HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sidste realitetscheck
melisen
Mine forældre er ved at udskifte oliefyr med en luft/varmepumpe og jeg vil lige sikre mig at det hele ser fornuftigt ud.

Data på huset og forbrug er:

142 kvm
2300 liter olie om året
Store radiatorer, gulvvarme på badeværelse
2 personer, der ikke har højt vandforbrug.
Har kørt med 60 grader, som forsøg har de nedsat det til 50 grader uden problemer, deres oliefyr ”aktivtid” er derved nedsat med 25%.
Ud over ovenstående er der to tegn på at der er stort tab fra oliekedlen: Bryggerset er meget varmt og varmetabet igennem skorstenen er målt til 10%.

De har næsten valgt et DVI Queen LV9DC Combi og fravalgt Danfoss DHP-AX, delvist pga. kompressoren på den sidste er udenfor.

Fornuftigt valg? Ordentlig dimensionering?

To supplementspørgsmål:

1) De har lige købt nogle tidsstyrede radiatorthermostater. Er de stadig nyttige med en varmepumpe eller er der en bedre måde at tidsstyre varmen, når man har en varmepumpe?

2) Har det nogen betydning hvor man placere udedelen? Er det en (stor) fordel at placere den et sted hvor der er mindst skygge? I deres tilfælde kan de placere udedelen lige udenfor bryggerset med to meter rør imellem indedelen og udedelen, men står så op af en østnordøstvendt væg. Hvis den skal placeres på den sydsydøstvvendte væg, så kræver det ti meter rør udvendigt…

På forhånd tak Smile
 
Sydkoel
Jeg vil mene det er et rigtig fornuftigt valg, og med hensyn til dimensioneringen virker det også fornuftigt.
Med hensym til natsænkning var det ikke noget jeg ville gøre på en varmepumpe.

Udedelen er ikke så kritisk med hvor den står, så jeg ville vælge rørlængde fremfor
geografisk placering.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,271,503 Unikke besøg
XHTML CSS