HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
UKV 100 liter buffer med ekstern cirkulationspumpe
aslarsen
I vort 2015 lavenergihus fra i år har vi fået installeret en Vølund F1245 varmepumpe med UKV buffertank på 100 liter. Ifm bufferen er der installeret en Alpha II cirkulationspumpe til at drive vandet rundt i gulvvarmekredsene.
http://www.volundvt.dk/nibedocuments/17529/331487-1.pdf
Side 20 øverst til venstre.
Vi blev af Vølunds montør anbefalet, at lade alle kredse stå åbne og lade pumpen styre temperaturen i rummene. Dog så jeg forleden, at de alle står på 20,5 grader og derfor ikke kalder på varme ved denne temperatur (alle rum er minimum 22 grader). Alligevel kan jeg se, at Alpha pumpen så står og kører med 43 watt konstant.

Jeg tænker derfor, om man skulle benytte rumtelestaterne og så tilslutte Alpha II til pumpestyringen i fordeleren - dvs den kun kører når rummene kalder på varme. Tænker at pumpen bare står i konstant flow og derfor står og pisker vandet rundt i bufferen.

Alternativt, er der nogen som ved, hvad Alpha II skal indstilles på i denne installation? Forstår ikke at pumpen skal køre så høj effekt når ikke gulvene kalder på varme og kredsene derfor burde være lukket.

Håber det gav mening.

Vh,
Anders
 
aslarsen
Lige en tilføjelse efter at have studeret lidt.
http://www.nibe.fi/nibedocuments/15216/611182-8.pdf
Denne viser at min opstilling er for at udligne flow og forøge volumen. Det er vel aktuelt for at få jævn varme ifm let gulvvarme (er det korrekt forstået/opfattet?). Vi skal inddrage 1. salen senere og laver let gulvvarme her.
Alternativt kunne jeg serieforbinde beholderen og alene øge volumen hvilket var formålet, idet jeg ville skåne varmepumpen. Dermed kunne jeg spare min Alpha II. Hvad skulle tale imod dette?
 
hanssing
Det med at lade alle telestater stå åben, er "god latin" når vi snakker varmepumper, idet det giver lavest mulige fremløbstemperatur. Der er en del indlæg om emnet her.
Basalt set piller du alle telestat-hovederne af, og justere pumpens varmekurve så der er komfort i huset. Flowet justeres så der er en dT på frem retur på strengene på 2-5 K
Er flowet for højt så afsætter du uøkonomisk meget pumpe-energi - er det for lavt så kører VP'en ikke optimalt.
Er der rum der er for varme, samtidig med at andre er for kolde, så skal der kigges på kredsenes balance.

Din buffer sidder i parallel, dvs. cirkulationspumpen i VP kører kun når den lader bufferen op (håber jeg da), og din alpha-pumpe skal derfor justeres til et trin-niveau som giver en fornuftig dT på gulvvarmen0, og så er den potte ude. Kører du uden telestater så er det et af de faste trin, kører du med så er det enten auto eller en af kurverne.
Den termiske masse VP ser er de 100 liter
I dette setup skal der IKKE være en ADVO-fidus (minimums bypas flowventil), den er kun nødvendig når man ikke kører med parallel buffer, og der ikke er flow nok til pumpen.

Vedr. at koble den i serie - og det kan du sådan set godt - så giver det en større termisk masse til pumpen idet det nu ser "tank + gulv", det har dog den betydning at din alpha skal pilles af, VP'ens cirkulationspumpe skal køre hele tiden, og du skal have flow nok altid, ellers skal der ADVO på (Hvilket nærmest er parallelt). I huse med små gulvarme-systemer er dette ikke bedre, idet man så spilder pumpeenergien over ADVO'en. Afhængig af modellen kan der så også mangle fremløb til gulvet imens der laves varmt brugsvand, men det er sjældent et problem med tung gulvvarme.

Sidst men ikke mindst, så skal man afveje komfort, pumpe-energi og antallet af Varmepumpe starter - starterne koster på slidtage siden. Kender ikke til din model, men mange har en træghed for hvornår de startes, som typisk angives som et temperatur-integrale over tid. dvs. K*min -stilles denne for højt så når stuerne at falde i temperatur - stilles den for lavt er der mange start/stop cyklusser.

