HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bilkas solcelleleverandør konkurs
woebbe jordvarme siden 1985
Her er en " lille" nyhed til dem der har købt solcelleanlæg gennem Bilka, rasolar som er bilkas solcelleleverandør er nu gået konkurs.

Efter hvad jeg har erfaret har et af rasolars helt store problemer været forkert,dårlig og mangelfuld montage af deres solcelleanlæg.

Mit anlæg fra rasolar måtte pilles ned fra taget 2 gange og først 3 gang med nye montører lykkedes det af få anlægget monteret korrekt, men da havde de 2 første montørere også formået at ødelægge ca 1/3 af alle tagplader, forårsage vandskade på min 1 sal og ved at kaste montageskruer ned fra taget ødelagde de glaspladen på vores store udendørs havebord ( ny gladplade koster 7500kr).

Det viste sig også senere at de første montører hvide lavet en ulovlig installation af inverteren.

I min optik er det ufatteligt at man kan have sådan nogle fjolser til at gå løs rundt. Angry
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg vil iøvrigt opfordre alle der har fået solcelleanlæg fra rasolar til at checke om montagen er udført korrekt Og i henhold til leverandøren af montagesystemets foreskrifter.

Dem der fejl monterede mit anlæg fortalte stolt at de havde monteret 200 anlæg på Sjælland på samme måde og at det derfor var mig der ikke var rigtig klog.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
RSB
Hvad havde de gjort forkert med hhv. Celler og inverter ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
hamselv
Det var forhåbentlig billigt!?!?

Er det de samme som solgte Bosch celler via Bauhaus. De er vist også lukket!
 
hamselv
Uden at skulle fumle rundt i noget i den her ret sørgelige anledning, er det vel den evigt tilbagevendende kamp om at kunne/ville levere tilstrækkelig billigt. Vi ser det jo igen og igen, med varmepumper af kinesisk oprindelse, eller parallel-import. Eller som senest hvor enhver elektriker med en søgerskruetrække, pludselig kan det hele.
Uden rettidig omhu duer intet.
Men mon ikke der er en grund til at f.eks de "store og gamle" ligesom har færre problemer i den retning, idet man oprigtigt forsøger at styre uden om den slags fejl. Bevares, nu står der i min underskrift hvad jeg laver. Og vi kan da prale af et par konkursramte kollegaer. De er passet op af leverandør garantien og ingen lider skade. På et andet produkt er vi så plaget af så stor salgsliderlighed så nogenlunde alt kan lade sig gøre. Og det der ikke kan fikses den vej, fikses nemt via andre leverandører. Såøhhhhh..... Du kan aldrig være sikker.
Vi har også moret os ret kosteligt gennem tiden med en importør, der også var dygtig til at importere af mystiske kanaler. Noget duede - noget duede ikke. Og når det blev for slemt, meldte vi os konkurs og startede igen som ekspert dagen efter.

Ikke for at være ækel, men hvis kunderne var lidt skarpere når de købte ind, var der nok en leverandør eller to der aldrig kom ovenvande og dermed ikke nåede at lave så mange ulykker.

Trist, men synes ligesom at der har været utrolig mange advarsler i pressen mod at sikre sig mod den slags.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg købte faktisk mit anlæg af rasolar fordi de ud fra det jeg kunne se havde god sammenhæng mellem kvalitet,ydelse og pris. De vr iøvrigt ikke de billigste på markedet, at Bilka så havde dem som leverandør syntes jeg egentlig ikke var negativt idet Bilka som så mange andre også sælger ok varer.

Kvaliteten i feks en dannfoss tlx Pro + inverter er jo den samme uanset hvem der sælger den.
Solcellerne og inverteren som jeg har købt hos rasolar er helt ok, det var monteringen det var galt med.
Jeg vil gerne prøve så kort som muligt at beskrive nogle af de fejl og mangler der var ved montagen m.m.

Solcelle anlægget bestårvaf 48 stk 250 w monokrystalinske solceller samt 1 stk Danfoss inverter tlx+ 12,5 kWh ( begrænset til 6 kWh) monteret på 3 tagplader på eternittag med 45 graders hældning.

Følgende var ikke i orden ved montagen:
1 Gamle tætningsskiver fra eternitskruerne var ikke fjernet.
2. De eksisterende 8 mm huller i eternitpladerne vr ikke boret op til 13 mm som der kræves. Hvilket bevirkede at mange tagplader revnede. Og at de specialpakninger det sidder på montageskruerne alle sammen blev ødelagt med utæt tag til følge.
3. Endekapper manglede de fleste steder
4. Enderne på aluskinnerne var ikke tilpasset ens
5. Aluskinnerne til fastgørelsen af solcellepanelerne vr ikke rettet op, derfor var skinnerne trukket skæve. Mange af montageskruerne var skruet så skævt i at tagpladerne revnede.
6. Ledningerne mellem solcellepnelerne var nogle steder trukket alt for stramt op og max bukkeradius var overskredet.
7. Montagen var kun foretaget i selve taglægterne, hvilket var klart i strid med wurths forskrifter for montagen, = ingen productgaranti og ingen forsikringsdækning hvis anlægget feks blæser ned.
8 i forbindelse med ledningsførelse fjernede montørene flere steder skumklodserne i mine rygningsplader uden at sætte dem på plads igen, dette gav fygesne på mit loft med efterfølgende vandskade til følge.
9. Montagen af inverteren var en ulovlig indtallation.

