HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Udfordringer med varmefordeling efter installation af varmepumpe
Storogblaa

kkrede skrev:

Fik du tjekket hvad flow står til i 5.1.1.4 ?

Den står på radiator og en DUT på -12.

Jeg håber meget på, at der er tale om noget med flow, for jeg er enig i, at 55 grader er højt. Også når man hører om de temperaturer, I andre nævner herinde. Vores hus er gammelt - oprindeligt fra 1920'erne - men en tidligere ejer gav det en stor tur engang i 00'erne. Ifølge byggesagsarkivet er der mindst 250 mm flamingo i alt gulv med gulvvarme (undtagen badeværelset vil jeg tro, for det er ældre). Vinduer er med termoruder fra 2002. Jeg mener skråvægge i overetagen er med 200 mm - eller måske et skævt tal som 225 mm - og der er 300 mm over loftet. Ydermure har fået en ny indermur af letbeton og så 50 mm flamingo i hulmuren. Huset er på 220 kvm i alt med omkring 140 kvm i grundplan. Så det er jo selvfølgelig også et hus af en vis størrelse, men uden jeg i øvrigt har nogen faglig baggrund indenfor noget med byggeri, så synes jeg jo ikke det lyder helt forfærdeligt.

Vi bor i øvrigt i midtjylland.

Indtil videre tændte jeg for elpatronen i buffertanken i aftes, og jeg har kunnet følge i styringen, at det får fremløbet til at stige, så det er super. Fremløbet er oppe mellem 50 og 55 grader nu. Når det så er sagt, ender der stadig lige under 40 grader i uponor-gulvvarmen, så noget må jo altså være galt - og inde på badeværelsesgulvvarmen kan jeg mærke, at det er returen der er varmest. Men 40 grader er i det mindste mere end før. Med lidt held kan vi hive stuetemperaturen op til noget mere beboeligt i løbet af i dag. Og ja, så skal jeg have fat i dem, som har fået penge for at sætte det her op. Det bliver første punkt i morgen.
 
tagestavsdal

Storogblaa skrev:

inde på badeværelsesgulvvarmen kan jeg mærke, at det er returen der er varmest. Men 40 grader er i det mindste mere end før. Med lidt held kan vi hive stuetemperaturen op til noget mere beboeligt i løbet af i dag.


Hej
omkring gulvarmmen i dit galme bad.
jeg oplevede noget tilsvarende da jeg i 2016 skiftede fra træpiller til VP.
Der var ikke varme i det gamle badeværelsesgulv, lavet i 1993
det havde også knebet lidt i træpille tiden.

Tænkte at det nok var termoventilen der var deffekt,
afmonterede ventilen.
Tænkte at der måske i tidensløb havde samlet sig lidt snavs i gulvvarmekredsen, som nu pludselig betød mere end tidligere, da fremløb med VP var meget lavere end fremløb med pillefyr.
Der var MEGET snavs/slam i hele gulvvarmekredsen,
Jeg monterede en haveslange i hver ende at gulvvarmeslangen, den ene blev sat til vandhanen, den anden sat til gulvafløbet,
Der kom meget slam ud, og i første omgang faktisk meget langsomt, da det virkelig har været blokkeret.
Det hjalp på problemet.

Senere har jeg tænkt således.
gulvvarmen er laveste punkt i kredsen, der er meget langsom flow i den kreds, fordi termoventilen kun lukker meget lidt af det varme radiatorvand fra pillefyret i gennem,
Derfor bundfælles alt slam der og bliver ikke skyllet videre.

Så overvej om det kan løse dit problem.
At gulvarmen er varm på returen skyldes nok at der ikke er flow og at varmen kommer "bagfra" i slangen, returen sidder måske tæt på retur fra radiator??

