HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
El tilslutning af Bosch CC 160
Freak1
Hej med jer.

Der kommer en VVSere og tilslutter min CC 160 om et par dage og skal derfor bestille rør, ledning osv. Jeg kan ikke finde ud af hvilket kabel der skal gå fra min tavle og til min inderdel (Udedelen bliver ikke tilsluttet i denne omgang) Og hvordan det skal sidde til.

Som jeg ser det så skal de 3 faser og nul til inderdelen ikke gå igennem sikringen der medfølger, for sikringen er på 10A og kravet er 25A. Det jeg så ikke forstår er hvordan de 10A er nok til udedelen i ekstremt dårlige forhold kan den jo risikere at bruge 13-16kw (EHP 17 AW)

Der er en tegning af det her på side 17 http://www.bosch-climate.dk/content/language1/downloads/Installationsvejledning_EHP_AW-CC_160.pdf

Kan i fortælle mig hvordan den skal forstås og hvilket kabel jeg skal bruge? Jeg regner med at der skal bruges blød kabel.
 
poul larsen
Hej Freak1
Der er ikke noget Bosch EHP 17 AW , CC 160 kan kun bruges til
EHP 10 AW, du kan lave en 10A gruppe til EHP 10 og en gruppe til
CC160 på 16A og max effektforbrug på 9,2KW

mvh
poul larsen
 
Sydkoel
Du må aldrig bruge blød kabel i en tavle !!

Få en elektriker til at montere den strøm, det er ikke gør det selv arbejde !

Umiddelbart er sikringen kun til udedelen, forsyningskablet til indedelen løber bare igennem eller afgrenes i sikringsboksen.

10 A = 2400 watt * 3 faser = 7,2 Kw optagen effekt
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Freak1

Citer

poul larsen skrev:
Hej Freak1
Der er ikke noget Bosch EHP 17 AW , CC 160 kan kun bruges til
EHP 10 AW, du kan lave en 10A gruppe til EHP 10 og en gruppe til
CC160 på 16A og max effektforbrug på 9,2KW

mvh
poul larsen


Link til en 17 AW http://www.amexa.se/default.asp?product=LV-31005

Jeg har en træg sikring i min tavle til 25A så det er ikke problemet, Problemet er hvis det derefter skal igennem den medfølgende 10A sikring så vil det ikke give nogen mening da der så ikke kan komme nok strøm igennem til inderdelen på 13kw.

Citer

Sydkoel skrev:
Du må aldrig bruge blød kabel i en tavle !!

Få en elektriker til at montere den strøm, det er ikke gør det selv arbejde !

Umiddelbart er sikringen kun til udedelen, forsyningskablet til indedelen løber bare igennem eller afgrenes i sikringsboksen.

10 A = 2400 watt * 3 faser = 7,2 Kw optagen effekt


Det blødekabel skal jo også være efter sikringsboksen.

Det er også sådan jeg læser det.
 
hamselv
En EHP 17 og en CC160 er IKKE en anbefalet kombination.

Om sommeren vil en 17 kW'er have en hysterisk høj ydelse og tankunit kan ganske enkelt ikke aftage denne varme. Derfor er max størrelse udedel på en CC'er også kun en str 10.

Normalt opbygges EHP 17 (og den søstre) sammen med en større kappevarmer eller en slingtank. For at sikre ordentlig drifttider bør ligeledes etableres parallelkoblet buffertank. Elvarmelegeme leveres løst sammen med styringen (ved søstrene).
 
hamselv
Men der må dæleme da også være tale om et overordentlig stort hus, med sådan en varmepumpe. Den kan jo brugsvandsforsyne en hel campingplads!
 
Freak1
Udedelen er ikke indkøbt endnu angav bare 17 AW da det var den støreste og derfor også den der kunne give problemer.

Hvilken jeg rent faktisk køber (Lidt tættere på vinter) skal jeg have regnet mig frem til mit hus er lige PT 240 m2 + der kommer bryggers på 25m2 110m2 anex/gildesal som skal holdesfrostfrit og opvarmes efter behov, 140m2 garage/værksted der skal holdes på min 10-15 grader. i løbet af de næste par år. Det er ikke så let at regne ud hvad jeg skal bruge. Et bud er bestemt velkommen

Jeg har selv kigget mig omkring og har fundet ud af følgende:

1. 10kvadrat kabel fra eltavle til sikringsboks.
2. 6Kvadrat blødkabel som skal sidde på den anden side af afbryderen men ikke sikringen (Da sikringen kun er til udedelen)
 
hamselv
Det vil kræve en hel del mere viden om bygningen at dimensionere et sådant anlæg.

Men stensikkert ville jeg vælge en løsning hvor en buffertank indgår.

515 m² der skal varmes på.....Der skal man kende konstruktionerne ret godt. Og der bliver antagelig en del samtidighedsfaktorer der skal tages højde for. CC160 er klart uegnet til den opstilling der lægges op til her.

