HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch 7000i - lever den sit eget liv?
KJensen
Hej

Jeg har anskaffet mig en Bosch AWM7000 9KW, hvor vvs-manden kun skulle stå for rørene, og jeg har selv skulle konfigurere den. Han kendte ikke ret meget til luft/vandt-pumper, og jeg havde stor tiltro til egne tekniske evner. Systemet er med 120-liters buffertank og ingen rumfølere. Huset har halvt gulvvarme (returventiler) og halvt radiatorer, så stiler lidt efter fremløb fra bufferen på ca. 40°. VVB er indbygget 190 liter.

Det der undrer mig nu er, at det virker som om den er fløjtende ligeglad med, hvad jeg sætter af temperaturer og tider i programmerne. For tiden er det jo kun brugsvand der er behov for, og jeg har sat tilkoblingstemp. til 44° og frakobling 56°, men uanset hvordan jeg skruer i disse tal, så laver den ca. 50. Beder jeg om "ekstra varmt vand" kører den i 10 minutter, uden at lave vandet varmere. Timingsmæssigt er det også helt tilfældigt, for selvom jeg aktiverer både "silent mode" og laver programmer der kun skal lave varmt vand mellem 9:00 og 22:00 (både på maskinen og på app'en - de programmer er ikke i sync?) , så kan den sagtens finde på at køre kl. 1 om natten eller tidligt om morgenen.. :-/

Er nu kommet hjem fra en uges ferie, og havde nok forventet et par enkelte starter til VVB, men den har startet 33 gange og brugt hele 27 kwh. på det, mens vi har været væk. Ser jeg varmegrafen på app'en, så har den startet ved 48,6° og stoppet igen ved 48,9°. Det vil sige, at den bruger for 2-3000 kr. strøm om året på tomgangsstarter eller hvad?

Beder jeg den om at køre legionella-programmet (65°), så starter den op, men går senere i fejl der siger at programmet ikke kunne udføres. Jeg har i grundopsætningen sagt nej til at den har varmepatron som ekstra varmekilde, for slår jeg denne til, går den øjeblikkeligt i fejl og kan ikke komme videre før jeg har slået patronen fra igen.

Fik anlægget monteret i slutningen af april, så har ikke kørt ret meget erfaring med husopvarmningen, men i de uger den kørte var det et lignende billede. Ville gerne at den varmede vores 10 ton gulvbeton op om dagen, hvor udetemperaturen var højest, men i stedet kørte den på fuld hammer, når jeg stod op kl. 6, og jeg havde heller ingen brugbar mulighed for at styre temperaturen i buffertanken.
Har andre lignende erfaringer med Bosch? Er softwaren fuldstændig forvirret? Den virker som om den tror den er noget andet, end det jeg har fortalt den. Udover det økonomiske aspekt, vil jeg også gerne skåne naboerne for unødig støj midt om natten, og når den kører på 80-100% , så fylder den altså godt i lydbilledet midt om natten.
Håber at nogen kan hjælpe, da min lokale VVS'er har givet op på forhånd. Bor i østjylland..

Mvh Klaus
 
Varmeihuset
40 i fremløb om sommeren ?
det er der da ikke brug for(forhåbentligt)
har dit hus brug for at pumpen leverer varme til opvarmning lige pt ?

om sommeren ,der vil den nok kun holde bufferen på en eller anden temperatur, men hverken gulvarme eller radiator, kalder på (særligt meget) varme
så det er kun varmetabet fra bufferen der lige skal udlignes


Min vvbeholder er på 140l
og den bruger ca 4kw KØBT el på tre dage i tomgang/uden brug af vv
den starter ca 4 gange om dagen
men spild varmen lander i kælderen, og det kan kælderen godt lide ;o)

ang dit vv så kan det være at den skal bruge elpatron til den sidste del
af løftet, men det er der nok nogen herinde der kan fortælle dig
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
KJensen
Varmeihuset, de 40° i fremløb er mit mål, når huset igen skal opvarmes, men her om sommeren er den sat til sommerdrift og laver derfor kun brugsvand, og buffertanken og cirkulationspumpe er ude af drift.
 
Varmeihuset
Hvis den på en uge bruger 27kw til at holde temp i vvbeholder alene
Så er der noget rivende galt, selv med ren elpatron, burde der ikke være så stort et varmetab ???
antallet af starter, er også lidt hyppige
min har jeg lige checket
ca hver ottende time, det er kun tre gange om dagen 140 liter
til ved 48 fra ved 50

en cop på sølle 1.62, men den har jo også nogle sølle betingelser
den når jo kun lige at komme igang, så stopper den igen

din kører ifølge dig jo næsten ikke ??, har du evt info om hvor længe den kører når den kører?