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
lars-jacobsen
Bare lige en kommentar til Varmeihuset’s fif med sort tape hvis man måler med infrarød termometer.
Det optimale at måle på er ganske rigtig den helt sorte der absorbere alt lys og ikke reflektere noget. Men sådan en overflade findes nærmest ikke. (bortset fra BMW vist lige har prøvet at male en bil med noget der ligner, dvs den nærmest er usynlig).
Noget af det næstbedste er så en strimmel almindelig papir malertape. Det giver en mere nøjagtig og stabil måling af emnet, pga. strukturen og overfladen, end blank sort plastik tape.
Ovenstående er testet og kontrolleret, og sammenlignet med infrarød termokamera hvor det var meget tydeligt at se hvad der er/var bedst. Både ved måling på træ, metal, mursten og glas og plastik.
Nå, men det løser selvfølgelig ikke trådstarters problem med manglende varme. Men et grundigt eftersyn af en rigtig fagmand der har styr på flow og indregulering og balance er nok at foretrække. Der er jo noget der hedder kvs og forindstilling på ventiler som nok lige skal tjekkes/kontrolleres.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
kkrede
Vores gulvarme på badeværelset er lavet med en retur termostat, den er skruet helt op for så der er max flow igennem. Det kørte meget on/off da vi havde pillefyr.

I disse tider kører min også 55gr ind, ligger på gennemsnitlig 50kwh i døgnet i forbrug.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
lars-jacobsen
Hos mig ligger frem pt. på et par og fyrre grader, det giver så et forbrug på 36Kwh i døgn gennemsnit, med en faktisk målt COP på 3,5.
Hvor er det dejligt med jordvarme :-)
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Der skulle være et par billeder med,med det virker tilsyneladende ikke helt selvom jeg kan vælge dem og tilknytte dem... hmmmm...mærkeligt
[img][/img]
[img][/img]
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
6ed71cfa-84e1-46f4-9773-ad6e2a819388.png

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Nå så kom det ene da med.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset

Storogblaa skrev:

kkrede skrev:

Fik du tjekket hvad flow står til i 5.1.1.4 ?

Den står på radiator og en DUT på -12.

Jeg håber meget på, at der er tale om noget med flow, for jeg er enig i, at 55 grader er højt. Også når man hører om de temperaturer, I andre nævner herinde. Vores hus er gammelt - oprindeligt fra 1920'erne - men en tidligere ejer gav det en stor tur engang i 00'erne. Ifølge byggesagsarkivet er der mindst 250 mm flamingo i alt gulv med gulvvarme (undtagen badeværelset vil jeg tro, for det er ældre). Vinduer er med termoruder fra 2002. Jeg mener skråvægge i overetagen er med 200 mm - eller måske et skævt tal som 225 mm - og der er 300 mm over loftet. Ydermure har fået en ny indermur af letbeton og så 50 mm flamingo i hulmuren. Huset er på 220 kvm i alt med omkring 140 kvm i grundplan. Så det er jo selvfølgelig også et hus af en vis størrelse, men uden jeg i øvrigt har nogen faglig baggrund indenfor noget med byggeri, så synes jeg jo ikke det lyder helt forfærdeligt.

Vi bor i øvrigt i midtjylland.







Indtil videre tændte jeg for elpatronen i buffertanken i aftes, og jeg har kunnet følge i styringen, at det får fremløbet til at stige, så det er super. Fremløbet er oppe mellem 50 og 55 grader nu. Når det så er sagt, ender der stadig lige under 40 grader i uponor-gulvvarmen, så noget må jo altså være galt - og inde på badeværelsesgulvvarmen kan jeg mærke, at det er returen der er varmest. Men 40 grader er i det mindste mere end før. Med lidt held kan vi hive stuetemperaturen op til noget mere beboeligt i løbet af i dag. Og ja, så skal jeg have fat i dem, som har fået penge for at sætte det her op. Det bliver første punkt i morgen.


