HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
bosch Ehp 14 lw
jan jespersen
hejsa .
jeg har en Bosch jordvarmepumpe som kører rigtig godt med varmebærepumpen manuelt i højeste trin, og efter hvad jeg kan læse i brugevejledningen skal den styres med styreenheden i selv pumpen. Men der kører den kun for langsom ??? Vil gerne den kunne køre 100% når pumpen kører og måske 30% når pumpen står stille .
 
hamselv
Nu er EHP 14 LW efterhånden et par generationer gammel og kan ikke det lille trick. Så skulle du have haft en nyere Compress. Den kører varmebærerpumpen dynamisk, efter hvor meget den laver. Og der kan du vælge hvad den skal når kompressoren er slukket.

Men hvorfor køre 30% ved stop kompressor? Kører den med en buffer, sætter du bare pumpen til auto og den slukker når kompressoren slukker. Fremløbsføleren placerer du så i toppen af bufferen.
 
hamselv
Højeste trin lyder noget højt. Pumpen skal stå således du har en delta T over varmeveksleren omkring de 7° ved varmeproduktion, og lidt lavere under brugsvandsproduktion er rarere for at forhindre pjatkørsel på brugsvandsproduktion.
 
jan jespersen
Kører uden buffer på radiatorer og gulvvarme. Ifølge installatørvejledningen skal varmebærepumpen stå på ext.in og styres af styreenheden . Men vælges dette oplever jeg kortere køretider og flere start og stop og en forskel på ind/ud temperatur på 10 grader.
Ps filtret er lige gjort rent !
 
hamselv
Det kan jeg ikke hjælpe dig med. Har aldrig selv og vil aldrig sælge en 14 kW uden en medfølgende buffer.

PS at du ikke kan stille pumpe hastigheden, skulle vel aldrig hænge sammen med at du ved identifikation af varmepumpen i opstartsmenuen, har krydset af i "Varmepumpe LV uden elvarme". Så kan du nemlig ikke stille pumpen i menuen. Du skal krydse af ved Varmepumpe LV med elvarme (det er faktuelt det du har). Så stiller du den på ext in på pumpen og kan nu indstille pumpen på det du vil i pumpemenuen.
 
jan jespersen
det lyder rigtig med dit svar det vil jeg prøve ,
har haft en 18 kw i 21 år og det har kørt rigtig godt uden buffer så mon ikke en 14 vil være med til Wink
 
hamselv
Buffere havde man ikke så ofte på de gamle VP, derimod mange start/stop. Det er så det man blandt andet vil mindske ved at have en buffer i anlægget (jvf ordet buffer). Da vi begyndte med VP'er lærte vi relativt hurtigt at de moderne styringer blev noget uvenner med varmebærerinstallationerne og skrev alle mulige alarmer til os, hvis varmepumperne var bare lidt større end små. Ergo indførte vi simpelt at have buffere på helst allerede fra 7 kW og opefter. Om du kan holde nok flow på varmesiden uden, skal så komme an på en prøve. Du skal ihvertilfælde sørge for at du har nok vandflow på varmebærerkredsen. Dette opnås ved at have radiatortermostaterne temmelig åbne og så knibe på varmekurven indtil det balancerer. Når du så skal stille selve pumpehastigheden skal du fange den i drift, og helst efter 5-10 minutters drift. Så skal forskellen på GT8 og GT 9 helst være mellem 5 og 10. 10 som max og 5 som minimum. Dvs har du termostater der lukker skal du helst ikke over 10. Og med absolut alt pivåben kunne 5 være det man prøvede at ramme. At den så rammer lidt lavere ved varmtvand, er helt acceptabelt.

DVS Pumpe G2 = kontinuerlig

og G2 omdrejningstal kan du så indstille frit (når du har identificeret varmepumpen korrekt i startmenuen). Så må du prøve og se om du kan fange den. Men det kræver at din varmekurve er knebet helt til kanten. Ellers ryger du som du selv nævner i noget mærkeligt.
Et godt råd er at starte nedefra rent temperaturmæssigt. Det er langt nemmere at skrue op, end at skrue ned! Og lister du dig ligeså stille op til du fanger det optimale, burde du kunne ramme temmelig tæt på.

Men godt synes jeg ikke det er. Og at noget var smart for 21 år siden, gør det ikke nødvendigvis smart i dag. Vil anbefale dig at eftermontere en buffer og tilhørende varmekredspumpe. Så er alt langt nemmere og varmepumpens drift er fuldkommen ligeglad med hvordan i justerer og indstiller jeres radiatorer og gulvvarme.

Men det er så min fattige mening.
 
hamselv
For at sikre du ikke pjatkører på elpatron, øger du indkoblingsforsinkelsen til 240 minutter på denne. Og indstiller til max 3 (evt 6) kW ved kompressordrift (afhængig af hvilken sikring du har foran).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,979,377 Unikke besøg
XHTML CSS