HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund 1245-6E i BR20
Pfp
Hej😃😃

Jeg søger hjælp til fintuning af VP.

Vi flyttede ind 03/2019 i nybyg BR20. Det er selvbyg med de udfordringer kommer undervejs herunder også dem som opstår med autoriserede håndværkere 🙃
I går blev gulvvarmen endelig reguleret fra VVS og nu er der meget varmt i hele huset og dermed kommer I, med alle jeres dejlige erfaringer på banen 🤗
Herunder har jeg kort beskrevet de ændringer jeg er lavet i samråd med Vølund og VVS.

1.9.1.1. Varmekurve: Kurve 34, temp 6.
2.2. Komfortdrift: Smart control.
2.3. VV produktion fravalgt mellem 22:00-05:00.
5.1.11. Varmebærerpumpehastighed: Ventehastighed 30% til 50%, pausehastighed 1 % til 3%.
5.1.14. Flowijdstillinger klimasystem: Forudindstilling fulvvarme, DUT -5,0 C.

Pft
Poul

Ps. Pt er jeg i gang med at logge.
BR20 194 kvm beboelse, 65 kvm garage.
Vølund 1245-6E. 280-300 m jordslange, lerjord, nedgravet 10/2019. 40 l buffer.
Danfoss Icon, PWM+, 14 kredse.
2,4 kW solceller, ligeligt fordelt øst/vest. Pt 12/2020 under indberetning.
Schneider Electric Wiser overvågning.
 
Pfp

Pfp skrev:

Hej😃😃

Jeg søger hjælp til fintuning af VP.

Vi flyttede ind 03/2019 i nybyg BR20. Det er selvbyg med de udfordringer kommer undervejs herunder også dem som opstår med autoriserede håndværkere 🙃
I går blev gulvvarmen endelig reguleret fra VVS og nu er der meget varmt i hele huset og dermed kommer I, med alle jeres dejlige erfaringer på banen 🤗
Herunder har jeg kort beskrevet de ændringer jeg er lavet i samråd med Vølund og VVS.

1.9.1.1. Varmekurve: Kurve 34, temp 6.
2.2. Komfortdrift: Smart control.
2.3. VV produktion fravalgt mellem 22:00-05:00.
5.1.11. Varmebærerpumpehastighed: Ventehastighed 30% til 50%, pausehastighed 1 % til 3%.
5.1.14. Flowijdstillinger klimasystem: Forudindstilling fulvvarme, DUT -5,0 C.

Pt er jeg i gang med at finde den laveste varmekurve.

Pft
Poul

Ps. Pt er jeg i gang med at logge.

BR20 194 kvm beboelse, 65 kvm garage.
Vølund 1245-6E. 280-300 m jordslange, lerjord, nedgravet 10/2019. 40 l buffer.
Danfoss Icon, PWM+, 14 kredse.
2,4 kW solceller, ligeligt fordelt øst/vest. Pt 12/2020 under indberetning.
Schneider Electric Wiser overvågning.
 
Pfp
Hej igen.

Rettelseer d.d.:
Kurvehældningen er rettet til 34.
Hældningen er rettet til 5.
DTU er rettet til -12-
Softwareupdate.
BR20 194 kvm beboelse, 65 kvm garage.
Vølund 1245-6E. 280-300 m jordslange, lerjord, nedgravet 10/2019. 40 l buffer.
Danfoss Icon, PWM+, 14 kredse.
2,4 kW solceller, ligeligt fordelt øst/vest. Pt 12/2020 under indberetning.
Schneider Electric Wiser overvågning.
 
