HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
HJÆLP TIL BESLUTNING - JORDVARME ELLER EJ
elme
Vi overvejer at købe Vølunds fighter 1245 10kW med 500 m jordslange, som erstatning for vort nuværende oliefyr. Har brugt 3500 liter de sidste 12 mdr, vi fortrækker min. 22/23C i primære rum.

- huset er 235 kvm, heraf gulvvarme 35 kvm
- bygget 1970 men totalrenoveret i 1999 med nye Velux vinduer, nye trægulve overalt, 250 mm
isolering på loftet, bestående radiatorer kan håndtere jordvarme.

nogle siger man ikke skal have fordelerbrønd og heller ingen buffertank. Nogle påstår at 10 kW er for lidt og andre igen at der bør være mere end 500 m jordslanger. Så der er al mulig grund til at blive usikker på hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

håber der er et par venlige kompetente mennesker der har lyst til at hjælpe os på vej så vi får en bedre viden og dermed bedre beslutningsgrundlag.
Redigeret af elme d. 16-04-2011 16:21
 
Chr
For nu at holde mig til det jeg ved lidt om:

Tommelfingerreglen er, at man skal have 50 meter jordslange pr kW effekt på pumpen. Slangelængden afhænger meget af jorden slangen lægges i. Tør sandjord kræver mere slange, meget våd jord lidt mindre. Det vil komme an på en vurdering af jorden, når afgørelsen skal træffes. Derfor de forskellige bud på den sag.

Hvis der er en stor varmelagringskapacitet i systemet kan en buffer undværes. Det vil sige, at hvis du har en masse gulvvarme i betongulve, som kan gemme en masse varmeenergi, så kan bufferen undværes. Har du kun radiatorer og dermed ikke noget stort varmeenergilager skal der en buffer ind. Ellers kommer pumpen til at køre mange korte perioder, hvilket giver uhensigtsmæssigt slid på pumpen og dårlig virkningsgrad. Der er stort slid på pumpen hver gang den starer, og de første minutter den er i drift er den ikke effektiv. Igen skal der vurderes i den konkrete situation.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
elme
tak Chr!

vi har brugt 3500 liter olie sidste år, så vi er ret motiverede for at spare penge ;-)

ifølge VVS oplæg betyder det:

Vølund Fighter 1245-10kw
slanger 500 meter
fordelerbrønd 1 stk.
buffertank 500 liter
netto energiforbrug 25.683
effektfaktor 3,6
kWh 7.134
varmeudgift kr. 12.128 ( olie kr. 35.000)

for at spare yderligere anbefaler de også en lille varmtvandsbeholder på 30 liter

et sådant regnestykke motiverer, men kan man nu regne med at den effekt de påstår er opnåelig nu også virkelig kan realiseres?

har du eller andre kendskab til gennemsnitlige effektfaktorer?

er Vølunds fighter 1245-10 kw stor nok?
 
allankj1
Det kunne være spændend at vide lidt om hvor gammelt dit oliefyr er samt hvor varmt fremløb du normalt kører med for at holde varmen i huset. Tror måske at 3,6 i COP er lige højt nok. Men igen kan du nøjes med et fremløb på 35 grader passer det sikkert fint men er det nødvendigt med 45-50 grader tror jeg COP på 3,1 er mere realistisk. Er det 3.500 liter olie før eller efter renoveringen af ejendommen??

Umiddelbart kommer jeg frem en 12 kwh pumpe. Forbrug 9.400 kwh a 2 kr = 18.400 i varmeregning. Dem der har beregnet for dig har brugt en pris pr. kwh på 1,70 kr og den er altså for lav. 1,90 kr - 2,0 kr er den i hvert fald oppe på.