Ovenstående er de fleste af de mangler der var, anlægget blev pillet ned og sat op anden gang med mange af de samme fejl igen, først da jeg skruede bissen på og nægtede at betale de resterende 70000,kr før anlægget var i orden kom der nogle meget dygtige montøre , som efter endnu en nedtagning af hele anlægget, fik sat det korrekt op.

En ny elektriker blev sendt ud og lavede inverterintallationen rigtigt.

Jeg ved at bare den sidste nedtagning og opsætning, som tog 2 mand 12 dage, kostede rasolar over 50000 kr + moms.

Anlægget kører nu og har feks i dag lavet 49 kWh. En af dagene før påske lavede det faktisk 61 kWh, så jeg håber at det barer kører..........

Jeg valgte at købe et solcelleanlæg incl montage fordi jeg ikke ville montere det selv, istedet endte det med at jeg måtte bruge en hulens masse tid på at sætte mig ind i hvordan montagen foretages på den rigtige måde. Men ok så er jeg da blevet det klogere.Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Mogens
Tja det skulle jo komme på et eller andet tidspunkt! Men rart du vil nævne det her på siden, så andre forhåbentligt kan kan undgå samme fejltagelser, eller få tjekket op på evt. fejl og mangler.
Der er skrevet og sagt så meget angående disse fuldtidsamatører, og her har man desværre kun sig selv at takke for flobbet.
Men dette er kun starten af dette solcelle cirkus. Når de første anlæg begynder at brænde (som i Tyskland) For det første kan man ikke bare begynde at slukke en brand i solceller, inden man er helt sikker på at anlægget ikke stadigvæk producere strøm.
Ingen tvivl om at forsikringen stiger på huse med solceller den dag de første brænde forekommer, eller blæser ned i stormvejr m.m.
Har man ikke fået talt med sin forsikring om opsætningen af solceller på ens tag, så kan det kun gå for langsomt med at få det gjort.
Nej og atter nej, DET er ikke nok at de siger at de dækker. Få dem til at skrive det ind i policen at i har fået monteret sådan anlæg, og bedst er det hvis de vil besigtige anlægget.
Husk at holde rent omkring panelerne, så der kan blive ventileret ordentligt. Husk lige i den forbindelse at gør man dette selv, og det gør man nok for at spare penge. På ens egen bygning gælder sikkerheden også, altså skal der bruges sikkerhedsudstyr.

God sol & vind weekend
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg vil da lige indskyde at de solcelleanlæg rasolar solgte, efter min vurdering, var absolut ok, selve solcellerne lå blandt de bedste feks hvad ydelse og bypassdioder angår, tolerencerne lå på +5%. Man kunne få leveret stortset alle de anerkendte inverter mærker så som Danfoss, fonius, refusol osv osv så selve solcelle anlæggene fejlede ikke noget.

Det var monteringerne der gik galt, rasolar betalte et montagefirma for at montere de forskellige anlæg og det var det firma som stort set lavede alt galt. Rasolar burde nok have vært bedre til at efterchecke feks ved stikprøver om alt vr udført ok. Men detvgjorde de jo til syneladende ikke i tilstrækkeligt omfang, det hastværk som alle solcelle firmaer led under pga den ændrede lovgivning har givet vis også noget af skylden.

Personligtfølerjeg mig nu ikke ramt idet jeg stadig skylder rasolar en anselig masse penge som de kun får når de sidste mangler er ordnet og erstatninger for feks vandskaden m.m Er accepteret.

Manglerne som jeg har oplevet skrev jeg mest for at hjælpe alle andre med solcelleanlæg så de kan checke og undgå skader.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
RSB
Tak for input...
Har selv monteret mine celler og alle dine tjekpunkter har jeg læst mig til, de er i orden.
Der er kun en at bebrejde, hvis noget ikke er lavet efter forskrifterne :-)

Hvad var galt med montagen af din inverter ?
Den har jeg selv sat min op, men en elektriker kommer og tilslutter den til hhv. Celler og net.
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
woebbe jordvarme siden 1985
Den første elektriker havde installeret inverteren som aftalt i mit udhus som er i forbindelse med min carport som står sammenbyggelig med huset.

Hovedafbryderen til inverteren havde han placeret ved siden af inverteren og ja så mente han at han var færdig og så kørte han.

Ud over hovedafbryderen ved inverteren så skal der også sidde en hoved afbryder ved siden af gruppetavlen og når der installeres en inverter uden transformator så skal der mellem inverteren og gruppetavlen installeres et særligt fejlstrømsrelæ af typen B. Det er fordi det ikke kan garanteres at transformatorløse invertere lækker under 6mili ampærer jævnstrøm.

Det eksisterende hfi relæ skal også for det meste udskiftes til en anden type, ellers kan man risikere at den lækkende jævnstrøm bevirker at hpfi relæet slet ikke virker.

Hvis man undlader disse ting er installationen ikke lovlig.

Iøvrigt opdagede jeg for 1 uge siden at en af de 3 kredse med solceller ikke lavede noget strøm, jeg tog stikkene af inverteren og kunne måle at der ikke var nogen spænding på.
Den nye elektriker kom ud til mig og opdagede at den første elektriker ikke havde samlet ,et af stikkene til et af hovedkaplerne korrekt. Hovedkaplet var derfor brændt helt i stykker inde i stikket. Stikket blev udskiftet og nu kører det hele igen.

I går lavede anlægget iøvrigt 43 kWh ialt.Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,196,009 Unikke besøg
XHTML CSS