HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ny luft-til-vand - Ingen varme i badeværelset
Per Henrik
Hej ædle forum

Jeg har tidligere fået meget hjælp fra flinke erfarne brugere og prøver nu igen.

Vi overtog et oliefyret hus sidste sommer og har nu fået sat luft-til-vand anlæg op (Vølund 16 kW).

Tidligere kørte vi med ca. 55° fremløb fra oliefyret og det virkede altsammen ok. Vi fik det nye anlæg sat op lige præcis da årets vinter satte ind i starten af februar. Og har altså ikke erfaring med, hvordan oliefyret ville tackle det.

Vi har holdt en fornuftig varme i huset under frosten, men brugte omkring 70 kWt i døgnet. Lyder det hårejsende?

Det store problem er nu at der absolut ikke kommer varme til badeværelsesgulvet (resten af huset har radiatorer). Hvis vi lukker alle radiatorer kommer der fint varme i gulvet. Installatøren er såmænd flink og hjælpsom, men dette "problem" er ikke lige hans spidskompetence. Han foreslår at vi sætter de nærmeste radiatorer hvor strengen starter på 6 på forudindstillingen(2-strenget system). Se gerne vedlagte tegning) Altså radiatorerne 1-2-3-4-5. Resten af radiatorerne sætte på 7 i forudindstilling:

For på den måde at sætte systemerne i "balance" som han siger. Vi har prøvet, men det hjælper ikke et hak.

Jeg prøver nu at høre om nogen herinde kan hjælpe med egne erfaringer eller viden. På forhånd mange tak.

Venlig hilsen Henrik
Per Henrik tilknyttede følgende billede:billede:
flow_hus.jpg
 
tagestavsdal

Per Henrik skrev:

Hej ædle forum

Jeg har tidligere fået meget hjælp fra flinke erfarne brugere og prøver nu igen.

Det store problem er nu at der absolut ikke kommer varme til badeværelsesgulvet (resten af huset har radiatorer). Hvis vi lukker alle radiatorer kommer der fint varme i gulvet. Installatøren er såmænd flink og hjælpsom, men dette "problem" er ikke lige hans spidskompetence. Han foreslår at vi sætter de nærmeste radiatorer hvor strengen starter på 6 på forudindstillingen(2-strenget system). Se gerne vedlagte tegning) Altså radiatorerne 1-2-3-4-5. Resten af radiatorerne sætte på 7 i forudindstilling:


Venlig hilsen Henrik


Hej Henrik
Jeg ser dit problem således.
Vandet har meget svært ved at komme gennem din gulvvarmekreds på badeværelset.
Først når du lukker for alt andet, kan der komme vand gennem gulvslangerne

Jeg oplevede noget tilsvarende med mit system,
gulvvarme slanger i bad fra 1993,
oliefyr indtil 2006
træpiller indtil 2014
Varmepumpe fra 2014

Da jeg skiftede til VP mistede jeg varmen i gulvet.
Tænkte først at der var problemer med ventilen, så den blev skiftet
det hjalp ikke
overvejde så om der slet ikke var flow i slangerne,'
så afmonterede jeg gulvvarmen i begge ender, satte en haveslange i begge ender, den ene stilles i gulvafløbet den anden tilsluttes en vandhan,
da jeg åbnede for vandet, skete først intet, men pludselig kom der hul
Der var meeeget sejt slam i kredsen.
Efterfølgende havde jeg ingen problemer

Efterfølgende tænkte jeg,'
at selvfølgelig samles snavset i gulvvarme kredsen, den er det laveste sted i systemet.
Ved høj fremløb fra mit oliefyr og senere træpiller, ja så har ventilen på returen i gulvvarme kredsen kun været meget lidt åben, derfor meget lav vandhastighed,
der er oplagt at bundfald vil lægge sig der, hvor vandet løber langsomt

Så mit enkle forslag - skyld din gulvvarmekreds igennem

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Er der en udluftning ventil på gulvvarmekredsen??for så kan du se om der kommer luft ud, og når vandet så kommer, kan du måske se om der er slam i det
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Hvis der er forindstilling på alle radiator ventilerne kan du prøve at knibe dem 1 tand til, og på den måde får mere vand til gulvvarmekredsen.
Hvordan reguleres temperaturen i gulvarmen ? Med retur termostat eller hvad ?
Hvad med cirkulations pumpen, hvad står den på ?

