HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Input i varmepumpe?
Nidy
Hej.

Som ny bruger af af en Danmarkspumpe/Panasonic 9 kw, har jeg et spørgsmål som jeg håber kan få svar på her.

I disse dage med over 10 - grader, kniber det noget at den kan levere varme nok, jeg har studeret lidt på hvad der står opgivet i manualen.

Der står opgivet at "Maximum Input Power" er 3,79 kw som forbrug på kompressor og blæser på udedelen, jeg har en måler på pumpen, og jeg har ikke kunnet observere et forbrug på over 3.200 watt, jeg har snakket med sælgeren om det, og han har ikke kunnet belyse hvorfor pumpen ikke yder max, nu hvor der er behov for det.

Jeg håber nogen her måske kan hjælpe.

Mvh Niels
Danmarkspumpen/Panasonic WD-SD/UD28AE + 40 rørs vacumfanger m. 500 L buffer. 131 m2 + 35 m2 værksted
 
Admin
Hej Nidy

såvidt jeg husker er der en knap der hedder noget med power, og nej det er ikke noget med tænd og sluk.

syntes jeg kan huske der er noget power boost på den.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
M ax load er nor den kører max belastning og samtidig max temperatur. Min jordvarme, f. eks. bruger pt ca 2, 6 kW når den varme på gulv og radiatorer. Varmes brugsvand stiger forbruget til tæt på 3 kW. Og laver du varmtvandsspids topper forbruget lige inden varmepumpen ikke vil være med længere. Så snakker vi 65 grader varmtvand ud af pumpen og et forbrug i omegnen af 3,5 kW.

Altså forbrug afhænger i væsentlig grad af hvor højt temperaturen kan/skal op.
 
hamselv
Men størrelsen er dynamisk og ikke mindst med din, idet kompressoren er omdrejningsreguleret. Og mange ting har indflydelse på hvordan der køres med omløbstal osv. Varmepumpen måler både på det ene og det andet.
 
Nidy
Hej Admin

Det tror jeg ikke, jeg har ikke kunnet finde noget der ligner det, hverken i manualer eller på panelet.

Der er en indikator på panelet der fortæller hvor stor frekvens pumpen kører med, de seneste dage har den vist ca 76 med et forbrug på ca 3200 watt, i dag har den så vist ca 81 med et forbrug på kun ca 2800 watt, normalt inden det blev koldt, var lavere frekvens lig med laverer forbrug.
Redigeret af Nidy d. 03-01-2010 20:34
Danmarkspumpen/Panasonic WD-SD/UD28AE + 40 rørs vacumfanger m. 500 L buffer. 131 m2 + 35 m2 værksted
 
Nidy
Hej Hamselv

Jeg vil jo mene at den burde køre på max nu, den står til at skulle lave en temp. på 50 gr. i bufferen, men kan kun lave ca 40 gr.
Danmarkspumpen/Panasonic WD-SD/UD28AE + 40 rørs vacumfanger m. 500 L buffer. 131 m2 + 35 m2 værksted
 
hamselv
Jamen netop derfor. Det er for koldt ude til den kan nå de halvtreds med det vandflow du nu har. Derfor trækker den ikke fuldlast, men kører uden tvivl alt hvad den kan. Og lad nu vær med at forsøge med at begrænse vandflowet for at tvinge den op i temperatur. Gør du det, mister du lidt af ydelsen. Og når der er minus så koldt som nu, kan du bruge alle de kalorier den kan fremstille. At så temperaturen er i underkanten er sekundært. Vær bare glad for den følger med og forhåbentlig producerer masser af varme. Min skifter og prioriterer og laver derfor brugsvandet så varmt som ønsket. Derefter returneres til radiatorvandet hvor den så afleverer alt det den kan. Og idag har jeg ikke konstateret den har været stoppet, men derimod har den kørt konstant og ligget et par grader fra stoptemperaturen. El-tilskud har jeg blokeret så den ikke kalder på hjælp der. Det har ingen praktisk betydning da gulvvarme og radiatortermostater i mit tilfælde bare åbner lidt mere og kører fuld flow. Faktisk er det en fordel med COP'en da den er en smule bedre jo lavere fremløb der opereres med.
 
hamselv
Så antagelig kører den så stærkt den kan.

Dseværre har Panasonic-ingeniørerne ikke tænkt at brugsvandsprioritering havde været en smart ide. Det opererer en del af de andre varmepumper med og kan derfor varme brugsvandet op til den temperatur du vil have og derefter varme løs på radiatorvandet. Og så afhænger ens temperament og varmeanlæggets udformning om man vil tillade el-patronhjælp. Jeg har blokeret for dette over minus 8, da varmeanlægget udglatter variationerne indtil minus 8 opnås (ca).
 
