HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
6 eller 8kW Danfoss Jordvarmeanlæg
lnt
Overvejer et "Danfoss One" system: Jordvarme (DHP-H Opti, 180L) + Ventilation (Air W2) + gulvvarme.

Skal ha installeret jordvarme anlæg ifbm vores nybyggeri (BR2015). Huset blir på 180m2 med gulvvarme (vand)
Der bliver installeret badekar på det ene af de to badeværelser og forberedelse (tomrør - kloakrør) til udespa. Tomrør føres under huset fra Jordvarmeanlæg til spa (ca 15m). Udespa blir på 5-6 pers.

Vil et 6kW jordvarmeanlæg være tilstrækkelig eller bør jeg gå efter 8kW og i så fald hvad med hvilken slangelængde (jorden er lettere fed)?
 
Sondergard
Jeg har valgt en 8kW DHP-H Opti Pro+ og en Air W2 til sommerhuset. 146m2 med gulvvarme + 20m2 1. sal, opført som helårsbyggeri efter BR2010.

En 6kW vil måske være tilstrækkeligt, men prisforskellen mellem 6 og 8 er ret lille, så ud fra nøjagtig samme ønske om mulighed for udespa og evt. anneks blev det en 8kW. Også ud fra ønsket om hurtigere at kunne producere varmt vand, da det indendørs spabad vil kunne tømme VVB.

Jeg har 400m jordslange i sand, men hvor grundvandet står over slangerne i vinterhalvåret.
Anlægget er startet op for 3 uger siden, så det er begrænset med erfaringer, men PT er brine ind 6-7grader.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ 8kW. 400m slange i sandjord (høj grundvandsstand). 146m2 hus fra 2017 med tung gulvvarme overalt.
 
kp
Hvis du ikke har købe varmepumpen ville jeg nok anbefale dig at du køber en DHP-H Opti 8.
Syntes der er en del problemer med Opti Pro modellen.
 
Chr
Mit hus er på 197 kvm, som du kan se i min signatur.
Jeg valgte en 8kW pumpe, og ville gøre det igen. Dels er der masser af varmt vand, når det skal bruges, dels har pumpen noget overarm, så den kan følge med, når der er behov for varme.
Jeg har lavet en beregning i hele træskoæøngder, der siger, at det kræver ca 8 kWh at hæve temperaturen en ºC i mit gulv. Det vil sige i ca 17,5 kubikmeter beton og de ca 6 tons granit der ligger ovenpå.
Når jeg har været bortrejst i en længere periode og huset har stået på feriedrift (16ºC) er det godt at have noget power til at komme op i temperatur igen, og det sætter jeg meget pris på at have. Og godt med slange til at give en god brinetemperatur.
Når du skal have badekar, så vil du blive glad for at have 8'eren, så der kan laves noget varmt vand inden den resterende familie bliver utålmodige.
Hvis du skal have en spa på 1900 liter -som den Woebbe har- så kræver det 64 kWh at varme den op, når den får skiftet vand. Det er 11 og 8 timers drift for henholdsvis en 6kW og en 8kW varmepumpe, foruden det den skal levere til det øvrige hus' forbrug. Endnu en grund til at vælge den store.
Med de forbrugsmønstre jeg fornemmer du vil få vil jeg anbefale ikke at få for lidt jordslange. Hellere nogle ekstra meter, så der er nok til de meget lange kørsler.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Sondergard

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2619&pid=19724#post_19724]kp skrev:[/url]

Hvis du ikke har købe varmepumpen ville jeg nok anbefale dig at du køber en DHP-H Opti 8.
Syntes der er en del problemer med Opti Pro modellen.


Hej kp

Jeg har taget en Opti Pro i drift. Kan du fortælle lidt mere om de problemer du kender til med modellen. Det vil være interessant at vide hvad jeg skal være opmærksom på og om der er evt. er noget der kan forebygges.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ 8kW. 400m slange i sandjord (høj grundvandsstand). 146m2 hus fra 2017 med tung gulvvarme overalt.
 
kp
Hej sondergard

Det er lidt svært at forklare men jeg prøver. Opti Pro modellen laver jo varmtvand af spildvarmen når den laver varme til boligen. Og inde i den veksler er der en meget høj temperatur og det kan få vandet til at kokse og så stopper veksleren og så skal den renses i gennem. Det er ikke lige til at se hvis man ikke har manometer på varmepumpen. Er det et nyt hus med gulvvarme du har??

Du er velkommen til at kontakte mig på mail eller tlf. hvis du her spørgsmål.
 
lnt
Tak for svar de herrer :-)
Jeg vil tage en snak med min VVS omkring en løsning med en DHP-H Opti 8kW
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg vil tilslutte mig anbefalingen af en 8 kWh varmepumpe. En 6 kWh vil være lige sløv nok hvis der feks. er brug for energi til både gulvvarme, varmt brugsvand samt ude spa samtidig.
Jeg har som sagt selv en 8 kWh og den klarer opgaven super godt.

Vær lige opmærksom på om den varmepumpe du vil købe har en særlig poolstyring som er beregnet til brug af swimmingpool og check om poolstyringen er anvendelig til styring af udespa. (Udespa kører jo med andre temperaturere end en swimmingpool)
Jeg expermenterede en del med både styring og rørføring /pumpe før jeg fandt den mest optimale løsning, hvis du og din VVS er har helt styr på tingene er det fint, elles sig til så får du mine erfaringer.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,976,597 Unikke besøg
XHTML CSS