HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank >= 400L energimærkning
Kalechen
Hvor gode energimærkninger bliver buffertanke til gulvvarme fremstillet med?

Har p.t. fået tilbud på en Bosch på 500L mærket B.
 
Varmeihuset
Du kunne evt ved planlægnigen , gøre plads til en kasse uden om den, og så fylde extra isolering i kassen , står den i et hjørne , sparer du to sider

ved fremstilling , er de jo nød til at begrænse pladsen den optar, og at man kan komme til alle tilslutninger , og prisen på transport afhænger også af hvor meget den fylder

der findes endda tanke UDEN isolering ,
 
skov
Hej
Energi mærket B er nok almindeligt for Bufferbeholder, dog siger energi mærket i bokstaver ikke så meget.
Det siger mere at se på Standby varmetabet, i steden for.
Standby varmetabet er normalt også oplyst på energimærkningen.
For en given 500L Bosch bufferbeholder ligger Standby varmetab på 75w (1,8 Kwh/24h)
Nogle fabrikanter oplyser varmetabet i 24h.

En anden ting, vær opmærksom på at gulvvarme har en meget stor buffer, i sig selv, når/hvis der er tale om beton.
Hvis man skal have samme buffer, i vand/bufferbeholder, svaret det til at man skal have ca 4600L bufferbeholder for hver 100m2 gulvvarme, i/med 10 cm betontykkelse.
Desværre "snakker" gulvvarmestyringer og varmepumpestyringer ikke rigtigt sammen, efter min opfattelse. Det ses også af at de erfarende, her på forum'et, anbefaler at lade telestaterne stå helt åbne.
mvh
Skov
PS: Hvordan gik det med Stiebel-Eltron, som var gået "kold" i dit andet indlæg?
 
kp
Det var da en voldsom stor buffer. Hvorfor så stor??
 
skov
Hej kp
Beklager hvis jeg ikke har været tydelig nok i "mælet".
I mit indlæg #9 prøver jeg at illustrerer/sammenligne en betonbuffer (tung gulvvarme) med hvad der skal til for at have samme bufferstørrelse med vand.

Teoretisk set burde det være unødvendigt med særlig stor bufferbeholder, f.eks. 400-500L, ved kun udelukkende tung gulvvarme. I praksis kræver det dog at styringerne "snakker" sammen.

Mig bekendt har jeg ikke set/læst nogen steder hvor varmepumpestyringen beder gulvvarme- styringen om at off-sætte temperaturen f.eks. 1/4-1/2 grad, således at varmepumpen kan komme af med varmen, direkte til den tunge gulvvarme, uden nødvendigvis brug af bufferbeholder.
mvh
Skov
 
Kalechen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19875#post_19875]skov skrev:[/url]

Hej
Energi mærket B er nok almindeligt for Bufferbeholder, dog siger energi mærket i bokstaver ikke så meget.
Det siger mere at se på Standby varmetabet, i steden for.
Standby varmetabet er normalt også oplyst på energimærkningen.
For en given 500L Bosch bufferbeholder ligger Standby varmetab på 75w (1,8 Kwh/24h)
Nogle fabrikanter oplyser varmetabet i 24h.

En anden ting, vær opmærksom på at gulvvarme har en meget stor buffer, i sig selv, når/hvis der er tale om beton.
Hvis man skal have samme buffer, i vand/bufferbeholder, svaret det til at man skal have ca 4600L bufferbeholder for hver 100m2 gulvvarme, i/med 10 cm betontykkelse.
Desværre "snakker" gulvvarmestyringer og varmepumpestyringer ikke rigtigt sammen, efter min opfattelse. Det ses også af at de erfarende, her på forum'et, anbefaler at lade telestaterne stå helt åbne.
mvh
Skov
PS: Hvordan gik det med Stiebel-Eltron, som var gået "kold" i dit andet indlæg?


Kan jeg udlede, at man kan undlade telestater men vel kun, hvis man har samme teperatur overalt eller hur?