Venligst
Hanssing
 
hanssing
Nå, må jeg spørge hvad I har givet for sådan en installation i et nyt hus?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg er lidt gal i skralden over hvad det koster.
Det er nemlig ofte så dyrt at direkte elvarme ville være billigere i længden når vi snakker BR15 eller lavenergi 2020...
 
aslarsen
Hej Hanssing
Der er Bypass monteret. Hvis man lukkede den helt, og pumpen som nævnt kører hele tiden, er det så ikke skidt for Alpha pumpen? Så er der jo ikke noget flow hvis telestaterne er lukket. Det er jo sådan installationen er tænkt fra montørens side.

Jeg tænker til en start at skrue alle telestater op på max temperatur. Giver det ikke samme effekt som at pille dem af?

Det jeg synes er skørt er også lidt at Alpha pumpen kører når ikke der er varme behov jf telestater og/eller VP. Jævnfør manualen kan Alpha pumpen tilsluttes som ekstern pumpe på min Vølund. Der er en udgang som kan bruges, men jeg kan ikke finde nogen beskrivelse af funktionen af denne. Ville jo være smart om den startede pumpen når VPs kurve sagde at der var behov for varme...

Vi har givet omtrent 120.000 for anlæg inklusive 400 meter slange. I min optik er det for dyrt i forhold til andre alternativer, men det er jo blevet lidt "state of the art" for nye huse, så vi sprang med på den. Huset er beregnet til 16.500 kWh fuldt udnyttet inklusive brugsvand
 
aslarsen
Lige noget som undrer mig.

Interne pumpe i VP er sat til intermitterende. Hvordan føler pumpen så om der er opvarmningsbehov?

Føler i buffer er monteret gennem indeføleren. Passer med at indetemperatur vises som omkring 40-45 grader. Men i indgange er der ikke registreret nogen føler for buffertank og indeføler er ikke slået til...

Indeføler var forøvrig monteret i de forkerte klemmer... Gør at man bliver lidt mistænksom!
 
hanssing
ALpha-pumperne kan godt tåle at køre med impelleren selvom der ikke er flow. Der er rent elektrisk det mest sparsomme, men forudsætter auto eller kurvedrift for at gøre en forskel, ligesom det giver bedst afkøling ikke at bypasse. Dvs. dine flow i gulvet, og det pumpen står til skal selvsagt give mening. Og jo, det at skrue alle telestater op så de alle kalder på varme, er det samme som at pille dem af, pånær en lille smule el-effekt afsat i telestaten til det at åbne, som vist for de fleste er noget bimetal-agtigt noget.

Vedr. det med din VP-pumpe er vi her ude i noget som jeg ikke kan hjælpe dig med, idet det kræver produkt-specifikt kendskab. Generelt skal pumpen og kompressoren dog have en fremløbsføler at starte på (kan dog også være en retur-føler), og den sætter man normalt i toppe af bufferen hvis man har en buffer. Ellers sidder den på fremløbet til bygningen, sidste kræver at der er en ADVO da man ellers risikerer at strengen med føleren afkøles, idet der ikke er noget flow og derfor ikke nogen tilbagekobling til systemet, selvom bufferen er varm.

Føler-placering vil være beskrevet i installationsmanualen for de forskellige kredse der foreslås.

PS: Ladeflowet til bufferen fra VP skal være større end forbrugsflow til huset, da bufferen ellers ikke lades op, men blot virker som bypass. Det vil nu være opfyldt i langt de fleste huse, med mindre man spuler rigtigt meget igennem sine gulvslanger.
 
aslarsen
Ok - så jeg vil prøve at:

Slutte indeføler hhv buffer-føler til i de rette klemmer.

Åbne alle kredse.

Lukke by-pass - og vi taler om den bypass som sidder mellem frem og retur lige efter eksterne pumpe tænker jeg. Pt har jeg sat min eksterne pumpe på konstant tryk jf Grundfoss' anbefaling (montøren havde sat den på fast hastighed).


...og så vente på, at der bliver behov for varme så jeg kan prøve at logge hvordan den kører.

Tak for respons
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2584&pid=19444#post_19444]aslarsen skrev:[/url]

Ok - så jeg vil prøve at:

Slutte indeføler hhv buffer-føler til i de rette klemmer.

Åbne alle kredse.

Lukke by-pass - og vi taler om den bypass som sidder mellem frem og retur lige efter eksterne pumpe tænker jeg. Pt har jeg sat min eksterne pumpe på konstant tryk jf Grundfoss' anbefaling (montøren havde sat den på fast hastighed).


