HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Radiatorer eller gulvvarme
Thomas Maurin
Jeg har et el-opvarmet hus fra 1976 på 130 kvm, som jeg vil montere en Carrier luft/vand VP i, samt et nyt vandbårent varmesystem. Jeg er i tvivl om det er bedst at monterer store radiatorer der f.eks. kan køre 45/35. eller om jeg skal tage skridtet ud i at installere komplet gulvvarme i hele huset, sådan som huset er isoleret!?

Skal det være gulvvarme vil jeg foretrække løsninger med varmefordelingplader fra f.eks. Roth som kan ligges mellem betongulvet og mit trælaminatgulv (jeg kan ikke overskue at grave gulvene opSad. Jeg har vil skyde på et der er små 50 mm rockwool, som isolering under betongulvene og jeg er bange for, at en stor del af varmen vil forsvinde ned gennem gulvet.

Men gør det nogen forskel, mht til varmetab gennem gulvet, om jeg installerer radiatorer eller gulvvarme?

Radiatorsystemet forventer jeg at kunne installerer for ca. 25K og gulvvarme med styring og det hele koster ca. 65K (tilbud på Roth system). Så der er også en væsentlig prisforskel!? Frown

Mvh
Thomas
 
PeterKunz
Jeg tror på, at det er ligeså godt med store radiatorer alt taget i betragtning, men har lige lavet gulvvarme i hele huset og elsker at undvære radiatorer og at gulvene er varme. Og klart varmefordelingsplader!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Thomas Maurin
Tak for svar

Hvordan har du udført din gulvvarme? Nedstøbte slanger eller med varmefordelingsplader og hvordan er dit undergulv iøvrigt isoleret?
 
Jeppe Dahl
Jeg vil meget gerne lige lytte med her, da jeg selv står og skal have en Carrier installeret med radiatorvarme, og en spa. Så den gamle varmvandsbeholder (2 år gammel). Så er meget spændt på at se hvor meget jeg egentlig kommer til at kunne spare.
 
VvsThomas
med fordeler plader kan du også ret hurtigt reguler din temp. Har en del erfaring med danfoss speedUp system, de laver nogle plader med ca. 3 cm isolering og alufordelingsplader i et. og gulvbelægning direkte ovenpå. men ellers minder de om roht`S system. men selvføldig en del dyret som du selv skriver
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
Thomas Maurin
Så har jeg fået lidt priser fra div. VVS shops. Et komplet gulvarme system fra Roth løber op i små 70K, hvor et radiatorsystem med gulvvarme i badeværelser kan udføres for omkring 30K. Alle priser er kun for materialer men inkl. moms. Jeg har besluttet mig for radiatorløsningen da det er hvad jeg har råd til og kan overskue rent projekt mæssigt. Radiatorerne bliver dimensioneret til at kunne køre 45/35, så det er rimeligt fornuftigt sammen med en varmepumpe. En anden årsag til at jeg droppede gulvarmen er en bekymring om at en del af varmen vil forsvinde ned gennem gulvet når nu mit hus fra '76 ikke er specielt godt isoleret ned ad til. Jeg vil trække frem og returrørerne i Gabotherm gulvpaneler.

Er der nogen der har erfaring med montering af Gabotherm?
 
VvsThomas

Citer

Thomas Maurin skrev:
Så har jeg fået lidt priser fra div. VVS shops. Et komplet gulvarme system fra Roth løber op i små 70K, hvor et radiatorsystem med gulvvarme i badeværelser kan udføres for omkring 30K. Alle priser er kun for materialer men inkl. moms. Jeg har besluttet mig for radiatorløsningen da det er hvad jeg har råd til og kan overskue rent projekt mæssigt. Radiatorerne bliver dimensioneret til at kunne køre 45/35, så det er rimeligt fornuftigt sammen med en varmepumpe. En anden årsag til at jeg droppede gulvarmen er en bekymring om at en del af varmen vil forsvinde ned gennem gulvet når nu mit hus fra '76 ikke er specielt godt isoleret ned ad til. Jeg vil trække frem og returrørerne i Gabotherm gulvpaneler.

Er der nogen der har erfaring med montering af Gabotherm?


Ja. Gabotherm har "reddet " mange i forbindelse med renovering. Læs montage vejledningen grundigt igennem og så er du klar. det er super nemt at arbejde med.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
hamselv
Har selv Gabotherm på 1. salen. Det er godt og nemt (og relativt pænt). Havde i dag måske valgt gammeldags samlinger med synlige rør. Og alligevel nok ikke. Sidstnævnte er billigere men rengørings-uvenligt. Når engang Trefor tager sig sammen, håber jeg at kunne gemme de ny antennekabler i panelerne.

Ved lange lige stræk, er der ingen "knäcka" som svenskerne siger. Ingen længdeudvidelse at sloges med. Slangerne krummer sig bare i panelerne. Ved udvidelse/udbygning i flere tempi er det intet mindre end genialt.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,270,978 Unikke besøg
XHTML CSS