Hvilke apparater der kan tilbydes i Bosch regi vides ikke, men vi er ude i noget med 300 liter kappevandvarme eller slingtank til brugsvand. Passende buffer i nogenlunde samme størrelse.

løs varmelegeme og styring. Ved brugsvandstank skal der antagelig indbygges ekstra nødvarmelegeme i tanken.

Forsikringerne er 16A for varmepumpen og 25A for elvarmelegemet (hvis 13,5 kW vælges). 10 Amp for nødvarmelegemet i VV beholderen.
 
Freak1

Citer

hamselv skrev:
Det vil kræve en hel del mere viden om bygningen at dimensionere et sådant anlæg.

Men stensikkert ville jeg vælge en løsning hvor en buffertank indgår.

515 m² der skal varmes på.....Der skal man kende konstruktionerne ret godt. Og der bliver antagelig en del samtidighedsfaktorer der skal tages højde for. CC160 er klart uegnet til den opstilling der lægges op til her.

Hvilke apparater der kan tilbydes i Bosch regi vides ikke, men vi er ude i noget med 300 liter kappevandvarme eller slingtank til brugsvand. Passende buffer i nogenlunde samme størrelse.

løs varmelegeme og styring. Ved brugsvandstank skal der antagelig indbygges ekstra nødvarmelegeme i tanken.

Forsikringerne er 16A for varmepumpen og 25A for elvarmelegemet (hvis 13,5 kW vælges). 10 Amp for nødvarmelegemet i VV beholderen.


Der er ingen tvivl om at det kræver en masse research for at finde de rigtige forhold. Det skal lige siges at jeg aldrede har anskaffet mig en 1000L buffertank med spiral som det gamle olie/brænde fyr køre igennem så de 2 anlæg er adskildt + jeg har brændeovn i huset. Så varmepumpen er ikke den eneste kilde.
 
OWL

Citer

Freak1 skrev:

Jeg har selv kigget mig omkring og har fundet ud af følgende:

1. 10kvadrat kabel fra eltavle til sikringsboks.
2. 6Kvadrat blødkabel som skal sidde på den anden side af afbryderen men ikke sikringen (Da sikringen kun er til udedelen)


At bruge en 10 kvadrat kabel vil være "overkill"............og spild af penge.

Bosch anbefaler en 25 A sikring foran hele anlægget - altså både indedelen CC160 og udedelen (eksempelvis EHP 10 AW)

Der medleveres en hovedafbryder, der placeres umiddelbart ved siden af indedelen. I denne hovedafbryder kan man videreføre et kabel til udedelen og der sidder her 10 A sikringer kun til udedelen.

Indedelen består af et varmelegeme og to pumper, der tilsammen bruger 13,7 kW = 19,77 A

Udedelen består af kompressor og blæser, der tilsammen bruger 3,3 kW = 4,8 A. (EHP 10 AW ved 7/50 grader)

Tilsammen bruger disse to enheder altså max 24,27 A og derfor skal der minimum sidde en 25 A sikring foran.

Ideen med en fælles hovedafbryder til begge enheder er, at at man ved reparation er sikker på at strømmen er slukket til begge enheder og også at sikre, at der er den samme fasefølge begge steder. Hvis fasefølgen ikke er den samme, kan styringen tage skade.

Det er dog også muligt at placere to sikringsgrupper i tavlen og trække to separate kabler til indedel og udedel - husk blot at fasefølgen skal være den samme.

Et separat kabel til indedelen skal kunne bære 20 A belastning og 25 A sikringer.

Hvis der er normale varmeafledningsforhold kan en 4 kvadrat klare dette, men hvis omgivelsestemperaturen overstiger 45 grader går den ikke, så skal der en 6 kvadrat til.

Hvis kablet ligger på et loft kan temperaturen nemt komme op på 45 grader en varm sommerdag og hvis poolen skal fyldes med varmt vand går det galt (hvis elpatronen anvendes)

En 6 kvadrat kabel er også mere gængs end en 4 kvadrat og prisen vil derfor være næsten den samme - så vælg 6 kvadrat.

Det billigste er nok at vælge en 4 x 6 kvadrat almindelig installationskabel + en 1 x 2,5 jordkabel fra tavlen og ud til hovedafbryderen - alternativ en 5 x 6 kvadrat med jord i.

Fra hovedafbryderen og videre til indedelen kan du bruge 4 x 4 eller 4 x 6 kvadrat gummikabel eller komfurledning + 1 x 2,5 jordkabel - eller alternativ 5 x 4 eller 5 x 6 med jord i.

Når du får din udedel, trækker du et kabel direkte fra tavlen og ud til udedelen og den skal have sin egen sikring på 10 A ved de tre mindste modeller og 16 A ved de to største udedele - brug et 5 x 2,5 kvadrat almindelig installationskabel.

