HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Eksperternes (jer)´s input til køb af Panasonic T-Cap Luft-Vand VP
Christian B
Hej med jer.

Efter at have læst lidt i jeres debatforum i nogle timer så jeg en unik mulig for at få lidt professionel sparring om mine overvejelser omkring installation en af ny luft-vand varmepumpe.

Situationen er således:
-Et-plans hus fra 1966 i Holbæk
-185 m2
-Radiatorinstallation i alle rum på nær de to badeværelser, hvor de ene har el-gulvvarme, og det -andet skal brydes op, og hvis muligt/god ide får ilagt vand-gulvvarme.
-ikke-kondenserende gaskedel fra 1987
-årligt gasforbrug på ca. 4.000 m3 gas (!)

Huset skal energirenoveres hvor følgende vil ske:
-Nye døre og vinduer alle steder, energiruder og alt det der.
-Efterisolering af murede ydervægge (Efterfyldning)
-Efterisolering af gulve nedefra via krybekælder
-Ekstra papiruld på loft hvis rentabelt
-Enkelte radiatorer udskiftes til nye og mere effektive modeller
-Alle termostater udskiftes til Danfoss-link

Huset forventes dermed at opnå en fornuftig energiklasse...


Jeg har via mit arbejde en fed mulighed for at købe Panasonic varme-pumper til en god pris, så jeg vil høre jer om følgende:

Hvad har i af erfaringer med:
Udedel: Panasonic Aquarea T-Cap 12 kW ( http://www.panasonicvarme.dk/aquarea-tcap-12kw )
Indedel AIO: Panasonic Aquarea - Alt i en - T-Cap 12 kW 200L ( http://www.panasonicvarme.dk/aquarea-alt-i-en-tcap-12kw )

-Er det noget værre skrammel, eller er det at beregne som et pålideligt kvalitetsprodukt?
-Kendte "børnesygedomme"?
-Kendte udfordringer i forhold til myndigheder?
-Ville det være en optimal løsning over nys gasfyr i forhold til at jeg har en radiatorinstallation?
-Andet jeg skal være opmærksom på?

Alternative VP produkter har ikke rigtigt nogen interesse, da jeg personligt tror, at investeringen på 100.000+ kr. er for høj i forhold til den bolig og det varmesystem den har.

Kommunen har allerede givet skriftlig tilladelse til opstilling af luft-vand VP på ejendommen.

scan-air.dk/wp-content/uploads/2015/05/Panasonic-9+12+16kW-all-in-one.jpg
 
hamselv
4000m³ gas i en gammel kedel peger i retning af at huset har et varmetab i størrelsesordenen 11 kW ved DUT. Oveni dette bruges noget direkte elvarme i et badeværelsesgulv. I et hus på 185 m² er varmetabet således omkring de 60W/m². Nok ingen tvivl om at en energirenovering er en fornuftig disposition.
 
Christian B

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2685&pid=20402#post_20402]hamselv skrev:[/url]

4000m³ gas i en gammel kedel peger i retning af at huset har et varmetab i størrelsesordenen 11 kW ved DUT. Oveni dette bruges noget direkte elvarme i et badeværelsesgulv. I et hus på 185 m² er varmetabet således omkring de 60W/m². Nok ingen tvivl om at en energirenovering er en fornuftig disposition.


Hej Hamselv.

Tak for det hurtige feedback.

Kan jeg forstå det sådan, at når energirenoveringen er realiseret, og op mod 20 m2 af huset er opvarmet med EL-gulvvarme, så har jeg ikke nødvendigvis brug for en 12kW VP men nærmere en 9 kW VP?

De 4.000 m3 om året kommer dog nok også af, at der er nogle meget store, meget slidte vinduespartier i stue og køkken, samtidig med dårlig isolering under gulv i krybekælder.
 
hamselv
Hvis 20m² fragår og det hedder er det altså "kun" 165 m² der skal bruge 11 kW ved DUT. Altså 67 W/m². Så er der noget ved huset og/eller kedlen der slet ikke er godt.
Det er så ekstremt at jeg ikke skitse projekterer på noget som helst i den henseende.
 
hamselv
Forstået således at jeg ikke seriøst tør vurdere når varmetabet er så stort. Absolut ingen tvivl om at energirenovering vil være særdeles klogt. Da kedlen alligevel er noget gammel, vil gevinsten ved at gå på varmepumpe være til at få øje på. Du kan naturligvis også vælge at anvende en ny kondenserende kedel, om end du ikke får de sidste procenters gevinst med når du ikke har fuldvarme. Men forskellen for en gaskedel er ret behersket. Til sammenligning ( og dette er ikke en rådgivning), så oplever vi at mellem og rimeligt godt isolerede huse ligger med et varmetab ved DUT på omkring det halve. Noget af overforbruget skyldes uden tvivl kedlen, men huset gør altså naller på fyringsøkonomien. Altså tror jeg en detaljeret gennemregning vil være ret anbefalelsesværdigt.
 
