HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nye jordvarmeslanger?
CapJord
Hej
Jeg flyttede ind i hytten i 2007 (174 i 2 plan og 63 i kælderen). Huset er fra 1974 men fik jordvarmeanlæg lagt ind i 84. Et vøelund. Det stod af i 2013 hvor jeg fik et nyt anlæg. Bosch 10LW/M med 300 liter buffertank, da jeg syntes det gamle kørte meget og vandet var ikke super varmt. Nu har vi varmt vand og og varmen er nogenlunde fin (bruger en brændeovn til at supplerer når det er rigtigt koldt) men det nye anlæg køre sku ligeså meget som det gamle. Jeg har kun 310 meter kabel fordelt på 3 kredes i haven og mit elforbrug sidst år endte på over 14000 kwh. Jeg går lidt og tænker på måske at få de gamle kabler op af jorden og få pløjet noget turbo collector ned i stedet i 2 plan - tænker mellem 5-600 meter - men kan det betale sig? Hvad koster den slags cirka? Jeg tænker også at kablerne de holder vel ikke for evigt? Vi har ikke umiddelbart nogen planer om at flytte.

Som supplerede oplysninger kan jeg oplyse at vi har fået nye vinduer i næsten hele stueetagen og gulvarme over det hele undtagen kælderen - men som sagt jeg syntes vi bruger meget el. Brinen er også ret kold. Pt -2 ude og -4.5 ind (det er jo nok her det store elforbruget skal findes) Smile
 
CapJord
Kan i øvrigt henvise til den gamle tråd omkring nyt jordvarmeanlæg :

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=13&thread_id=2016&pid=13927#post_13927
 
CapJord
Der var så lidt unøjagtigheder. Der ligger 3x135 i jorden.
 
hamselv
Det er nu nok huset der er synderen. Forbruget er temmelig meget for højt. Kig lige i din log og fortæl hvad der står der. Slangen er bestemt ikke for lang, nærmest bekymrende kort. Din brine er kold, men ikke alarmerende kold. Ny slange vil ikke halvere dit forbrug.
 
Varmeihuset
Hvordan ser det ud med dine gulve, ? er der ordentlig isolering under gulvvarmen ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
CapJord

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2726&pid=20942#post_20942]hamselv skrev:[/url]

Det er nu nok huset der er synderen. Forbruget er temmelig meget for højt. Kig lige i din log og fortæl hvad der står der. Slangen er bestemt ikke for lang, nærmest bekymrende kort. Din brine er kold, men ikke alarmerende kold. Ny slange vil ikke halvere dit forbrug.


Hvilken info vil du have fra loggen? Ja der kan helt sikkert godt gøres mere i huset. Vi får bla udsskiftet vinduer i vores stue her til sommer. Vil også gerne have vores genvex op og køre igen. Hvorfor skriver du "Ny slange vil ikke halvere dit forbrug." Er det det du tænker at de skal for at de kan betale sig? Og i så fald hvor lang tid regner du med at tilbagebetalingstiden skal være? Osv?
 
CapJord

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2726&pid=20943#post_20943]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvordan ser det ud med dine gulve, ? er der ordentlig isolering under gulvvarmen ?


Yeps det ser fint ud. Jeg har selv lavet en del af det og der er isolering under i hele overetagen og i underetagen i det renoverede badeværelse vi lige har lavet - er der puttet flamingo i efter gældenede regler 380mm.
 
skov
Hvor mange etagemeter varmer du op?

Når jeg læser dit tidligere indlæg fra 2013, bliver jeg, i hvert fald, lidt forvirret om hvad du egentlig opvarmer.

d. 29-01-2013 kl 19:29
Huset er fra 1973 og i 2 plan. Huset er 174 kvm og vi har 63 kvm kælder. Alt på nær 1 rum i kælderne og stuen (20 kvm) er gulvarme.
d. 30-01-2013 kl 17:28
Mht. opvarmningen. Jeg varme kun et rum op i kælderen på 12 kvm udaf de 63. Rummet opvarmes vha radiator. Resten af huset på nær stuen varmes via gulvvarme. Stuen er vel omkring 20 kvm. Mht. varmetab. Vi har 150 mm under taget. Varmt loftrum forstået på den måde at der ligger ydereligere 150 imellem første sal og loftrum. Der er isolering i hulmur.

Består huset af 3 plan, kælderplan, stueplan og 1. sals plan?

Du oplyser et El forbrug. Formoder det er det totale El forbrug, aflæst på Hoved måleren. Er det korrekt?

Det giver ingen mening at kommenterer dit El forbrug til opvarmningen eller at kommenterer ændringer, hvis det faktisk El forbrug til opvarmning ikke kendes.

Hvad/Hvor er "synderen" som "Ham Selv" også er inde på?
 
CapJord

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2726&pid=20946#post_20946]skov skrev:[/url]

Hvor mange etagemeter varmer du op?

Vi har 174 i 2 plan. 63 i kælderen. I kælderen varme vi lidt under halvdelen op med radiator. dvs omkring 205.

Når jeg læser dit tidligere indlæg fra 2013, bliver jeg, i hvert fald, lidt forvirret om hvad du egentlig opvarmer. Vi har gulvarme på hele overetagen. Og alle steder i stueetagen på nær et lille rum (6kvm) og stuen (20-22kvm). Stuen bliver så lavet om til gulvvarme til sommer også. Spørg endeligt hvis der er uklarheder...

Består huset af 3 plan, kælderplan, stueplan og 1. sals plan?

Ja!