Vedr. Stiebel Eltron: VVS'er vendte tilbage forleden efter fire måneder. Jeg konfronterede ham mht. manglende kommunikation og han mener, det er en misforståelse... Har fået nyt et tilbud, som jeg ikke finde hoved eller hale i.
 
Kalechen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19876#post_19876]kp skrev:[/url]

Det var da en voldsom stor buffer. Hvorfor så stor??


600L har v?ret oppe at vende... Men hvad ved en kaleche om det.

Scenarie p.t. (men er meget lydh?r og taknemmelig for andre scenarier):

Bygning1 p? 184 m2, som pt. kan varmes op (21-23 grader)med et Twinheat 2001 for sm? kr. 10.000 tr?piller for en s?son med en Nilan 300 Polar (genveks med 3,5KWA varmepumpe) - gulvvarme overalt.

Bygning2 p? 174 m2 med mere moderne isolering 300 mm gulv og 250 mm isolering i v?gge og loft til kip med en Nilan 302 Polar (genveks med 3,5KWA varmepumpe) - gulvvarme overalt.

Der er ca. 30 m fjernvarmer?r 130mm med 2 x 40mm frem og retur mellem bygningerne, hvor en Stiebel Eltron WPL25AC i bygning1 skal varme begge bygninger op. VVS'er mener der skal minimum en 400L buffertank.

80 m2 af bygning2 er i denne s?son opvarmet(18 grader med nats?nkning) af Twinheat'en igennem fjervarmer?ret - ca. kr. 2.000 i tr?piller.

Jeg har et ca. 16KWA solcelleanl?g med p.t. 9 KWA batterier, som jeg t?nker bl.a. kunne bruges til at opvarme buffertank med.
 
tagestavsdal

Citer


Kan jeg udlede, at man kan undlade telestater men vel kun, hvis man har samme teperatur overalt eller hur?



Hej her tager du fejl, du kan regulere temperaturen i de forskellige rum ved at regulere den mængde vand der strømmer gennem gulvvarme slangerne.

Når du først har fundet en passende indstilling, så kan varmepumpen opretholde en stabil temperatur i de forskellige rum, også forskellige temperaturer.

Men hæver du generelt fremløb, så vil du tilsvarende hæve temperatur i alle rum, men ikke nødvendigvis til en ens temperatur.

Selve indreguleringen kan tage noget tid,
Tanken er denne simple, i det rum der er for varmt, så så skruer du lidt på regulatoren på den kreds der fører til rummet, så kommer der mindre vand ind i gulvvarmen, og temperaturen i lokalet vil falde, er det ikke nok, så skruer du lidt mere ned for flowet til det rum
Tilsvarende hvis rummet er for varmt
Efter en fyrings sæson har du nok fundet din rigtige balance.

Hvis du kender dine slange længder og dine rums isoleringsgrad/varmebehov, så har de firmaer der fremstiller manifolds også beregnings programmer til indregulering

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Kalechen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19881#post_19881]tagestavsdal skrev:[/url]

Citer


Kan jeg udlede, at man kan undlade telestater men vel kun, hvis man har samme teperatur overalt eller hur?



Hej her tager du fejl, du kan regulere temperaturen i de forskellige rum ved at regulere den mængde vand der strømmer gennem gulvvarme slangerne.

Når du først har fundet en passende indstilling, så kan varmepumpen opretholde en stabil temperatur i de forskellige rum, også forskellige temperaturer.

Men hæver du generelt fremløb, så vil du tilsvarende hæve temperatur i alle rum, men ikke nødvendigvis til en ens temperatur.

Selve indreguleringen kan tage noget tid,
Tanken er denne simple, i det rum der er for varmt, så så skruer du lidt på regulatoren på den kreds der fører til rummet, så kommer der mindre vand ind i gulvvarmen, og temperaturen i lokalet vil falde, er det ikke nok, så skruer du lidt mere ned for flowet til det rum
Tilsvarende hvis rummet er for varmt
Efter en fyrings sæson har du nok fundet din rigtige balance.

