HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
vintervejr
kla
Hej Alle med luft vand varmepumper, kong vinter har taget kvælertag på varmeøkonomien i huse, hvordan står det til med luft vand varmepumperne og i almen interesse ville det være rart med en status på kold vinter.
Frown
Erfaringer søges og tal efterlyses, både på

"japanere,kinesere,tjekker,tyskere, polakker, Danskere og ikke mindst Svenskere."

især Svenske og Danske varmepumper finder jeg interssant idet de er lavet til det nordlige klima.

Så har du en

IVT/Bosch, KH nordtherm. Termia/Danfoss, Euronorm, nibe/vølund, DVI, eller en ispinnen så er jeg meget interesseret i at høre om I skal hakke is af varmepumpen eller om den gør det den skal Wink??

Det ville også være rart at høre om alle luft/luft anlæg klare kulden, nogle af debatterne har jo været ganske hektiske og til tider ganske grove

Og nu har jo alle som en mulighed for at gøre eksperternes ord til skamme Grin eller også omvendt

kla
 
hamselv
Hej KLA.

Long time no see

Her fra det østjyske, kan vi melde om Panasonic'er der klare sig fint. En enkelt E18DKE havde vi døjet med i to år, og skiftede den simpelthen. Nu kører den fint og isfrit. Samme kunde havde en E9'er med H16. Den byttede vi også. Ellers har vi fundet et par H16 fejl. Men som vanligt bytter Kinnan simpelthen. Ingen vrøvl der. IVT Nordic har vi intet hørt om, så vi må antage de kører. En enkelt OPTIMA havde tabt fyldningen. En anden Optima er en af vores folk på vej ud til. Det er en første generations højtemperatur 1400. Den klarer ellers opgaven eminent godt. Vi har oplevet lidt træghed i 4 vejs-ventilerne på Optima'erne. Problemet er løst ved at lægge eftersyn umiddelbart inden frosten, og så motionere ventilerne lidt med en "snydespole".

Et par solstrålehistorier.

En kunde købte 2 stk HE9. Fandt ud af at merprisen til strøm kun var ca det halve af hvad han dagligt brændte piller af for i pilleovnen. Konen får sin vilje, og pilleovnen ryger ud. Ligeledes meldte han om varmere temperatur.

I en højloftet sal med elvarme kunne man ikke opvarme tilstrækkeligt om vinteren. Løsningen blev 2 stk HE9. Et år efter kom elværket for at kontrollere installationen og måleren. Udover at man pludselig kunne varme salen op, var der kommet kr 35000 tilbage fra elværket.!!!!. Det skal siges man købte lige en HE12 mere til et andet lokale.

Så er det fandeme sjovt at have med varmepumper at gøre!
 
bris
Haves Panasonic PLV (Danmarkspumpen 9 kW luft/vand), -12gr. C som det laveste her i Hedehusene.
Øgede fremløb fra hydromodul fra 45 til 48gr., frøs dog ikke men shunt var helt åben og aktiverede 3kW varmepatron.
Varmekurve 0,9.
Afiser ofte, men fint, tager kun 2-3 minutter.
 
icycellar
PLV11 afrimer hvert 45 min. den har ikke behovsstyret afrimning.
kølemontør
 
lu
Hej

Jeg har lige svaret på en anden tråd, og her kommer jeg med nogenlunde samme svar, dog lidt mere uddybet.

jeg har en ctc ecoair 109 - dvs svensk varmepumpe fra gastech.

her er mine foreløbige driftinfo - vp'en blev installeret i sommer og jeg er ellers ny på varmepumpeområdet!

huset først: 175 m2 i 1½ plan, gulvvarme i ca 60 m2, resten radiator. Middel isoleret og hyggefyring i brændeovnen om aftenen.

i efteråret, havde kopressoren ca 5 drifttimer i døgnet på ca 30 starter, og forbruget var ca 15-20 kwh/d inden det blev koldt.