Huset lyder til ikke at være så tosset,, hvor tyk er den nye indermur ?
Er det energiruder, hold et lys eller en tændt lighter op for vinduet, der vil komme e flere spejlbilleder af flammen inden i vinduet, det ene skal være farvet hvis det er energi ruder

hvad siger din bimåler , hvad bruger du af strøm pt pr døgn,, skriv ned nu, mens det er værst, så kan du ,når du forhåbentlig får styr på det, se hvor meget du har sparet ved at få styr på det

Med en varm overetage , og gulvvarme i underetagen,,og isolering i gulvet og væg, så burde der sleeeet ikke være behov for 55grader fremløb,, men dem får du jo nok heller ikke på grund af fejlbehæftigede blandesløjfer

hvad siger gulv temperaturen ??og frem og retur på radiator rørene ,,
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Kan en Vølund f2120-12 fortælle hvor meget energi den har leveret,ala en enrgimåler ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset

kkrede skrev:

Din frekvens er i max, så pumpen kan ikke lave mere end den gør. Er elpatron slået til ?
Står systemets flow til gulvvarme ? hvis den står til radiator/gulvvarme så kører den delta T 15gr. Gulvvarme er delta T 7gr


Vil den paralle buffer ikke lave rod i det system?

Hvis jeg satte min vps cirkulationspumpe til at lave ene delta på 15, ville den ha let ved det, men husets cirkulationspumpe ville via buffer blande meget retur vand fra radiatorerne i fremløb fra buffer= lavt fremløb fra buffer til trods for højt fremløb fra vp,, hvilket jo lugter lidt af hvad trådstarter har af problem
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
[quote name=lars-jacobsen post=22401]

Storogblaa skrev:

Det lyder umiddelbart lidt ildevarslende for mig, at pumpen skulle yde sit max lige nu.

Tjaa jvf spec. her:

https://volundvt.dk/produkter/luft-til-vand-varmepumpe/sortimentsoversigt/produkt/f2120-luft-vand-varmepumpe#specificationTab

Så yder den ikke mere end ca. 5,2 Kw ved udetemp. på +2 og en fremløb på 35.
Når så det er -2 og du ønsker +55 ja så er ydelsen noget mindre.
Hvor stort er huset .
Hvem har deminsioneret pumpen, og efter hvad ?
Du skrev indledningsvist at du tidligere havde stokerfyr, det kunne formentlig snildt levere 70 gr. varmt fremløb og har gjort det. Så når nu der skiftes til “lavtemperatur” ja så skal varmeanlægget nok lige gåes efter og justeres mht vandbalancen og betingelserne.
Vil tro du nok bliver nødt til at aktivere elpatronen hvis du skal have varmen op igen. Det er jo helt normal vilkår når det bliver - grader, men folk kvier sig ved det.[/quote]



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Samme specifikationer siger så også at den kan levere –7/45 effektområde 3,5–8,5 kW

Han burde med gulvvarme og 45 grader frem ku få varmen,og så havde han 8,5 kw til rådighed
og det ved minus 7 ude

om første sals radiatorer så kunne nøjes med 45 , tjah, det er jo første der typisk får hjælp af underetagen

HVIS han lige præcist brugte de 2/35 Afgivet effekt / COP, EN 14511, nominel 5,21/4,27

ved 2 ude , så ville det være 5,21 delt med 15 gradetimer=0.3473 kwh pr gradetime

det ville ved minus 7 være 24 gradetimer x0.3473 kwh=8.336kwh hvilket vp kan levere
såfremt huset kan klare sig med 45 frem ved minus 7 ude ,,, burde der ikke være et problem

såfremt varme behovet er mindre end de 0.3473 kwh pr gradetime, er der endda mere luft til at hæve fremløb

0.3473 kwh pr gradetimex 24 timer x 2906 graddage =24222 kwh til et års forbrug ren opvarmning

til op, hvad brugte i af piller da i brugte pillefyr
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen

Citer


Samme specifikationer siger så også at den kan levere –7/45 effektområde 3,5–8,5 kW

Ja der står jo faktisk at den så ved -7 kun kan yde 3,5Kw alene uden tilskudshjælp fra elpatron. (Som trådstarter jo bevidst her slået fra)
Så i min optik er forudsætninger for driften helt hen i vejret.

