HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft vand +solfanger
Varmeihuset
Hvis man har en luft vand varmepumpe, og huset ikke kræver opvarmning om sommeren
så skal pumpen alligevel småkøre hele sommeren , pga brugsvand
i en anden tråd fik jeg at vide at det var ok
men tænker så, hvad med en solfanger, så kan selve varmepumpen helt slukkes om sommeren
solfangeren koster seføli noget
men gir varme

er det rentabelt

tænker på om ,om pumpens levetid forlænges, =et +
og om varme gevinsten er stor nok fra solfangeren kontra pumpen

evt ville jeg stjæle lidt varme fra solfangeren til at lune kælderen med om sommeren , evt også bade værelset
 
lars-jacobsen
Det kommer an på hvor stort dit varmtvandsforbrug er.
Husk at VP jo også kun kører når der er behov for det, samt at den laver vamt vand forholdsvis økonomisk. Vel nok 1:3 med en ny VP dag.
Et solfanger anlæg er også ganske fint, men det koster hvis det er til eftermontering. Og så er det ikke sikkert besparelsen kan betale investeringen tilbage på 3-8 år, men måske er 20 år om det. Skal varmeanlæget i huset omlægges afligevel så kan det godt være merinversteringen i solvarme ikke er så stor og det er økonomisk attraktivt.
Og det er helt sikkert at solvarme nok genererer mere end der er behov for om sommeren, og så der er brug for at komme af med overskudsvarmen et sted - f.eks. gulvarme (i garagen/carporten).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg regnede på en lignende løsning til mit jordvarmeanlæg for omkring 4 år siden og det kunne overhovedet ikke betale sig.
Den smule der spares i strøm til det varme vand om sommeren vil give en tilbagebetalingstid på solvarmeanlægget der er alt for lang, iøvrigt er en luft/Vand varmepumpe uhyggelig effektiv om sommeren og derfor er det jo også det tidspunkt hvor det koster mindst at bruge den.
Men du kan relativt nemt finde ud af om det kan svare sig ved at aflæse varmepumpens elmåler i sommetmånederne og så dividere den samlede varmtvandsudgift op i prisen for et solvarmeanlæg i den størrelse der passer til jeres forbrug.
Alt afhænger naturligvis af hvad det samlet koster at få lavet solvarme, men selv med relativt store rabatter på anlæg og montering tror jeg ikke på det kan betale sig.

Iøvrigt skal man også tænke på at en varmepumpe snilt holder i 15 år eller mere og til den tid er der højst sandsynligt blevet udviklet varmepumper med væsentlig større effektivitet og derved mindskes gevinsten ved en evt øget levetid fordi man så fortsætter med et til den tid ineffektivt anlæg.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Varmeihuset
Hmm jeg har tit tænkt på hvor god en cop en typisk luftvand varmepumpe har ved 12 grader og opefter(uden for fyrings sessonen)
 
lars-jacobsen
Det trækker en del op at temperaturen på primær siden (brinen/luften) er så varm om sommeren.
Men til gengæld trækker det ned at temperaturen på sekundær siden skal løftes til næsten det dobbelte ift. almindelig varmedrift. Det foregår typisk ved 25-35 grader hvor varmt vand jo typisk ligger omkring de 50-55 grader.
Jo jo ved godt at det skal den også om vinteren. Kan bare se min egen har en COP på ca. 2 om sommeren og 3,5-4,0 nu.
Hvad en moderne VP vil have i dit hus under dine driftsbetingelser ved jeg ikke. Men vi kan da komme med et gæt hvis vi får flere parametre oplyst. Du skal bare ikke forvente de 5,0 og derover som der findes i nogle reklamer/brochurer.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
@vamaihuset
Det er jo svært at vide hvad du bruger på varmt vand om sommeren og dermed også tilbagebetalingstiden på et solvarmeanlæg komplet på dit luft /vand anlæg.
Jeg har feks fra 1/5 - 1/10 2015 brugt knap 800 kWh på mit jordvarme anlæg. Jeg slukker ikke for gulvvarmen om sommeren, jeg ændre lidt ved styringen og rumføleren, men falder rumtemperaturen til under 21 grader ja så laver anlægget varme til mine gulve.
Dvs at jeg bruger noget under 800 kWh i perioden til det varme brugsvand og forresten også til mit udendørs spabad.
Jeg fik et tilbud på et solvarmeanlæg som skulle kobles sammen med jordvarmeanlægget pris ca 45 000kr. Der skal ikke meget hovedregning til for st se at tilbagebetalingstiden bliver meeeeeget..... lang /alt for lang.........
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Varmeihuset
Har din pumpe virkelig en højere cop lige nu end om sommeren ?

nu gik mine tanker mest på luft vand pumper, da man let kan få 25 grader varm luft om sommeren, det blir nok lidt svært at hive 25 grader op af jorden (i DK)

Tænker på luksus bade ang tid, og evt fyldning af soppebassin ;o)
 
Chr
Hvis du bruger meget varmt vand ligger dit forbrug på måske 5 kr om dagen, og sikkert mindre om sommeren, hvor luften/brinen er godt varm. Hvis dit solfangeranlæg kan dække varmt vand 200 dage om året -meget mere skal du ikke forvente- så har du en besparelse på 1000 kr om året.
Besparelsen på kompressorslid kan ikke løbe op i så meget, at det retfærdiggør investeringen i solvarme. Hvis du endelig vil spare sjatkørsel på kompressoren, så kan det opnåes ad andre veje, f.eks ved at bruge tidsstyring på varmt vandsproduktonen.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
Hvis du bruger 200 liter vand om dagen skal der tilføres 8,1 kWh varme for at løfte temperature fra 10ºC til 45ºC. Med en COP på 3,5 -som sandelig er opnåelig om sommeren- koster det 2,3 kWh el, eller ca 5 kroner.
Bolt for at sætte en beregning bag ovenstående.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen

Citer

Varmeihuset skrev:
Har din pumpe virkelig en højere cop lige nu end om sommeren

Ja. Du kan se lidt af mine tal her:
http://data.styrdinvarmepumpe.dk/VP_drift_iid.php?iid=99
Og et par hundre andre her:
http://data.styrdinvarmepumpe.dk/VP_drift_iid.php?
Men tallene er IKKE direkte sammenlignelige da der er tale om forskellige pumper, installeret og driftet under forskellige forhold. Men det kan da give et godt bud på hvad der er "normalt" og opnåeligt i Real life.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,024 Unikke besøg
XHTML CSS