Du oplyser et El forbrug. Formoder det er det totale El forbrug, aflæst på Hoved måleren. Er det korrekt?

Ja - men jeg har også en seperat måler til jordvarmeanlægget også - den har jeg dog ikke holdt styr på da det er den gammeldags slags og den sidder ret upraktisk i forhold til aflæsning. Jeg er dog lige begyndt at tage billeder af den nu og vil gøre det fremadrettet. Har de nye bosch jordvarmeanlæg ikke også en intern log hvor man kan se hvor meget de bruger over tid?

Det giver ingen mening at kommenterer dit El forbrug til opvarmningen eller at kommenterer ændringer, hvis det faktisk El forbrug til opvarmning ikke kendes.

Nej det forstår jeg - men jeg kan konstaterer at det nye jordvarme anlæg køre lige så meget som det gamle - mit bud er mindst en opstart i timen...

Hvad/Hvor er "synderen" som "Ham Selv" også er inde på?
 
skov
Her er hvad jeg/vi bruger, for opvarmning af 230 etagemeter, (135m2 for stueplan og 95 m2 for delvis fritliggende kælder). Huset er bygget i 1968. Løbende optimering af isolering/klimaskærm. Kun radiatorer ingen gulvvarme, ingen brændeovn eller lignende.

Totalt EL-forbrug, hovedmåler, kalenderåret 2017 = 5337 kWh.

Totalt for opvarmning, varmt vand og ventilation = 3474 KWh, fordelt som følger:
1. Jordvarmepumpe = 3182 KWh
2. Solvarmestyring mv. og incl. cirkulationspumpe for radiatorer = 116 KWh
3. Ventilationsanlæg, Nilan 450 = 176 KWh

PT. i disse kolde tider er fremløbstemperaturen, for radiatorerne, ca. 38 gr.

Det gennemsnitlige olieforbrug, før oliekrisen i 1973, var 4670 Liter.
Nu er energiforbruget, til varme, varmt vand og ventilation kun ca. 7-8%, sammenlignende/sammenholdt med energiforbruget før 1973.

Hovedparten, ca. 2/3 del, af besparelsen er opnået ved isolering og udskiftning af døre/vinduer.

Selv sælger for varmepumpe anbefaler optimal isolering, før installation af varmepumper.

Er du sikker på at det ikke er isoleringen du skal have optimeret?
Har du andre strømsluger i huset end varmepumpen?
 
CapJord

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2726&pid=20948#post_20948]skov skrev:[/url]

Her er hvad jeg/vi bruger, for opvarmning af 230 etagemeter, (135m2 for stueplan og 95 m2 for delvis fritliggende kælder). Huset er bygget i 1968. Løbende optimering af isolering/klimaskærm. Kun radiatorer ingen gulvvarme, ingen brændeovn eller lignende.

Totalt EL-forbrug, hovedmåler, kalenderåret 2017 = 5337 kWh.

Totalt for opvarmning, varmt vand og ventilation = 3474 KWh, fordelt som følger:
1. Jordvarmepumpe = 3182 KWh
2. Solvarmestyring mv. og incl. cirkulationspumpe for radiatorer = 116 KWh
3. Ventilationsanlæg, Nilan 450 = 176 KWh

PT. i disse kolde tider er fremløbstemperaturen, for radiatorerne, ca. 38 gr.

Det gennemsnitlige olieforbrug, før oliekrisen i 1973, var 4670 Liter.
Nu er energiforbruget, til varme, varmt vand og ventilation kun ca. 7-8%, sammenlignende/sammenholdt med energiforbruget før 1973.

Hovedparten, ca. 2/3 del, af besparelsen er opnået ved isolering og udskiftning af døre/vinduer.

Selv sælger for varmepumpe anbefaler optimal isolering, før installation af varmepumper.

Er du sikker på at det ikke er isoleringen du skal have optimeret?
Har du andre strømsluger i huset end varmepumpen?


Nej - eller ja jeg er sikker på at vi godt kan optimerer mere på isoleringen Smile Bla jo derfor vi får nye vinduer i stuen her til sommer og omlagt radiator til gulvevarme. Jeg tror også vi skal have kigget på noget isolering på det flade lofte som stuen jo har (tilbyging med fladt tag) MEN nu målte jeg lige hvad varmepumpen har brugt siden i går :

På 27 timer har den brugte 58kwh dvs hvis vi for sjov skyld gangede det med 30 dage ville jeg få omkring 1546 kwh! for en månede - JA det er koldt nu men alligevel? Hvad bruger i andre lige pt med kulden og blæsten?
 
skov
Har du sikkerhed for at muren ikke har snydt med isoleringen i hulmuren, da huset blev bygget?
Lige nu er det en god til for kontrol med Thermo fotografering.

I februar brugte jeg totalt, for varmepumpe mv. 585 KWh, for 30 dage giver det 627 KWh.
Det er kun ca. 40 % af dit forbrug, for, alt andet lige, opvarmning af tilsvarende areal.

For dine nye vinduer til stuen, har du så planlagt 2-lags eller 3-lags glas?
 
lars-jacobsen
Den sidste uge har jeg brugt mellem 37-40kwh pr. døgn

Hvis du er nysgerrig på andre/flere tal kan du jo prøve at tage et kik på data.styrdinvarmepumpe.dk
Men husk ingen installation/huse er direkte sammenlignelige pga teknisk udførsel og bruger adfærd. Men det kan give et fingerpeg om niveau hvis man kan finde noget tilsvarende.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,461 Unikke besøg
XHTML CSS