HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Skift fra oliefyr til luft/vand varmepumpe
hdsit
Har et netop gennemrenoveret hus fra 1968 på ca. 180 m2 i stueplan + ca 10 m2 i bryggers i kælderplan, Der er lagt klinker med gulvvarme overalt m. danfoss telestater og styring.
Primære varmekilde er et ældre Vølund oliefyr.

Rådgiver fra Energitjenesten har beregnet varmeforbruget til ca. 49 W/m2. for 2 personer.
Der foreligger ingen brugbare tidligere forbrugsdata, da tidligere ejer primært opvarmede med en gammel Tasso B3 kedel + lidt oliefyr og el-vandvarmer om sommeren.
Vi bor p.t. 2. personer i huset, men bør dimensionere anlægget til en familie med børn.

Påtænker at skifte oliefyret ud med en luft/vand varmepumpe på 10 eller 15 kw.

Har fået følgende komponentoversigt fra en mulig VVS-leverandør:

AW15-DPHNE-HPW eller AW10-DPHNE-HPW varmepumpe
300 l. Akkumuleringstank med isolering
100 l. Pannex AQUA varmvandsbeholder
140 l. Pannex elvandvarmer (400V)
Diverse fittings, rør, ekspansionsbeholder m.v.
Lyder ovenstående sammensætning som et fornuftigt valg?

Varmepumpen placeres ca. 15 m. fra teknikrummet i kælderplan.

Såfremt tallet på 49W/m2 holder stik, burde en varmepumpe på 10Kw jo kunne klare opgaven.
Rådgiveren nævnte en varmepumpe på mellem 9-11 Kw som det optimale.

Der er en stor garage på ca. 100m2, delvis isoleret, som jeg i vinterperioden godt vil have lidt opvarmet, når jeg går og "roder" - Der er her opsat en kalorifere på ca 20kw.
Her påtænker jeg at bruge den gamle Tasso B3 kedel/alternativt skifte til en brugt pille/stokerfyr i sit eget lukkede kredsløb (+forvarme garagen med en varmekanon).

Leverandøren nævnte at en 15Kw i stedet for en 10Kw varmepumpe ville koste ca. 15% mere i driftsudgifter / mindre effektivitet.
Jeg er naturligvis nervøs for at komme til at underdimensionere anlægget ved at vælge en 10Kw varmepumpe, samtidig skal pumpen jo heller ikke overdimensioneres.

Kan der kompenseres for effektivitetstabet hvis vi vælger 15Kw varmepumpen ved at få en større akkumuleringstank?

Der er fysisk mulighed for på sigt at etablere jordvarme, men det er der ikke plads til i budgettet på nuværende tidspunkt.
Vil de forslåede kedler kunne "genanvendes" hvis vi på sigt skifter til jordvarme.
Ligeledes er der på sigt muligt at supplere med solvarme/solpaneler monteret på den 100m2 store garage - det ligger dog noget ud i fremtiden.

Gode råd søges om hvordan vi kan få den optimale sammensætning af anlægget...
 
allankj1
Kan se det er en varmepumpe fra VVS Xperten du har kik på. Du skal nok ikke forvente den store respons herinde på indlægget for det er primært de dyrere mærker der diskuteres herinde. Men håber da at der kommer nogle indlæg. Jeg har fuldt forståelse for at pengepungen ikke er til det store men synes det ville være smart at få fundet ud af hvad du vil på sigt. Du vil vel ikke smide 30.000 kr efter noget nu for så om 5 år smide 80.000 efter jordvarme??? Hvorfor ikke finde ud af hvad du vil fra starten og så investere ordenligt fra start af???

Hvad med en luft / luft pumpe til garagen ? Kan vel fås til en 8-10000 kr hvis ikke det skal være primært kvalitet (tænker at du ikke går der over i flere dage i træk og skal have 23 grader i garagen).

At en driftsøkonomien skulle blive 15 % dårligere pga. større pumpe kan jeg ikke se skulle være rigtigt. Jo større buffertank jo længere driftstider på pumpen vil du naturligvis have. Men det er jo lidt voldsomt at gå fra 10 kw til 15 kw hvis det egentlig er en 11 kw du har brug for.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Måske en mulighed?

