HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Udløst lavtrykspressostat på Bosch luft/vand
brutalis79
Jeg har overladt min kæreste og varmepumpen til sig selv i weekenden, og nu giver varmepumpen ovenstående alarm.

Har været inde i brugsforvirringen og set på hvad der kan udløse den, og ifølge min kæreste skulle blæseren ikke være blokeret og fordamperen ikke være tilstoppet...

Når hun kvitterer for alarmen kommer den igen inden for kort tid.

Der har lige været service på pumpen i torsdags, så alt skulle være i orden...

Nogen der sidder inde med guldkorn eller andre ideer til hvad der kan være galt?
 
hamselv
I historikken kan du udlæse samtlige føleres visning i "gernings-øjeblikket. Prøv lige det.

Ellers var mit gæt også fygesne eller blokeret vinge. Muligvis kølemiddeltab. Det er ikke en fejl vi har været belemret med.
 
brutalis79
Tak for svaret, kigger nærmere på historikken når jeg kommer hjem sidst på aftenen...

Seneste melding fra den bedre halvdel er at nu kører udedelen igen, og der har ikke været alarm den seneste times tid..
 
hamselv
Ja find lige det. Har tænkt lidt. En hurtig gang rim, med hurtigere tilfrysning end logikken har kunnet fjerne. Der ligger en logik, hvor der først skal suges ned til bestemt temperaturforskel og så begynder en timer at tælle. Hvis nu tilfrysning pga specielle vejrforhold har fået fladen til at fryse hurtigere, kunne den vil suge sig ned. Menøhhh du har ikke haft udfald på for høj hedgastemperatur her i vinters?
 
brutalis79
Ideen med rim lyder måske ikke så tosset, da temperaturen igår var oppe at vende nær frysepunktet - kombineret med placering af udedel i solen..

Der har ikke været problemer med systemet i det år det har kørt, første gang der kommer en alarm fra det.

Går ud fra at for høj hedgastemperatur ville udløse en alarm?
 
hamselv
Lavtryk og pludselig udfald hænger ikke sammen. Derfor vil jeg gerne se hvordan anlægget har kørt omkring fejlen. Høj trykgas skal resettes og kvitteres, derfor havde du vidst hvis den havde været der. Den betyder normal ringe indstillet termoventil og/eller der mangler lidt kølemiddel. Pludselig lavtryk er lidt værre. Men lad mig nu se de andre værdier, inden jeg begynder at gætte.

Må vi iøvrigt understrege at modtagen hjælp og fif på heatpump.dk ikke friholder fra at søge service og reparation hos kompetente firmaer. Vi kan højest komme med betragtninger. Og ethvert indgreb elle kontrol af kølekredse skal udføres af kompetente firmaer. Dvs "vi" ringer ikke efter en smed når der er noget galt med stikkontakten. Ejheller en ikke-autoriseret hvis kølekredsen er syg.

Men kom med nogle tal, og jeg skal forsøge at indkredse hvad vi skal lede efter og dermed hvem der kan hjælpe.
 
brutalis79
Så er der blevet aflæst nogle tal fra alarmhistorikken:

Første alarm gik kl. 0330 i nat og herefter med jævne mellemrum.

T1 fak.værdi: 29.0 C
T1 bør værdi 33.5 C
T3 fak. værdi 60.6 C
T3 bør værdi 49.0 C
T5 fak. værdi -52.1 C
T6 fak. værdi 46.1 C
T9 fak. værdi 25.5 C
T11 fak. værdi -29,7
T12 fak. værdi -2,4
LP 0
HP 1
MB 1
MB1 1
MB2 1
Eltilskud 1
G1 1
G2 1
Kompressor 1
Blæser 1
4-vejsventil 0
Skifteventil 0

Da jeg aflæste talle gik alarmen igen og tallene inden alarmen var:

T1 fremløb 25,1 C
T2 udetemp. -2,3
T3 varmtvand 61,3
T6 Kompressor 44,8
T8 varmeblæser ud 27,9
T9 varmeblæser ind 24,8
T10 kondensator 25,1
T11 kølemedie -22 (faldt til -35 og alarmen blev udløst)
T12 fordamper -2,4

Håber tallene kan bruges, og er helt med på at der skal en sagkyndig ud at se på sagerne hvis pumpen fortsætter med at give alarm.