Christian B

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2685&pid=20405#post_20405]hamselv skrev:[/url]

Forstået således at jeg ikke seriøst tør vurdere når varmetabet er så stort. Absolut ingen tvivl om at energirenovering vil være særdeles klogt. Da kedlen alligevel er noget gammel, vil gevinsten ved at gå på varmepumpe være til at få øje på. Du kan naturligvis også vælge at anvende en ny kondenserende kedel, om end du ikke får de sidste procenters gevinst med når du ikke har fuldvarme. Men forskellen for en gaskedel er ret behersket. Til sammenligning ( og dette er ikke en rådgivning), så oplever vi at mellem og rimeligt godt isolerede huse ligger med et varmetab ved DUT på omkring det halve. Noget af overforbruget skyldes uden tvivl kedlen, men huset gør altså naller på fyringsøkonomien. Altså tror jeg en detaljeret gennemregning vil være ret anbefalelsesværdigt.


Jeg sætter stor pris på dit input. jeg har dog i mellemtiden fundet frem til, at de 4.000 m3 er teoretisk beregnet ud fra tilstandsrapporten, og det "faktiske" forbrug for 2016 var ca. 2.600m3 (det giver en hel del mere mening)

Lad os sige, at min merpris på etablering af en Panasonic 12 kw VP er ca. 25.000 kr. Er det så ikke en meget god ide? der er jo også et energitilskud at medregne.

Det næste er så, om det skal være 12 eller 9 kW? er det ikke godt med overkapacitet, når man bruger VP i radiatorinstallationer?
 
Varmeihuset
Hvor store er dine radiatorer, , er det et lags eller to eller tre
med eller uden lameller imellem

Har du nogen ide om hvor meget af gassen der blev brugt til varmt vand ?

evt ved at se på vandforbruget
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Christian B

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2685&pid=20407#post_20407]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvor store er dine radiatorer, , er det et lags eller to eller tre
med eller uden lameller imellem

Har du nogen ide om hvor meget af gassen der blev brugt til varmt vand ?

evt ved at se på vandforbruget


Hej Varmeihuset
Radiatorerne er en god blanding af lidt af hvert, men det er mit indtryk at de har har en fin størrelse til deres formål. kun få af dem er med lameller desværre.
Jeg havde håbet at den energioptimering der er i mere isolering og nye vinduer, kunne kompensere for den effekt jeg mister i radiatorerne med den lavere mængde energi VPén tilfører.

Mht. til energi brugt på varmt vand ved jeg det ikke helt endnu, da jeg har ikke har overtaget selve huset endnu (1/9), men det fremtidige behov vil blive 2 personer med 1 barn, badekar og mellem-lange bade morgen og aften.
 
Daffy
Indsat :
Alternative VP produkter har ikke rigtigt nogen interesse, da jeg personligt tror, at investeringen på 100.000+ kr. er for høj i forhold til den bolig og det varmesystem den har.

Hvordan kommer du til at de beløb ?
Så dyrt er f.eks jordvarme heller ikke som alternativ.

Ellers skal du bare kikke efter et pillefyr eller lignende..
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2685&pid=20408#post_20408]Christian B skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2685&pid=20407#post_20407]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvor store er dine radiatorer, , er det et lags eller to eller tre
med eller uden lameller imellem

Har du nogen ide om hvor meget af gassen der blev brugt til varmt vand ?

evt ved at se på vandforbruget


Hej Varmeihuset
Radiatorerne er en god blanding af lidt af hvert, men det er mit indtryk at de har har en fin størrelse til deres formål. kun få af dem er med lameller desværre.
Jeg havde håbet at den energioptimering der er i mere isolering og nye vinduer, kunne kompensere for den effekt jeg mister i radiatorerne med den lavere mængde energi VPén tilfører.

Mht. til energi brugt på varmt vand ved jeg det ikke helt endnu, da jeg har ikke har overtaget selve huset endnu (1/9), men det fremtidige behov vil blive 2 personer med 1 barn, badekar og mellem-lange bade morgen og aften.