har du checket dit vandur, bare så du ikke har en varm hane der løber
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
KJensen
Hvis den mellem hver start kun har tabt 0,3° fra stop til start, så virker det jo ikke som et voldsomt tab. Jeg tror mere den bruger krudtet på at starte pumpen op og få denne op i temperatur, for så at slukke ned igen inden det er brugt til alverden. Jeg har ikke tal for hvor længe den har kørt i disse starter. Jeg har cirkulationspumpe på det varme brugsvand til badeværelset: Den har jeg slukket nu, men ved ikke jeg her vil kunne se forskel i varmepumpens adfærd. Det kunne være en kilde til varmetab.
Det der går mig mest på er, at jeg trods af alverdens forsøg i opsætningen, ikke kan få en større temperaturspænd mellem starter og stop. Kunne være dejligt, hvis jeg kunne få den til at vente med at starte til den er faldet feks. 8-10°, og kun i de tidsrum, som er blevet defineret i programmerne. Men der er det som nævnt, at den tilsyneladende er komplet ligeglad med hvad jeg beder den om.
Igen i nat kl. 01:30 stod den og fræsede afsted med 88% modulation, uden at der var nogen der havde været i bad inden.
 
Varmeihuset
Min har en føler der fortæller hvornår den skal starte, samme føler tror jeg fortæller MIG via displayet hvad temp er i vvbeholder

når den bare står og keder sig, så er der ingen flow igennem
Dvs at temp i toppen af vvbeholder , nok ikke er det samme som i bunden
men det siger displayet intet om

når min så starter når displayet viser 48 som den er sat til at starte ved, så kommer der tal frem der viser den faktiske temperatur a DET vand den henter fra vv beholder
det vand hentes ikke fra toppen
så det er KOLDERE end de viste 48 grader
når den så kan føle at det hentede vand faktisk ER 50 grader , så slukker pumpen
men temp kan godt stige en grad ekstra efter den er stoppet

måske noget af det samme sker i din
kan du se værdierne på frem og tilbage under vv produktion ?

alt efter hvor og hvad den føler på, kan det se mærkeligt ud

dit varmt vand cirkulation, det koster ;o),,helt sikkert

men som du selv er inde på, den første tid pumpen kører, der laver den ikke meget varme

kan du se om el patronen hjælper ved vv produktion ?se evt på bimåleren
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Jeg ville kok lige læse installations og betjeningsvejleningen en ekstra gsn, og så checke at alle parametre er indtastede korrekt / som ønsket. Feks. at egetprogram er konfigureret og valgt aktivt alle dage. At der er valgt konstant sommerdrift eller eco.
Hvis den fortsat kører og lave varmt vand konstant må der være en fejl. Det kan være defekte eller fejlplacerede følere, eller måske en 3-vejs ventil. Hænger den så "taber" du det varme brugsvand ud i gulvarmen/radiatorene og pumpen må kører ret ofte.
Er der monteret de nødvendige returvenitler som beskrevet i Installationsvejledningen.
Prøv evt. også at ændre ønsket VV temperatur og se om det gør nogen forskel på opførslen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
KJensen
Har nu her til aften konstateret, at termorelæet var slået fra til elpatronen, og at det var årsagen til at jeg ikke kunne slå tilskud til i menuen uden at anlægget gik i fejltilstand. Nu kan jeg for første gang lave vand, der er varmere end 49° :-)
De næste dage vil forhåbenligt vise, om jeg nu kan få større temperaturspænd mellem starterne.
Ang. temperaturprogrammet, så har jeg iPhone-app'en mistænkt for at forkludre det, da de temperaturer jeg sætter her, ikke kan findes 1:1 på anlægget. Har nu lavet programmerne for både tider og temperaturer forfra, og vil ikke igen bruge app'en til at justere disse.
Krydser fingre... :-)
 
hamselv
øhhh 49° som max. Så er der vist et eller andet der fejler noget væsentlig, eller er samlet helt galt.. 7000'eren skal kunne præstere op til 60° fremløb. Det giver varmere vand end 49°. Men efterhånden bedagede Greenline 9, kan stadig lave op til 65° i fremløbet og dermed brugsvand på lige over 60°, hvis den får pisken. Mitsubishierne har jeg faktisk ikke engang prøvet hvor højt den den kan gå op, med 60° er i hvertfald ikke noget problem. Og ved dem afbryder vi simpelthen elpatronen og klarer os udelukkende med VP'en.
 
KJensen
Den kører som regel med fremløb fra pumpen omkring de 58 grader, når den kører. Den slukkede bare pumpen, når beholderen nåede op på 49 grader. Tror ikke der kan være meget der kan samles forkert, da det er "all-in-one". Ved sommerdrift står den indbyggede 3-vejsventil til ren VV-produktion, og rørene til buffertanken er helt kolde.
Har vedhæftet en oversigt over installationen.
KJensen tilknyttede følgende billede:billede:
anlgsoversigt.jpg
 
hamselv
Hvilken beholder bruger du? Det lyder ikke som en egnet beholder!
 
