HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
VP installation til wellness bygning?
Nordjyden
Hej,

Vi er i gang med planlægning af et wellness hus på 200m2 "poolrum" med 100m3 pool + SPA på måske 5m3. Hertil kommer kælder med bad, toilet og fitness rum samt naturligvis et stort teknikrum til alt pool-grej, ventilation osv.

Bygningen bliver lavet iht. gældende regler med god isolering, meget glas, men med 3-lags højisoleret. Og selve poolen bliver naturligvis også godt isoleret i bund og sider.

Opvarmningen bliver med luft/vand VP. Men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an, skal det være en stor VP eller evt. en til pools og en til resten.

For at holde fordampningen fra pool'en nede, skal rumtemperaturen holdes mindst 2 grader over vandtemperaturen. Min forventning er at det meste energi vil gå til opvarmning af poolen, og jeg forventer ikke at det vil kræve meget at hæve temperaturen de sidste 2 grader i rummet.

Hvor meget vi vil bruge pool'en om vinteren vil nok afhænge af hvad det reelle elforbrug ender med at blive. Under alle omstædigheder skal det have en behagelig temperatur mindst 6 md. om året. Det betyder ca. 28 grader i pool og dermed 30 grader rumtemperatur. SPA skal være 37 grader, men skal ikke altid være varmet op, da jeg forventer at have en VP kraftig nok til at varme den op når den skal bruges.

Der er følgende behov:

1. Opvarmning af 100m3 vand i pool til ca. 28 grader
2. Opvarmning af pool-rum til ca. 30 grader, jeg forventer opvarmning via gulvvarme og varmeflade i ventilationsanlægget
3. Opvarmning af SPA til 37 grader
4. Gulvvarme til kælder
5. brugsvand til bad

Brugsvand skal naturligvis have prioritet, men det skal SPA også aht. komforten. Pool og gulvvarme er ikke så følsomt, men der skal også være en vis prioritering af rumtemperaturen, da fordampningen stiger voldsomt, hvis den er for lav, fordampning giver desuden afkøling og fugt, så rum temp. er også vigtig.

Jeg har kigget mange specs. på varmepumper og er meget i tvivl om hvad den rigtige løsning er. Mht. max. kapacitet, så vil jeg gerne kunne hæve temperaturen i den store pool 2-3 grader pr. døgn, hvis ellers min fysiklærdom ikke er helt glemt, så vil det kræve omkring 20kw varmeeffekt. Når den er opvarmet forventer jeg ikke det store forbrug til vedligehold, hvilket taler for en inverterstyret pumpe, som fx. den nye Vølund F2120. For at det skal være så effektivt som muligt, skal der jo skiftes mellem de forskellige varmeforbrugere og prioriteres rigtigt, sådan at man ikke mangler varmt badevand, eller har kold SPA, hvis temperaturen lige skal løftes 1-2 grader på den store pool, ligesom rumtemperaturen skal holdes på pooltemp + 2 grader.

Kan jeg lave det via én varmepumpe, uden selv at lave en masse ekstra styring? - Vil det virke med én pumpe til så forskellige samtidige behov?

Istedet for en std. husholdningspumpe ala Vølund, har jeg istedet overvejet en mere industriagtig model, måske fra Mitsubishi eller andre, og så selv lave styringen osv.

Min sidste idé går på at installere 2 pumper, en std. mindre husholdningspumpe til alt pånær pool og SPA, og så en simpel, men krafig on/off pumpe til pool og SPA, hvor styringen jo er ret simpel.

Jeg har også overvejet at benytte en af de nye varmtvandsbeholdere med indbygget PV til brugvand. Så vil jeg installere den i teknikrummet, hvor der vil være en del spildvarme fra buffertanke til de 2 pools, filtre osv. Dermed kan jeg bruge en eller 2 helt simple on/off pumper til resten...

Ideer, gode råd osv. modtages gerne...
 
hamselv
Du bør også tænke affugtning ind. Og tænker du L/V året rundt får du en alvorlig udfordring med elforsyning. Og du har ikke plads til jordvarme? Uanset hvad du vælger med de effekter du taler om bliver brugsvandsforsyning det allermindste problem. Læs i den forbindelse lige rigtige ydelser, i stedet for VØLUND betegnelser. Disse ikke nødvendigvis det samme. Har lige oplevet at kunder troede de købte 14 kW, men i virkeligheden købte 11 kW.
 
Nordjyden
Ventilation/affugtning er naturligvis meget vigtig. Jeg regner med, at det bliver en Dantherm DanX 3 HD eller XP, alt efter om der sidder indbygget VP i anlægget. Det er ret kompakt og lavet til poolformål og naturligvis med varmegenvinding.

Jeg kan godt se at der er gået marketing i deres effektopgivelser hos Vølund... Hvad kan ellers anbefales at jeg kigger på? Jeg har selv kigget noget på Mitsubishi, som jeg synes ser fornuftige ud?