På forhånd tak.

 
hamselv
Ville gerne have haft et manometer på inden jeg gætter. Men ud fra det det skriver bør den checkes for om der er tilstrækkelig med kølemiddel på. Den suger sig vel langt ned inden det går galt. Du har ikke pillet ved afrimningsindstillingerne vel?
 
brutalis79
T11 kølemedie falder drastisk lige før alarmen bliver udløst, ned til ca. -35 som beskrevet før... er det hvad du mener med suger sig ned?

Har ikke pillet ved indstillinger i menuen, da det egentlig kører meget fint...og jeg ikke ved nok om det til at lege for meget med indstillingerne.

Som tidligere beskrevet var der service påpumpen i torsdags,og der var intet at bemærke.

Tak for svar
 
hamselv
Var det en køletekniker, eller en smed der lavede service'n? (gætter på det sidste). Lige inden afrimning vil den suge sig væsentlig ned og blive temmelig kold. Men de plejer at kunne præstere noget varmere hedgas (den der hedder kompressor). Spekulerer derfor på om den skulle mangle lidt kølemiddel. Udfald LT sidder der for netop at detektere dette.

Service af en køletekniker er vist nødvendigt. Bare for at være sikker.
 
hamselv
...og hellere før end siden. Mangler den kølemiddel, laver den ikke så meget som den kan, og du bruger for meget elpatron. På sig har den heller ikke godt af det (omend LT pressostaten nok skal stoppe den, inden det bliver rigtig farligt).
 
brutalis79
Det var en køleteknikker fra et firma i Sønderborg, så det skulle vel være i orden...

Jeg må hellere kontakte dem mandag og få dem ud at se på det.
 
brutalis79
Den kører kun på elpatronen nu... og kommer med alarm ca. hver halve timeShock
Redigeret af brutalis79 d. 10-01-2010 00:10
 
hamselv
Jeps, og læg lige en bemærkning her, hvad de fandt ud af, så vi kan blive klogere.
 
brutalis79
Jeg vender stærkt tilbage når fejlen er fundet... og forhåbentlig udbedret
 
hamselv
Yearh, lad os håbe det er en bagatel. Iøvrigt er vejrliget ekstremt ondt for luft/vand'erne. Så grimt har det ikke været i mange år. Altså grumt koldt i så mange dage. Glæder mig lidt til vi får tømt hukommelser på L/V'erne, så vi kan se lidt om hvor galt det er gået. For de klarer sig ellers godt. Vi lavede en her i sommers. Den kunne fandeme lave varmtvandsspids uden elpatron helt hen i efteråret. Altså høvle brugsvandet på 65 grader. Det er vildt. De kører rigtig godt de der.
 
brutalis79
Så har der været en køleteknikker ude at se på sagerne, og der var ikke sket tab af kølemiddel.

Alarmen blev udløst af en defekt ventil, der styrer overgangen fra kølemiddel til gasart, hvilket skulle bevirke at "teknikken" troede der var mangel på kølemiddel.

Tror det var så'n jeg fik det forklaret, og hermed formidlet videre Smile

 
hamselv
Altså defekt termoventil. Hmmm de plejer at melde flere fejl, når det er galt. Men lækkert du fik dyret op at køre igen.
 
brutalis79
Alt godt har en ende.. samme fejl meldes igen, og delen med ventilen skal nu skiftes ud.

Desværre ingen tidshorisont på hvornår delen kommer hjem...så der bliver trukket nogle kwh på elpatronen i øjeblikket.

Har bemærket at vandet i varmtvandsbeholderen konsekvent bliver varmet optil62 C, til trods for at den skal stoppe ved 54 C...
 
Hen64
Yes, min Bosch gør det samme: Opvarmer varmtvand til 62 grader på trods af indstilling til stop ved 55 grader. Når den kører på patron alene, varmer den vandet til 65 grader uanset menuernes tal.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,022 Unikke besøg
XHTML CSS