majmik
Jeg forstår ikke at der lukkes for varmtvand om natten, da det er der strømmen for det meste er lavest, en gang i mellem er den rå elpris 0 kr ( den kan også være minus)
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
lars-jacobsen
Selvom, prisen for strøm er 0 eller negativ, så skal der fortsat betales net tarif og alle afgifterne, så helt gratis er det altså ikke at holde VV produktionen i live hele døgnet. Så derfor kan det godt være en god ide. Og hvis det nu skal være så vil jeg nok stoppe noget før kl. 22, (måske kl. 20) med mindre man tit går i bad om aftenen. Men der burde dog være VV nok til mindst 1 af slagsen.
Man skal bare være opmærksom på øget risiko for legionella, hvis man sænker temperaturen for meget.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
majmik
Det er rigtigt at der skal betales tarif og afgifter hele døgnet, der er tidspunkter på døgnet der er meget dyrere en andre, i mellem 08.00 - 09.00 og 17.00 - 18.00 er for det meste de dyreste tidspunkter på døgnet.
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
Chr
På min VP er der VV produktion mellem 07 og 08. Beholderen er på 180 l og der er 45 liter i varmekappen. Det rækker til hele dagen, inkl 2 gange bad.om morgenen. Skulle der undtagelsesvis mangle lidt VV, så giver jeg lige VP'en køretur.
Der er normalt fint VV til at vaske hædenr mm også om aftenen. Med mit forbrugsmønster er det ikke discomfort. Havde det været det, så havde jeg indstillet anderledes. Men på denne her måde spares mange sjatstarter.

I Jylland og på Fyn er vi endnu ikke forpestet med skiftende el-priser over døgnet, så det har ingen indflydelse på mine prioriteringer.
Det vil klart være en fordel at få VV beholderen fyldt op mens der er billig strøm.
Vi har diskuteret dette i en tidligere tråd, herunder muligheder for at blokere for VP'en i den dyre tid, hvis man har tung gulvvarme.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen
@Chr.
SEF (Flow-elnet) har fra næste år (2021) besluttet og tilsluttet sig den differentierede prismodel, men højere tariffer i kogespids perioden. Så vi skal til at vænne os til det, og istedet for natsænkning skal vi til at lave "natopladning" af vores tunge betongulve.
Hidtil har der dog ikke rigtig været noget økonomisk incitament, men mon ikke der kan blive det i fremtiden.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Chr
Hej Lars.

Uff, så må vi jo til at lave lidt småtricks. Gerne så alle varmepumper, tørretumblere og opvaskemaskiner starter samtidig. SMILER.

Nå, men vi må gøre det i en ny tråd, så vi ikke spamer trådstarters emne.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
pmp
Hej pfp

Du skriver varmekurve 34 ? Jeg går ud fra du mener varmekurve 6 (ændret til 5).
Det syntes jeg er meget højt for et hus som dit. Du bør kunne komme ned på 3 eller 4.
Der er skrevet mange indlæg om hvordan du skal gøre - læs dem.
Kort fortalt: åben alle gulvkredse og sæt varmekurven ned.

Jeg har ikke brugt smartkontrol til VV. Det var der ikke for 10 år siden, og min indstilling er så god, at jeg ikke har bruge tid på smartkontrol. Jeg bruger økonomi og stop mellem 07-06, altså 1 gang pr døgn. Jeg bruger først VV efter 07. Jeg har skrevet om det i mange tråde, som du kan læse. Ideen er, at VP IKKE skal starte hver gang der er tappet.
Stop for VV mellem 22-06 har ingen betydning hvis du ikke bruger vand i den periode alligevel.

Varmebærepumpehastighed skal passe til din installation. Om den gør det kan man ikke afgøre ud fra de oplysninger du giver. Har du ekstern pumpe ? Jeg kan ikke genkende dine oplysninger om pause hastighed ?
Jeg går ud fra du er på version v9240R3 ?, der kom for en måned siden.
Du skal være opmærksom på, at nogle ændringer i 5.1.11 og 5.1.14 måske kræver genstart. Det gjorde det tidligere, men jeg har ikke testet om det stadig gør i v9240R3.

Omkring skiftende elpriser over døgnet:
Det er pisse irriterende. Jeg skal give +40 øre mellem 17-20. Min automatik med stop ved solindfald betyder typisk start ved 17-19 tiden her om vinteren, og det koster nu mere, så det er stoppet. Mit forbrug bliver lidt større - men billigere. Ikke noget særlig bæredygtig ide for mig.
Jeg kan kun glæde mig over solen alligevel har været væk på det sidste.

pmp

PS Husk at læse installatørhåndbogen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Pfp
Pt ligger jeg omkring 10 kW i døgnet på VP men ikke med optimal komfort pt. Ca 1 grad lavere temp om morgenen i forhold til resten af dagen.
Ud fra seneste indlæg har jeg sænket varmekurve til 4. Det er korrekt den lå på 5 før.

