HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ejerskifteforsikring
ThomasD
Hej med Jer
Jeg har overtagetet hus i marts måned på 170m2 og Energimærke C.
Jeg har et DVI 7 Queen Combi fra 2009 med 50 m2 jordvarme og 120m2 varme fra radiatoerer/gulvvarme.
Jeg har ca 21 grader indenfor når varmeanlægget står på 10 på en 20 punkts skala og bruger pt ca 50 kwh i døgnet inkl almen el.
Jeg synes det virker af rigtig meget, når det ikke engang er rigtig koldt endnu.
Jeg har haft en vvs´er til at kigge på det og han mener at der da anlægget blev etableret er lagt en for kort slange i jorden. Det siger han ud fra at haven er ret lille og at min energifanger har været frossen over flere måneder.
Mit spørgsmål er nu: Kan jeg melde noget sådant til min ejerskifteforsikring?
Jeg har varme i huset, dog ret lav temp, men mit forbrug bliver væsentligt mere end beregnet fra energirapporten.
Alle forslag er velkomne.
 
lars-jacobsen
Nu er huses forbrug meget individuelt men kan da oplyse at den sidste uges tid har vi brugt ca. 30kwh pr. døgn.
Så hvis du bruger 50 Inc alm husholdnings el er det sikkert meget fint. hamselv kan finde rigtig mange eksempler på folk som er overbevist om det der varmepumpehaløj er så dyrt så dyrt, indtil de får en bimåler på og kan se det faktisk er alt muligt andet der er skyld i den høje elregning.
At der er frost på en energilager siger ikke meget andet end den sikkert virker og luftens fugtighed er fortættet og har dannet isen på ydersiden. OK det nedsætter så effektiviteten da isen isolere, men sådan er det nu engang.
At den pt står på 10 ud af 20 siger heller ikke meget, da kurven formentlig er "skæv" og derfor vil yde mere når det bliver koldt. Så betragt det som anlægget pt kun kører på 50% af hvad det kan for at holde temperaturen, og det burde fortsætte sådan også selvom temperaturen falder til -5.
Hvad driftsøkonomien angår tror jeg ikke du har nogen chance for at få erstatning ud fra ovenstående bemærkninger/kommentarer. I mine øjne fejler anlægget intet, men rapporten kan være lidt galt på den, men igen det er jo teoretiske værdier, ikke fakta.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Ja historier er der masser af:

Den gængse er man tager forbruget nu og ganger med 365. Det dutter ikke, da gennemsnitstemperaturen I FYRINGSSÆSONEN normalt er omkring en 7-8 stykker. Dvs forbruget ved 7-8 ganget med 200 dage + 165 dages brugsvand (sådan cirka).

Ellers havde vi bolsjekogeren, der måtte sande huset brugte mere i husholdning, end varmepumpen.

Eller rigmandsvillaen på 685 m² der udover aconto'en fik en ekstraregning på over 100 000,- En elmåler viste så efterfølgende at varmepumpen kun brugte en brøkdel. Forbruget lå blandt andet ved et hav af elkomponenter + en blokeret pumpe der kontinuerligt slugte tæt på et pr kW. Skjulte nedløbsrør med varmetråde der blev holdt på 20°C osv osv.

Eller direktøren fra et husfirma der ringede årlig og glemte at han plejede at bruge 5500 l/olie. Så lagde han ca 50% på elforbruget og gangede med en elpris på 2-3 kr og kom så frem til at VP'en var for dyr.

Eller boligerne for "ikke helt færdigbagte" unge. Brugsvandsforbruget var enormt, og kunne tilskrives at OPTIMA 1400 sammen med en slingtank kunne levere varmt vand så længe der var vand i vandværket. Søsterblokken ved siden af, havde 200 liter elvandvarmer med en sølle elpatron. Så brusebad var færdig når der ikke var mere vand.

Så der kom automatisk elmåler på alting, og efter vi begyndte på det var der overhovedet ingen vrøvl med kunder der mente de brugte for meget. Så bimåler på, det koster ganske lidt.
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2712&pid=20729#post_20729]hamselv skrev:[/url]

Eller boligerne for "ikke helt færdigbagte" unge. Brugsvandsforbruget var enormt,.....


Ahh hidr hidr hidr, den var sgu go' :-)
 
Varmeihuset
Har du ikke bimåler på ??
Hvad var dit elforbrug der hvor du boede før, og er forbruget ca det samme ??tænker her på ting som feks vask i en vaskekælder der ikke kørte på dit eget forbrug(boede til leje ??, kontra at alt nu kører på din egen måler

er der virkelig kun 50 m2 hvor der er lagt slanger ud, ved du evt hvor meget slange der er lagt ud ??

nu siger du at det ikke er koldt endnu,, MEN det er det faktisk
gennemsnits temperaturen i hele vinteren er ca 1,8578 grader PLUS
de sidste par dage har vi haft frost i snit over døgnet mange steder
så dit forbrug på disse kolde dage, er OVER det gennemsnitlige for vinteren
i dec er temperaturen dog stadig høj for en gennemsnits vinter
det er kun de sidste to dage jeg tænker på

nu skriver du at
xxxxxxxxxxxx
at min energifanger har været frossen over flere måneder.
xxxxxxxxxxx
vil det sige at de siden oktober har været frosset ?

ang forsikring, man kan altid prøve, de kommer ikke selv med pengene ;o)
50m2 areal til slange til et 170m2 hus i klasse c,,det lyyyder ikke rigtigt
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2712&pid=20715#post_20715]ThomasD skrev:[/url]

