HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til Nybegynder
Claus F1245
Hej. Håber nogle kan hjælpe mig til at komme godt i gang med at få indstillet min varmepumpe optimalt. Oplever problemer med at varme huset jævnt op i alle rum og har mange begynder spørgsmål efter ca. en måneds drift.

Generel info:
Nyt 1 plans lav energihus kl.2 på 186 kvm: 180 kvm + 30 kvm værksted opvarmet med gulvvarme. Varmepumpe står i seperat isoleret teknikrum. Nilan genvindingsanlæg. Indflyttet i begyndelsen af Jan 2011.

Data for dags dato:
Anlægget er pt. indstillet på kurve 7 og temp er indstillet til -1
Varme ind B2 = 30
Varme ud B3 = 27
Gradminut -399
Brine ind = -0,6
Brine ud = -6,7
Ude temp = -1,5
Kompressor har kørt konstant uden start/stop de sidste par dage. Syntes det giver et stort el-forbrug (35 kwh pr. døgn)
Beregnet fremløb = 35,6

Er ovenstående tal optimale? (syntes at forskellen på Brine ind/ud er stor)

Kompressoren kører 24 timer uden start/stop. er det optimalt ?

Har problemer med at få varmen op over 19 grader i stue og det største badeværelse. De andre rum kommer ikke over 21 grader selvom termostaterne i rummene står på max.

Hvordan skal jeg stille termostaterne. Hat læst at de i alle rum bør stilles på max. og så skal varmen reguleres på pumpen. Men hvordan opnår man så ønsket forskellig temp i de forskellige rum. Ønsker fx. ikke at have max. temp i værkstedet eller soveværelse.

Min VVS-mand oplyste at slangerne pt. kun ligger ca. 50-60 cm nede, da de har taget højde for at der skal køres mere jord på grunden. Har det nogen betyding ?

Sig endelig til hvis der mangler oplysninger Smile

Mvh
Claus
Nybegynder:
Vølund F1245 6 kwh anlæg. Nyt hus klasse 2, 180kvm + 30 kvm isoloret værksted. 350m slange
 
allankj1
En måde til at få forskellen mellem brin ind og brin ud er at skrue op for hastigheden på cirkulationspumpe til brinen. Hvor stor pumpe har du. Tænker her i kwh. For lille pumpe ville jo betyde at den køre 24/7. Men tror mere at det er fordi dit hus kræver rigtig meget energi her i staten indtil det er opvarmet.

Er dine gulvvarmeslanger udluftet og er flowet indstillet ordenligt således vandet bevæger sig med samme hastighed i alle kredse. Dette er meget vigtigt at det er indstillet ordenligt. Ja at have åbent for alle kredse altid er optimalt. At du stiller termostaterne til 28 grader betyder ikke at du får 28 grader i hele huset. Kunsten er jo så at finde den varmekurve således at du kun får eksempelvis 22,5 grader i huset hvis det er det du ønsker.

Tjek også lige at der er vand nok på systemmet (gulvvarmen). Har der været luft i systemmet og dette nu er kommet ud kan det være at trykket i anlægget er faldet og derfor bliver det varme vand ikke sendt ordenligt retur til pumpen. Skal der mere vand på systemmet ville jeg tage fra den varme hane og ikke den kolde. Det er jo åndsvagt at smide mere koldt vand i gulvvarmekredsene.

Se mere her:

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1441&rowstart=0

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Claus F1245
Det er en Danfoss A pumpe. Har skruet den op til max. dvs. 44 kwh. Det hjalp ikke på temperaturen.

Da anlægget er helt nyt og installeret af vvs-firma går jeg da ud fra at slangerne er udluftet og flowet er indstillet korrekt. Hvordan tjekker jeg om det er ?

Forstår ikke helt princippet med varmeindstillingen. Hvis jeg fx. stiller alle rum termostater på 28 grader og justerer varmen på varmekurven så jeg opnår 22 grader, vil jeg så ikke også have 22 grader i værkstedet ? altså samme temp i alle rum.

Der burde være vand nok på anlægget. Måleren står på 1.

