HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Over-/underdimensionering?
Dolf
I forbindelse med udskiftning af det gamle oliefyr i vores nye hus, har jeg indhentet flere tilbud på jordvarme, hvor installatørene tilsyneladende ikke er helt enige i dimensioneringen?

Huset er en muremestervilla fra 1931 på 194m2 samt 116m2 kælder (=310m2), beliggende på 1300m2 grund, hulmursisoleret samt 10-15 cm mineraluld på loft/skunk. Vi har kun haft huset siden slutningen af 2009, men de tidl. ejere angiver et forbrug på 4000-4500l olie samt hyggeoptænding i brændeovnen. Der er radiatorer i alle rum der skal opvarmes, kælderen har dog tidligere ikke haft tændt for radiatorene, men levet af overskudsvarmen fra den gamle Salamander kedel m. nyere brænder monteret. Vi bor nu 2 voksne + 3 børn i huset og har 3 badeværelser, et med brus + et med kar + et gæstetoilet.

Ud fra ovenstående forudsætninger har installatørene nedenstående forskellige bud:

* Queen VV16DC med 600m slange + 200L beholder

* Danfoss DHP-L Opti 12 med 600m slange + DWH 200 beholder

* IVT Greenline 14 med 600m slange + 200L beholder (alternativt forslåes også X15 eller X11)

De 600m slange er alle enige om (sikkert ud fra indretningen af vores grund), men hvem af ovenstående dimensionerer anlægget skønsmæssigt korrekt? Jeg kan ikke helt gennemskue økonomien i enten under- eller overdimensionering, hvis vores reele behov f. eks ligger midt imellem et af de ovenstående anlægs effekt?

På forhånd tak!!!
 
Sydkoel
Du lader dig vildlede af modelbetegnelserne

Alle 3 pumper er faktisk nogenlunde lige store.

Dit varmebehov kan jeg regne til ca 12,3.

IVT 14 og Queen16 yder begge lige omkring 14kw ved 0/55. DHP12´eren yder en anelse mindre, men har ikke lige kunne finde ydelsen ved 0/55.

De 600 meter slange på alle 3 anlæg indikerer også at pumperne er samme størrelse. Man trækker max ca. 20 watt ud pr meter slange og det giver omregnet 12 Kw.

Jeg ville ikke være nervøs ved at vælge det ene anlæg fremfor det andet - Du skal nok få et anlæg der fungerer !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Dolf
Tak til Sydkoel for hurtigt svar... på Energistyrelsens liste over varmepumper fremgår følgende detaljer for de tre pumper:

Nominel ydelse iht. EN14511 (kW) Normeffektivitet,radiatorvarme (COP?)

Queen 16 13,6 3,1
DHP-L-Opti 12 10,6 3,1
IVT Greenline 14kW 14,07 2,9

Ved et varmebehov på 12,3, giver dette en effektdækning på ca 86,2% for Danfoss' Opti 12, hvorfor en større del energi-dækningen på de kolde dage må komme fra el-patronen, eller hvad?

Hvis man bruger DVI/Energinords beregningsprogram og vælger enten Queen 12 eller 16 (sv. t. en varmeeffekt på 10,4 og 14,4 ved 0/55) og 4500l olie i et hus på 310m2, svarer det i kroner og ører til ca. 800,- mere årligt i driften af den lille pumpe. Ovenstående endda kun med varmetabet sat til 36W/m2, hvorfor det vel ser endnu værre ud for den lille pumpe, hvis varmetabet nærmer sig de 50W/m2?

At Danfoss'en prismæssigt samtidigt er den dyreste af de 3 tilbud har jeg svært ved at finde en mening i... især hvis jeg reelt burde ofre de 5-6000,- mere som en Opti 16 koster.

Vedr IVT's X11/X15, er det rigtigt forstået at de kun har el-patronen til nøddrift, hvorfor det bliver endnu vigtigere at pumpen ikke er underdimensioneret?

Tak endnu en gang!
 
Sydkoel
Efter at have gransket DHP pumpen i mit beregningsprogram kan jeg se at den sagtens kan klare opgaven og det endda kun med 150 kwh tilskud fra el-patron.

Kan også se at der ikke er noget at hente ved at tage en 16'er istedet, den vil have et højere energiforbrug !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
Indtastning af 4,5 tons olie og 5 m³ træ, badekar, 5 personer peger på 12,9 kW i IVT programmet. Valget kunne peger mod en HT+ C11 eller HT+E14.

Premiumline X15 har en top effekt på 17 kW og korrekt er elpatronen kun til nøddrift. Størrelsesmæssigt er X15 dog end og meget fin til opgaven X11 er for lille og uegnet.

Prmiumline peger på 800 - 900 kr billigere drift end HT+C11
11'eren har beregningsmæssig samme driftomkopstning som 14'eren.

Iøvrigt er COP tallene fra TI noget fis. Hvem kører sin varmepumpe på den måde som de tester dem til??? Det er direkte lamt at operere med så høje brugsvandstemperaturer. Og ingen steder er jorden konstant 0°. Var tingene lavet lidt mere dynamisk og virklighedstro, ville varmepumper med Scroll kompressorer antagelig få nogle ganske anderledes tal.

 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,139,690 Unikke besøg
XHTML CSS