Ved de udetemp, vi har haft på det seneste, har forbruget været ca 40 kwh/d, hvoraf de 5 har været på elpatronen til ekstra varmt vand(elpatronen har været koblet ind med 1,5 kw de seneste 14v dage), så det anser jeg for at være ok.

varmepumpen har ikke problemer med at levere varme til huset - selv når det er meget koldt, men den skal bruge lidt elpatron til ekstra varmt forbrugsvand(konen skal helst skoldes under bruseren Grin)

De par dage, der var allerkoldest (ca -10°C) kørte kompressoren 23-24 timer i døgnet med et forbrug på ca 50-60 kwh

Varmepumpen er beregnet til at skulle forbruge knap 8000 kwh/år - hvilket jeg tror kommer til at holde meget godt, måske endda lidt bedre, men det afhænger af, hvor lang tid vi fortsat skal have dagsfrost! elpatronen er beregnet til at skulle bruge 1000 kwh om året, men det er nok højt sat, så der sparer vi nok lidt.

et ordvarmeanlæg til vores behov var beregnet til at skulle bruge marginalt færre kwh på årsbasis.

kommentarer/spørgsmål er velkomne!

MVH
Lars
 
kla
Af nysgerrighed, det varme vand, har du sat en spidsbereder altså elvandvarmer i serie eller en gennemstrømningsvarmer?

i øvrigt er jeg enig med dig, jordvarme er kun marginalt bedre på et normalår, problemet er når det er negative "normalår" (som i år)Smile
Luft vand varmepumper er stærkt undervurderet, på en livscyklus over 15-20 år vil energiforbruget typisk være 15 -25000 kWh dyrere i hele perioden,

selv om alle synes at det er mindst 100 graders kulde har uge 1 gennemsnitstemperatur være på -3,7 bedst på bornholm men - 0,9 og dårligst i nordjylland med -5,7 og det vil sige at hvis man har dimensioneret luft vand varmepumpen korrekt er eltilskuddet meget begrænset
Redigeret af kla d. 18-01-2010 23:07
 
lu
Hej Kla

Ang elpatron: min ecoair er tilkoblet en 220 L varmtvandsbeholder(ecoEl fra gastech), der er lagdelt af en hulplade ca 2/3 oppe. dvs 2/3 i nedre del til varme i huset, og 1/3 i øvre del til varmt brugsvand. der sidder en elpatron både i øvre og i nedre del, men jeg klarer mig med 1,5 kw i øvre, som kobles ind ved et par graders frost.

Selve opvarmningen af brugsvand sker i en ribbet spiral i øverste del af vandbeholderen, således at der ikke er stillestående vand i systemet, med risiko for legionella til følge.
Du kan se den nøjagtige konstruktion på gastechs hjemmeside.

Jeg valgte iøvrigt min luft/vand varmepumpe ud fra en økonomisk betragtning, som du også er inde på....beregnet merforbrug på luft/vand var ca 500 kwh i mit tilfælde, så med en merudgift til investeringen i et jordvarmeanlæg ifht luft/vand på 20-30.000kr , så skal der jo gå ca 30 år, før der er ligevægt!!!! jeg går ud fra at anlægget skal skiftes om 30 år(eller før) upåagtet af at levetiden er 30-50 år på sådan et anlæg, da jeg regner med at mulighederne, i form af nye teknologier, ser helt anderledes ud på dette tidspunkt.

ang udetemp og dimensionering, så bor jeg i det helt nordlige Nordjylland, hvor der har været en del koldere end de fleste andre steder. Hvis min VP kan levere varmen til huset, når der er minus 10 ude, så går der ingen skår af mig, hvis jeg skal bruge 4-5 kwh på varmt brugsvand en gang imellem. Iøvrigt er det utroligt sjældent at vi har så hård frost i så lang tid heroppe på odden. Som oftes har vi ca en lufttemperatur, der svarer til havvandstemperaturen, hvilket også var en del af mine overvejelser inden anskaffelsen.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,614 Unikke besøg
XHTML CSS