Mht om 70Kwh er meget eller OK, så kan man ikke sige noget uden at kende mere til husets størrelse og isoleringsstand. Eller kende det gamle olieforbrug.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Per Henrik
Tusind tak for svar og interesse...

Det lyder meget logisk at der kunne være møg og slam i gulvvarmekredsen, Jeg må overveje om det kunne være et skud værd, som Tage foreslår. Imidlertid er det ikke sådan lige at komme til med haveslange til den kreds. Måske kunne man lukke for alle radiatorer og så skylle hele systemet igennem fra selve "fyrrummet". Det ville være nemmere at komme til der. Vi har dog haft udluftningsventilen åben ved gulvvarmekredsen og tappet adskillige liter for at se om der evt. var en luftprop. Det vand der kom ud var helt "rent".

Jeg kunne prøve at sætte forudindstillingerne endnu længere ned, men vil det så ikke betyde at skulle sætte vamekurven urimeligt højt for at opnå mest muligt varme fra radiatorerne? Undskyld at jeg ikke er så stærk i de dele...

Gulvvarmekredsen har returtermostat (som nu er pillet helt af). Cirkulationspumpen i VP er sat på +50% flow.

Huset er fra 1971 og på 179 m2 i et plan. Efterisoleret med 100 mm på loftet (så ialt 250 mm). Nye døre og vinduer sat i i 2000. Ifølge energimærket skulle olieforbruget været på 29.000,-. Tidligere ejer brugte for 25.000,- årligt. Men vi ved jo heller ikke om de gik rundt med skitøj i fyringssæsonen Smile

På forhånd tak for yderligere hjælp og kommentarer.

Venlig hilsen Henrik
Bedste hilsner
Per Henrik
 
Per Henrik
Hov, sorry. Min signatur i indlægget er fra vores tidligere bolig. Gælder ikke vores nuværende bolig. Må se at få det ændret.
 
Varmeihuset
Hvad var din frem og retur under frosten, og hvad er de nu ??

hvad er frem og retur på radiatorerne

Med cirkulationspumpen på 50% , kunne det jo være at trykket bare er for lavt

er der kun den cirkulationspumpe der er i vp, eller er der andre,, er der buffer, og hvis ja, hvordan er den tilsluttet(parallel eller serie) er der en bypas ventil ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
tagestavsdal

Per Henrik skrev:

Tusind tak for svar og interesse...

Det lyder meget logisk at der kunne være møg og slam i gulvvarmekredsen, Jeg må overveje om det kunne være et skud værd, som Tage foreslår. Imidlertid er det ikke sådan lige at komme til med haveslange til den kreds. Måske kunne man lukke for alle radiatorer og så skylle hele systemet igennem fra selve "fyrrummet". Det ville være nemmere at komme til der. Vi har dog haft udluftningsventilen åben ved gulvvarmekredsen og tappet adskillige liter for at se om der evt. var en luftprop. Det vand der kom ud var helt "rent".

Jeg kunne prøve at sætte forudindstillingerne endnu længere ned, men vil det så ikke betyde at skulle sætte vamekurven urimeligt højt for at opnå mest muligt varme fra radiatorerne? Undskyld at jeg ikke er så stærk i de dele...

Gulvvarmekredsen har returtermostat (som nu er pillet helt af). Cirkulationspumpen i VP er sat på +50% flow.

Huset er fra 1971 og på 179 m2 i et plan. Efterisoleret med 100 mm på loftet (så ialt 250 mm). Nye døre og vinduer sat i i 2000. Ifølge energimærket skulle olieforbruget været på 29.000,-. Tidligere ejer brugte for 25.000,- årligt. Men vi ved jo heller ikke om de gik rundt med skitøj i fyringssæsonen Smile

På forhånd tak for yderligere hjælp og kommentarer.