Hvis du kender dine slange længder og dine rums isoleringsgrad/varmebehov, så har de firmaer der fremstiller manifolds også beregnings programmer til indregulering

Tage


Kan se ideen med bestemte flow, men hvad med ydre påvirkninger som temperaturstigninger ved f.eks. solindfald m.m..?
 
pmp
Der er mange tråde her på heatpump.dk, hvor du kan læse om fordele/ulemper ved af have flere/alle telestater åbne 24/7. Der er ingen grund til at skrive alt en gang mere. Der er både for og imod - og det er næsten er hel religion.

Varmepumpe i en anden bygning og fjernvarmerør, det er noget der giver problemer. Fjernvarmerør er til fjernvarme og pillefyr - altså højtemperatur varme.

Du bør gentænke dit projekt
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
kp
pmp

Hvad mener du så man skal bruge hvis man ikke må bruge fjermvarmerør og man skal have varmepumpen til at stå i en anden bygning???
 
Kalechen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19885#post_19885]kp skrev:[/url]

pmp

Hvad mener du så man skal bruge hvis man ikke må bruge fjermvarmerør og man skal have varmepumpen til at stå i en anden bygning???


Håber ikke, han mener, der skal en varmepumpe mere...

Har her ved kl. 11-tiden været ude i fyrrum og måle temperatur på ind- og udgang til bygning2:

Frem: ca. 42 grader
Tilbage: ca. 24 grader

Lige nu bliver 80 m2 i bygning2 opvarmet til 18 grader og 63 m2 til ca. 8 grader

Hvor (in)effektivt disse værdier er, kan jeg kun gisne om.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19882#post_19882]Kalechen skrev:[/url]

Kan se ideen med bestemte flow, men hvad med ydre påvirkninger som temperaturstigninger ved f.eks. solindfald m.m..?


Du kan styre fremløbstemperaturen ved alene at gå efter udetemperatur, så har du nogle gange for megen varme ved megen sol, og forlidt varme ved stærk blæst.
derfor er det optimale at du også styrer varmepumpen med en temperaturmåling i dit opholdsrum (eller andet rum)
Altså tilkoble også en indeføler, så reguleres fremløb som en kombination af ude temperatur og den faktiske indetemperatur.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19886#post_19886]Kalechen skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19885#post_19885]kp skrev:[/url]

pmp

Hvad mener du så man skal bruge hvis man ikke må bruge fjermvarmerør og man skal have varmepumpen til at stå i en anden bygning???


Håber ikke, han mener, der skal en varmepumpe mere...

Har her ved kl. 11-tiden været ude i fyrrum og måle temperatur på ind- og udgang til bygning2:

Frem: ca. 42 grader
Tilbage: ca. 24 grader

Lige nu bliver 80 m2 i bygning2 opvarmet til 18 grader og 63 m2 til ca. 8 grader

Hvor (in)effektivt disse værdier er, kan jeg kun gisne om.


hvad siger tallene i bygning to ? alså hvilken temp har vandet NÅR det ankommer , og INDEN det atter forlader bygningen, det vil fortælle dig en del om varmetabet undervejs
 
Kalechen
Kommer tilbage med nye målinger:
Kalechen tilknyttede følgende billede:billede:
scenarie_-_varmesystem_1.jpg
 
pmp
Der er mange eksempler på at 2 bygninger forbundet med fjernvarmerør, har virket fint med et pillefyr, men ikke med varmepumpe. Der opstår let problemer med af få varme nok over i den anden bygning.

Det kan dels skyldes varmetabet og dels manglende flow.

Jeg har ikke oplysninger til at regne på dit eksempel, men hvis vi tager udgangspunkt i de tal du oplyser, med en afkøling på 18 gr ved en udetemperatur på et par graders varme. Med varmepumpe skal du ned på ca. 7, og derfor skal dit flow øges tilsvarende - ca. 3 gange. Når der så er -10 gr. ude, skal flowet yderligere ganges med 2. Det kræver højere pumpetryk, og det har du nok ikke til rådighed.
Så må man øge fremløbstemperaturen i stedet, og så falde ydelsen på varmepumpen, og man mangler varme. Det ses ofte.

