HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordprøver
cleanerdk
Hej Alle
Er helt ny på forum, men har læst side op og ned for at kloge mig.
Vi skal byge nyt hus, og i den forbindelse kigger jeg på varmekilde
Det ville jo være dejligt med jordvarme, men kan det lade sig gøre, og kan det ses ud fra jordprøver fra grunden?

Udover det vil jeg gerne have et kombi anlæg med integreret "genvex" så det er en enhed der laver det hele Smile

Hvem kan hjælpe?

Pft
 
hamselv
Genvex er et firmanavn og ikke en betegnelse.

At kombinere ventilation og varmeanlæg giver kun ringe mening. Der findes dog Nilan Compact P, men ulempen ved disse er temmelig sølle brugsvandsforsyning i forhold til normale jordvarmepumper. Ellers er en Compact P bare en jordvarmepumpe og en moderne VP 18 gemt i samme kabinet. Men husk altid på at en Compact P vil bruge adskillelige timer på at fikse en tømt VV beholder, hvor en 6 kW Vp er badeklar fra en koldstart efter 3 kvarter. Ydelsen på brugsvandet er lige 4-5 gange højere.

Byggede jeg i morgen kom der en af de to store svenske jordvarmepumper i (Bosch Koncernen eller Nibe Koncernen). Mit favorit ventilationsanlæg kunne så være Genvex Energy I eller II (to'eren hvis emhætten skal på). Uden emhætte på, kunne jeg interessere mig for VEX 35 fra Exhausto eller en af Nilan's Top anlæg. Så faktisk og et lækkert anlæg fra Brink i dag. Lidt for meget plastik efter min mening, men kørte ok.
 
cleanerdk

hamselv skrev:

Genvex er et firmanavn og ikke en betegnelse.

At kombinere ventilation og varmeanlæg giver kun ringe mening. Der findes dog Nilan Compact P, men ulempen ved disse er temmelig sølle brugsvandsforsyning i forhold til normale jordvarmepumper. Ellers er en Compact P bare en jordvarmepumpe og en moderne VP 18 gemt i samme kabinet. Men husk altid på at en Compact P vil bruge adskillelige timer på at fikse en tømt VV beholder, hvor en 6 kW Vp er badeklar fra en koldstart efter 3 kvarter. Ydelsen på brugsvandet er lige 4-5 gange højere.

Byggede jeg i morgen kom der en af de to store svenske jordvarmepumper i (Bosch Koncernen eller Nibe Koncernen). Mit favorit ventilationsanlæg kunne så være Genvex Energy I eller II (to'eren hvis emhætten skal på). Uden emhætte på, kunne jeg interessere mig for VEX 35 fra Exhausto eller en af Nilan's Top anlæg. Så faktisk og et lækkert anlæg fra Brink i dag. Lidt for meget plastik efter min mening, men kørte ok.


Hamselv- Tak for svar.
Det var jo egentlig for nemhedens skyld med et kombi anlæg-
Er det ctc du hentyder til, for har kigget på nibe.

Men nu er jeg slet ikke klar over om det kan lade sig gøre-

Fra geo rapport:
"I boringerne er der øverst truffet fyld (sand og lermuld) til 0,2 á 0,9 m u. t., hvorefter der er truffet senglacialt/glacialt sand samt glacialt moræneler og morænesand til den borede dybde af 3,0 á 4,0 m u. t.

Der er pejlet i det nedsatte pejlerør umiddelbart efter borearbejdets afslutning, hvor grundvandsspejlet (GVS) blev registreret 0,6 m u. t. Grundvandsspejlet har på pejlingstidspunktet ikke stabiliseret sig endeligt.

Det kan ikke udelukkes at der over impermeable aflejringer som ler og leret sand, kan opstå sekundære vandspejl som følge af overfladevand. "

De tskal siges, at vandværket ligge 100 m fra os, og vejen vi bor på hedder kildeportvejSmile
 
hamselv
Ville ikke bekymre mig om jordsmonet'et, men bare for en sikkerheds skyld anvende lidt ekstra slange. Og nej henviser ikke til CTC. Ville som nævnt tage mig en Energy fra Genvex hvis den skal i tagrummet. I vægunits kunne mit gode valg være Exhausto, Nilan, Genvex. Der er masser at vælge imellem.
Derefter ville jeg vælge mig en Bosch eller en Nibe jordvarmevarmepumpe. Mine klare favoritter vil hedde ENERGY II og lade emhætten være på anlægget. Og Bosch Compress 6000 (selvom det er en aldrende dame). Hvorfor? Fordi de begge er bundsolide gennemprøvede konstruktioner. Altså temmelig lig det som chr her på siden har. Varmepumpen er bare lidt nyere end hans.
 
cleanerdk
Det lyder fint, har hørt godt om om ctc (pris)

Hvorfor ikke de nye bosch?

Hvorfor emhætte på anlægget?

Vi bygger br2020 lavenergi hus

Kan man komme i kontakt med dig på anden måde end her?
Evt smid mig en besked her eller på
¤41608910¤
 
Chr
Hej Cleanerdk.

Jeg har i en anden tråd skrevet om de tanker jeg selv ville gøre mig om et nyt hus, med udgangspunkt i mine egne erfaringer gennem nu 7 år.

Da jeg pt muntrer mig med en på oceanerne hopper jeg lige over og nøjes med at linke til pågældende tråd.

Hvis du søger på emhætte her på sitet kan du finde en beskrivelse af mit anlæg og hvorfor det er smart at have emhætten på ventilationsanlægget. Du skal nok ca 7 år tilbage.

Ellers spørger du bare ind, så skal jeg se om der er noget jeg kan byde ind med.

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
Nå, jeg fandt lige den føromtalte tråd.

http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2038&pid=14213#post_14213

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2654&pid=20040#post_20040

Her er linket til mit første svar.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,465 Unikke besøg
XHTML CSS