Det nærmer sig næsten historierne om ispinden vi havde for nogle år siden her på sitet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
?? hvor kommer du på det ?? som jeg læser det (men kan jo ta fejl) så skriver de at den (en 12 er ) ved et fremløb på 45 grader, kan levere mellem 3,5 og 8,5kwh varme , ved minus 7 ude

–7/45 effektområde 3,5–8,5 kW

mener du at når den leverer 8.5 kwh ved minus 7 ude, at de 5 kwh er elpatron ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Ja.
Hvis du kikker nærmere på databladet kan du se ydelsen ved de forskellige temperaturer, og det er da påfaldende at den falder fra 7,8Kw til 2,9Kw og så pludselig igen begynder at yde mere med en faldende COP når vi når ned på 2 og -7.
Det kan kun lade sig gøre med tilskud/elpatron.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Storogblaa
Jeg blev også forvirret af det der specifikationsark. For jeg køber egentlig fint, at den har mindre max kw output med lavere udetemperatur, men som jeg læser det, kan den på fx 2/35 kun lave 5,21 kw til en cop på 4,27. Men ville pumpen i så fald virkelig maxe ud på 1,2 ish kw forbrug? Det virker lidt skørt. I hvert fald virker min til typisk at ende omkring de 3-3,5 kw forbrug uden patron, når den yder så meget som muligt.

Min elpatron kører i øvrigt ganske lystigt på 9-12 kw hvis den får lov, så jeg tror ikke den er regnet med i de afgivede effekter på listen. Så skulle de vist allesammen starte en del højere Smile

Nå, men en lille opdatering. Jeg havde fat i en installatør mandag morgen og beskrev problemet, og han foreslog simpelthen i telefonen, at jeg lukkede for noget, han vist kaldte en bypass-ventil, og det har virkelig rykket noget. Åbenbart har vandet kørt rundt i en eller anden uhensigtsmæssig sløjfe, og det har nok både resulteret i, at vandet ikke blev varmet nok af pumpen, og at der ikke var tryk nok til at køre det rundt i huset. Nu må vi jo se, om det løser hele problemet, men det har i hvert fald allerede gjort en stor forskel. Der kunne godt stadig være nogle udfordringer med trykket ift. den store gulvvarme nedenunder, men i det mindste er der varmt gulv i badet. Det gør meget for moralen. Vi har ikke haft så varmt gulv i det bad, siden vi fyrede med piller.

Huset er stadig ved at blive varmet op, så vi finder nok et niveau for kurven i løbet af ugen, men indtil videre har jeg kunnet varme huset mere op end før og stadig skrue ned for fremløbet. Jeg indstiller lidt ud fra en tankegang om, at pumpen angiveligt kan lave flere kw i alt på fx 50 grader end på 55, så nu ser vi, om vi kan lande en kurve, der ikke sætter pumpen på max temperatur hele tiden. Jeg kører i øvrigt stadig elpatronen men har den sat til at aktivere, hvis temperaturen falder under 45 grader. Min forhåbning er, at den kan hjælpe, mens pumpen afrimer. Jeg ved ikke helt, om det holder, men jeg kan i hvert fald se på forbruget siden i aftes, at den ikke kører hele tiden. Kan I anbefale en bedre måde at indstille den på?
 
Varmeihuset
[quote name=lars-jacobsen post=22426]Ja.
Hvis du kikker nærmere på databladet kan du se ydelsen ved de forskellige temperaturer, og det er da påfaldende at den falder fra 7,8Kw til 2,9Kw og så pludselig igen begynder at yde mere med en faldende COP når vi når ned på 2 og -7.
Det kan kun lade sig gøre med tilskud/elpatron.[/quote]

Du skriver
det er da påfaldende at den falder fra 7,8Kw til 2,9Kw og så pludselig igen begynder at yde mere med en faldende COP når vi når ned på 2 og -7.

intet sted nævner de cop ved minus 7, hvor har du de tal fra ??

