HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indstilling af jordvarme Vølund fighter F1245-6
KimH
Hej Alle.

Har efterhånden læst en del indlæg her på siden omkring indstilling af jordvarmeanlæg, men synes det er svært at gennemskue. Jeg har dog set flere nævne fremløbstemperaturen og forskellen på denne og den beregnede fremløbstemperatur som nogle vigtige faktorer. Jeg har koblet mit anlæg (Vølund/Nibe Fighter F1245-6 E) til Nibe uplink og kan der ser følgede info:

Overskrift Værdi
gradminutter 100GM
middeludetemperatur BT1 17.1°C
udetemperatur BT1 18.9°C
varmtvand påfyldning BT6 45.9°C
varmtvand øverst BT7 53.9°C
kompressormodul
Overskrift Værdi
blokeret nej
brine ind EB100-EP14-BT10 32.5°C
brine ud EB100-EP14-BT11 28.1°C
fremløbstemp. BT2 39.8°C
kompressor driftstid EB100-EP14 476h
kompressor driftstid varmtvand EB100-EP14 95h
kompressorstarter EB100-EP14 1482
kondensator frem EB100-EP14-BT12 37.0°C
kuldebærerpumpehastighed EP14 0.0%
retur.temp. EB100-EP14-BT3 37.4°C
sugegas EB100-EP14-BT17 33.7°C
varmebærerpumpehastighed EP14 30%
varmgas EB100-EP14-BT14 36.3°C
væskeledning EB100-EP14-BT15 32.3°C
klimaanlæg 1
Overskrift Værdi
beregnet fremløb S1 24.9°C
ekstern justering S1 nej
eksternt fremløb BT25 --
fremløbstemp. BT2 39.8°C
gulvtørringsfunktion fra
retur.temp. EB100-EP14-BT3 37.4°C
rumtemperatur BT50 --
tilskudsvarme
Overskrift Værdi
blokeret ja
effekt, el-tilskud 0.0kW
max instillig eleffekt 6.0kW
sikringsstørrelse 16A
tidsfaktor 22.0h
bløde ind-/udgange
Overskrift Værdi
AUX1 kuldebærerovervågn.
AUX2 ikke i brug
AUX3 ikke i brug
AUX4 ikke i brug
AUX5 ikke i brug
X7 alarmudgang
info
Overskrift Værdi
land Danmark
produkt F1245-6 E
serienummer 06508415301003
version 7113R4


Jeg hæfter mig bla. ved at beregnet fremløb er ca. 25gr, men fremløbstemp. er ca. 40gr. Synes at have forstået at alt over 8-9 grader er for meget.
Er der noget jeg bør trimme?

Anlægget er koblet til gulvvarme som er styret af en Wavin styring med termostater i alle rum. Disse står til 21 grader, men de sidste 5-6 uger har der ikke været nogle af termostaterne der har været under 21 (og dermed ikke været noget varmebehov).

Huset er nybygget fra April, BR15, gulvvarme i hele huset.

Nogen der kan hjælpe?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2569&pid=19360#post_19360]KimH skrev:[/url]


Jeg hæfter mig bla. ved at beregnet fremløb er ca. 25gr, men fremløbstemp. er ca. 40gr. Synes at have forstået at alt over 8-9 grader er for meget.
Er der noget jeg bør trimme?

Anlægget er koblet til gulvvarme som er styret af en Wavin styring med termostater i alle rum. Disse står til 21 grader, men de sidste 5-6 uger har der ikke været nogle af termostaterne der har været under 21 (og dermed ikke været noget varmebehov).

Huset er nybygget fra April, BR15, gulvvarme i hele huset.

Nogen der kan hjælpe?


Hej
Jeg vil prøve.
1.
for det første er det svært at indregulere noget som helst nu, hvor du intet varmebehov har, udover varmt vand.

2.
Jeg har selv en Vølund på nettet - du kan se min pumpe på 2 måder,
den bedste er at du sender mig din mailadresse og jeg inviterer dig til at se på min.
Eller du kan se på den med en "dummy"bruger - lad mig hører hvad du gør.

3.
Når det bliver koldere, så synes jeg du skal styre din varmepumpe således:
Alle termostater på mindste 25 grader,
start med en meget lav varmekurve, den giver lavt fremløbstemperatur, og derfor nok ikke helt 25 grader inde.
Hvis det er for koldt, så et trin op på varmekurven, hvis det er for varmt så et trin ned.
Jo lavere fremløb du kan bruge, desto bedre COP og derfor bedre økonomi.

4.
jeg kører selv med GM = 350, det giver et færre antal start og stop i overgangs tiden.