Frekvensstyret incl. 200 liter varmt vand.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
http://wellmore-energi.dk/produkter/12-kw-luftvand-varmepumpe-awa/
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
Vær opmærksom på, ar de fleste luft/vand varmepumper har ydelsen oplyst ved +7º udendørs. her er ikke meget brug for varme, mens dens ydelse falder drastisk -sammen med COP- når udetemperaturen falder.
Nedenstående viser et eksempel, hvor kun 2/3 af ydelsen er tilbage ved -7ºC, og COP er faldet fra 3,0 til 2,3. Det får Allans forslag om en frekvensreguleret til at se meget relevant ud!

http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?tab=2&productGroupId=122&productTypeVersionID=335&productTestId=1290&extended=true

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Jeg har nu ikke noget imod at rådgive om lavprisprodukter, men har da samlet en del erfaring om disse. Vær obs på kvaliteten af det el/styring der er i disse. Kvaliteten er nogengange at betragte som en middelsvær katastrofe. Hvad kan styringen egentlig. Hvad med støj, er der naboer der kan finde på at klage (jeg ville hvis sådan noget stod for tæt på mit skel). Der er jo regler for den slags!

Rådgivningen: Det lyder fuldkommen pervers at et hus er så ringe som 49W/m² hvis det er nyrenoveret. Der røg kæden totalt af for mig. Dernæst ser jeg en besynderligt samling af dimser, deriblandt elvandvarmer og en til varmepumpen voldsomt for lille varmtvandsbeholder osv osv. Et nyrenoveret hus burde ligge på 30 - 35 W/m² som max og derfor vil et varmekrav på omkring de 6 - 7 kW ved Dut være ok. Det kræver så at man kan forsyne dig med data for ydelse ved -12 -15°. Normalt accepteres delvis elpatrondrift ved DUT. Totalt set bør man have elpatron der kan holde varmetabet i skak ved DUT eller lidt koldere, idet mange varmepumper ikke kan tilstrækkeligt med fremløb hvis vi ryger ned på det helt kolde.

Så spekuleres der oveni i afstande fra VP til teknikrum på 15 meter.

Så er vi altså henne i noget jeg synes lyder dårligt. Som tidligere jordvarmemand om en hals, ville jeg anbefale skrotning af alt hvad du har beskrevet, hvis jeg skulle lave et nyt anlæg jeg skulle stå inde for. Men hvis du fortsætter hos VVS-Experten er det hele jo bare lige og intet problem (den sidste jeg besøgte havde en elmåler foran, og brugte ligeså meget strøm som mig, i et spritnyt højisoleret hus).
 
hamselv
->Chr Der findes så en afvigelse fra dette. De data der foreligger fra Panasonic siger at anlæggenes ydelse er uændret ned til minus særdeles koldt. Dette opnår man så ved at maxbegrænse invertere på ydelsen. Så kan man rask væk lave en 9 kWér der yder 9 kW ved +7° og -15° idet anlægget er at sidestille med en 15 kW der begrænser sig ved varmere udetemperaturer. Har så ikke haft æren af at pille ved de nye, men de ser lidt halvstore ud og ligner noget jeg ville være ked af at have i villahaven. Her hos mig er det ligegyldigt - her er kun marker (og derfor selvfølgelig jordvarme). Fordelen ved disse kunne så være at der bruges kølemiddel mellem ude/indedel og derfor burde frostrisikoen være nogenlunde elimineret. COP bliver i sagens natur sølle dernede ved minus koldt.

Har desuden set datablade, for godt nok luft/luft, Hitashi'er. Der var der detaljerede data ned til minus 20°. Det har vi også set på Bosch/IVT, men det er ikke noget vi har set officielt. COP'erne er jo ikke vanvittigt gode dernede.
 
Chr
@Hamselv.
Igen blev jeg lidt klogere.
Det er da en lidt smart måde Panasonic klarer problemet med den stærkt faldende ydelse.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hvac-jan
Hej . Alle de store varmepumpe mærke( luft/ vand) har el- varme der kan hjælpe ved frost. Min har aldrig være tilslutte.
Den varmepumpe fra vvsexperten vil nok kunne køre hvis der komme en buffetank på der er store Nok( 500 l ) men den yder kun 7 kw ved -7c*
Panaconic 6kw monobiok 110m2 med gulvvarme.
Luft/vand
 
hamselv
Jaehhh, ideen er jo fed. Og man markedsfører sig så med en 9 kW pumpe der også er 9 kW ved -15°. I realiteten er det så noget der ligner en 15 kW'er, men fred være med det. Man lider så stadig af de stygge problemer med at overholder BR, mht støj. Styringerne jeg har set er temmelig primitive, men sammenlignet med kinesertingene langt bedre. Havde en opgave med at skifte en horribel installation til en tidligere model Panasonic og fandt dengang sådan en fætter som noget der var sindsygt smart til kun gulvvarme eller noget poolhistorie. Men den installeres klogeligt med en buffer eller noget, da styringen er ked af holdt i indgangen. Ligeledes er der en flowvagt der stopper festlighederne hvis ikke vandflowet er i orden. Dvs klogeligt skal den installeres som det altid har været smart. Der er ikke rigtigt nogle besparelser med ingen buffer og sådan.

