HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
L/V pumpe fra VVS Eksperten
helskov
Nogle der har erfaring med varmepumpen fra VVS eksperten. Den er temmelig billig
20000kr plus tilkøb af en buffertank. for en 10kW plus 2500kr for et opstart/indregulerings besøg.
http://www.vvs-eksperten.dk/index/aw10-dpnhe-varmepumpe-l-v-p40999
Den er godkendt at teknologisk institut.

Ifølge VVS eksperten er kompressoren en Hitachi Scroll kompressor.
Jeg har overtaget et hus med defekt oliefyr og havde i mit gamle hus Baxi pillefyr,
Men sagen er jeg først skal bygge fyrrum da jeg ikke har plads til pillefyr hvor oliefyret står idag. så jeg overvejde denne varmepumpe som kører med noget styring fra Siemens.
Vores hus er energimærket D med gulvvarme i 110kvm af ialt 152kvm.

Vil det være meget dumt?
Synes bare det sjovt at mange andre godkendte pumper koster både 3 og 4 gange så meget for samme effekt. Hvad kan de? Når jeg ser testrapporten og sammenligner med de meget dyre så ser det ud til den ovenstående yder ligeså godt.
Men hvad kan faldgrupperne være?

Mvh
 
hamselv
Du sammenligner som udgangspunkt æbler og pærer. Tag en isoleret pris på en god varmepumpe, så er den ikke hverken tre eller fire gange så dyr. Men for det meste tilbydes komplette løsninger i mærkevarerne. Dvs beholder, buffer, montage og alt muligt. Styresystemer der taler dansk. osv osv.

Det næste er forholdet til naboerne. De fleste luft/vand'ere har kæmpe problemer med at overholde BR kravene til støj. Og det er noget der holdes øget øje med. Og skal støjkravende holdes, og skal der A-pumper mm i koster det en klat.

Men det er frygtelig billigt. Men svarer til jeg spørger en tømrer hvad en ny gavl koster, og så sammenligner den pris med 4 facadeplader købt på en eller anden www.netto-billig-trælast.dk
 
hamselv
I øvrigt er sammenrodning af begrebet buffer og varmtvandsbeholder dybt beskæmmende (med mindre man anvender neddybbede tanke og lagdelte buffere). Ordentlig drift på en varmepumpe i den størrelse, med et hus i den størrelse, vil kræve både buffer og varmtvandsbeholder. + naturligvis ordentlig logik til styring af dette. Køres ikke med flydende kondensering opnås bare sølle firser-økonomi.
 
helskov
Dvs i bund og grund kan jeg ikke bruge testen fra Ti og at pumpen er på positiv listen til en dyt?
Så er det da for alvor en jungle Sad
 
helskov

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1897&pid=12676#post_12676]helskov skrev:[/url]

Dvs i bund og grund kan jeg ikke bruge testen fra Ti og at pumpen er på positiv listen til en dyt?
Så er det da for alvor en jungle Sad


Iøvrigt kender jeg godt forskellen på buffer og varmtvandsbeholder. Og det gør VVS eksperten også. Jeg er ved at få sat en 100liter metro combi beholder op og er klar over der skal en 300liter buffer op også.
 
hamselv
Hvis man kører prioritering (betingelsen for optimal driftøkonomi) + pæn størrelse varmepumpe, ville jeg nok interessere mig ikke så lidt for hvilken størrelse hedeflade jeg har i VV beholderen. Nu aner jeg ikke hvordan VVS ekspertens varmepumper kører, men jeg ved selv vores mindste varmepumpe vil have kollosale problemer med en 100 liter metro. Selv 400 liter Velux soltanke er de ikke glade for. For vores vedkommende vil de hedder ca 200 liter kappevandvarmer eller Budurus spec solfangertanke med overstørrelse spiral.
 
helskov
Dvs en 150liter vil være et bedre valg?
Er der overhovedet andre L/V pumper på markedet til en max pris af 45000kr inkl installation som
er gode nok?
De 45000kr er hvad det koster mig at sætte en woody pillefyr op i udhuset inkl ny skorsten.
 
helskov
Det var så en 150liter buffertank.
 
hamselv
Til spørgsmålet om pris.

Nej, mig bekendt ikke.

