HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
størelse på varmepumpe
olejakobsen
Hej Alle

Overvejer om jeg skal ha luft/vand varmepumpe men hvilken str skal jeg se efter??


Har et hus på 160 m2, jeg bruger 21Mwh i fjernvarme til varme og varmt brugsvand.

Håber der er nogen der har en ide

Hilsen Jakobsen
 
hamselv
Regnes tilbage ud fra de ret sparsomme oplysninger, indikeres noget i retningen af et varmetab på omkring godt 7 kW. I vort regi ville man nok pege på en Air70, evt Air 90. Men sådan noget kræver flere vurderinger og kræver man ser huset og installationerne.

Men om det er fornuftigt kræver også viden om hvad din fjernvarme koster!
 
olejakobsen
Hej

Betaler 18500kr

Kan du beskrive hvordan du kom frem til varmetabet eller er det for besværligt?
 
olejakobsen
Kan lige oplyse at jeg kun har gulvvarme i bad og bryggers ellers radiator i et plans hus
 
hamselv
Jeg taster såmænd dit forbrug ind i et beregningsprogram, gætter på i er 4 i husstanden og bruger bruser. Tager vejrdata fra et repræsentativt sted. Så regner programmet resten.

Alle beregning bør iøvrigt udføres efter behørig gennemgang af huset og installationerne. Vejrdate bør være de rigtige. Antal mennesker ligeså. Kar bruser ligeså osv osv.

Varmepumper bør købes ved fagfolk, med den fornødne erfaring.
 
hamselv
Gammel gulvvarme kan iøvrigt være noget grufuldt noget, der kan virke ret dårligt med udekompenseret fremløb.

En vurdering af husets isoleringsstand for at se om det jeg nu lige gætter, er ligeledes et must. Det jeg lige gætter mig frem til antyder ca 44 Watt pr kvm. Det burde kunne sænkes lidt mere. Det bør man klart starte med.

Radiatorstørrelserne er ret vigtige - altså at de er ret veldimensionerede. Nogle fjernvarmeinstallationer er lavet, så man kan riste brød på radiatorerne. Sådan noget kan gå gruelig galt.

Det du oplyser med din fjernvarmepris, er ca 88 øre/hwh. Ergo bliver dit varmepumpe regnskab dæleme ikke for godt. For ikke at sige usselt. Om det hænger sammen, vil afhænge dybt af hvor lav fremløb du kan nøjes med. Skal du op på 50 - 55 grader ved DUT bliver det ikke for godt, og personligt ville jeg nok vælge at smide skillingerne i vinduer og efterisolering. Det skøre er så, at efterisolerer du kraftigt, falder kravet til fremløbstemperratur og varmepumpens regnskab bliver bedre. DERFOR skal du have en kapabel tekniker ud, så du kan få tingene vurderet grundigt.
 
olejakobsen
Hej

Ja så bliver det nok pillefyr istedet.

Mange tak for hjælpen.
 
hamselv
Det var da helt vildt!

Undersøg først hvor meget arbejde der reelt er med piller. Lav derefter lidt research på hvad fyringsøkonomien reelt er. Beklageligvis er der uhyggelig mange der har udnyttelsesgrader ned på omkring eller under 50%. Og det selv på "fine" mærkevarefyr.

Åbenbart er det svært at få dem til at køre ordentligt. Bevares vi møder dem der kan. Men ellers er historierne om forrug på 8 - 10 - 11 og 15 tons pr år mange.

Og skal det være godt, koster det. Og du stavsbinder dig til sådan et fyr.

Skulle jeg købe hus i dag, ville tilstedeværelsen af sådan et fyr, betyde et alene pga dette, ville jeg forlange et fradrag på ikke under 50000,- Mine øjne er selvfølgelig farvet at alle de mere eller mindre ringe installationer jeg ser. Og vi bliver jo hidkaldt til installationer der ikke er de bedste.

Men regner du på tallene (f. eks 8, 11 og 15 tons), fik netop disse kunder 9 kW 14 kW og X15 (altså max 17). Udfra de driftdata man har opnået har de tre nævnte fyr kørt med virkningsgrad omkring de 50% ellers var varmepumperne blevet væsentlig for små. Et andet sted var faktisk monteret energimåler. Konstateret virkningsgrad = 51%..
 
olejakobsen
Hej

Kan godt forstå hvad du mener, men hvad mener du er "fine" mærkevarerfyr??
Og hvis det skal være godt hvad mener du så det er for fyr??
Og hvad mener du med stavsbinder dig til sådanner et fyr???

 
hamselv
Billigt er normalt BILLIGT. Dvs de fabrikanter der har check på deres fyr, tager sig betalt for det. Såehhh www.gør-det-altsammen-selv-for det-er-jo-pærenemt-VVS.dk og hvem der nu kan finde på at faldbyde pillefyr til nærmest KR-ingenting, er dem der er vrøvl med. Ikke mindst fordi installationen er foretaget af måske "IKKE FAGMAND".

Jeg vil ikke pege på bestemte fyr, men dem vi hører om der kører godt, der har folk investeret mange penge i installationen. Nogengange meget tæt på de hundrede tusinde.

Stavnsbånd er i min verden, når man ikke kan tillade sig at smutte 14 dage sydpå, uden at nogen kigger til installationen.

Nogle af indvendingerne vi hører er:

"Vi giiiiider ikke slæbe alle de piller ind".
"Konen KAN ikke slæbe dem ind"
"Jeg har ikke fysik til det"
"Det skal børstes hver tredje, fjerde dag, ellers ryger virkningsgraden (OK det var så en gammel fusk-installation".
"Al vasketøjet ser grueligt ud (To steder fra - en der tørrede tøj ude, og en der havde vaskemaskine og tørretumbler i fyrrummet).

Derforuden har vi to steder hørt om røggaseksplosioner. En kunne berette om middelsvære museangreb og deraf følgende plage, idet hans piller åbenbart var mums for gnavere. Sidstnævnte havde skidtet i 8 år, og blev aldrig glad for det. Som han sagde: "Så snart jeg får en hvid skjorte på, er der noget galt med fyret"!

 
no100
Hej olejakobsen
Hvis du søger oplysninger om pille-fyr og ønsker et mere varieret bilde så prøv Stoker pro forum.

Dem skal du så til gengæld ikke spørge om varmepumper, der er nemlig nogle af dem der vil for tælle at kompraseren kun holer i 5 år.

Jeg har en vend som har pillefyr, det har kørt i 20år og det er helt sikkert at han vil ikke drømme om at skifte det ud. Det køre ikke uden lidt arbejde, sådan er det.

Har du undersøgt om du kan komme ud af fjernvarme kontrakten?

Til slut vil jeg bare sige, jeg gider ikke lidt arbejde så jeg er til V.P.
Med venlig hilsen no100.
Grin
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
olejakobsen
Tak for svarene

Tror det bliver et af de bedre pillefyr jeg har beslutter mig for, og hvis man gidder af finjusterer lidt her og der er jeg sikker på at jeg nok skal få en god fyringsøkonomi.
Og ja jeg ved godt der skal lidt arbejde til men det gør jeg gerne for at sparre nogle tusinde eller 8 om året.

Jakobsen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,271,364 Unikke besøg
XHTML CSS