HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kompressor inde eller ude ?
fbh
Hejsa
Undervejs i mit forsøg på at finde en fornuftig VP, kan jeg se at producenterne ikke er enige om hvorvidt man skal have kompresordelen placeret i ude- eller indedelen.
Er der nogen i dette forum, der kan gennemskue grunden til denne forskel. Umiddelbart foretrækker jeg at have så megen teknik indendørs som muligt, som f.eks. med DVI LV9DC eller Danfoss DHP A10. Er der forøvrigt nogen der har erfaringer med nævnte typer.
Hilsen FBH
 
hamselv
Al logik taler for at kompressoren er indenfor. Men ikke så få, foretrækker at producere anlæg der kan monteres uden køleteknisk uddannelse. Lige netop denne holdning holder for luft/vand vedkommende alligevel ikke, idet den slags anlæg ikke sjældent har hehov for en "field-indregulering" af thermoventilen.

Ligeledes kan alle vel få øje på det uheldige i at have radiatorvand forbi udedelen.

Netop dette er et udtryk for hvilke handelskanaler man ønsker anlæggene handlet igennem.

DHP'en kan jeg se anvender brine til udedelen. Dette er en klar bagdel hvad angår opnået COP, idet man opererer med en ekstra veksling mellem medierne, hvilket skal og børe få afsmittende virkning på virkningsgraderne.

Som ansat i et kølefirma, må jeg anse DVI' løsning for at være mest optimal. Og som sælger af IVT naturligvis hævde at korrekt installerede anlæg med kompressor i udedelen er uproblematisk. Jeg kan oplyse at vi til dato ikke har oplevet IVT anlæg med frostproblemer i udedelen. En enkelt Carrier, smed vandet pga smedesjusk (Carrier'en er også produceret hos IVT).

Jeg kan altså ikke hjælpe med noget entydigt. Men logik siger DVI's løsning. Praktisk erfaring siger at systematikken med vand i udedelen sagtens lader sig løse af kapable firmaer. Samme logik som først anvendt, siger - ikke flere vekslinger end vi er pisket til.

Bare for at forvirre......F.eks Panasonic anvender kompressor udendørs, og veksler indenfor. Det er nok den løsning jeg måske er mest begejstret for - rent varmeteknisk. Desværrre tilbyder Panasonic så ikke på samme fine features som de andre....Og sådan kan vi blive ved!


 
icycellar
Panasonic er heller ikke på listen over anlæg for tilskud Sad
kølemontør
 
fbh
Tak til hamselv
Jeg har overset det med brine i forbindelse med DHP, MEN! -jeg forstår ikke rigtigt hvad der sker.

Udedelen har tydeligvis en tilslutning for brine ud og ind, og ingen andre tilslutnings muligheder.
Hvordan kommer kølemidlet så ind til kompressoren, der er monteret i indedelen ??
Hilsen FBH
 
fbh
Hej hamselv
Du behøver ikke at svare, jeg har nu set hvad der sker.
mvh FBH
 
Sydkoel
DHP-A er en udgået model. Den nye DHP AX erstatter den !

DHP-AX er kun en udedel og kører med direkte ekspansion. Til gengæld kører den radiatorvandet ud i udedelen.

Jeg synes det mest optimale er at have kompressoren indendørs i en eller anden form, så slipper man også for at varme på kompressoren.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
fbh
DHP-A er lidt interessant da den køres på tilbud lige nu.
Med DHP-AX har vi så igen kompressoren i udedelen, og jeg foretrækker den også inde. Så er vi tilbage ved DVI men deres Luft/vand er heller ikke med som tilskudsberettiget.
 
Sydkoel

Citer

fbh skrev:
Så er vi tilbage ved DVI men deres Luft/vand er heller ikke med som tilskudsberettiget.


Jo DVI´s luft/vand skulle være med i tilskudsordningen, der er en opdateret liste undervejs fra energistyrelsen !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,273,481 Unikke besøg
XHTML CSS