Og
den falder fra 7,8Kw til 2,9Kw og så pludselig igen begynder at yde mere

??? hvor står det henne ??

at cop falder med temperaturen er helt normalt

Det er jo ydelser der er dem der er gode ved de nævnte temperaturer, det skal man bruge for at kunne vide om man skal købe en bestemt, eller en større eller mindre

en frekvenstyret vp laver dårlige cop tal ved lave ydelser, den laver de bedste tal ved dellast, og igen lidt dårligere ved nær max

man nævner (næsten) altid det der gir den bedste cop ved +7
man nævner + 2 fordi det er der der går rim i skidtet, og nogle nævner så også -2 , for det er der det letter igen med rim

min vp har kørt siden i går klokken 18,36 (nu 13 32), uden rim, da vi har lav fugtighed , men er der fugt i luften ser det andeledes ud , vperne kan yde mere ved minus 3 end minus 2 pga rim(hvis fugten er der)

nogle nævner så også hvad de kan ved minus 7,,og ved hvilken effekt, igen en der gir go cop

der står jo DELLAST, alså at vp IKKE kører for fuld last

det er jo ikke alle der lever under samme forhold som vi gør her i DK,,i Tyskland fx har mange en vp til at varme huset op ned til lidt under frysepunktet, og har brug for høje fremløb,,det blir pissekoldt, og vpen ville alligevel ikke kunne klare det, så ved de lave temperaturer slår et gasfyr så til, de har brug for nogle af de tal som virker skøre for os

7/35 effektområde 3,5–9,2 kW

den KAN lave 9,2 kwh ved +7

men ingen burde ha brug for 9,2 kwh ved +7, for hvad skulle de så gøre ved +5 ??

så de oplyser at den bedste cop ved +7 er ved 3,54kwh

7/35 Afgivet effekt / COP, EN 14511, nominel 3,54/5,12

cop 5,12 er blære tallet, har du brug for mindre eller mere end 3,54 , så får du ikke en cop på 5,12
det ved jeg af egen erfaring med en frekvensstyret vp

2/35 Afgivet effekt / COP, EN 14511, nominel 5,21/4,27

her er blære tallet en cop på 4,27 med en leveret effekt på 5,21

metroterm opgir så også tallet ved minus 7

Hvis jeg skal købe en pumpe til mit hus , så ved jeg at jeg har brug for 0,24kwh pr gradtime

+7=10gradtimer = 2,4 kw pumpen vil køre med en mindre effekt end den de opgir = lavere cop end 5,12 , men varmeforbrugetr er lavt ved syv, så pyt med det

+2 =15 gradtimer=3,6kwh, igen mindre end hvad deres blære tal er baseret på

men jeg har jo brug for 24 gradtimer ved minus 7=5,76kwh men er nok nød til at hæve fremløb til mere end 35

men nu har jeg så ikke en Vølund, men det var de tal jeg ville ha brug for ved et køb
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Nå,, som nævnt , jeg kan jo ta fejl, så derfor måtte jeg jo finde ud af om jeg var fejl på den

Jeg skrev til Vølund, og gjorde det kort

Skrev at vi var nogen der var uening om hvordan deres tal skulle læses


Kan en F2120 -12
Levere 3,5–9,2 kW ved et fremløb på 35 grader og 7 ude UDEN form for tilskud
Levere 3,5–8,5 kW ved et fremløb på 45 grader og minus 7 ude UDEN form for tilskud

deres svar var


Hej



Tak for din mail. Jeg kan faktisk svare ”ja” til alle dine spørgsmål. Hvis du vil have bedre oversigt over ydelsen ved forskellige forhold på 2120-12 eller andre ude dele skal du følge denne vejl. På vores hjemmeside: 1. find produktet 2. nederst på siden skal du finde Energi mærket for modellen 3. på en af de sidste sider kan du se ydelserne.

(link til omtalte vp
file:///C:/Users/Ralf/AppData/Local/Temp/ext_F2120-12_Energimaerkning.pdf)



Skriv endelig hvis der skulle være andre spørgsmål.