Du kan ikke kompensere for for små radiatorer ved hjælp af go isolering

det hele drejer sig om delta, altså forskellen på det der forsøger at varme luften op, og den temp den luft har

feks vil du ha 20 grader i huset , det vil du aldrig kunne holde med feks 19 grader varmt vand , ligegyldigt om du havde radiatorer og gulv varme og væg varme ,,, på samme tid

men lige så snart vandet er over 20 , kan man afgi varme til den 20 grader varme stueluft

størrelsen på det der afgir varmen, afgør hvor langt ned i temp på radiator vandet du kan gå

jo mindre dine radiatorer er , jo højere skal vandet op i temp
for højt , så går fidusen af en varmepumpe

En varmepumpe kan lide store mængder vand ved lav temp

et pille olie eller gasfyr er ligeglad,, dog kan de ikke lide for lav temp pga korrosion, men ren varme regning mæssig kunne de køre på enten lille mængde meget varmt vand , eller større mængde lunken vand

den afleverede mængde energi til stuen ville være den samme ,,, HVIS radiatorerne alså KAn komme af med varmen ved lav temp(som vi ønsker)

Nu er der ikke behov for varme, men det klassiske svar er at forsøge at skrue ned på 45 grader ved frostgrader udenfor, det for at se om radiatorerne ved den temp KAN afgi nok varme til at huset holdes på feks 20 grader

Noget helt andet, når du energi renoverer , så får du tilskud efter det du sparer

har du gasfyr og sætter enrgiruder i, sparer du mere end hvis du har varmepumpe , og sætter de samme ruder i

så du er bedre stillet ved at lave energiforbedrimgen imens DU HAR GASFYR

Det der afgør om en varmepumpe er om den dårligste radiator i huset kan følge med

ellers er du nød til at skrue op pga af denne ene radiator

hvor store er dine radiatorer i areal (længde gange højde gange lag )

jeg har i min 44m2 store stue to trelags radiatorer , dog uden lameller på 2,3mx0,55+3x0.55
og gange tre lag
det er 8,745 m2 og det er så igen gange to, da der er en forside og bagside
det er så 17.49m2 overflade,, havde jeg haft gulvarme,, ja så havde jeg haft tæt på 44m2 overflade , da det meste gulv kan komme af med varmen

ang gasforbrug,, ved du noget om den/de tidligere beboere,hvis det var en familie med fire teenagere ,, så er gasforbruget lavt ;o) meget lavt, var det en single, så var det rimeligt normalt

Du syntes at stå der hvor jeg stod sidste år ved den her tid ;o)
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2578&rowstart=0
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Christian B
Mange tak for jeres input. Jeg sætter enormt stor pris på det.

Jeg har fået gjort mig nogle betragtninger.

-At (hvis man kan) splitte energirenoveringen op i to, således at jeg udfører de passive (vinduer, isolering mv.) forbedringer imens jeg har gasfyr pga. tilskud, og derefter skifter til LV-VP og søger på ny tilskud om denne.

-At eksisterende radiatorer skal kunne komme af med varmen, og alternativt skiftes til nye. (jeg har lavet mig en tabel hvor jeg kapacitetsberegninger de eksisterende radiatorer ud fra 50 W/m2, 45 grader frem og 28 grader retur. Dem der er under 110% i kapacitet skiftes til nyere.
-Vurderingen på 50 W/m2 er baseret på resultatet af energirenoveringen.

-Jeg er fast besluttet på at energiformen skal være LV-VP fordi jeg personligt tror at solcelle-anlæg+batteri inden for de næste par år falder endnu mere i pris, hvorefter at det ville kunne betale sig at koble sådan et anlæg ikke-nettilsluttet på varmtvandsbeholderen og hvis lovligt også varmepumpen og dermed give en endnu lavere varmeregning. Derfor ønsker jeg ikke en ny effektiv gaskedel, ej heller pillefyr. Jordvarme er en mulighed, men jeg ønsker det ikke.

Jeg søger dog stadigvæk en del input til valg af type og placeringen af varmepumpen. Dette vil jeg oprette i et nyt opslag der udelukket skulle omhandle dette som en form for hjælp til andre søgende.

Tusind tak for jeres hjælp indtil videre!
 
Varmeihuset
Solcellerne er vist ikke så god en ide
om vinteren, kan de ikke hjælpe meget pga for lidt sol
og om sommeren kan de ikke komme af med energien til dit eget hus
da dit forbrug forhåbentligt er så højt , som det cellerne kan levere
husk at en luft varmepumpe i sen fyrings sesson og tidlig efterår år, har en varmere luft at arbejde med en jordvarme , om sommeren er det endnu varmere
udgiften til solcellerne, skal jo betales af besparelsen de gir

Men så længe lever cellerne muligvis ikke
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,046 Unikke besøg
XHTML CSS