KJensen
Varmtvandsbeholderen på 190 liter er indbygget i en 7000 AWM, så den burde ikke kunne være mere egnet.. Kan bla. ses her:
http://www.billigventilation.dk/shop/7000i-awm-9-hvid-4685p.html
 
hamselv
Kiggede dit diagram og du har brugt lutter Bosch dimser. Der burde jo du. Har du spurgt Bosch? Det ville nok være ret passende at høre dem! Nu kender jeg intet til 7000 serien, men ved at de tidligere modeller med Canbus kommunikation skulle ubetinget være samlet og kablet korrekt. Eller fik man de særeste fejl og mærkværdig opførsel. Dennis plejer at være en kapabel og hjælpsom herre.
 
hamselv
Men er du selvbygger, kan det jo være lidt svært. Så står du som installatør. Hvem har opstartet? Er det også dig selv?
 
hamselv
Så skal du kommandovejen, dvs via leverandør og derfra til Bossch.
 
KJensen
Ja, det er mig selv der har samlet og startet op. Er uddannet elektronikmekaniker, så har ok styr på kabling, canbus-terminering og den slags. Har kun brugt vvs-manden til at skrue rørene sammen, og han smuttede så snart det var konstateret vandtæt.
Men jo, det kunne godt være at Bosch support er vejen frem, hvis den forsat driller. Alternativt skulle jeg lede efter en montør, der kender styringen ud og ind, og ved hvad man kan forvente af besynderligheder med den model. Et par timer med den rette mand kunne være givet godt ud på den lange bane.
 
hamselv
Den sidste jeg fik, der skabte sig åndsvagt, der havde man bundet strømforsyning til udedel og kommunikation sammen, og bundet skærmen på i begge ender. Det kan jeg så love ikke duede. En klipning af strips og flytning af kabel, en korrekt terminering og kun stel forbundet i en ende, så duede skidtet. Hvilken af ændringerne der gjorde udslaget ved jeg ikke. Vi fejlrettede bare alt der var sygt. Vil anbefale dig at tage den ind over leverandør og så få kontakten til Bosch af den vej. Du har selvfølgelig også påfyldt behandlet vand - filtreret, så du ikke står med en glødeskal på tværs et eller andet sted?
 
KJensen
Nej, det er helt almindeligt vand "fra hanen" som anvist i manualen, men vvs'eren var meget omhyggelig med spåner og den slags. Der står at vandet skal være rent, og at man kun må evt. må tilføje pH-forøger. En glødeskal??
Men ja, at stripse kommunikation og strømkabler sammen + skærm i begge ender er altid dårlig praksis. Jeg har 10 cm. afstand det meste af vejen, på nær en meter, hvor pladsen ikke tillod det. Jeg har nu svært ved at tro, at det jeg oplever skyldes støj. Det er mere bare som om den er ligeglad med, hvad jeg programmerer den til. Det er feks. besynderligt, at jeg på app'en højst kan sætte VV til 50°, men på enheden kunne sætte det meget varmere. Jeg tror det er indstillingen fra app'ens drejehjul, der "spøger" inde bag ved, så den slukker pumpen ved 50° og starter igen lige under..
Men nu er programmerne lavet forfra på enheden, og så holder jeg godt øje de næste dage.
 
hamselv
Det er så ikke helt rigtigt læs vejledningen. Meget få steder i DK har man vand der overholder Bosch' krav til vandkvaliteteten. Derfor anbefaler man at køre kedelvandet igennem et vandbehandlingsanlæg, dels for at få Dh° ned og dels for at hæve PH'en.
 
Dennis Wahl Andersen
Hej alle.
Jeg skriver normalt ikke i dette forum da jeg repræsentere Robert Bosch A/S.

Desuden er vi som importør "til" for installatører og grosister.
Man skal være opmærksom på at hvis man handler varmepumper gennem online leverandører samtidig påtager sig det ansvar der normalt pålægger en installatør. Man kan sige at man bliver sin egen bygherre med det ansvar det medfører.

Din Compress 7000i AW lever IKKE sit eget liv. Den gør lige præcis det du har bedt den om. Du bruger den på en anden måde end den er beregnet til.
Med hensyn til din brugsvandstemperatur er det vigtigt at forstå at der er en start og slut temperatur.
Starttemperatur er den temperatur der er 2/3 nede i beholderen. Stop temperaturen er den temperatur der er på fremløbet til varmvandsbeholderen. Når denne nedsættes nedsætter du samtidig din brugsvandstemperatur. Normalt vil din sluttemperatur på det varmebrugsvand ligge på ca. 5-7k under fremløbstemperaturen.
Jeg vil anbefale at du får indreguleret din varmepumpe af en professionel installatør der samtidig kan udføre det lovpligtige service eftersyn.
Venlig hilsen
Dennis Andersen
Robert Bosch A/S
Ansat hos Robert Bosch A/S
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,137,589 Unikke besøg
XHTML CSS