HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Opdatering af opvarmningsform.
3pac
Hej

Jeg søger lidt hjælp til hvad jeg skal vælge af ny opvarmningsform.

Huset er fra 1939 og skal renoveres det er en bungalows villa.
Der er 75kvm på 1 sal, så er der 100kvm i stueetagen, også er der 100kvm uopvarmet kælder, hele stueetagen skal havde nye gulve og vil derfor ligge gulvvarme i da de gammel radiator er der ikke meget ved mere. Der skal så nye radiatorer op på 1. salen

I kælderen bør der også sættes noget op for at hæve tempaturen en smule, den ligger på 14 grader om vinteren på nær i fyrrummet, hvor der er lidt varmer dog ikke meget.

Jeg har dog fået opsat 2stk luft/luftvarmepumper op. Som giver et godt tilskud til opvarmningen, den kan desværre ikke nå ud i alle rummene, pga. rumopdelningen. Og de har ikke haft det nemt her fra midten af december og frem til nu hvor tempatruen har været ned til -15 fra -10 begynder de at få det sværdet, dette skyldes nok kulden men også at huset ikke er tip top isoleret.

Der står i dag et pillefyr installeret i 2006 vi overtog i 2008, og ja det er lidt tumpet at overveje at bytte det ud, grunden til at jeg overvejer at bytte det ud med noget andet er rent udsagt dovenskab. Jeg forstår simpelthen ikke at man har valgt at sætte et pillefyr op, det står så dumt pga. af skorstenen at kan desværre ikke lige flyttes jo så skal der ny skorsten, men jeg er nød til at tag en sæk piller af gangen og bære den ned i kælderen af en lille ½svings trappe, og skal lige hilse at se at det er ikke sjovt at gå ned af den trappe 416 gange som er et ca. årsforbrug af piller men er lidt træt efter at havde båret 6656 kg træpiller ned, ved ikke hvad det falder til efter de varmepumper. Nu har jeg båret piller 2 gange mens vi har haft det hus, og ja så skal man huske og fylde piller på en gang om ugen i vinterhalvåret, også skal det renses osv. Dovenskab og det kan ikke kaldes

Kunne derfor godt tænke mig at sælge mit pillefyr, og bytte det ud med noget andet, men ved ikke ligge hvad det i givet fald skulle byttes til, overvejer en luft/vand varmepumpe, men igen hvad sker der nå de bliver -10 begynder den så også at få svært ved det?

Eller jordvarme, dette er hvis også bare en dyr løsning og om jeg får lov af kommunen ved jeg ikke bor i en sær kommunen og har en bæk igemmen haven, der ville dog godt kunne være plads til omkring 500 meter slange på den side af bækken hvor huset ligger

Har også overvejet solfanger det ville nok kunne spar de ca. 2 paller piller der bruges om sommer på varmtvand, og måske det også ville hjælpe i forårs mdr., nå solen kigger frem og måske også efteråret vil det kunne hjælpe lidt. Og hvis det også vil kunne giv måske en ekstra palle så ville jeg være nede på 260 sække (4160 kg)

Så har jeg også overvejet bare at tænde elpartoen i fyret men ja så skal jeg ud og hyre en til at holde på elmålerne forså løber den godt nok hurtigt, prøvet det en dag det koste lige omkring 100kWh

Eller der kunne måske også bare opsættes en el-vandvarmer, men syntes ikke det er den bedste løsning

Så skal jeg ud over min dovenskab til pillefyr?
Skal jeg prøve at sælge fyret, og købe noget andet og hvad er forslaget?
Skal jeg overveje nogle solfanger sammen med mit pillefyr, og håbe på det kan spare nogle piller?
Skal jeg beholde fyret, men sætte det på standby kun bruge det nå det bliver rigtigt koldt, også ellers bruge en el-vandvarmer?
Eller er der en løsning jeg har overset?

Jeg bor i Sverige, men det er lidt nemmer at skrive på et dansk forum. Der er 16 kg i en sæk træpiller dette giver et årsforbrug på ca. 14.500dkk i træpiller, hvilket nok ikke er dyret, så det er ikke pga. økonomien at det skal byttes, for det vil nok ikke blive en løsning der vil tjene sig hjem igen.
 
Sydkoel
Måske du kan lave et rørsystem til påfyldning af pillerne, det vil jo ikke kræve så meget !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
3pac

Citer

Sydkoel skrev:
Måske du kan lave et rørsystem til påfyldning af pillerne, det vil jo ikke kræve så meget !


Glemt jeg så at skrive har virkelig overvejet at lave et rørsystem dette kan desværre bare ikke heller ikke så nemt lad sig gøre, jeg for nemlig ikke lov til at sætte en silo om ud mod vejen, skal jeg sætte den op ud i min have skal jeg løfte piller 5 meter ind til fyret og 1,5meter op pga min kælder ligger i niveau med grunden. til den side, kun ud til vejen den er under jorden, plus at jeg ville skulle løfte piller en noget støre omvej... måske de kunne blæse ind i en tank hvis man fik dem blæst ind af en med 15meter lang slange... eller godt tænkt og god ide har desværre bare svært ved at se hvordan jeg før det til at virke...
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,272,451 Unikke besøg
XHTML CSS