Jeg ser trådene omkring VV igennem igen. Udgangspunktet er nu økonomi og stop mellem 07-06.

Hvilke oplysninger skal bruges for at vurderer om varmebærerpumpehastighed er korrekt?

Det er seneste opdatering og jeg har ikke genstartet efterfølgende 🥴

Tak for alle input sofar
BR20 194 kvm beboelse, 65 kvm garage.
Vølund 1245-6E. 280-300 m jordslange, lerjord, nedgravet 10/2019. 40 l buffer.
Danfoss Icon, PWM+, 14 kredse.
2,4 kW solceller, ligeligt fordelt øst/vest. Pt 12/2020 under indberetning.
Schneider Electric Wiser overvågning.
 
pmp
I et godt isoleret hus vil du altid opleve, at temperaturen stiger lidt i løbet af dagen p.g.a. varme fra personer, tv m.v. Der er naturligvis metoder til at afhjælpe dette. F.eks. styring af ventilationen.

Jeg kender ikke dit vv forbrug, men har du ikke nok i en gang kan du køre en gang inden du komme hjem fra arbejde. F. eks. stop 07-15 og igen stop 16-06 (hvis du kommer hjem kl 16).

Det er vigtigt om du har ekstern cirkulationspumpe til gulvvarmen eller ej. Hvis varmebærepumpen skal fordele varmen i 200 m2 gulv skal du måske ikke være på "auto" men på fast høj hastighed. Har du ekstern pumpe så varmebærepumpen bare skal flytte varmen fra VP er det nok fint med auto og 1-10% i ventetid.
Ved ekstern cirkulationspumpe er det vigtigt, at den kan pumpe varmen hurtigt ud i gulvene. Ellers vil fremløbstemperaturen stige for meget når VP er i drift (du får en virkning som en blandesløjfe - og skal derfor bruge højere varmekurve).
Er det svært at få pumperne til at arbejde sammen på deres forskellige "auto" kan man måske få bedre drift på faste hastigheder.
Mange åbne gulvkredse og godt flow er forudsætning for lav varmekurve.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Pfp
Hej pmp

Mht ventilation så er her monteret et Danfoss Air W2 som vi har behovsstyring, boost 15 min, 6/10. Standart indstillingen var boost 3 timer, 10/10.

Fremløb på alle kredse er helt åbne og telestaterne er taget af. Jeg har i dag lavet nogle mindre justeringer på reguleringen på tilbageløb, da jeg ikke er helt tilfreds med komforten.

Varmekurve er nu sat til 2+2.
VV 07-06, 16-15. Økonomi.
Varmebærerpumpehastighed til manuel 70% da der ikke er ekstern pumpe. (Den forslåede værdi).

Jeg åbner installatørhåndbogen med jævne mellemrum 😊 og glæder mig til at skulle kigge på GM, starter osv 😃
BR20 194 kvm beboelse, 65 kvm garage.
Vølund 1245-6E. 280-300 m jordslange, lerjord, nedgravet 10/2019. 40 l buffer.
Danfoss Icon, PWM+, 14 kredse.
2,4 kW solceller, ligeligt fordelt øst/vest. Pt 12/2020 under indberetning.
Schneider Electric Wiser overvågning.
 
Pfp
Varmebærerpumpehastighed til manuel 70% da der ikke er ekstern pumpe. (Den forslåede værdi).
👇🏻
Differencen er for nuværende mellem 6 og 7 grader sv.t. fremløb 30 grader og returløb 23 grader.
BR20 194 kvm beboelse, 65 kvm garage.
Vølund 1245-6E. 280-300 m jordslange, lerjord, nedgravet 10/2019. 40 l buffer.
Danfoss Icon, PWM+, 14 kredse.
2,4 kW solceller, ligeligt fordelt øst/vest. Pt 12/2020 under indberetning.
Schneider Electric Wiser overvågning.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,974,889 Unikke besøg
XHTML CSS