Har i øvrigt også slået fra så den ikke slår over på el-patron

Er godt klar over at et nyt hus vil kræve mere energi i starten, vil det være bedre at vælge en højere varmekurve for at "banke" noget varme gennem systemet. Det vil jo desværre have en negativ indvirkning på økonomien.
Nybegynder:
Vølund F1245 6 kwh anlæg. Nyt hus klasse 2, 180kvm + 30 kvm isoloret værksted. 350m slange
 
allankj1
Nu tænkte jeg på hvor mange kwh selve jordvarmen var på 6 - 8 -10 kwh eller hvad taler vi om?

Jo rigtigt mht. værkstedet men her kan du så gøre den undtagelse at du stiller rumføleren i dette rum til for eksempel 12 grader eller hvad du nu vil have af temp. værkstedet. Om slangerne er udluftet og indstillet korrekt af VVS'en ved jeg jo ikke men tror ikke altid at det er en selvfølge.

På dit rør med den indgående brin i skal der sidde et smudsfiler som tager det snavs der er kommet i slangerne i forbindelse med nedgravningen. Dette kan være fuld op og derfor har du så meget temp. forskel på brinen. Prøv at rens det og se om der er snavs i filteret. Pumpen skal stoppes mens du tager filteret ud og der er et par ventiler der skal lukkes mens du tager filteret ud.

Ligeledes sidder der et filter på din gulvvarmekreds. Dette bør du også rense. Samme fremgangsmåde.

At skrue op for varmekurven hjælper ikke noget. Hvis ikke den kan varme vandet nok op pt. fordi huset kræver så meget energi hjælper det ikke at skrue yderligere op. Er pumpen en 6 kwh ja så er det stadig en 6 kwh selvom du skue op på varmekurve 10. Du kunne i stedet for koble el-patronen ind. Det koster selvfølgelig noget energi men så kommer der lidt varme i huset. Derefter kan du koble den ud igen og så se om ikke pumpen selv kan vedligeholde varmen. Hvad har der været på af varme i december ? Hvis der ikke har været varme på så har du virkelig noget at kæmpe med inden der kommer varme i huset. Yderligere indeholde dine gulve måske stadig noget vand fra den gang de blev støbt. Dette vand suger også en del af den energi pumpen sender ud i gulvene. 210 m2 betongulv svarer til 21 m3 beton der skal varmes op + plus resten af huset.


Men i første omgang ville jeg rense de filter jeg taler om.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 16-02-2011 23:24
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Claus F1245
Det er en 6 kwh pumpe.

Jeg vil prøve at få renset de forskellige filtre som du foreslår.

Hvordan sikrer jeg at flowet er indstillet korrekt når jeg har renset filtrene ?

Der var varme på huset i dec. Anlægget har kørt siden sidst på efteråret.

Måske man slet ikke kan forvente en fornuftig økonomi det første år ? Der er jo meget beton som du skriver Smile Syntes bare regnestykket bliver stort når jeg begynder at gange sammen. Min energi mærkning har et beregnet årligt varmeforbrug på 2870 kwh. Det forventer jeg dog slet ikke kan opnåes det første år. Men hvis det fortsætter i samme niveau bliver februar på små 1000 kwh. Det er ca. 1/3 del af det samlede årlige beregnet forbrug......men jeg prøver at rense Smile
Nybegynder:
Vølund F1245 6 kwh anlæg. Nyt hus klasse 2, 180kvm + 30 kvm isoloret værksted. 350m slange
 
allankj1
Ja prøv at rens filterne.

Mht. til korrekt flow lader du alle kredse være helt åbne og får fat i et ir termometer. Så målder du på returrørerne fra alle rum. Har vandet ens flow i alle kredse vil vandet have samme afkøling i alle rum og derfor vil temperaturen være ens på alle returrørerne. Hvis ikke flowet er indstillet ordenligt vil nogle af rørerne være betydlig varmere end andre rør.

