HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overvejer luft/vand
Raynor13
Hej alle sammen.

Jeg bor i et hus på ca. 200 m2 og overvejer kraftigt at skifte mit naturgasfyr ud med en luft/vand varmepumpe (har ikke plads til jordvarme!) Jeg er dog meget i tvivl om det kan lade sig gøre, hvilke mærker der er gode og om jeg kan spare noget ved det eller om man kan være uheldig og ende med at det nærmest bliver dyrere.

Jeg bruger pt 3475 i gas - hvilket jo er alt for dyrt! Jeg er igang med en større efterisolering og det sidste der mangler er gulvet som gerne skulle blive isoleret i løbet af januar.

En ting som lige har gjort mig meget forvirret er at jeg har haft besøg af en mand fra mit naturgasselskab som pt yder tilskud til varmepumper. Han fortalte mig at jeg nok ikke kunne få en varmepumpe til at fungere da huset er for stort og at jeg ville komme til at fryse!! Han mente at jeg i stedet for skulle udskifte mit gasfyr (som er fra slutfirserne) og at jeg ville kunne spare minimum 20% ved at gøre dette. Kan han havde ret - eller vil han bare helst beholde mig som gaskunde? :-)

På forhånd tak for hjælpen :-)
 
hamselv
3475 er det kubikmeter?

Og hvis ja, så kan du godt få lidt sammenhæng i det. Et godt gæt ud fra ovenstående kan antyde at du kan trække ca 1/3 af dine nuværende omkostninger fra.
Kombinerer du med efterisolering kan du få et ganske synligt resultat. Ser du isoleret på det, og din nuværende kedel er fornuftig er tilbagebetalingstiden lidt vel høj. Men ingen kan spå om energipriserne og man ved ikke rigtig hvor de lægger sig.
Anbefalingen fra min side, find et par installatører du mener at kunne stole på. Sikr dig at de handler med apparater fra positiv-listen. Hør om de har reference-anlæg i din nærhed. Evt check at de er VPO godkendte. Så er du nået et godt stykke.

NB Har du almindelig jord burde 450 - 500 meter slange og en varmepumpe på 8-10 kW række. Kræver godt 600 kvm have til rådighed. Så er besparelsen min 25% højere. Efterisolerer du kan du måske endda stramme den lidt ekstra.
 
Raynor13
Ja 3475 er kubikmeter!!

Jeg kan se at jeg glemte at skrive at den mand fra gasselskabet mente at jeg skulle udskifte mit gamle gasfyr til et nyt gasfyr i stedet for da det bedre skulle kunne betale sig - og at jeg kunne spare minimum 20% og nok også 25% ved en sådan udskiftning.

Hvis du mener jeg "kun" kan spare 30% ved en varmepumpe er det jo ikke den store forskel i forhold til hvor meget dyrere det er at installere en varmepumpe.
 
hamselv
Narhh helt sådan kan du nok ikke stille det op. Og man bliver nødt til at lave lidt nærmere analyse af tingene, end det umiddelbart er muligt på dette her forum.

Men fakta er: Får du en superdeluxe kedel til gassen, kan ret gode årsvirkningsgrader opnås. Men det vil kræve du kan køre med relativt lave temperaturer på dit varmedistributionsanlæg - altså lidt a la det samme som med varmepumper. Til gengæld er den slags kedler bestemt heller ikke gratis. Det næste man så kan begynde at gisne om, er udviklingen i gaspriserne. Netop dette har jo været tæt på at rive livet ud af bar-marksværkerne og ikke mindst de fjernvarmebrugere der har været tilkoblet disse. Ikke mindst synes jeg vi har oplevet beskæmmende mange fejl på gasfyr og relativ kort levetid på nogle fabrikater. Men ellers kan jeg sagtens se din pointe. Varmepumpe koster alt andet lige flere penge. Til gengæld er de fleste så gode at der er penge til at betale merprisen. Og idet du har et relativt højt forbrug er besparelsen til at tage og føle på.

Det der kan komme til at forvirre fælt, er hvis man kombinerer med en efterisolering (hvilket vil være særdeles tilrådeligt) kan det være svært at se hvad der giver hvad.

Her hos mig f.eks. udvides det opvarmede areal relativt meget, hvilket ender med at æde en del af min besparelse. Men når man så regner lidt på tingene og kan se varmepumpen ligger og tuller afsted med en COP på 4, så skal gasfyret godt nok langt op over de 100% i årsvirkningsgrad inden det lykkedes. Der er lidt religion i det der.....

Men du bør få lavet lidt analyser af et kapabelt firma, så du har et realistisk sammenligningsgrundlag. Det er nogenlunde nemt at opstille flere regnestykker når først computeren er åben.


 
Raynor13
Tak for svarene. Har du nogen ideer om hvilke firmaer man kan henvende sig til så man kan få lavet en ordentlig beregning?
 
Admin
Hej Raynor13

Prøv og kontakte et par stykker af dem her fra siden, bare klik på deres banner, så kommer du til deres hovedside.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
4470mp
f.eks vølund er meget glad for mit.
 
Raynor13
Vølund har jeg også hørt godt om så vil prøve at snakke med dem.

Jeg har fået tilbud fra "gasmanden" og et nyt naturgasfyr + installering kommer til at koste 41500 incl. moms. Har ikke fået noget tilbud på varmepumpen men den samme mand sagde at jeg skulle regne med omkring 130000 for VP og installation - kan det virkelig passe at det er så dyrt?? For så kan jeg jo godt se at der går nogle år før VP har tjent sig hjem kontra gasfyret..
 
4470mp
41500 få du ikk meget vølund for men det skulle kunne holde sig omkring de 100 med en vp
 
Thomas Maurin
Termotek.dk kan sælge dig den nyeste Carrier VP med COP 4,4 til ca. 55.000 + moms og montering (ca. 10K)
 
icycellar
NB.: Carrier betjeningspanel (de jeg har arbejdet på) , alle været på alle mulige sprog ... MEN ikke dansk.

den carrier du snakker om er formentligt Carrier Stinger+ udviklet i samarbejde med norske KVT. den model, der er på markedet lige nu (5, 7,5 , 9 , 11 kwh - har nogle printkort problemer af format). der bliver lanceret en serie med anden software omkring maj - juni. jeg vil anbefale at vente !.
kølemontør
 
Klimapumpen

Citer

Raynor13 skrev:
Vølund har jeg også hørt godt om så vil prøve at snakke med dem.

Jeg har fået tilbud fra "gasmanden" og et nyt naturgasfyr + installering kommer til at koste 41500 incl. moms. Har ikke fået noget tilbud på varmepumpen men den samme mand sagde at jeg skulle regne med omkring 130000 for VP og installation - kan det virkelig passe at det er så dyrt?? For så kan jeg jo godt se at der går nogle år før VP har tjent sig hjem kontra gasfyret..


Hej Raynor.

Jeg monterede et NIBE SPLIT anlæg i december, det løb op i 85.000,- inkl moms og montering, så jeg synes at 130.000,- lyder af meget for luft/vand. Til den pris kan du jo næsten få jordvarme.

Ingen reklamer i debatten

Admin
Redigeret af Admin d. 18-01-2011 20:16
Kølemontør - Aut. forhandler af Vølund jordvarme og Panasonic varmepumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,197,694 Unikke besøg
XHTML CSS