Nidy
Hej Hamselv

Det er så her min forstand ikke kan være med, vil jo mene at kompressoren burde trække 3,7 kw nu hvor den ikke kan nå op til den temp. som den er indstillet til.

Der er ikke el-patron i anlægget, det har jeg bevidst valgt fra, da jeg mente det ville være få dage der ville være behov for denne.
Danmarkspumpen/Panasonic WD-SD/UD28AE + 40 rørs vacumfanger m. 500 L buffer. 131 m2 + 35 m2 værksted
 
hamselv
Det er fordi du skal tænke lidt abstrakt.

Du har en forbrugskurve. Den låser vi fast på et givet omløbstal på kompressoren ellers bliver det for bøvlet. Lidt tilnærmet, er forbruget næsten ens uanset hvilken temperatur der fordampes ved (i udedelen). Retteligt falder forbruget lidt jo koldere der fordampes ved, men til gengæld bruges pludselig energi til afrimning, Men lad os lige nu holde det udenfor.
Det der ligeledes sker er, at varmepumpes ydelse falder jo koldere det er udenfor. Men da forbruget er det samme, falder COP altså. For så at gøre det lidt svært er forbruget højere, jo højere der skal kondenseres. Altså jo højere afganstemperatur, jo højere forbrug.

Det du så oplever er: Kompressoren er på sit højeste tilladelig omløbstal. Tønsket kan ikke opnås, da ydelsen ikke er højere end den er, qva udendørstemperaturen. Da anlægget således ikke kan levere helt det der skal til, retter anlægget sig istedet til på en lidt lavere temperatur (og dermed lidt højere ydelse og bedre COP). Derfor trækker den ikke fullast.

Hvis nu du havde noget at bruge varmen på en varm sommerdag, og tvang den på max temperatur, ville du se noget der lignede fuldlast. Til gengæld ville anlægget måske yde 3 gange så meget. Og COP være ekstrem meget højere end nu.

Et andet eksempel:

Starter du sådan en som min idag med kold tank osv, vil den lægge ud med en effektfaktor væsentlig over 7. Ydelsen er helt på den anden side af 12 kW. Til gengæld forbruger den lidt over 1,6 kW. Dette holder kun indtil den skal op i tryk. Så begynder det at koste. Når fremløbet pludselig er 42 grader istedet for 22 skal der pludselig bruges 2.6 kW for at kunne præstere 9 kW. Og tvinges den op til 65 grader stiger forbruget til 3,5 kW og ydelse går under de 9 kW. Altså jo højere temperatur der skal opnås jo højere forbrug og jo lavere ydelse.


 
Admin
Hejsa

Ups jeg havde ikke set det var luft/vand der blev spurgt om.
For det meste er panasonic jo lig med luft/luft Sad
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Er heller ikke så skarp i den der, men kender til køl i almindelighed (og varmepumper i særdeleshed). Og forstår godt det kan være lidt svær at gennemskue. Helt galt bliver det, når man så blander kompressorens hastighed ind i regnestykkerne. Og rigtig galt bliver det når man regner transkritisk CO2. Så gælder alle reglerne pludselig ikke længere, og virkningsgraden stiger med fremløbet (til en vis grænse).

Men håber det belyser det. Ellers spørg videre.
 
bris
Hej Nidy

Check http://www.kylclimat.se/P_WH-UD_SD28AE.pdf
Der er en effekttabel som viser, at max. tilført effekt er ved +2gr C og fremløbstemp. på 50gr C (3,85kW).
Ved -7gr C er max. tilført effekt 3kW (og afgiven effekt 5,1kW).
ved -15gr er max. tilført effekt 2,53kW (afgiven effekt 2,91kW).
Så dine observationer om optagen effekt passer fint.
Hvis ikke du har ekstra varmepatron må du nok finde dig i at fryse ved lave temperaturer og så ellers efterisolere inden næste sæson.

Haves Panasonic PLV (Danmarkspumpen 9 kW luft/vand), -12gr. C som det laveste her i Hedehusene.
Øgede fremløb fra hydromodul fra 45 til 48gr., frøs dog ikke men shunt var helt åben og aktiverede 3kW varmepatron.
Varmekurve 0,9.
Afiser ofte, men fint, tager kun 2-3 minutter.

mvh
Bris
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,335,671 Unikke besøg
XHTML CSS