HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank på ispind
berner100
Jeg fik en ispind installeret i sommeren 2008, og den første vinter gik ok. Dog fandt jeg hurtigt ud af at jeg skulle have opgraderet nogle radiatorer, da de gamle krævede en højere fremløbstemperatur end 42-45 grader når det var koldest. Ispinden kan sagtens lave en højere fremløbstemperatur, men det går kraftigt ud over økonomien. En del af min gulvvarme drillede også lidt, men det viste sig også at smeden havde monteret en mindre cirkulationspumpe på systemet end jeg havde på mit gamle oliefyr. Men nu er huset udstyret med nye radiatorer og en ny cirkulationspumpe, så jeg skulle være klar til den kommende vinter.

Jeg overvejer dog om man burde koble en akkumuleringstank på systemet, da ispinden ikke er "født" med sådan en. Det er de fleste jordvarmeanlæg derimod, og de kloge siger at det giver en mere stabil temperatur i varmesystemet, og at man kan udnytte kompressoren mere effektivt, når den får færre starter/stop men derimod kører længere tid af gangen. Og så har jeg tilfældigvis en ny 110L akkumuleringstank stående der nemt kunne kobles på systemet.

Er der nogen der kan fortælle mig om det er en god ide?
 
Carl Erik
Jeg har kørt med Ispinden et helt år uden buffertank, hvorefter jeg i forbindelse med et renoveringsprojekt skulle have flere gulvvarmeslanger samt en større vv-beholder, og derfor benyttede lejligheden til at installere buffertank som jeg nu har kørt med i et helt år.
Fordelen ligger primært i, at du får færre kompressorstarter og dermed formodentlig en længere levetid på kompressoren.
Ulempen er at det tager betydeligt længere tid at få varmt vand til radiatorerne.
Jeg kan ikke måle nogen forskel på COP-målingerne, så jeg er tilbøjelig give Octopus ret i at det ikke er nødvendigt.
vh
Carl Erik
 
berner100
Hvor stor buffertank har du monteret, og sidder den som serie eller parallel? Har du måtte sætte en ekstra cirkulationspumpe på systemet?
 
Carl Erik
110 liter i parallel.
Jeg har ikke en speciel pumpe til beholderen, den trækkes som var det en enkelt radiator eller gulvvarmeslange.
vh
Carl Erik
 
berner100
Hej Carl Erik,

det vil altså sige at din buffer er tilsluttet som beskrevet på den vedhæftede tegning? Jeg vil gerne være helt sikker på hvordan det skal gøres inden jeg ringer efter smeden:-)

Mange tak for dine svar.

Mvh Anders
berner100 tilknyttede følgende billede:billede:
ispind_buffer.jpg
 
Carl Erik
Ikke helt. Det er overkill at have en ekstra buffertank ud over VV-beholderen. Jeg har en Metro-VVB med lagdeling (også kaldet solcelletank), hvor den nederste del indeholder det koldeste vand, og den øverste del det vand som bliver eftervarmet til 60 grader med direkte el. Den nederste del, som er på lidt under 110l i en 160 liter beholder, vil automatisk fungere som en buffertank. Det kan der ikke ændres på!
Så nøjes du bare med solcelletanken, og sæt en hane på, så du kan "knibe" varmetilførslen fra Ispinden. På den måde kan du selv bestemme om du vil have hurtig varme til dine radiatorer eller bruge lidt tid på forvarmning af VVB.
vh
Carl Erik
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,335,312 Unikke besøg
XHTML CSS