulogisk. Hvorfra skal luften komme fra til at fodre de to varmepumper? Laver du et ventilationsanlæg baseret på en Energy I eller Energy II fra Genvex, er der så lidt energi i luften derfra, så jeg kunne komme svært i tvivl om at der var levebrød til en varmepumpe bagefter. Samtidig får du to beholderere - en i Vanvex og en i Niben?!??

Anvendelse af Udsugningsvarmepumper til opvarmningsformål, kan give grimme overraskelser på opvarmningsbudgettet, idet den ventilation der skabes (uden direkte passiv genvinding) skal tilgodeses af opvarmningsanlægget. Dvs suges 200 m³/h skal erstatningsluften opvarmes - og det koster.

Uden at gøre tingene for svære ville jeg vælge:

Ganske klart en af Genvex'es Energy anlæg. Der er gode gedigne og driftsikre. Og anvendelse af alu i vekslerne er fornuftig og godt, både af hensyn til brandmæssig integritet og opnået genvindingsgrad. Alternativt kan Genvex'es Combi anvendes, jordvarmen skal så være uden beholder. Combi'en vil dog ikke være nær så kraftig som beholder i jordvarmen.

En god jordvarmepumpe 6 - 7 kW burde rigeligt række. Størrelsen egentlig mest valgt ud fra evnen til kraftig varmtvandsforsyning. En fornuftig beholder indbygget. Omkring 180 liter tilfredsstiller de fleste. 300 - 400 meter slange rækker normalt fint i almindelig jord

Solceller der lader måleren rende baglæns sikrer at man kommer rasende tæt på 0 energi.
 
TGH
Vil det være tilstrækkeligt, hvis man i huset:
Kun har gulvvarme i entre, bryggers og 2 badeværelser i alt 31m2, dvs. 23m2 i stueetagen og 9m2 oppe, og samtidigt nøjes man med at supplere varmen i huset ved at opvarme den friske udeluft til den ønskede indetemperatur. Hvis man kan det, hvilke anlæg kan man da anvende?

Jeg har ser at Nilan har nogle anlæg der også kan køle om sommeren. Er det et godt bud som alternativ til Genvex?
Som du også skriver har jeg i mange år kun hørt godt om Genvex, men kan ikke se løsninger, der også kan køle. Det vil jo være dejligt på sigt at køle huset om sommeren med solcellestrøm...

Mvh. TGH

 
TGH
Vælger man mon ikke kondenstørretumbler til sit lavenergihus med boligventilation?
 
Sydkoel
med 2 stk. af de her anlæg [url]http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=60_94&products_id=407[/url] kan man lave ca. 1800watt det burde være nok til ca. 5kw køling, meen 52.000 er da også en meget pæn investering.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,266,592 Unikke besøg
XHTML CSS