Men det væsentligste du skal regulere på er varmekurven, og så derved regulere indetemperaturen med varmekurven og IKKE med termostaterne.

Tage
 
KimH
Hej tagestavsdal.

Tak for svar.

Hvad er "en meget lav varmekurve"? Og har du samme indstilling året rundt eller regulere du over året?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2569&pid=19362#post_19362]KimH skrev:[/url]

Hej tagestavsdal.

Tak for svar.

Hvad er "en meget lav varmekurve"? Og har du samme indstilling året rundt eller regulere du over året?


Hej

Varmekurve er sammenkædningen mellem udetemperatur og fremløbstemperatur.
Udetemperatur styrer jo varmebehovet, så ved lav udetemperatur, så har du en høj fremløb.

Når du har fundet varmekurven som passer til dit hus, så bruger du samme varmekurve hele året.
Ved særlig kolde og blæsende dage er mit varmebehov større end det som udetemperaturen fortæller, fordi mit gamle hus er piv utæt. De dage regulerer jeg midlertidigt temperaturen et trin op.

Jeg har købt begge pakker fra Nibe, dels så jeg kan se flere parametre på en gang i historik og vist flere end man kan som standard.
dels har jeg til købt muligheden for at regulere/indstille de fleste parametre på VP via computeren.

Men send mig en PM (privat besked) med din mailadresse og jeg inviterer dig til at se på min VP
Du finder muligheden for PM lige under dit brugernavn.

Tage
 
Daffy
Din varmepumpe kører ikke, når du har taget dine værdier.
Få sat din indeføler op et central sted i dit hus. det gør det meget nemmere for dig når dit anlæg skal indstilles.
Sæt gradminnutter til - 200.
Sæt tilskudsvarme til 0
-Skrevet i hast, derfor kort..
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
KimH
Hej Daffy.

Hvad mener du med at anlægget ikke køre når jeg har taget værdierne? At jeg har "ramt" et tidspunkt hvis pumpen ikke køre? Bør man tjekke værdierne mens den køre i stedet?

Jeg har ikke nogen indeføler tilkoblet så vidt jeg ved. Det er vel det wavin systemet gør det ud for?

Tilskudsvarme til 0 - er det ikke det samme som at blokere tilskudsvarmen? Det har jeg nemlig gjort. Smile

Prøver med de -200.
 
Daffy
Jep, din brine er meget varm, og kuldebærerpumpehastighed er 0 ;-)

Jeg ville installere indeføleren der følger med varmepumpen, og åbne helt op for Wavinsystemet i stedet for. Der findes masser af tråde her på sitet der forklarer dette.
Så nu at du har blokeret tilskudsvarmen, helt ok..

Men at indregulere et vp anlæg i disse temperaturer er altså ikke let p.g.a. det lille varmeforbrug ;-)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
KimH
Hvordan jeg kan tjekke om der er sat en indeføler på? Det er et anlæg som er blevet installeret sammen med huset (Huscompagniet) så jeg har ikke selv haft noget med installationen at gøre. Så vil lige tjekke om de har "glemt" at installere indeføleren. Den gør vel ingen skade at have sat til under alle omstændigheder?
 
Daffy
Ca midt i din udlæsning :

rumtemperatur BT50 --

Inde føleren følger med som standard i en Nibe/Vølund VP. Men mange installatører kvier sig ved at installere dem.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
KimH
Hvad er deres begrundelse for ikke at installere dem? Om ikke andet har man da mulighed for at se rumtemperaturen via uplink.
 
Daffy
Jeg er dig svar skyldig ;-)

Jeg ville i øvrigt, hvis jeg var dig, bede om en meget grundig gennemgang af anlæggets virkemåde m.m. af den der har installeret anlægget. -Altså det firma der har installeret anlægget for Huscompagniet.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
pmp
Jeg syntes du skal læse installatørhåndbogen - den kan man blive rigtig klog af.

Vølund anbefaler ikke indeføler i huse med tung gulvvarme. Det må være fordi det er svært for installatøren at indstille påvirkningen fra indeføleren korrekt, fordi det kræver man har mulighed for at følge varmepumpen i over en længere periode (forskellige vejrtyper).
Man vælger så en varmekurve i overkanten og lader rumfølerne lukke af. Det er hurtigt, og varmekomforten er ok, men økonomien er ikke optimal.
Økonomisk er det bedst med mindst mulige varmekurve (fremløbstemperatur). Det forudsætter korrekt indregulering af gulvarmesystemet, og åbne varmekredse.

Som andre allerede har skrevet er der mange tråde på dette forum om dette emne.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,777 Unikke besøg
XHTML CSS