Tror det er der Allan misforstår os fra branchen lidt. Når man taler om lidt større pumper, som de nævnte 10 og 15 kW varmepumper, vil kravet til varmtvandsbeholder være ret voldsomme, med mindre man accepterer vildt korte drifttider. Der skal en ret god overflade og volumen til at goutere en varmepumpe af den størrelse i forår/sommer/eftersårs-mode. Der er ydelsen jo ret voldsom. At der så nævnes en Elvandvarmer fatter jeg ikke helt, men det giver flashbacks til 70'er og 80'er installationer. Men sorry, det er nok fordi at jeg har set at den slags abekattestreger ikke er nødvendige, når man bruger de gode ting. Om de angivne dimser virker perfekte, ved jeg ikke. Men de installationer jeg har set, har været mildest talt uheldige.
 
allankj1
Ja det er rigtigt. Havde ikke tænkt på kravet til varmeflade på varmevandsbeholderen når der er tale om så store pumper.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hdsit
Tak for svarene indtil videre.
Har indsendt noget info omkring boligens stand til energitjenesten for at få dem til at lave en korrekt varmetabsberegning for boligen - dette skulle gerne give et fingerpeg om hvilken størrelse pumpe der skal vælges.

M.h.t. valg af komponenter, herunder buffertank, varmvandsbeholder og størrelse på disse, elvandvarmeren, som jeg mener er beregnet til noget forvarmning - ja så er jeg da i tvivl - primært fordi det ikke lige er min boldgade. Min erfaring er imidlertid at man får lige så mange forskellige svar, som dem/de fagpersoner man spørger, og jeg må indrømme at jeg har en lille tiltro til at jeg kan få et svar på hvordan et system opbygges, således at det fungerer optimalt.

Er der ikke en Best-Practice på området (udover mærkevareanbefalingen, som ikke ligger til mig og mit budget).
Ved ikke om det giver mening at få et bud på opbygning og dimensionering af anlægget fra en fra VPO-ordningen.
Kan man dimensionere buffer/varmvandsbeholder og el-vandvarmer således at de kan bruges til både luft/vand og vand/vand pumpe (hvis jeg senere skifter til jordvarme)?
 
lars-jacobsen
Prøv at læse:
http://www.danskenergi.dk/~/media/Varmepumpe/Den_Lille_Blaa_om_Varmepumper_.ashx
Så er du klædt meget bedre på til dialog med "fagidioter"
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hdsit
Akkumuleringstank - størrelse?
Som jeg skrev: "Der er en stor garage på ca. 100m2, delvis isoleret, som jeg i vinterperioden godt vil have lidt opvarmet, når jeg går og "roder" - Der er her opsat en kalorifere på ca 20kw.
Her påtænker jeg at bruge den gamle Tasso B3 kedel/alternativt skifte til en brugt pille/stokerfyr i sit eget lukkede kredsløb (+forvarme garagen med en varmekanon)."

Hvor stor en akkumuleringstank vil der være behov for, således at det kan køre fornuftigt i garagen - Har endnu ikke haft Tasso'en fyret op, men har forstået, at den kan give en del varme fra sig. Det skal nævnes at garagehøjde er ca. 4.2m den ene ende og ca. 3,5 i den anden ende - så temmelig mange m3. Har kigget på en Huch PSX 800l beholder med lagdeling (2 rækker ind-/udgange i 4 niveauer). hvor lang tid vil det tage at varme den op til en fornuftig temperatur der kan bruges i kaloriferen? - er en 500 l i underkanten?
 
Ellen
Har rådgiverne fra energitjenesten været ude i dit hus og gå det igennem? Ellers få en energivejleder ud og se på virkeligheden.
 
hdsit
En del vand er løbet i åen siden mit første indlæg herinde. - så lige en lille opfølgning.
Energivejlederen kom frem til at en 9 kw luft/vand VP skulle kunne dække behovet.
Og det endte ud med den nævnte fra VVS-Eksperten, AW10-DPHNE
Har følgende installeret i huset på ca. 180m2 - med tung gulvvarme/klinker over det hele og fornuftigt isoleret:

AW10-DPHNE-HPW varmepumpe 10kW (årsforbrug ca. 4000-5000 kWh, bimåler startaflæsning 6. aug. 2014: 4424 kwh, aflæsning 24. dec 2016 14502 kwh = ca. 10.000 kwh på knap 2½ år) (frem/retur på de 2 øverste stude på akku-tank - lagdeling)