Omformulerer du, om man kan få andre! Det tror jeg nok. Spørger du om jeg selv ville have en i den kvalitet/prisklasse: Nej.
 
hamselv
Om jeg så ville have et pillefyr. Under ingen omstændigheder. Har måske mødt 2 - 3 personer, der har fået en realistisk virkningsgrad og dermed en drift økonomi som lovet. Resten (og det er mange veksler mellem katastrofal eller meget katastrofal). Virkningsgrader på 50% set og dokumenteret. En god varmepumpe er dyrere, men i de fleste tilfælde billigere at køre med. Og så er det arbejdsfri.
 
nielswithskills
rigtig god idé at starte denne tråd. jeg er selv på udkig efter et luft t. vand anlæg. jeg har hentet 3 tilbud . med priser fra 62000.- (hvor jeg selv skal skaffe buffer+brugsvandstank og selv lave el delen "er selv elektriker") og til 94000.- komplet.
vi har pt. oliefyr,
jeg har tænkt mig at varme primært med brænde da jeg har billig adgang til dette, så luft til vand pumpen skal "bare" holde huset lunkent om natten og om dagen hvor vi arbejder og varme brugsvandet. og med dette anlæg fra vvs eksperten kan jeg selv montere det, da det leveres færdigsamlet så jeg ikke skal bruge en kølemontør.
så den samlede pris ender på ca 30000.- så hvis man er pessimist og regner med en cop på 2,5 vil anlægget stadig betale sig selv efter fire til fem år.
og så har jeg også fornemmelsen af at det er en teknologi i rivene udvikling, så jeg vil være ked af at bruge 90000.- på det......det er som at købe en dyr cd-afspiller i 1990Smile
eller hvad???? det undre mig at der ikke er flere indlæg, vurderinger, anmeldelser af denne pumpe, da det må være noget alle der har taget stilling til ifbm, med anskaffelse af luft t. vand anlæg??
kender i andre tråde el. lig.? kolde efterårs hilsner Niels
 
kla
Det undre mig meget, der er masser af mennesker herinde som spørger til forskellige varmepumper af mere eller mindre tvivlende kvalitet, når forummet så besvarer et indlæg med deres erfaringer på varmepumper af tvivlende kvalitet, mødes man med indlæg som betvivler de personer som har arbejdet med varmepumper i rigtig mange år, jeg har personligt set et utal af fabrikanter dukke op som trold i æske, mange af dem med fantastiske COP tal, utrolige styringer, mærkevare kompressore og alt andet godt, de er på de forskellige positivlister indtil de udtages til test, vupti så er de forsvundet fra markedet, leverandøren eksistere ikke mere o.s.v.

hvad er det som får mennesker til at tro på at man kan købe samme kvalitet for 45.000 som normalt koster 95.000, ja det er mig en gåde.

jeg nægter endnu en gang at udtale mig om det relativt billige bras som bliver solgt, kun med et mål for øjet, indtjening til VVS eksperten. dimensionering af anlæg, med rørstørrelse buffertanke vandvarmere skifteventiler m.m beder i forumet her om hjælp til, det er da useriøst at man ikke får den fornødne ekspertise der hvor varen bliver købt.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
nielswithskills
fjernet af hamselv.

Her på sitet holder vi kammertonen!
Redigeret af hamselv d. 10-10-2012 13:50
 
no100
Mine to billige vp.(j/v) køre upåklageligt. Og med samme gode økonomi som de dyre.
Hilsen no100.Grin
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
hamselv
Dejligt at det kører no100. Men som kla siger, er vores oplevelser desværre ret anderledes. Og mindes da selv du sloges med ret katastrofal justering af termoventilen i starten.

I næste uge, f.eks. skal jeg med ud og pille et anlæg ned og erstatte det med et "mærkevareanlæg". Det er kun et par år gammel.

