HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank >= 400L energimærkning
pmp
Hvis en varmepumpe ikke har optimale arbejdsbetingelser, sker der hurtigt en forringelse af økonomien. Andre varmekilder er langt mindre følsomme.

Planlagt brug af el-patron og høj fremløbstemperatur trækker kraftigt ned. 42 grader fremløb er enormt højt for en varmepumpe - og så ved udetemperatur på omkring +5. Jeg tvivler på du har behov for så høj en fremløbstemperatur, men dine fjernvarmerør trækker nok unødigt op, og hver eneste meter øger problemet.

Ved planlægning er det vigtigt at få udryddet de negative forhold i størst mulig omfang. Du giver meget få oplysninger om forholdene, og derfor kan jeg ikke foreslå fornuftige alternativer, men jeg mener fortsat projektet skal gentænkes.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Kalechen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19948#post_19948]Varmeihuset skrev:[/url]

hvad sagde tallene i hus to , hvor stort er tabet ?


Jeg har ikke mulighed for måle i hus 2 endnu, da alt er dækket af rør, kabler m.m., men skal selvfølgelig have det gjort, når VVS'er får styr på fuglereden...
 
Kalechen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=19977#post_19977]pmp skrev:[/url]

Hvis en varmepumpe ikke har optimale arbejdsbetingelser, sker der hurtigt en forringelse af økonomien. Andre varmekilder er langt mindre følsomme.

Planlagt brug af el-patron og høj fremløbstemperatur trækker kraftigt ned. 42 grader fremløb er enormt højt for en varmepumpe - og så ved udetemperatur på omkring +5. Jeg tvivler på du har behov for så høj en fremløbstemperatur, men dine fjernvarmerør trækker nok unødigt op, og hver eneste meter øger problemet.

Ved planlægning er det vigtigt at få udryddet de negative forhold i størst mulig omfang. Du giver meget få oplysninger om forholdene, og derfor kan jeg ikke foreslå fornuftige alternativer, men jeg mener fortsat projektet skal gentænkes.


pmp: Lad os nu forestille os, at det er dig, der skal projektere, som om det er din ejendom - hvad ville du have gjort?
 
Varmeihuset
Der er du nok nød til at gi ham info om forventet brug af bygningerne

Skal der fx kun sjældent bruges badevand , er det måske billigst med en elvandvarmer
er forbruget større , noget andet
 
Varmeihuset
Kom lige til at tænke på tilskuddene man kan få til varmepumper
noget med at man kan få tilskud pr bygning
hvis du kan få tilskud til en pumpe til hver bygning, alså TO tilskud
så tror jeg det bliver umuligt at finde en løsning med kun en i den ene bygning ,og at det stadig ville være mest rentabelt
 
Kalechen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=20020#post_20020]Varmeihuset skrev:[/url]

Der er du nok nød til at gi ham info om forventet brug af bygningerne

Skal der fx kun sjældent bruges badevand , er det måske billigst med en elvandvarmer
er forbruget større , noget andet


Udgangspunkt: Skal kunne klare 22 grader overalt og to badeværelser med bad dagligt samt to voksne i hver bygning.
 
Kalechen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=20021#post_20021]Varmeihuset skrev:[/url]

Kom lige til at tænke på tilskuddene man kan få til varmepumper
noget med at man kan få tilskud pr bygning
hvis du kan få tilskud til en pumpe til hver bygning, alså TO tilskud
så tror jeg det bliver umuligt at finde en løsning med kun en i den ene bygning ,og at det stadig ville være mest rentabelt


Det lyder enormt interessant!
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=20023#post_20023]Kalechen skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2643&pid=20021#post_20021]Varmeihuset skrev:[/url]

Kom lige til at tænke på tilskuddene man kan få til varmepumper
noget med at man kan få tilskud pr bygning
hvis du kan få tilskud til en pumpe til hver bygning, alså TO tilskud
så tror jeg det bliver umuligt at finde en løsning med kun en i den ene bygning ,og at det stadig ville være mest rentabelt


Det lyder enormt interessant!


Tilskud gives mig bekendt efter størrelsen af energi besparelsen, og den er jo ens i de 2 huse til sammen, uanset om de opvarmes af en eller 2 varmepumper. Så det burde være uden betydning om valget falder på en to tre eller flere varmepumper.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Hvis han kan søge to gange, så kunne han jo sætte en pumpe op i den nye bygning, og køre videre med pillefyret i den gamle
så med tiden sætte endnu en pumpe op i den gamle bygning
man kan (kunne da jeg undersøgte det)kun søge EN gang pr adresse
men hvis hans to bygninger tæller som to adresser , ville han kunne søge to gange
der er noget med at under en hvis størrelse hus, er det bare et fast beløb, og over (vist nok ) 200m2 . er det på en udregning

alt skal jo tages med når rentabiliteten udregnes

holder gæsterne fest i den ene bygning med masser af bade gæster
er det lidt surt hvis de i den anden bygning mangler varme
og hvem skal bestemme hvordan pumpen kører ?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,273 Unikke besøg
XHTML CSS