Hej med Jer
Jeg har overtagetet hus i marts måned på 170m2 og Energimærke C.
Jeg har et DVI 7 Queen Combi fra 2009 med 50 m2 jordvarme og 120m2 varme fra radiatoerer/gulvvarme.
Jeg har ca 21 grader indenfor når varmeanlægget står på 10 på en 20 punkts skala og bruger pt ca 50 kwh i døgnet inkl almen el.
Jeg synes det virker af rigtig meget, når det ikke engang er rigtig koldt endnu.
Jeg har haft en vvs´er til at kigge på det og han mener at der da anlægget blev etableret er lagt en for kort slange i jorden. Det siger han ud fra at haven er ret lille og at min energifanger har været frossen over flere måneder.
Mit spørgsmål er nu: Kan jeg melde noget sådant til min ejerskifteforsikring?
Jeg har varme i huset, dog ret lav temp, men mit forbrug bliver væsentligt mere end beregnet fra energirapporten.
Alle forslag er velkomne.


hvor meget har du så brugt siden du postede sidst,, holder du styr på det, og havde du bi måler på ??
Hvor bor du? og hvad var dit forbrug i December ?
hvor mange i husstanden, og hvor meget bades der ?kik evt på vandmåleren før og efter et bad
har du energiruder(se hvad der står indeni kanten)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
ThomasD
Jeg bruger lige nu ca 45kwh om dagen på varme. Jeg har fundet ud af at der ligger ca 125 M slange i jorden og 140m omkring energifangeren. Ifølge DVI bør der ligge minimum 250 meter i jorden og ca 100 om energifangeren. Det er opført i 1995 så ved ikke om man var lidt mere ligeglad med antal meter der. Jeg har ca -9 grader i jorden nu og -2 på energifangeren og 48 i gennelæbstemperatur. Nogen forslag til hvordan jeg kommer videre?
ThomasD tilknyttede følgende billede:billeder:
img_1159.jpg img_1160.jpg img_1156.jpg
 
Daffy
Et eller andet er - i min verden - helt galt..
Hvordan er anlægget koblet sammen på brine siden ?
Med de temperaturer nærmer det sig jo termofrost i jorden....
Da jeg var på kursus i energifangere (dog ikke fra DVI) hed det at vi skulle koble varmepumpe-energifanger-jordvarme. når det blev rigtigt koldt (-9 luft) skulle energifangeren frakobles....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Varmeihuset
I din første post, der skriver du at det er fra 2009, ??
eller er det kun pumpen `??

Nu var dit originale spørgsmål om ejerskifte forsikringen kunne dække, det har jeg ingen anelse om ;o(
Men selve anlægget er interessant ,meget kort slange, og energifanger
Jeg går ud fra at anlægget har kørt i årevis,,er det korrekt?
ved du hvad brine temperaturen var da du overtog huset

45 kwh i de her dage med frost døgnet rundt for et 170m2 hus plus vv forbrug(går jeg ud fra), er ikke såå slemt , specielt ikke ved så høj en fremløbs temperatur

har du styr på hvor meget du feks brugte i dec, og jan
anlægget kan helt sikkert optimeres, ved at få mere slange i jorden
Har du plads til det ?
Ellers har vi lige pt gang i en tråd ang jordvarme med hjæp fra energi fangere, og evt solfangere
høst meget gerne al info om dit anlæg, specielt om jorden kommer sig i løbet af sommeren

HVAD var du blevet lovet af udgifter til varme kontra hvad har du reelt brugt ?
har du snakket med dem der er nævnt på billedet af dit anlæg ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
ThomasD
[quote][url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2712&pid=20886#post_20886]Daffy skrev:[/url]

Et eller andet er - i min verden - helt galt..
Hvordan er anlægget koblet sammen på brine siden ?
Med de temperaturer nærmer det sig jo termofrost i jorden....
Da jeg var på kursus i energifangere (dog ikke fra DVI) hed det at vi skulle koble varmepumpe-energifanger-jordvarme. når det blev rigtigt koldt (-9 luft) skulle energifangeren frakobles....[/quote
Nu siger du på Brine siden, er ikke sikker på at jeg er helt med?
 
ThomasD

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2712&pid=20887#post_20887]Varmeihuset skrev:[/url]

I din første post, der skriver du at det er fra 2009, ??
eller er det kun pumpen `??

Nu var dit originale spørgsmål om ejerskifte forsikringen kunne dække, det har jeg ingen anelse om ;o(
Men selve anlægget er interessant ,meget kort slange, og energifanger
Jeg går ud fra at anlægget har kørt i årevis,,er det korrekt?
ved du hvad brine temperaturen var da du overtog huset

45 kwh i de her dage med frost døgnet rundt for et 170m2 hus plus vv forbrug(går jeg ud fra), er ikke såå slemt , specielt ikke ved så høj en fremløbs temperatur

har du styr på hvor meget du feks brugte i dec, og jan
anlægget kan helt sikkert optimeres, ved at få mere slange i jorden
Har du plads til det ?
Ellers har vi lige pt gang i en tråd ang jordvarme med hjæp fra energi fangere, og evt solfangere
høst meget gerne al info om dit anlæg, specielt om jorden kommer sig i løbet af sommeren

HVAD var du blevet lovet af udgifter til varme kontra hvad har du reelt brugt ?
har du snakket med dem der er nævnt på billedet af dit anlæg ?

Ja pumprn er fra 9 selve jordslanger osv helt tilbage fra 1995, energifanger 2013. Det har så vidt jeg ved kørt i årevis ja. Jeg har brugt ca 1600-1700 kwh i alt enkl almen el i både dec og januar. Ved desværre ikke hvad bruine temperaturen va var nej. Jeg har ca 250m2 have, er det noget med at det kan ligge i 2 lag?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,137,462 Unikke besøg
XHTML CSS