Jeg har jordvarme i huset, ca. 600m slanger og en 10kw Viessmann varmepumpe, som har kørt ganske godt efter at jeg har fået det hele justeret rigtigt ind - iøvrigt med god hjælp fra dig herinde engang i 2015 :-)

Der hvor poolhuset skal ligge er der ikke plads til jordslanger. Jeg har plads nok, men ville skulle grave dem ned forholdsvis langt væk (ca. 60m). En anden mulighed er at koble det hele sammen, altså trække isoleret rør i jorden mellem det eksisterende og det nye. Hvis det hele skal drives med jordvarme vil det helt sikkert kræve en del ekstra slanger, som også er muligt, men som sagt er der noget med afstanden. Om vi vil have den store pool opvarmet om vinteren er tvivlsomt, og om sommeren kan jeg jo med fordel varme på den om dagen, når lufttemperaturen er høj. Som jeg har forstået det, er der ikke længere så stor forskel på om man benytter luft-vand eller jordvarme, ihvertfald ikke, hvis man stoler på deres års-scop tal. Hvis der bliver meget koldt et par uger, vil vi nok bare undlade at varme på poolen. Da jeg gerne vil have høj effekt, så det ikke tager flere uger at varme poolen op, ville der jo også skulle ret mange meter jordslanger til, det forekommer mig noget enklere med luft-vand. Jeg vil også gerne lave noget styring, som gør at jeg fx. aldrig varmer på poolen, hvis udetemperaturen er under fx. 10 grader.

Hvis vi glemmer brugsvand, du har nok ret i, at det intet betyder og det nemmeste er nok blot at sætte en elvarmer op i selve baderummet, så slipper jeg også for at lave varmtvandscirkulation og kan nøjes med en simpel VP.

Hvad tænker du om ideen om en VP til pools og én til gulvvarme og varmeflade i ventilation?
 
hamselv
Det er jo ligegyldigt at du har 60 meter frem til stykket du skal bruge. De 60 meter kan vel også være aktive. Hvis du har et bælte med en fornuftig bredde de 60 meter frem kan dette jo medregnes.
Pools laves normalt med 6 - 9 kW, men der skal man selvfølgelig regne på hæve tiderne. Hvis du ventilerer hjælper dette til affugtningen om vinteren, men om sommeren kan affugtning være bedre. Affugteren giver en hulens masse varme til luften. Ventilerer du, skal du huske at have varmeflade på indblæsningen, ikke mindst ved modstrømsveksler skal den bruge noget varmefladekapacitet, da den skal kunne afrime effektivt. Umiddelbart lyder dit valg med 20 kW at være måske lidt i den høje ende, men det kan beregninger afsløre. Var ude og eftermontere en buffer på en poolinstallation for et par år siden. Og der klarede de hus og pool med noget så sølle som en 14 kW'er. Skulle jeg designe noget i dag kunne jeg måske foreslå at du brugte et par 11 kW'ere koblet i kaskade. Den ene kunne du så få med indbygget vandtank. Det er langt det billigste. Og en 11 kW'er med 185 liter tank indbygget, har jeg aldrig hørt at der er nogen der har lagt ned brugsvandsmæssigt. Vælger du i stedet en stor VP, skal du op i en større tank for at kunne aftage varmen derfra. Men f. eks 2 11kW'ere, poolstyring på. En buffer de kan køre ind på. VV beholder i den ene. Og så lidt rigeligt med slange til dem. De får jo også nogen bank henover sommeren, og slangen får derfor ikke lov til at komme sig efter vinterens strabadser.
 
