HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ekspansionsbeholder: Fortryk
Fighter 1145
Hej

Jeg har en kraftig mistanke om at min ekspansionsbeholder til brinen er defekt. Den lyder fyldt på begge sider når jeg banker på den med en skruetrækker. Den til gulvvarmen lyder derimod mere "klingende".

Der er kun plads til en af samme type som er en 18 liter rund men flad (lagkagefacon). Jeg kan se et der er flere fabrikater, men kun ved nogle få står der at de er egnede til IPA-sprit.

1) Er det med IPA-sprit omtalen blot en tilfældighed, så alle i teorien kan bruges med lige store succes ?

2) De har alle et fortryk på 0,5 bar. Er det ikke korrekt, at fortrykket skal være 1,0 bar, når vi nu kører med 1,5 bar på brinen ?
 
lars-jacobsen
Se evt:
https://www.reka.com/media/documents/Trykekspansion_Hb2WgWX.pdf
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Fighter 1145
Hej Lars

Mange tak for din henvisning, der dog er noget kompliceret at beregne for mening mand. Min tanke var at der sikket er nogen, som har stået ved siden af VVS'eren, eller som er VVS'er som har hørt noget om det normale fortryk. Jeg har selv tidligere fået efterfyldt, men jeg kan ikke huske om han sagde 1,0 bar eller om det kun var 0,5 bar.

Er det nogen, som kender det typiske fortryk til 2X300 meter slanger, og en 18 liter ekspansionsbeholder ?
 
Fighter 1145
Hej igen

Er der nogen, som ved om det er industriel Nitrogen 4.0 (99,99% rent), som anvendes til fortryk i de almindelige ekspansionsbeholdere som vi bruger til brine og varme ?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,146,351 Unikke besøg
XHTML CSS