...og så vente på, at der bliver behov for varme så jeg kan prøve at logge hvordan den kører.

Tak for respons


Hej aslarsen

Her en forklaring på hvordan jeg har gjort.

Jeg har selv en Vølund 1255-16, 1255 fortæller det er en frekvensstyret pumpe.
Jeg har efter montering med en 100L buffertank og en ekstern pumpe, valgt at benytte denne løsning.
I januar 2015 afmonterede jeg den eksternepumpe, og erstattede den med et gennemløbsrør, købt,e et par 5/4" eller var det 1½" propper med 3/4" hul, fik en kammerat til at montere en stump 3/4" nippelrør i passende længde og herefter lige at dreje de 2 endeflader på propperne lidt plane, således at jeg kunne afmontere pumpen. Samtidig kunne jeg lukke for buffertanken, så den ikke sendte returvandet tilbage til VP, (det var billigere end at afmontere buffertanken eller sætte den i serie) og så kunne jeg altid vende tilbage til det oprindelige, hvis det nu ikke virkede.

Men jeg har kørt med kun den interne pumpe siden januar 2015 og helt uden problemer.
Jeg tror nok at jeg har sat varmebærerpumpen til minimum 10% for altid at opnå lidt cirkulation.
For at nedsætte antallet af start/stop på VP i sommeren og overgangs perioden, så har jeg sat GM (gradminutter) til -350, det fungerede også.

Du skal ind på siden www.nibeuplink.com
(hvis du ikke kender den)

Du kan se min pumpe på nettet ved at benytte denne "dummy" emailbruger

vp snabela stavsdal.dk
med koden VP1234vp

Så kan du under historik finde de parametre du vil se på, og se pumpens opførsel i hele dens levetid. Da jeg har tilkøbt en ekstra pakke, kan du se mange parametre på en gang og du kan se hastighede på varmebærerpunmpe, fremløbstemp osv osv
hvis du ser over en lang periode, så udvælg med musen det afsnit du vi se detaljeret på .

Hilsen Tage
 
aslarsen
Hej
Tak for svar.
For lige at forstå det korrekt. Går ud fra du oprindeligt har VP frem til top buffer. Fremløb til hus tages fra top buffer og monteret med pumpe. Retur til VP samles medstuds i bund af buffer.
Du har så lukket for bund af buffer og erstattet pumpe med rør. Dvs du får stadig vand til at løbe gennem buffer, fra studs i top til studs i top. I bund og grund ville du altså gerne helt af med buffertanken.
Umiddelbart tænker jeg, at jeg vil prøve at sætte et par ventiler og tees ind så jeg kan skifte mellem serie og parallel, men det er muligt, at jeg bare ændrer bufferen til seriekobling hvilket skulle være en smal sag (dog er der ikke ventiler monteret, så kræver lige en tapning og genopfyldning).
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2584&pid=19447#post_19447]aslarsen skrev:[/url]

Hej
Tak for svar.
For lige at forstå det korrekt. Går ud fra du oprindeligt har VP frem til top buffer. Fremløb til hus tages fra top buffer og monteret med pumpe. Retur til VP samles medstuds i bund af buffer.
Du har så lukket for bund af buffer og erstattet pumpe med rør. Dvs du får stadig vand til at løbe gennem buffer, fra studs i top til studs i top. I bund og grund ville du altså gerne helt af med buffertanken.
Umiddelbart tænker jeg, at jeg vil prøve at sætte et par ventiler og tees ind så jeg kan skifte mellem serie og parallel, men det er muligt, at jeg bare ændrer bufferen til seriekobling hvilket skulle være en smal sag (dog er der ikke ventiler monteret, så kræver lige en tapning og genopfyldning).


Ja du har forstået det korrekt.
Jeg har beholdt buffer af 2 årsager.
først fordi jeg ikke vidste om fjernelse af eksterne pumpe kunne fungere,
derefter fordi jeg så skulle have fat i en VVS til at koble om/ændre rørføring når det nu virkede.
Det ville koste mere end fornuftigt,
Så vandet løber i top af buffer og hentes fra top af buffer, så sandsynligvis er det kun tioppen af buffer som er varm.
Jeg har et forholdsvis stort anlæg, med vand nok i systemet, så jeg kan undvære en buffer.
Havde jeg ikke haft det, så havde jeg fået den monteret i serie på retur lige inden VP indløbet, så systemet havde en stor nok vandmængde at arbejde med.

Tage
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,072 Unikke besøg
XHTML CSS