Nordjyden
Tak for dine kommentarer.
Om sommeren forventer jeg ikke at bruge meget varme, da der bliver rigtigt meget glas og dermed noget drivhuseffekt. På solskinsdage vil ventilationen jo medvirke til at holde temperaturen noget nede, da der er by-pass spjæld indbygget, så man får udeluften direkte ind, som benyttes når man ønsker at sænke temperaturen.
En affugter vil naturligvis genvinde noget af den tabte varme, som fordampningen giver, da dampen fortættes igen i rummet, men der skal alligevel ventilation til for at holde et godt indeklima. Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener, at varmefladen er nødvendig om sommeren ifm. afrimning, jeg kan ikke se hvor der skulle komme rim fra om sommeren, hvor alle temperaturer er høje?
Planen er at holde fugtigheden i rummet på 54-55% og fugtigheden skal være den primære parameter, der afgør hvor hurtigt ventilationen kører. Jeg regner med at suge ud 1-2 steder i rummet og blæse tør luft ind via riste i gulvet hele vejen rundt under vinduerne, da det nok er det meste udsatte sted for fugt. Jeg regner dog med at sætte en varmeflade i ventilationen for at opvarme indblæsningsluften, når der er køligt og dermed blæse varm og tør luft ind. Fordampningen stiger dog voldsomt, hvis ikke man sørger for at holde luften 2 grader varmere end vandoverfladen. Og da fordampning giver afkøling, ca. 0,6 kw pr. liter vand der fordamper, så går det rigtigt stærkt, hvis vandet er varmere end luften. Derfor skal det have høj prioritet at holde lufttemperaturen varmere end vandet. Pga. udformningen af poolen er det ikke rigtigt en mulighed at dække den af når den ikke benyttes.
Hvis der skal laves jordvarme vil det nok være nemmest at udvide mit eksisterende med nogle flere slanger og skifte min Viessmann eller supplere den med en ekstra varmepumpe og så trække isoleret twin Løgstør rør mellem garagen og poolhuset, det vil igen give ca. 60m rør. Dette var også min første plan, men da der nok er mindst 6-700w varmetab i varmerør mellem de 2 bygninger havde jeg egentligt droppet dette igen. Der skal ikke benyttes meget brugsvand i poolrummet, så dette kan sagtens klares via en elvandvarmer eller evt. en vandvarmer med indbygget lille varmepumpe, der bruger varme fra rummet. Det forventer jeg der vil være nok af i sommerperioden, hvor vi vil bruge mest brugsvand.
Den pool vi planlægger er nok noget større end en gns. privat pool. Da den indeholder over 100m3 vand vil en 9kw varmepumpe nok kun hæve den 1,5 grad pr. døgn, og det kun hvis den varmer på poolen konstant, der skal jo også laves rumvarme, så en max. effekt på mindst 20kw synes jeg ikke er for meget, men jeg forventer et meget lavere behov om sommeren, derfor vil jeg gerne have en VP med inverter. 2-trin i kaskade er naturligvis også en mulighed.
Hvis det skal være jordvarme, så skal huset tænkes ind i ligningen. Vores eksisterende 10,8kw Viessmann er lige i underkanten, men mine slanger tror jeg godt kan klarer noget mere. Jeg har aldrig set brine-in temp. under ca. 0,5 grader, heller ikke selvom varmepumpen om vinteren har kørt uden stop i over 1 døgn. Jeg har ikke tjekket det i år, men sidste vinter, som var mild, brugte jeg nok ca. 200 timer på 6kw elpatron for at den kunne følge med. Energirapporten på vores hus siger varmebehov på 11kw, og det er uden garage, hvor vi også har lidt varme på og VP er placeret i garagen og der er nok ca. 20m twin-rør i jorden mellem huset og garagen, så det undre mig sådan set ikke, at den ikke kan følge med om vinteren.
Hvis nu man tænker det ind i det, hvordan kan det så bedst strikkes sammen? Jeg tænker at det hele bliver noget kompliceret og vil kræve noget styring, som ikke er std., da der er en del forskellige varmeforbrugere, hvor flere af dem kræver forskellige temperaturer...
 
hamselv
Hvis du ventilerer med henblik på affugtning (klogt om vinteren) skal du genvinde max, det får veksleren til at ryge i frostproblemer (nye modstrømsvekslere har klare problemer pga de høje virkningsgrader -læs et IX diagram). Når du skal afise, skal du bypasse eller på anden måde tilføre energi - det koster et eller andet sted. Køling vha ventilation - der skal temmelig store luftmængder til. Prøv igen med IX diagrammet. Bypasset ja lidt, men prøv at regn på det og se hvor lidt. Din fugtighed kommer du ikke til at holde så lav, men mindre du opererer med en særdeles høj rumtemperatur. Og en affugter der henter i rummet og afleverer i rummet genvinder ikke en del, den afgiver al den energi den frigiver ved udkondenseringen + den energi du har hældt i den. Simpel fysik - energi kan ikke blive væk.

Der ligger et lidt større beregningsarbejde foran dig, end man bare lige kan lave her. Også mht hvilke størrelse apparater, fornuften i hvilke størrelser og hvad de kan osv osv.
 
Nordjyden
Tak for dine kommentarer.
Ventilationen behøver ikke køle meget, om sommeren vil vi gerne have tropelign. temperaturer, desuden bliver der store vinduespartier der kan åbnes og et stort ovenlysvindue, der også kan åbnes. Ifølge Dantherm skulle DanX 3 kunne holde 54% luftfugtighed med 30 graders lufttemperatur med den fordampning der kommer fra ca. 80m2 pooloverflade, dog er der ikke regnet detaljeret på det endnu.
Jeg misforstod dig omkring afrimning, det er klart at der skal varme til om vinteren. En affugter er jo også blot en varmepumpe, og det ventilationsanlæg jeg har kigget på findes også med indbygget varmepumpe.
Jeg er igang med at forstå det hele selv så godt som muligt, inden jeg lægger mig fast på noget skal der naturligvis noget proff. hjælp til, måske du har lyst til en tur til Aalborg?
Jeg har kigget lidt på Bosch Compress 7000 LW, som netop har 2 trin og findes i de rigtige størrelser. De ser ud til at være ret nye, har du nogle erfaringer med dem?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,974,897 Unikke besøg
XHTML CSS