HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
vølund
4470mp
hej heatpump
har lige købt et vølund andlæg som bestå af en vvm 300 100l buffer og en 2025-10 udedel har sat måler ind så jeg kan se hvor meget jeg bruger mit hus fra 1900 er 140m2 lidt under middel isoleret jeg bruger pt 28/10 33,7kwh pr dag syntes det lyder af meget hvad syntes i...
 
PeterKunz
Det lyder af lidt meget, men husk at efterisolering betaler sig meget hurtigt hjem!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Jeg kan tilføje, at jeg har brugt 13.666 kwh i perioden 6. april 2007 - 29.oktober 2009. Altså 15,08 kwh pr. dag. I den periode er der jo så én sommer mere, end der er vintre.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hamselv
Et gæt kan være:

33,7 kWh døgn i forbrug på VP. Hvis COP gættes til 3 = døgnforbrug = 101 kWh => varmetab ved nuværende temperatur ca 4,2 kW => gættet varmetab ved DUT lidt mere end det dobbelt altså måske 8 - 10 kW

Hvis dette er korrekt snakker vi varmetab omkring 71 W/m² = alt for højt

Hvad har dit førforbrug været?

Har sælgeren ikke stærkt tilrådet at efterisolere huset? Alt andet er efter min personlige mening useriøst.
 
4470mp
anlæget er rimelig nyt har kun kørt 2 uger sælger sagde at jeg måske skulle mon lidt støre radiator hvis dem jeg har nu ikke kan varme nok.. mit hus har ca 100mm isolering i gulv 200mm på loft og 100 i væge..
 
hamselv
Man må have haft et "Før-forbrug" af en eller anden slags. Jeg kan ikke sidde her og lave en energiberegning ud fra det du der skriver.

De tal jeg angiver er overslag og gæt. Men de forekommer temmelig høje, husets størrelse taget i betragtning.

Det du selv kan gøre er:

Sæt dig grundigt ind i styringen, eller få installatøren til at gennemgå det med dig.

Sørg for at køre så koldt som overhovedet muligt frem til dine radiatorer.

Varm ikke brugsvandet for højt op. 48° er normalt rigeligt, hvis du husker at køre varmtvandsspids. een gang om ugen.

Træg indkoblingen af elvarme maksimalt.
 
4470mp
havde olie fyr før der brugte vi ca 3000l om året vi har dog efter følgende efter iso den ene stue med 100mm i vægen og sat nye radiator op men kun i det rum vi varmer central varmen op til 40grader og brusvandet til 50grader har regnet ud at figtheren startet 9 gange i døgnetFrown
 
hamselv
Njaaa

Ikke voldsomt forbrug. 3000 l/olie lugter af et dimensionerende varmetab på 7 kW => månedsforbrug på 2370 kWh til opvarmning og varmt vand i november => ca 913 kWh i driv energi til varmepumpen, hvis du havde haft en Optima 900 og kørte efter en kurve der havnede på max 55° ved -12° ude.

Lidt trimning og eventuel sænkning af fremløb burde sagtens kunne hjælpe forbruget den smule ned.
 
4470mp
ok takker for hjælpenSmile
 
Hans Peter
Hej
jeg har en fighter P600 boligventilations pumpe og bruger ca 9000KW
pr år og det er til varme,varmt- brugsvand og ventilation
Mvh
Hans Peter
 
Hans Peter
Glemte lige at fortælle mit hus er 182m2
Hans Peter
 
4470mp
Har fået justeret mit anlæg ,renset snavssamler, og iso rør til udedelen nu bruger den kun 23kw i døgnetGrin
 
hamselv
Det lyder noget rarere.
 
4470mp
nu har mit andkæg kørt i ca 2 måneder og bi måleren viser 2145KW lyder det helt hen i vejert???Shock
 
hamselv
Lyder ikke helt bims. Specielt de seneste dag har jo været "grimme" specielt for en luft/vand.
 
4470mp
et års forbrug af kw 10521kwSad
 
allankj1
3.000 liter olie før af 9,5 kr pr. liter = 28.500 kr.

10.521 kwh a 1,9 = 19.990,-

Tror da ikke du skal være så ked af det. Det var en meget kold vinter sidste år hvor luft / vand pumperne virkelig har måtte arbejde for sagen. En lidt varmere vinter i år og dit forbrug er sikkert hurtig 1.000 kwh mindre.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,347 Unikke besøg
XHTML CSS