Venlig hilsen Henrik


Hej Per
I mit anlæg ville jeg skylle således.
Købe lidt materialer (når der bliver åbent igen!!)
To stk 5/4” propper med ½” hul i midten
To stk 92 vinkler (muffe og gevind)
To stk nipler med gevind-gevind
De to 5/4” propper passer med unioner på cirkulations pumpen (måske er det 1½” – mål efter)
I mit anlæg kan jeg lukke på hver side af cirkulations pumpen, så den kan fjernes uden at tømme vand af anlægget.
Der er nu mulighed for at skylle anlægget og lede skyllevandet til kloak.
Jeg ville skylle så det rene vand kom gennem ventilen til gulvvarme slangerne,
Men en med forstand kan fortælle om en gulvvarme ventil er åben i begge retninger.
Der lukkes selvfølgelig for alle andre termostater.

Den manglende varme i gulvvarme kredsen, skyldes manglende flow
Kredsen er rimelig kort og burde have lav strømnings modstand, så problemet skyldes sandsynligvis snavs i kredsen – eller også en konstruktions fejl??

Tage
PS, at du fik rent vand ud af udluftningen er vel ikke overraskende,
Luft samler sig i toppen, skidt og slam samler sig i bunden, så det rene vand udelukker ikke at der er snavs i kredsen!
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Per Henrik
Igen tak for svar og interesse. Og undskyld min lidt sene reaktion.

@Varmehuset:
Jeg ved kun at fremløbet under frosten var 55° og ellers har jeg ikke fået målt andre temperaturer. Der er kun den cirkulationspumpen som VP har indbygget (kommer tilbage til den lidt længere nede) og det var en fejl at jeg skrev 50% - der skulle have stået +50% i forhold til standardindstilling. Ingen buffer.

@Tagestavsdal:
Tak for omhyggelig gennemgang af fremgangsmåde til gennemskyld. Nok ikke så let når cirkulationspumpen sidder ind i VP - men det løser jeg vel, hvis jeg kommer frem til at det er det store problem med snavs og slam.

MEN, først skylder jeg lige at oplyse at VP sidder i et anneks (hvor oliefyret også stod) Det er ca. 20 meter fra stuehuset. Jeg beklager at jeg ikke tænkte over det. Havde nok været væsentlig at vide for jer.

Jeg kom igår til at tænke på at ringe til Vølunds konsulent som oprindeligt havde været her for at rådgive om anlæggets størrelse. Han medgav at der sagtens kunne være snavs i gulvkredsen, men "indrømmede" at han ikke havde tænkt nærmere over det tryktab der kunne være på den relativt alt-i-alt lange streng. Han mente at det første vi skulle prøve var at sætte en større cirkulationspumpe i VP - den er født med en 45 Watt pumpe. Han tilbud at de skiftede den ud med en 70 Watt pumpe og mente så at problemet var løst. Så før jeg gør andet ser jeg lige at det vil virke.

Endnu en gang tak og god weekend.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
Varmeihuset
Ærgeligt at du ikke fik målt frem retur temp, den svage pumpe kan ha medført at vandt blev FOR afkølet, og derfor var man nød til at køre det helt op på 55 i fremløb,, der er da håb for at med et højere flow, at du kan klare dig med et lavere fremløb,, men du kan da stadig måle, vp kan måske selv fortælle hvad frem og retur er

ang gulvvarmen, prøv at lukke alle radiatorer en tid , så har gulvet al tryk til rådighed , men hold øje med vp, for måske er det et for lavt flow til vp, men du kan jo også nøjes med at lukke nogle radiatorer og se det an ,

hvordan er dine 20 meter laaaaange slanger til huset isoleret, løber de i kolde rum ?
jo mere isolering jo bedre
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,176,905 Unikke besøg
XHTML CSS