HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
AW12 VARMEPUMPE LUFT VAND4,5KW
DangMan
Godmorgen folkens.

Er der nogen her der har erfaringer med den her luft/vand varmepumpe fra vvs eksperten ?
[url]http://vvs-eksperten.dk/index/aw12-varmepumpe-luft-vand45kw-p6328[/url]
Umiddelbart ser det da ok ud, for den besparelse der er til et jordvarme anlæg kan man da købe en hel del strøm og når vi sidste år kun brugte for 4000,- gas fordi vi bruger vores brændeovn flitigt vil der jo gå mange år inden et jordvarme anlæg har tjænt sig selv hjem. Men vores gasfyr er jo nok ved at synge på sidste vers.
 
allankj1
Hmmm når du ikke bruger mere gas er spørgsmålet om det er optimalt med sådan et anlæg for dig. Med et gasfyr kan du varme vandet op til dine radiator / gulvvarme i et rum ad gangen. Men med varmepumpe går den ikke med at varme vand til en radiator / rum ad gangen. Med varme pumpe skal du helst varme på vandet til flere raditorer / rum ad gangen alternativt have en buffertank på anlægget. Kunsten med varmepumpe er at du skal finde den varmekrve i varmepumpen som passer til den temp. du vil have i huset således at det er varmepumpen der styrer varmen i huset og ikke termostaterne på dine radiatorer. Hvis du styrer varmen efter termostaterne i de enkelte rum får du for kortedriftstider og så koster det for meget at køre med pumpen da den får dårligere COP.

Selve pumpen kender jeg ikke noget til.

Med et nyere gasfyr, med bedre virkningsgrad end det gamle du har, vil du sandsynligvis bruge endnu mindre gas. Det er muligt at et nyt gasfyr er dyrer i indkøb men det kan måske i sidste inde blive billigere for dig at køre med end en varmepumpe idet du jo pt anvender brændeovnen og dermed lukker denne ned for termostaterne når der bliver varmt nok i rummene. Og så får du sikkert småkørsler med en varmepumpe. Smider du en buffer på på eks. 150 liter har du dette vand som pumpen kan varme på og så får du længre driftstider på pumpen, men modsat har du 150 liter vand du har varmet op men som du måske ikke bruger effektivt til opvarmning idet det måske står og taber varmen mens det står flere timer i tanken fordi brændeovnen har lavet nok varme til huset i de næste mange timer.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
DangMan
Jeg vil gerne væk fra gas af flere årsager. Karteller og afhengighed af en leverandør har aldrig været godt for noget.

Det eneste tidspunktvi har tændt for radiatorene er når der er så hård frost at der er mulighed for at rørene fryser ude i skunken. Så mere eller mindre er det bare varmt vand til at bade i vi skal bruge.
 
allankj1
Hmmm nu er det jo frit at vælge hvorfra man vil have gasen leveret.

Tror bare ikke den du har kik på indeholde vandvarmer. så den skal du også ud og have og måske en buffertank. Det løber nok op i det samme som et gasfyr inden du er færdig og tror besparelsen er minimal når ikke du bruger mere gas.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
DangMan

Citer

allankj1 skrev:
Hmmm nu er det jo frit at vælge hvorfra man vil have gasen leveret.

Tror bare ikke den du har kik på indeholde vandvarmer. så den skal du også ud og have og måske en buffertank. Det løber nok op i det samme som et gasfyr inden du er færdig og tror besparelsen er minimal når ikke du bruger mere gas.

Allan

Jo jeg havde godt set at der ikke var vvbeholder med ! Ret mig hvis jeg er gal på den her, sæt nu at hele systemet render op i det samme som et gasfyr så er varmepumpen vel mere effektiv KW mæsigt. Planen (på langt sigt) er at jeg vil have en vindmælle op og stå, den kan jo fodre varmepumpen.

Problemet er ikke hvem der sender regningen på gassen, det er leverandøren.
 
poul larsen
Den ligner Pioneer
gå ind på www.varmepumpsforum.se

Til forumet
Varmepumperog installationsfråger
Luft/vatten-varmepumper
Energicenterpumpen officiel tråd

der kan du læse om Kina pumperne

Mvh

Poul Larsen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,272,439 Unikke besøg
XHTML CSS