Med venlig hilsen

Jens Sørensen
Teknisk Salg

Direkte: +45 40 40 28 05

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Så med mindre vølund fupper mig, er det en 9,2 kwh ved 7 grader ude og den kører på MAX (ikke dellast)

og den skulle kunne levere 8,5kwh ved minus 7 og 45 fremløb igen på max (ikke dellast)

ikke så forskelligt fra min 9er Samsung
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Nu kan jeg desværre ikke vedhæfte billeder, men fra deres tekniske dokumentation findes disse oplysninger, (ikke deres energimærkning)

Ved 55 gr frem (som jo er det trådstarter ønsker)
Nominel er den på 8,3 KW
Ved ude effekt COP
+12 3,3 5,3
+7 2,9 4,48
+2 4,7 3,85
-7 7,3 2,3
Ved nærlæsning står så godt nok ved dellast, og jeg kender ikke normen og testbetingelserne godt nok til at kunne udtale mig om det så bare er den effekt/ydelse der skal til for at opnå de 55 gr. eller hvordan.
Og ja så er det da muligt den kan lave det med 2,9 Kw ved +7. (Hvor den så samtidig har en COP på 4,48). Her er dellast så måske helt nede på 30%
Og at når temperaturen så falder til -7 , ja så skal den bruge meget mere effekt for at kunne levere de 55 gr. altså 7,3 KW og så er dellast oppe på noget nær 90%. Og COP nede på 2,39
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
jo jo, det står i vedhæftede link, bare helt nede

det er de samme tal som du nævner, og hvis vi er enige om at det er dellast, så må fuldlast være lidt mere

og lidt mere end 7,3 kwh ved minus 7, kan jo så godt være 8,5(+ 16,44%) og det ved 45 frem

jeg tror det er en 12er der er begrænset så det ikke går over gevind ved plus grader, og så har den lige nok til de Danske forhold

men med gulvvarme burde man ikke ha brug for 55 grader,, tror at trådstarter har ret i at problemet er at få varmen derind i huset

hvis der er en blandesløjfe på gulvvarmen som er sat til at gå ud fra at der kommer 55 grader vand, så viiiil deeet være et problem

hvis der er en sløjfe der kan regulere sig selv, burde det ikke være et problem,, men har den sat sig efter mange år ved 55 frem ,, tjah

er spændt på hvad det ender med
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Storogblaa

Varmeihuset skrev:

er spændt på hvad det ender med


Det er jeg også!

Jeg vil tro, at vi er ved at stabilisere... dvs. vi er ved at have indhentet det, vi faldt bagud. Det tager lidt tid, når det er så koldt, som det er for tiden. Men jeg er i det mindste glad for, at vi kunne indhente i starten af ugen og ikke nu. Vi får vist et par kolde dage nu her.

Nå, men jeg tror IKKE, det her er ovre endnu. Jeg synes nemlig stadig, at det er lidt vildt, at vi bliver nødt til at holde temperaturen så højt, og jeg tror, at synderen sidder et sted i den store gulvvarme nedenunder.

Vi er nu oppe på 55 grader fremløb igen - pga. en udetemperatur på -9. Termometeret ved gulvvarmeshunten siger 40 grader eller lige under. Gulvoverfladen hvor den er varmest siger 24 grader på trægulv og 26 grader på fliser. Det er målt med infrarødt termometer, så der kan sikkert også være noget variation i målingen pga. overflade. Men de her rum har 250 mm isolering i gulvet. Jeg synes det lyder blæst, at 55 grader fremløb bliver til 40 grader i gulvvarmeshunt som bliver til 26 grader på gulvet.

Jeg tænker mig, der stadig er nogle ting, man kan gøre. Tage - mener jeg det var - nævnte tidligere i denne tråd, at man kunne skylle slangerne. Der er sikkert også en masse pakdåser og telestater, der kan blive gennemgået. Det kunne jo være, at de ikke lukker fuldt op, selv de er indstillet til det. Jeg tror dog ikke, jeg tør rode mere med det, før vi er på den anden side af de her vinterdage. På sigt vil jeg meget gerne have et hus, der varmer så jævnt og energieffektivt op som muligt, men første prioritet må lige være at holde varmen.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,555 Unikke besøg
XHTML CSS