HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch EHP10 AW med CC160 - stort el-forbrug
mtopgaard
Jeg har haft anlægget Bosch EHP10 AW med CC160 installeret i mange år med synes ikke rigtig at jeg har fået nok ud af det.
Jeg har årlig service på anlægget af Bosch.

Her i vintermånederne har jeg dagligt forbrug på ca 100 KWH i døgnet til opvarmning og vand. Mit et årlige forbrug på ca 18.000 - 20.000 KWH på varme & vand.

Huset havde fjernvarme med et forbrug på ca. 100 GJ - 28.000 KWH inden der blev skiftet til VP.

Huset er 220 kvm fordelt i 2 plan, med pk2 radiatorer i alle rum.
Min varmekurve står her i vintermånederne på 20-59 som giver en inde temperatur på ca 22

Ud fra det estimeret forbrug i sin tid på ca 12.000 KWH så ligger vores forbrug ca 50 % over.

Udedelen står ca 10 meter fra huset, og jeg kan godt mistænke at slangerne ikke er korrekt isoleret,

Hvem skal jeg kontakte for at få et eftersyn af anlægget - jeg bor i Nordsjælland nær Hillerød
 
skov
"Tak for Kaffe" Det lyder ikke godt når du har haft årligt eftersyn af Bosch.
Der må være noget andet helt galt ud over din mistanke til isoleringen.

Har du tjekket om din varmepatron, i varmepumpen, er afbrudt?
Med dette forbrug på 100KWh/dg ligner det at varmepumpen nærmest kører på ren El patron.

Mit forbrug, i år, indtil d.d. ligger på knap 15 KWh/dg, for varme og varmt vand, 2 personer.
Hus fra 1968, optimeret klimaskærm, opvarmet 230m2 etagemeter, pk3 radiator næsten overalt.
Vertikal jordvarme, tilskud fra 12,5 m2 solvarmepaneler.
 
hamselv
Et godt gæt kunne være syge indstillinger. Og en gammel EHP AW'er - en defekt termoventil og derfor meget elpatrondrift. Hvis man går ind i fabriksmenuen sladrer det gamle REGO800 styresystem og hvordan tingene er fordelt - måned for måned.
 
hamselv
Og 10 meter fjernvarmeledning er slet slet ikke ret godt.
 
mtopgaard
Tak for tips 'ne
Men jeg savner en ekspert som kan komme forbi og tjekke tingene - betalt selvfølgelig.

Jeg læste en rapport "Den gode installation af varmepumper" hvor flere varmepumpe installationer var gået efter og der blev fundet optimeringer som gav en bedre udnyttelse af varmepumpen.

Med det høje forbrug jeg har i dag vil selv 15% bedre udnyttelse give en god årlig besparelse med de elpriser vi ser om vinteren lige nu.

Jeg kunne også mistænke isoleringsmaterialet som er lagt omkring slangerne i jorden ikke er udført korrekt og jeg derfor har et stort varmetab.
 
skov
Med hensyn til din mistanke om de 10 meter varmeslanger, med stort varmetab.

Varmetabet burde være nemt at kontrollerer med et termometer.
Hvad er afgangstemperaturen ude ved unitten?
Hvad er indgangstemperaturen inde i huset?
Samt det modsatte for returen ledningen?

Er temperaturfaldet 1-2 grader, pr ledning = rimelig isolering.
Er temperaturfaldet f.eks. 10-12 grader, så kan du godt fatte skovl og spade.

Hvis du også kan se/måle flowet på pumpen kan du eller andre beregne et teoretisk varmetabet i KWh.
Det bør også give en indikation om isoleringen.

I min optik er Hamselv det bedste bud, for fejlfindingen.
 
mtopgaard
Jeg tager i Harald i morgen og køber et IR termometer, så kan jeg nemt måle forskellen.
Hvis det ikke viser sig at være problemet, må jeg prøve at få kontakt til "Hamselv".

Tak for hjælpen indtil videre :-)
 
hamselv
Hillerød er alt for langt væk for os.
 
hamselv
Men prøv lige at gå i installatørmenu og udlæs alle temperaturer når anlægget er i drift. Det kan give et fingerpeg om hvor der skal ledes. CC beholderen er så bestemt heller verden mest optimale, og burde faktisk ikke være bragt på markedet, idet IVT/Bosch var klar med CMO beholderen da man introducerede varmepumperne under Bosch navnet.