Du kan godt selv trække kablerne men få en installatør til at tilslutte dem i begge ender, så er du sikker og det kræver loven også.
Redigeret af OWL d. 11-04-2010 23:00
OWL
 
Freak1

Citer

OWL skrev:

Citer

Freak1 skrev:

Jeg har selv kigget mig omkring og har fundet ud af følgende:

1. 10kvadrat kabel fra eltavle til sikringsboks.
2. 6Kvadrat blødkabel som skal sidde på den anden side af afbryderen men ikke sikringen (Da sikringen kun er til udedelen)


At bruge en 10 kvadrat kabel vil være "overkill"............og spild af penge.

Bosch anbefaler en 25 A sikring foran hele anlægget - altså både indedelen CC160 og udedelen (eksempelvis EHP 10 AW)

Der medleveres en hovedafbryder, der placeres umiddelbart ved siden af indedelen. I denne hovedafbryder kan man videreføre et kabel til udedelen og der sidder her 10 A sikringer kun til udedelen.

Indedelen består af et varmelegeme og to pumper, der tilsammen bruger 13,7 kW = 19,77 A

Udedelen består af kompressor og blæser, der tilsammen bruger 3,3 kW = 4,8 A. (EHP 10 AW ved 7/50 grader)

Tilsammen bruger disse to enheder altså max 24,27 A og derfor skal der minimum sidde en 25 A sikring foran.

Ideen med en fælles hovedafbryder til begge enheder er, at at man ved reparation er sikker på at strømmen er slukket til begge enheder og også at sikre, at der er den samme fasefølge begge steder. Hvis fasefølgen ikke er den samme, kan styringen tage skade.

Det er dog også muligt at placere to sikringsgrupper i tavlen og trække to separate kabler til indedel og udedel - husk blot at fasefølgen skal være den samme.

Et separat kabel til indedelen skal kunne bære 20 A belastning og 25 A sikringer.

Hvis der er normale varmeafledningsforhold kan en 4 kvadrat klare dette, men hvis omgivelsestemperaturen overstiger 45 grader går den ikke, så skal der en 6 kvadrat til.

Hvis kablet ligger på et loft kan temperaturen nemt komme op på 45 grader en varm sommerdag og hvis poolen skal fyldes med varmt vand går det galt (hvis elpatronen anvendes)

En 6 kvadrat kabel er også mere gængs end en 4 kvadrat og prisen vil derfor være næsten den samme - så vælg 6 kvadrat.

Det billigste er nok at vælge en 4 x 6 kvadrat almindelig installationskabel + en 1 x 2,5 jordkabel fra tavlen og ud til hovedafbryderen - alternativ en 5 x 6 kvadrat med jord i.

Fra hovedafbryderen og videre til indedelen kan du bruge 4 x 4 eller 4 x 6 kvadrat gummikabel eller komfurledning + 1 x 2,5 jordkabel - eller alternativ 5 x 4 eller 5 x 6 med jord i.

Når du får din udedel, trækker du et kabel direkte fra tavlen og ud til udedelen og den skal have sin egen sikring på 10 A ved de tre mindste modeller og 16 A ved de to største udedele - brug et 5 x 2,5 kvadrat almindelig installationskabel.

Du kan godt selv trække kablerne men få en installatør til at tilslutte dem i begge ender, så er du sikker og det kræver loven også.


Rigtigt godt og seriøst svar OWL, Mange tak. Dejligt med så præcist detaljer.

Jeg vil skaffe et 5x6 kvadrat komfur/blødkabel Det skal ikke ligge på et varmt loft men vil hellere være på den sikre side.

Jeg vil stadigt køre det igennem den medfølgende boks så kan jeg nemlig også lave overgangen fra installations kabel til blødkabel i den.
Redigeret af OWL d. 11-04-2010 23:01
 
hamselv
Svaret er lidt besynderligt, da det henviser til sikringsstørrelser til Danfoss osv.

Der tilspørges til 17 kW Bosch. Denne anbefaler man IKKE til sammenkobling med CC160.

CC160 skal forsikres med absolut minimum 20A (25 hvis varmepumpen er med ind over boksen). Varmelegemet er på 13,5 kW.

17 kW Bosch skal selvstændigt have en 16A for sig selv.

Ved opstillinger med separat varmelegeme (og tank), opereres normalt med nødvarmelegeme i brugsvandstanken på 6 eller evt 3 kW, idet man eller kan ryge i bøvl med brugsvandet.

CC160'eren har ikke tilstrækkelig hedeflade, til at ville køre med en 17'er om sommeren. En Bosch 17 kW'er yder over 20 kW om sommeren. Der kan CC160 simpelthen ikke aftage varmen. I andet regi anvendes en combibeholder, hvor der anvendes 286 liter kappevandvarmer OG en buffer på 120 liter. Men der er elvarmelegemet på 12,2 kW. Efter kan efter sigene sammen kobles med L/V varmepumper over 11kW (dog ikke iht datablade), og skal der forsikres med 20 Amp.

Projektet lyder broget, og mangler en supervisor.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,242,901 Unikke besøg
XHTML CSS