500 l Huch PSX-GWT akkumuleringstank med solspiral
100 l VVB til brugsvand som bliver forvarmet med ca. 40 gr. vand fra akku-tank via 2 øverste studse fra akku-tank
140 l VVB til brugsvand med el-patron (der er monteret recirkulation på det varme vand)
Desuden opsat en Orlan Gasogen 25 kW super med trykekspansion (frem/retur på øverste/nederst studs til opvarmning af hele kedlen)
Jeg fyrer primært med gasogen-kedlen i weekenderne i vinterperioden (når under 5-7 grader), hvor varmepumpen så står stille.
Varmt brugsvand er med forvarmet vand + el-patronen i VVB.
Det giver så også mulighed for varme i garagen via kaloriferen.
Det første år var varmepumpen slukket hele sommeren, og her fyrede jeg heller ikke i fastbrændselskedlen.
Der var ind imellem noget råkoldt fra gulvene, hvorfor jeg i foråret/sommer 2016 fik installeret et 90 rørs vacuum solvarmeanlæg, som er tilkoblet på solspiralen i akku-beholderen. Det har givet tilskud til varmt brugsvand og varme i gulvene sommeren over. Jeg forventer/satser på helt at kunne slukke for varmepumpen næste sommer.

Varmepumpen har kørt upåklagelig siden installation med et, synes jeg, rimeligt forbrug.
Og jeg fik den til en yderst fordelagtig pris i sin tid pga. kampagne og tilskud.
Jeg overvejer om jeg skal aktivere funktionen med varmekompensering som der er mulighed for, og så undlade at slukke for varmepumpen om sommeren.

I den nyeste manual fra VVS-Eksperten: http://www.vvs-eksperten.dk/index.php?route=product/product/getProductAttachmentFile&attachment_id=7236 er på side 19-21 angivet hvordan man indstiller og anvender funktionen (manual er for Copmax men samme som for AW10-DPHNE varmepumpen) Jeg kører p.t. med fast temperatur med ST02 (setpunkt for varme temperatur) på 30. (havde fra start denne på 35, men 30 er nok til at holde tilstrækkelig varme)
Har jeg forstået det ret, så er lav udetemperatur = høj varmeproduktion/højere temperatur og høj udetemperatur = lav varmeproduktion/lavere temperatur - efter formlen:
ST05 + ST06*(ST05-OT)
ST05= er en indendørstemperatur som føles komfortabel
ST06 = Opvarmnings-kompensations-koefficient
OT = udetemperatur
Med et fald i den udendørs temperatur, stiger styretemperaturen mere og mere for at imødekomme de store varmebehov. Med en stigning i den udendørs temperatur,sænkes styretemperaturen mere og mere, så varmepumpen arbejder under lavt tryk for at holde et lavt energiforbrug. Man kan desuden sætte en min og max varmetemperatur.
Da jeg har den ret store akkumuleringstank og udnytter lagdelingen i denne, og samtidig anvender varmepumpen til forvarme af brugsvand - giver det så mening at anvende denne funktion.
Om sommeren vil varmefunktionen/produktionen så blive lavere med teoretisk mindre forvarmning af brugsvand (bliver så tildels opvejet af solvarmen), altså lavere forbrug.
Om vinteren vil varmefunktionen/produktionen blive højere med mere forvarmning af brugsvand (mindre el-opvarmning), og samtidig et højere forbrug på varmepumpen.

Hvad giver evt. mening at prøve at optimere på.
 
helskov
Hej Hdsit

Jeg kører også med en VVS ekspert varmepumpe. Har modsat alle dystre spådomme fra gruppen her kørt helt upåklageligt og med en tilfredsstillende økonomi.
Jeg har denne varmepumpe som eneste varmekilde. Dvs hverken brændeovn eller andet.
Her i gruppen duer man kun hvis man har investeret +100.000kr da flere her er sælgere.

Du snakker om at køre med varmekompensering.
Det har jeg kørt med i alle årene og med deaktiverede telestater der står fuldt åbne.
Jeg har lavet et regneark med en graf , hvor du kan se hvordan kurven ligger i forhold til ude Temperatur når du taster f.eks ST05 + ST06*(ST05-OT)
ST05= er en indendørstemperatur som føles komfortabel
ST06 = Opvarmnings-kompensations-koefficient

Den kan du få ved at skrive til min mail
soren_helskov@hotmail.com

Du kan se graferne fra udeTemp, IndeTemp og min returTemp på følgende side
http://ssdesign.dk/vejr/public_html/year.html

Grafen for returTemp er dog lidt sjov omkring oktober, da jeg havde problemer med at overføre trådløst fra bryggers til stue hvor min vejrstation står efter ombygning af et værelse imellem.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,977,555 Unikke besøg
XHTML CSS