HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Behandlet vand
Ole Mortensen
Jeg har valgt en Bosch løsning 7000i AW-7/AWM efter et besøg på Telegrafvej.
Men har nogen erfaring med påfyldning/efterfyldning af behandlet vand i.h.t. VDI 2035/ BOSCH/BUDERUS/Tranås krav, så det ikke koster "en halv varmepumpe" at fylde vand på et mindre parcelhus. Det må jo også forventes, at der skal efterfyldes en gang imellem, f.eks. hvis der skal repareres/udvides på centralvarmesystemet?
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
 
Chr
På dette her link
https://elysator.com/en/standards/
kan du se lidt om, hvad der forlanges efter den omtalte standard.
Men det korte i det kange er, at vandet skal være fri for kalk mm der kan lave skalletr og belægninger, og det skal være fri for salt og andre ledende stoffer, der kan fremme korrosion.
Når du bestiller din nye VP, så specificerer du bare, at den skal leveres med og installeres i henhold til installationsmanualen, som jo forlanger behandlet vand.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Ole Mortensen
Jeg er helt med på, at der er frit valg på alle hylder, hvis prisen er underordnet.
I min forespørgsel lagde jeg netop vægt på om der var nogen der havde en ide om, hvordan man løste problemet uden at skulle investere i dyre blødgøringsanlæg og afsaltere.
Hvordan fylder I derude vand på jeres anlæg? Den Optima 700 jeg har kørende nu, har kørt på vandværksvand i 14 år uden problemer. Hvad er det der gør, at nye varmepumper ikke kan tåle vandværksvand?
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
 
hamselv
Din IVT blev installeret for 14 år siden og i vejledningen fra den gang var der ingen anbefaling til vandkvaliteten. I takt med man har udviklet på varmepumperne og gjort dem bedre og bedre er der samtidig blevet mindre plads i varmevekslere og dermed er følsomheden for tilslamning mindsket. Men allerede for +10 år siden orienterede IVT os forhandlere om at tilslamning af vekslere kostede på SCOP og bad os ved service kigge på de åbenlyse tegn på der var noget galt og agere ud fra dette. Ret lavsimpelt vil vi ved en gammel optima som din pille panserslangerne af veksleren, og eventuelt skifte disse slange (de har vist sig at blive trætte med tiden). Vekleren kan man normalt bagskylle og derved befri den for slam. Er det helt skidt kan den zippes med syre. Vi laver ret meget forebyggende vedligehold og svarende til et par kopper sort træls noget i veksler og slanger er ret normalt efter +10 år. Og resultatet af en bagskylning er ganske tydelig med en varmepumpe der er tilbage i gammel form og bruger aflæsbart mindre strøm. Min egen blev ca 7% bedre efter en omgang. At efterfylde med et par liter vandværksvand vil normalt være ukritisk, men klogelig bruger man behandlet vand og en trykspand hvis man mangler lidt vand. Men ellers er øvelsen. Sørg for anlæggget er tæt. Mit eget varmeanlæg har intet fået efterfyldt, før vil lavede øvelsen med bagskylning.
 
hamselv
Sikke noget vrøvl. Følsomheden for tilslamning er selvfølgelig større.
 
Ole Mortensen
Tak for et uddybende svar.
Som oplyst i mit oprindelige indlæg påtænker jeg at udskifte min Optima 700, da den ikke kører stabilt længere. Jeg har tidligere haft indlæg om fejl på 4-vejs ventil, og jeg mener ikke det er økonomisk forsvarligt at ofre reparation. Men jeg vil da lave en backflush på veksleren som foreslået.
Jeg har set på både Bosch 7000I og Metro F8 i 7-8 kW størrelser. Med tilhørende indedele forstås.
Nu er det så, at Bosch forlanger behandlet vand, men jeg kan ikke se nogen steder, at Metro stiller krav til vandkvaliteten? Hvad søren er forskellen på de to fabrikater?
Jeg kan bedre lide Bosch's udedel, så den er mit umiddelbare valg. Men så er der det med vandet. Har installatøren et vandbehandlingsanlæg med når anlægget skal fyldes?
Mit vand på Sejerø har følgende værdier:
Hårdhed: 17 grader dH
pH: 7,8
Ledningsevne: 110 mS/m
I flg. KALFOR
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
 
Varmeihuset
Ham selv har tidligere vist noget af hans setup, der er der netop et vandbehandlings filter7anlæg,, det lyder jo vildt, men er bund og grund intet andet end det der sidder før de fleste industri opvaske maskiner, og espressomaskiner

Men her lader man ikke filteret blive hos kunden
men ved årligt eftersyn service, kan der efterfyldes,,
Hvis anlægget er tæt , kan det alligevel være nødvendigt , det hvis der er udluftet radiatorer eller lign i årets løb, når først al luften er ude af systemet, burde det ikke være behov for det

men som du selv nævner det , ved evt rep eller udskiftning eller eftermontering af radiator eller lign, skal man evt ha fyldt på igen

prisen kan jeg ikke nævne ,men det er vandværksvand som du betaler via din vand afregning, og så det som montøren tar sig betalt for ulejligheden
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,351 Unikke besøg
XHTML CSS