->Niels. Vi accepterer ikke at nogen kalder nogen noget. Hvis vi føler kla går over stregen redigerer vi hans indlæg. Dette gælder for alle. Og i dette tilfælde kan jeg ikke se noget forkert eller urigtigt i kla indlæg, tværtimod. Jeg er selv dyb og inderlig modstander af billig-anlæg, ikke mindst qva de oplevelser jeg har på mit arbejde. Installationerne skal laves ordentligt og der bør bruges gode apparater. Besøger vi pumper af kinesisk oprindelse er oplevelsen ikke ligefrem positiv. Og sidste besøg hos et sådant jordvarmeanlæg, lærte mig en del nye ord, som heller ikke må skrives på denne side! Men vi lever i et frit land. Og har man den rette pioner-ånd, og evner at lave alt muligt selv, så bevares. Det er jeg ligeglad med. Men vær obs på hvad du kan og må. Man skærper nu straffen for u-autoriseret tilkoblinger og stråmands-underskrifter! Ligeledes vil jeg for mit eget vedkommende, eller hvis jeg er i rådgivnings-regi, bedes om afslag i størrelsesordenen HELT NYT ANLÆG, hvis jeg skal købe et hus med en hjemmelavet installation med kineser-pumpe. Men ligeledes det samme med mange varmepumper af ok kvali, monteret af klamphuggere. Så skal der indregnes 30000 til at pille den ned, og genmontere korrekt efter foreskrifterne. Det er MIN klare holdning.
 
helskov
Hej

Jeg kan så fortælle jeg nu kører med en L/V vand fra VVS eksperten. Den er mildest talt lydløs. Og kører som en drøm. At kalde den billig bras vidner kun om uvidenhed eller fordi man er sælger af varmepumper i 100.000krs klassen. Kører pt med 4 grader udenfor og 45gr fremløb med en COP på 4.

Samme diskussion finder man med VW vs Kia.
VW påståes også at være god kvalitet selv om det tit viser sig at være noget bras.

Fik al den hjælp af VVS eksperten jeg kunne bede om, mht dimensionering samt opstartsbesøg.

Udpluk af dele den benytter.

Kompressor (Scroll) Hitachi
Plade varmeveksler Swep
Ekspansion ventil Emerson
Styring Siemens
Relæer mm Schneider
Tørrefilter Emerson
Skueglas Emerson

Ps HPW varmepumpen er ikke at kinesisk oprindelse men produceret i Europa.
Inkl montering af VVS, har den stået mig i 40000kr.
 
hamselv
Hvordan måles COP'en?
 
allankj1
Hej Helskov

Tillykke med pumpen. Det lyder til at være en god pris. Dog må jeg lige høre om hvordan du måler cop'en. Der kræves jo en del følere for at COP'en kan beregnes. Blandt andet skal man vide hvor mange liter vand der varmes op i timen, samt hvor mange grader disse liter vand varmes op. Ligeledes skal strøm forbruget måles i samme tidsrum.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
lars-jacobsen
Ja det er jo sjovt at vvs-eksperten oplyser COP på 4 i noget materiale.
I andet materiale f.eks.
http://www.vvs-eksperten.dk/upload/kom-godt-igang-hpw-l-v-varmepumpe280920122.pdf
Skriver de mellem 2,0-3,18 som passer bedre med de målinger DTI har lavet som siger mellem 2,17-4,08 og mellem 1,63-2,14 alt efter model og temperatur.

Men ingen tvivl om den skal da nok virke og et fund til prisen, men man skal bare ikke umiddelbart sammenligne med færdig pakker, jvfr. Analogien med bilerne. En Fiat kan være en OK bil (har selv haft 2), men dem skal man nok heller ikke sammenligne med en Mercedes.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Det er så også lidt interessant om man udnytter flydende kondensering og den deraf stærkt forhøjede årsvirkningsgrad, eller anvender den gamle hæderkronede firserteknologi med konstant fremløb. Intet er jo forgjort i det, men siger bare forvel til noget driftøkonomi. Og prøver man at varme brugsvand op opnås almindeligvis i underkanten med fremløbstemperaturer, hvilket man så kan diskutere det fornuftige i. Men det er da dejlig billigt, men ikke sammenligneligt med de "dyre". Skal vi sammenligne, bør det være på ens vilkår, altså:

Hvor meget gør det selv.
Vandtank - størrelse materiale
Buffer - størrelse
Punper A-mærkede.
Prioritering.
Flydende kondensering
Udekompensering.
Garanti - hvad dækker den, og i hvor lang tid.
Hvilken årsvirkningsgrad kan opnås
Hvor langt ned i udetemp kan den køre.

osv osv
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,122,801 Unikke besøg
XHTML CSS