Nu er rørføringen på din tegning jo heller ikke den korteste vej mellem bygningerne, og det bliver det jo ikke bedre af.

Derfor mener jeg du bør gentænke dit projekt
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Kalechen
"Der er mange eksempler på at 2 bygninger forbundet med fjernvarmerør, har virket fint med et pillefyr, men ikke med varmepumpe. Der opstår let problemer med af få varme nok over i den anden bygning."

Det forstår jeg ikke helt, for p.t er temperaturen ca 42 grader i gennem fjernvarmerør..?

"Nu er rørføringen på din tegning jo heller ikke den korteste vej mellem bygningerne, og det bliver det jo ikke bedre af."

Det er min VVS'er, der står "fader" til denne konstruktion og skulle egentlig have været fem meter længere, men jeg valgte en kortere strækning pga. gammel sokkel..!

"Derfor mener jeg du bør gentænke dit projekt"

Jeg vil være meget taknemmelig for forslag/ideer.

Jeg er af anden VVS blevet foreslået en buffertank på ca. 300L i bygning2 og to vandvarmere opvarmet af varmepumpe - 160L med elpatron op til 55 grader - én i hver bygning - hvad siger du til dette forslag?
 
Varmeihuset
Hvis du har et lavt forbrug fra din varmvandsbeholder, så vil al tab skulle dækkes af elpatronen, det vil det seføli og ved højt forbrug
men ved lavt er det meget pr tappet liter
har du stillet den til 55 grader , undladt at tænde for den, og første gang fyldt vand på,vel og mærke vand varmet op af varmepumpen
så har du nu 42 grader varmt vand i vvbeholder
så tænder du for el , og elpatronen hiver det op på 55
varmepumpen kan IKKE levere varme til vandet
det ligegyldigt om du har spiralen i buffertanken hvor den virker som gennemløbs varmer
eller hvis spiralen sidder I vvbeholder,
i første tilfæld, der kan varmepumpen ikke røre vandet
i det andet , der kan 42 grader varmt vand jo logisk nok , ikke opvarme vand der faldet til 48 grader

det eneste tidspunkt varmepumpen gir et tilskud, det er når der forbruges vand

enten når det løber igennem en spiral i buffertanken,

eller når temp i vvbeholdet falder til under 42 grader

en anden løsning kunne være en varmeveksler
den skulle fodres med beskidt ækelt vand fra varmepumpen , som det jo nu er ;o)
til gengæld har du ikke stillestående vand i mængder der kan blive fyldt med legionella
spørgsmålet er om en sådan veksler findes, det er lave temperaturer vi arbejder med
den skal sidde så tæt som mulig på bruseren
og de kan også blive beskidte og klistre til

mere og mere taler for to pumper
 
Varmeihuset
Du kan også kun få varmt vand , så længe der er varmt vand i buffertanken
vil du ha varmt vand om sommeren, så skal den være varm hele tiden
vælger du en med spiral i vvbeholder , så kan bufferen være kold , men så vil det logiske være at stoppe cirkulationspumpen i varmepumpen, når den ikke skal lave varmt vand , ellers hiver vi jo varme ud via spiralen
OG OG OG , pumpen skal kunne styre ikke kun EN trevejsventil , men til beggel vvbeholdere

når det så beder om varme igen , skal al vandet i den lange forbindelse lige igennem spiralen igen, det køler så lige vandet lidt ned inden den igen kan levere varme
intet , absolut intet af det her sker når du har en varmekilde der leverer varmt NOK vand , som feks gas fyr pillefyr olie , selv solvarme kan blive varmt nok , men når der er sol nok er der ikke brug for varmen i huset, ;o)

beder dit ene hus om vvand , og lige bagefter det andet hus , så går der lang tid uden varme til husene
 
Varmeihuset
hvad sagde tallene i hus to , hvor stort er tabet ?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,197,734 Unikke besøg
XHTML CSS