HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indløbstemperatur vs. trægulve
Haubro86
Hej,

Jeg går og pusler/leger lidt med indstillingen af min varmesystem for at nedbringe energiforbrug.
- Overordnede data - se signatur.
- Derudover har jeg to shunts - en til bad/bryggers med klinker, og en til resten af huset, hovedsageligt med trægulve(max 27°C jf produktinfo) - se billede.
I sidste uge pillede jeg termostaterne af shunts og åbnede termostatventiler fuldt.
Samtidig stillede jeg varmekurven ned. Så blev der for koldt, så nu har jeg forskudt varmekurven op til der kan holdes fornuftig varme.

Jeg har fået større flow i alle kredse(fra 2lpm til 3lpm), så deltaT må givetvis være faldet + lavere energiforbrug på varmepumpen.

Problemet nu er at vi har ca 10°C udenfor, men indløbstemp fra varmepumpen er allerede 27-28°C for at holde en ordenlig comfort-temp i huset.
Når vi om en månedstid rammer udetemp på 0°C, så må min indløbstemp være højere for at kompensere for yderligere varmetab ud af huset. Men mine trægulve må ikke blive varmere end de 27°C.
Hva fa'en gør jeg?

Gode idéer og løsninger modtages med kyshånd.
----------------------------------------
Klimadan COMBI 313 C+, 600 m jordslange i lerjord. Etableret i 2017.
160 m2 grundplan, fuld gulvvarme i betondæk. Opført i 1850, renoveret 2017 m. nye vinduer + isolering i gulve, ydervægge og loft.
Forbrug 2018: 4800kWh
 
Chr
Varmen fra gulvslangerne fordeler sig i betondækket, så temperaturen på gulvbelægningen bliver betydeligt lavere end fremløbsvandet.

Intet problem.

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Haubro86
Jeg stod faktisk lige igår og kiggede på varmepumpen mens den lavede varme til mit hus.

Det ser for mig ud som om den bliver styret på returløbet, for kompressordelen kørte og kørte og kørte, og først da returløbstemperaturen havde nået setpunktet stoppede pumpen, og der havde jeg altså nået at få 67°C varmt vand direkte i mit gulv.
Er det normalt?

Returløbstemperaturen ændrer sig kun meget langsomt + det tager lang tid før varmen når fra pumpen ud til gulvvarmeslangerne, så det kan godt være jeg skal gøre som mange andre har snakket om herinde; Pille blandepumpe og termostatventil af, og køre direkte på manifoldene for at få endnu mere flow på drengen...
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,307 Unikke besøg
XHTML CSS