Rørene mellem ude og indedel. Er det lavet som rigtige fjernvarmerør? Eller???
 
mtopgaard
T1 fremløb 44
T2 udetemperatur 1,3
T3 varmtvand 62
T6 kompressor temperatur 50,9
T8 varmebærer ud 46,7
T9 varmebærer ind 41,1
T10 kondensator 41,6
T11 -5,6
T12 lufttemperatur 1,3

Og nej slangerne udenfor er ikke lavet i fjernvarmerør
 
hamselv
Der har du nok en voldsom del af det. Hvis man "bare" har gravet et pex rør med en kaiflex skål ned spilder den varme som den onde selv. Nu kan der være lidt offset på dine følere, men de plejer at glide ret meget når det går galt. Derfor må man så gætte at de passer. Er det tilfældet kan du se på T8 og T1. Er tanken i god stand burde de to have været ens. Men T1 er 2,7 grader koldere???? Og returen taber formentlig lige så megetEr varmetabet af den kaliber er der ikke noget at sige til det bruger vildt meget energi. Varmepumpen producerer "kun" en forskel på veksleren på 5,4 grader. Det er ikke ligefrem imponerende. Hedgas ligger også temmelig lavt. Tror ikke den laver i nærheden af hvad den burde. Nu er tallene du har taget, snuppet lige før en afrimning så de er lidt misvisende.

Til gengæld ligger du brugsvand utilstedeligt høj. Vil da håbe den lige har lavet varmtvandsspids, eller har du indstillet dig til en vild dårlig driftøkonomi.
 
mtopgaard
Vamtvand stop står til 54 grader, men sker kun om sommeren.
Lige så snart det bliver koldt uden for varmes vandet op til 62 grader? - Hvilket jeg tænker skyldes at varmepumpen ikke kan varme vandet nok, og el-patron bruges til at varme vandet.
 
hamselv
Noget lyder galt. GT3 føleren skal starte brugsvandsproduktion og så stopper du den på GT 8 og/eller GT 9. Er varmetabet så monsterstort i rør mellem VP og beholder så træder elpatronen til og overshoot optræder. Gætter mere og mere på meget dårligt rør mellem inde og ude. Samtidig vil en veltilkørt EHP med en halv snes år på bagen, formentlig trænge til en ny ekspansionsventil.
 
kkrede
Jeg har knap 1 grad i tab på 20m mellem ude og inddel. Der er gravet en 45mm fjernvarmerør ned i 110cm dybde.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
mtopgaard
Jeg har nu forsøgt at måle på rørene, men det er lidt svært da temperaturen svinger meget.
Indenfor - udgangs temperatur til vp 31 -> retur 37 - ikke imponerende
Anden gang jeg tjekkede til VP 45 -> retur 52


Jeg er ikke i tvivl om at de slanger skal graves op og erstattes af nogle rigtige rør til formålet.

Det ser ud til at være 2 separate pex rør som ligger i skum-rørskåle og de ser noget trætte ud.

Er det rør af denne type som jeg skal finde en til at installere ?
https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-praeisoleret-pex-praeisoleret-pex-ror-2-x-32mm-metermal-fjernvarmeror-087811a32
 
hamselv
Du har nok fat i det halve....Få kigget din varmepumpe efter af en rigtig kølemand. Kan være lidt bange for du oveni har noget der ikke er så godt der (termoventil)
 
hamselv
NB kræver et rigtigt kølecertifikat at kigge på den her slags varmepumper.
 
hamselv
Kig KMO.dk når det en gang virker.
 
skov
Du skriver: Jeg har nu forsøgt at måle på rørene, men det er lidt svært da temperaturen svinger meget.
Indenfor - udgangs temperatur til vp 31 -> retur 37 - ikke imponerende
Anden gang jeg tjekkede til VP 45 -> retur 52

Er i tvivl hvad og hvordan dine målinger er? Din måling er for mig lidt forvirret forklaret.

Du skal måle på samme 10 m rør, det rør der går ind til huset, hvad er temperaturen ved ude-delen og hvad er temperaturen inde i huset?

Du skal sørge for at røret er rent og måle på samme type overflade. Temperaturen kan/bør du, alt andet lige, kunne foretage inden for ca. 30 sek., inden for den tid burde temperaturen ikke svinge.

Ved dine 100 kwh/døgn giver det 4,17Kwh/h
For opvarmning eller afkøling af 1 m3 vand 1 grad bruges/tabes der ca.1,16Kwh.
Hvis du f.eks. har et flow på 0,5 m3/h og et temperaturfald på 2 gr. over givent 10 m indgangsrør, så har du et varmetab på de ca. 1.16 kwh, eller ca 28 % !
Hvis bare det halve gør sig gældende på det 10 m udgangsrøret, så er vi oppe på omkring de ca. 40%.
Dine rør tager ingen skade af at få isolering på 200-300 mm tykkelse!


Dine temperaturføler i Bosch-systemet kan meget vel vise forkert, hvis f.eks. den ene viser +1 gr forkert og den anden viser- 1gr. Så har du allerede en fejlvisning på 2 grader.
 
skov
Bemærkning til mit indlæg nr. 19.

Beregningen ca 28% og ca. 40 % er i forhold til de 4,17 Kwh/h.
Hvad det reelle tab i KWh/tidsenhed er vides ikke, da jeg kender alt for lidt til det givne Bosch anlæg og dets COP/SCOP værdier.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,790 Unikke besøg
XHTML CSS