Men lidt flere data omkring hustype, hvor du bor, antal personer i husholdningen samt alderen på dit oliefyr kunne være rart.
Redigeret af allankj1 d. 18-04-2011 11:50
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
elme
vi er 2 personer
huset er i 1 plan
oliefyr fra 1994

hvor mange watt kan man forvente at få pr. meter 40mm slange?
er en 100 liter buffertank nok?
yder Vølund en ordentlig service
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej elme,

Jeg har haft et vølund jordvarmeanlæg lige siden 1985 og til 2009, i 2009 udskiftede jeg anlægget som efterhånden var blevet slidt og utidssvarende.
jeg fik tilbud fra dvi, ivt og fra vølund. alle tre firmaer kom med gode tilbud og forslag, jeg valgte vølund igen bla fordi jeg fandt at deres varmepumpe kan noget de andre ikke kan, men den mest oververjende grund var at jeg gennem alle årene siden 1985 har fået en ualmindelig god service fra vølund, jeg har selv en 1245 som fungere perfekt og langt bedre og billiger drift end jeg fik stillet i udsigt så jeg kan varmt anbefale både modellen og vølund som firma.Grin
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
elme
tak for alle svar og her et par spørgsmål mere som jeg håber I kan hjælpe med:

Ifølge VVS leverandør bør det være en Vølund 1245 - 12, som yder 10,86/3,20 kW og ca. 500 m jordslange

er det den rigtige pumpe og slange -størrelse til huset?

hvad er erfaringsmæssigt den rigtige COP værdi? nogle siger at fabrikanternes værdi er for optimistisk?
 
pmp
Hej elme
Der skal rigtigt mange oplysninger på bordet, før man kan give nogle gode svar på dine spørgsmål. Det har din VVS'er forhåbeligt fået.
Jeg giver nogle eksempler:
Vi ved du tidligere har brugt 3500 l olie, men du skriver ikke noget om dit gamle anlæg. Så hvor meget varme har det givet ?
Du fortæller heller ikke noget om din nødvendige fremløbetemperatur, som er vigtig for en varmepumpe.
Du skriver ikke om du har meget/normalt/lidt varme fra solindfald. Så det er umuligt at sige om en 10 kw er nok.
Hvilken jord er det ? Tør sand eller kommer slangerne ned i grundvandet ? Det betyder meget for slangelængden.
Hvis du vil kunne åbne og lukke for varme i de enkelte rum som du har lyst, så skal du nok tage en buffer på de 500 l. Vil du derimod tage termostaterne af, og lade alle radiatorer være åbne, så kan du medregne vandindeholdet i hele anlægget som buffer, og så skal du nok ikke have en 500 l tank.

Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er, at en F1245 er en udmærket varmepumpe. Jeg er gået fra 2100-2200 l olie, til under 4400 kwh pr. år. (de næste 4 måneder er anslået).
Så den besparelse du er stillet i udsigt er ikke umulig, hvis den bygger på korrekte oplysninger.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
elme
Hej
-Jeg ved faktisk ikke hvor meget varme fyret har givet udover det som VVS har beregnet til at være 23.683 kWh (beregnet ud fra olieforbrug)
-Ved heller ikke hvilken fremløbstemperatur der er nødvendigt. Vort behov er ca. 23C i de primære rum og måske 20C i øvrige bortset fra soveværelse hvor vi ingen varme har.
-Vi har pænt store vinduer mod syd i alle primære rum, i stue og køkken/alrum er vinduer størst.
-Vi har lerjord
-Vi ønsker ikke samme temperatur i hele huset, det går jeg ud fra man får når alle radiatorer står fuldt åbne.
 
pmp
Jamen så er der ikke noget, der taler imod din VVS'ers forslag. Han har nok lavet nogle fornuftige skøn over det du ikke har kunne fortælle ham.

Du får mest ud af din varmepumpe, hvis du sætter dig grundig ind i hvordan den virker, og hvilke faktorer der er vigtig for økonomien. Så kan du følge den året rundt og foretage ændringer i indstillingerne efter behov. Det er afgørende for hvor langt ned i el-forbrug du kommer.

Held og lykke med det.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,180,296 Unikke besøg
XHTML CSS