Har sendt dig en mail.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej claus,
jeg har en varmepumpe magen til din, jeg syntes det lyder meget fornuftigt det allan anbefaler dig. Jeg havde på et tidspunkt samme bøvl med at få ens varme i de forskellige rum det blebv først i orden da jeg fik ens flow på alle kredse. Jeg oplevede dog at det kunne være lidt svært at få korrekte måleværdier med mit ir termometer p.g.a at gulvvarmerørene er næsten gennemsigtige, jeg syntes det var nemmere at måle på dem hvis jeg først satte noget bred sort tape ( ca 5 cm bredt)rundt om rørene og så efterfølgende målte på den sorte overflade.

Da dit hus er helt nyt ville jeg da gå ud fra at du egentlig bare kunne ringe til den der har bygget det og bede vedkomne om at få dit varmeanlæg til at virke korrekt, det mener jeg må gå ind under garantien ??
mit hus er 250 m2 og fra 1985 med gulvvarme overalt, jeg kan køre på varmekurve 6 temperatur indstilling +1 og have 23,5 grader overalt i huset, ud fra det du skriver om dit hus burde du uden problemer kunne have mindst samme rumtemperatur når du kører på varme kurve 7.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
Før du går igang med rensning af filter på brinen, så giv lige kuldebærepumpen lidt mere power. Det sker i menu 5.1.9. Den står nok på 50%, men prøv lige med 75%. Forskellen på brine ind og ud skal ned på ca. 3 grader.

Den pumpe du har stillet på, har intet med brinen at gøre.

Derimod lyder det som om, du har en blandesløjfe til dit gulv ? - men pumpe og det hele. Det betyder så, at du har en buffer og en bypass. Det er en helt anden måde styre varmen på, og den er ikke optimal til jordvarme. Men det er en lang historie.

For at du ikke skal fryse nu, kan du dæmpe ned for dit ventilationsanlæg - det koster virkeligt meget varme når det er så koldt.

Hvis dit anlæg er optimalt sat sammen og korrekt indreguleret, så ville varmekurve ca. 4 være nok.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Claus F1245
Hej alle....mange tak for jeres kommentarer.
Har endnu ikke haft tid tid at rense filtrene, det sker nok i weekenden, hvis jeg kan finde dem. Syntes ikke lige umiddelbart de skær mig i øjnene.

I morges ændrede jeg temperatur indstillingen fra -1 til 0 grader. Det har hjulpet så jeg nu har 21,3 grader i stuen. Termostaten står på max. Så det har hjulpet på varmen, men kompressoren kører stadig 24 timer i døgnet.

Brinen ind er stadig -0,6 men ud er den -5,7 dvs. den er faldet 1 grad. Det samme er udetemperaturen også.

Noget som undrer mig er at brine røret ud er frosset helt til. Det er isoleret, men isen sidder under isoleringen.

Så længe jeg har el-patronen slået fra kan jeg vel ligeså godt øge varme kurven til 8 el. 9. Den kører jo alligevel 24 timer, så det får jeg ikke dårligere økonomi af her og nu. På sigt vil jeg gerne have den i samme niveau som i andre, men det kræver måske et helt tørt hus.
Nybegynder:
Vølund F1245 6 kwh anlæg. Nyt hus klasse 2, 180kvm + 30 kvm isoloret værksted. 350m slange
 
pmp
Hej Claus
Det virker som om der er en del fejl ved din installation.
Du bestemmer naturligvis selv, men det er nok bedst hvis du klager til din installatør.
Hvis du selv vil rette det hele, så er der en hel del du skal sætte dig ind i først.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Claus F1245
Hej pmp
Jeg er i dialog med installatøren og har da også endnu tillid til at han kan få det kørt ordentligt ind.
Tænkte blot jeg gerne selv vil lære anlægget godt at kende så jeg med tiden selv kan trimme det.
Men du har fuldstændig ret, der er mange parametre man kan justerer på Smile
Ud over selv at lære noget, kan jeg med jeres kommentarer og råd stille mere konkrete spørgsmål til min VVS
Nybegynder:
Vølund F1245 6 kwh anlæg. Nyt hus klasse 2, 180kvm + 30 kvm isoloret værksted. 350m slange
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,190,057 Unikke besøg
XHTML CSS